ECO SCHOOL ΜΠΛΕ ΜΕΛΙΣΣΑ: ένα ΚΔΑΠ στην Περαία που ανατρέπει τα δεδομένα στην εκπαίδευση – Πυγολαμπίδες
Skip to content

ECO SCHOOL ΜΠΛΕ ΜΕΛΙΣΣΑ: ένα ΚΔΑΠ στην Περαία που ανατρέπει τα δεδομένα στην εκπαίδευση

Γιώργος Κυριάκου, Δάσκαλος και Εμπνευστής του Eco School Μπλε Μέλισσα

Ο Γιώργος Κυριάκου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ν.Ποτίδαια Χαλκιδικής. Από μικρός ενεπλάκη με τις τέχνες στο καλλιτεχνικό εργαστήριο του πατέρα του. Μεγαλώνοντας ασχολήθηκε επαγγελματικά με το ποδόσφαιρο συμμετέχοντας σε κατηγορίες Α, Β και Γ εθνικής. Τα ερεθίσματα και τα βιώματα που είχε, τον ώθησαν στο να φοιτήσει και να αποφοιτήσει από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης. Ασχολήθηκε κατά τη διάρκεια της φοίτησής του αλλά και έπειτα, με έρευνες σε σχέση με την εναλλακτική διδασκαλία των φυσικών επιστημών αλλά και της υπαίθριας εκπαίδευσης.  Αφού εργάστηκε σε διάφορα τοπικά σχολεία και ΚΔΑΠ της Θεσσαλονίκης, πήρε την απόφαση να μην φύγει στο εξωτερικό ακολουθώντας μεταπτυχιακές σπουδές και δουλειά, αλλά να παραμείνει Ελλάδα και να κάνει το σχολείο που ονειρευόταν: Το Eco School Μπλε Μέλισσα!

Δείτε εδώ το video μας από το Eco School Μπλέ Μέλισσα και τον Γιώργο Κυριάκου, σε ένα από τα Facebook Live μας.

 

Συνέντευξη στην Ιωάννα Σεραφειμίδου | www.pigolampides.gr

Γιώργο, είσαι δάσκαλος. Πώς επέλεξες αυτό το επάγγελμα και τι ήταν αυτό που σε ώθησε στη δημιουργία ενός τέτοιου χώρου, όπως το Eco School Μπλε Μέλισσα;

Το διάλεξα γιατί πρώτα απ’ όλα δεν θεωρώ ότι «δουλεύω» όταν είμαι με τα παιδιά. Περιμένω να έρθει η επόμενη μέρα για να πάω σχολείο. Από πολύ μικρό με θυμάμαι να είμαι στο νηπιαγωγείο που δούλευε η μητέρα μου, όντας παιδί δημοτικού και να προσπαθώ να συντονίζω και να οργανώνω ομάδες νήπιων με παιχνίδια, αποστολές κτλ. Τώρα πια για εμένα είναι συνειδητή επιλογή επειδή στα ματιά μου είναι ένα από τα πιο ανθρωπιστικά επαγγέλματα, σε άμεση σχέση με τον άνθρωπο αλλά και στην ενδεχόμενη αλλαγή του, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.

 

 

Πως προέκυψε το όνομα Μπλε Μέλισσα και τι σημαίνει Eco School;

Το όνομα Μπλε Μέλισσα είναι συμβολικό. Διαλέξαμε τη μέλισσα επειδή είναι ένα έντομο απαραίτητο για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα επιλεκτικό, καθώς πετάει από λουλούδι σε λουλούδι και ό,τι πιο πολύτιμο το φέρνει σπίτι της. Αυτό, μου φέρνει στο νου τη φιλοσοφία της υπαίθριας εκπαίδευσης. Όλα τα ερεθίσματα που λαμβάνουμε, τα φέρνουμε στο σχολείο μας κι εκεί τα επεξεργαζόμαστε. Επίσης, η εργασία της μέλισσας βασίζεται στη συνεργατικότητα και την ομαδική δουλειά, στοιχεία που θέλουμε να προωθήσουμε στο σχολείο μας. Παράλληλα, τονίζουμε το παγκόσμιο πρόβλημα που υπάρχει εδώ και χρόνια με την εξαφάνιση των μελισσών.

Όσον αφορά το χρώμα Μπλε, είναι και αυτό συμβολικό. Μας παραπέμπει στον ουρανό, τη θάλασσα, την ελευθερία και τη φιλοσοφία.

Το Eco School αποτελεί ένα οικολογικό σχολείο που στηρίζεται στην οικοφιλοσοφία. Κάθε ένα γράμμα της λέξης ECO είναι εξαιρετικά σημαντικό, διότι δηλώνει τις αρχές και τις βάσεις του σχολείου μας, καθώς και τα ρεύματα από τα οποία έχει επιρροές. Μιλάμε, λοιπόν, για το Experiential Critical Outdoor School ή αλλιώς, για το Βιωματικό Κριτικό Υπαίθριο Σχολείο.

 

Πες μας με λίγα λόγια τι είναι το ΚΔΑΠ και σε ποιες ηλικίες απευθύνεται.

