Ιδέες, προτάσεις και λέξεις: Ιωάννα Σεραφειμίδου & Φωτεινή Βαβίτσα
Οι οθόνες αποτελούν, δυστυχώς ή ευτυχώς, μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας. Αν το σκεφτούμε, κάθε σπίτι κατά πάσα πιθανότητα φιλοξενεί τουλάχιστον 3 συσκευές με οθόνη. Κι αυτό χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την πιθανότητα κάποιο από τα μέλη του να έχει επάγγελμα που απαιτεί τη χρήση κάποιας ηλεκτρονικής συσκευής.
Αλήθεια, πόσες οθόνες έχεις στο σπίτι σου;
Η πρόκληση της σύγχρονης καθημερινότητας όμως δε βρίσκεται στον αριθμό των οθονών που έχουμε στη ζωή μας. Το πιο σημαντικό είναι ότι κατά τη διάρκεια της ημέρας παίζουν ενεργό ρόλο στη ζωή μας. Είτε είμαστε μπροστά από μία οθόνη και κάτι παρακολουθούμε ή την έχουμε για παρέα (π.χ. κάνοντας δουλειές του σπιτιού έχοντας ανοιχτή την τηλεόραση). Κάτι τέτοιο επηρεάζει φυσικά και τον αριθμό των ωρών που περνούν μπροστά στην οθόνη τα παιδιά μας, τα οποία βρίσκονται επίσης στο σπίτι μαζί μας.
Το 2008 ο γνωστός Γάλλος ψυχίατρος Serge Tisseron ανέπτυξε τον κανόνα «3-6-9-12» τον οποίο η Γαλλική Ένωση Παιδιάτρων αποδέχτηκε ως πρόταση το 2011. Ο κανόνας αυτός ορίζει:
«όχι τηλεόραση πριν από τα τρία χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα έξι, καθόλου internet πριν από τα εννέα χρόνια, και καθόλου κοινωνικά μέσα πριν από τα 12».
“Πριν από από την ηλικία των τριών, είναι η σχέση που έχει σημασία, όχι η οθόνη.”
Σε μία συνέντευξή του στην ΕΡΤ, ο Serge Tisseron, τονίζει τη σημασία που έχουν τα πρώτα 3 χρόνια ζωής ενός ανθρώπου στη διαμόρφωση των ικανοτήτων της προσοχής και της συγκέντρωσης. Επιπρόσθετα, έχει ενδιαφέρον η οπτική που δίνει για το πως η χρήση των ψηφιακών μέσων στις μικρές ηλικίες επηρεάζει την κοινωνικοποίηση και τον τρόπο λειτουργίας ενός παιδιού μέσα σε μία ομάδα, όπως είναι η οικογένεια. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο και στις ηλεκτρονικές συσκευές γίνεται από μόνη της ένα δικαίωμα ιδιοκτησίας. Επομένως, ο τρόπος που το διαχειριζόμαστε ως γονείς αποτελεί από μόνος του μία ευκαιρία εκπαίδευσης για τα παιδιά μας.
Η αξία δε βρίσκεται στην απαγόρευση, αλλά στην κατανόηση
Θυμάσαι πως λειτουργούσαμε εμείς οι ίδιοι ως παιδιά όταν μας απαγόρευαν κάτι; Αυτό το κάτι αποκτούσε μία αξία. Έτσι, ακόμη κι από αντίδραση πολλές φορές, πηγαίναμε εκεί που μας απαγόρευαν. Τα παιδιά μας γιατί να λειτουργήσουν διαφορετικά;
Συνεχίζοντας στην ίδια συνέντευξη λοιπόν, ο Serge Tisseron, δίνει μία πολύ ενδιαφέρουσα οπτική που αξίζει να αναφέρουμε. Τα παιδιά χρειάζεται να γνωρίζουν για την τεχνολογία και τους λόγους που ως γονείς έχουμε αποφασίσει να βάλουμε αυτούς τους κανόνες χρήσης της μέσα στο σπίτι. Ειδικότερα όταν τα παιδιά μας πλησιάζουν στην εφηβεία. Σε αυτή την περίπτωση το παιδί μας μπορεί να περικλείεται από φίλους που έχουν απόλυτη ελευθερία στη χρήση της τεχνολογίας στη ζωή τους. Εκεί χρειάζεται ακόμη περισσότερο να καταλάβει ότι δεν το αδικούμε, αλλά έχουμε ορίσει αυτούς τους κανόνες ως οικογένεια για κάποιους λόγους.
Επιπρόσθετα, αυτή η διαδικασία ορισμού κανόνων για την ψηφιακή ψυχαγωγία αποτελεί ένα καλό έναυσμα για να συζητήσουμε με τα παιδιά μας την οπτική των προτεραιοτήτων και των επιλογών σε σχέση με τους στόχους που θέτουμε στη ζωή ως άνθρωποι.
Ποιες είναι οι προτάσεις των Πυγολαμπίδων;
Όπως πάντα, στις Πυγολαμπίδες, δε θέλουμε να βλέπουμε κάθε πρόκληση ως απειλή, αλλά ως μία ακόμη ευκαιρία να δούμε τη ζωή αλλιώς! Έτσι λοιπόν και σε αυτή την περίπτωση, λιγότερος χρόνος μπροστά στην οθόνη σημαίνει περισσότερος χρόνος για δημιουργικές δραστηριότητες και παιχνίδι!
Ακολουθούν μερικές από τις προτάσεις μας για περισσότερο δημιουργικό χρόνο με την οικογένειά σου.
- Ποιοτικός χρόνος με το παιδί: Μία από τις 5 γλώσσες της αγάπης
- Ανακαλύπτουμε το δάσος μέσα από παιχνίδια
- Πάμε βόλτες έχοντας μαζί μας τη μαγική τσάντα δραστηριοτήτων
- Φτιάχνουμε το δικό μας βιβλιοπωλείο με χαρτί
- Διοργανώνουμε μία δραστηριότητα Ανακύκλωσης – Επαναχρησιμοποίησης παρέα με άλλους φίλους
- Εξερευνούμε μαζί τη φύση και τον μικρόκοσμό της
- Μοιράσου μαζί μας και τη δική σου ιδέα στα σχόλια!
Μία ευκαιρία να βάλουμε και τη δική μας σχέση με την οθόνη στο μικροσκόπιο
Όπως και να το κάνουμε τα παιδιά παίρνουν παράδειγμα και μιμούνται συμπεριφορές. Εμείς λοιπόν τι πρότυπο είμαστε για τα παιδιά μας όταν η συζήτηση έρχεται στο κομμάτι της ψηφιακής ψυχαγωγίας. Πόση ώρα και για ποιους λόγους χρησιμοποιούμε τις οθόνες της ζωής μας μέσα σε μία μέρα;
Δες αυτή τη διαδικασία ορισμού κανόνων για την οικογένεια ως μία ευκαιρία να δεις και τη δική σου σχέση με την τεχνολογία. Πολύ πιθανόν να σου απελευθερώσει χρόνο και να σου δώσει έμπνευση και επιλογές για ακόμη περισσότερη ζωή.
Μείνε συντονισμένος με τις Πυγολαμπίδες. Έχουμε βάλει στόχο να ανακαλύψουμε και να μοιραστούμε ακόμη περισσότερες δημιουργικές στιγμές παρέα με φίλους και οικογένεια. Για να μείνουμε και πάλι παιδιά! Μπες κι εσύ στη συζήτηση και δώσε τη δική σου έμπνευση! Μοιράσου στα κοινωνικά δίκτυα τις ιδέες σου με το #pigolampides και κάνοντας tag το προφίλ μας για να σε ανακαλύψουμε.
Γράψτε το σχόλιό σας
Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.
Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.