Οι δομές ΚΔΑΠ είναι κέντρα δημιουργικής απασχόληση παιδιών, που λειτουργούν όλο το χρόνο, δωρεάν μέσω ΕΣΠΑ. Τα ωράρια λειτουργίας κατά τη χειμερινή περίοδο είναι 13:00 με 21:00 και κατά τη θερινή περίοδο, 07:30 με 16:00. Για εμάς, βέβαια, είναι κάτι παραπάνω από ένα κέντρο δημιουργικής απασχόλησης. Είναι ένα σχολείο όπως θα έπρεπε να είναι όλα τα σχολεία. Μέσα στην κοινωνία, παιδοκεντρικό, που να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ οικογένειας και σχολείου και να προσπαθεί να καλύψει τα κενά της ήδη υπάρχουσας τυπικής εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη ατομικά και συνολικά τις ανάγκες των παιδιών.

 

Ποια είναι η κεντρική φιλοσοφία του σχολείου και τι είναι αυτό που αγαπάς στην υπαίθρια εκπαίδευση;

Η κεντρική φιλοσοφία του σχολείου αντικατοπτρίζεται στο τρίπτυχο βιωματική, κριτική και υπαίθρια εκπαίδευση, όπως φανερώνεται και από το ακρωνύμιο ECO. Επιχειρούμε μέσα από το βίωμα και την εμπειρία, να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις και τις δεξιότητες των παιδιών, χωρίς όμως αυτό να γίνεται αυτοσκοπός μας. Αναγνωρίζοντας τις πιέσεις και τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά, εμείς θέτουμε ως προτεραιότητα την αποσυμφόρησή τους. Νοιαζόμαστε τα παιδιά να περνούν καλά, και να απολαμβάνουν την παρέα που θα βρουν στην Μπλε Μέλισσα, καθώς και τις δραστηριότητες, που με μεράκι, σχεδιάζουμε για αυτά.

Στη φιλοσοφία μας, κεντρικό ρόλο διαδραματίζει η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, στοιχείο που διαχέεται σε όλα τα εργαστήριά μας. Θεωρούμε πολύ σημαντικό να παρέχουμε στα παιδιά ένα χώρο που θα μπορούν να σκεφτούν με διαφορετικούς τρόπους, να εξετάσουν διαφορετικές οπτικές και να εκφραστούν ελεύθερα.

Τέλος, ο τρίτος πυλώνας της φιλοσοφίας μας, η υπαίθρια εκπαίδευση συμπληρώνει και ολοκληρώνει το όραμά μας. Το γοητευτικό στην υπαίθρια εκπαίδευση είναι η αίσθηση της ελευθερίας που νιώθουμε στη φύση, αλλά και οι ευκαιρίες μάθησης που προκύπτουν όταν ερχόμαστε σε επαφή μαζί της. Επιπλέον, γνωρίζοντας καλύτερα τη φύση, γνωρίζουμε καλυτέρα και τον εαυτό μας μέσα από αυτή.

 

 

Γνωρίζοντας πως είσαι ένθερμος υποστηρικτής της ολόπλευρης ανάπτυξης και της βιωματικής μάθησης, θα ήθελα να μας πεις δυο λόγια για τις 6 κυψέλες της Μπλε Μέλισσας και πως αυτές βάζουν το πλαίσιο για μία ουσιαστική ανάπτυξη του παιδιού.  

Όλα τα εργαστήρια που έχουμε δημιουργήσει είναι διαθεματικά, εμπεριέχουν και συνδυάζουν, δηλαδή, διάφορες επιστήμες. Προχωρήσαμε σε μια κατηγοριοποίηση με βάση το κυρίαρχο στοιχείο κάθε εργαστηρίου, για να μπορούμε να συμβάλλουμε σε μια ολιστική παιδαγωγική. Δίνουμε έμφαση τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά σε όλα τα εργαστήρια, διότι το καθένα έχει να προσφέρει κάτι ξεχωριστό. Θέλουμε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ποικίλα ερεθίσματα και πραγματικά πλαίσια προβλήματος, ώστε να έχουν την ευκαιρία να εξασκήσουν τις αντίστοιχες δεξιότητες και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

Για αυτό το λόγο, υπάρχει η κυψέλη των φυσικών επιστημών, στην οποία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με επιστήμες από διαφορετικά πεδία, όπως είναι η φυσική, τα μαθηματικά, η γεωλογία, η μετεωρολογία κτλ. Στην κυψέλη της τέχνης, προσπαθούμε τα παιδιά να γνωρίσουν και να απολαύσουν και τις 9 τέχνες. Παράλληλα, στην κυψέλη του αθλητισμού παίζουμε, χορεύουμε, γυμναζόμαστε και συμμετέχουμε σε διάφορα αθλήματα, αξιοποιώντας τον υπαίθριο χώρο του σχολείου αλλά και τον εσωτερικό χώρο που έχει διαμορφωθεί για αυτό το σκοπό. Στην κυψέλη της έρευνας, επιχειρείται μια εμβάθυνση στη σκέψη, η οποία ενισχύεται από διάφορα πρωτοποριακά εργαστήρια, όπως «το φιλοσοφία για παιδιά». Στην κυψέλη του περιβάλλοντος κάνουμε μια σειρά από υπαίθρια περιβαλλοντικά πρότζεκτ, χρησιμοποιώντας μικροσκόπια, στερεοσκόπια, φωτοτράπεζα και άλλα πολλά βοηθητικά όργανα και εργαλεία. Ωστόσο, ποτέ δεν ξεχνάμε τον ρόλο των συναισθημάτων, γεγονός που μας υπενθυμίζει η κυψέλη των συναισθημάτων. Σε αυτή την κυψέλη, πραγματοποιούνται εργαστήρια και δραστηριότητες που στοχεύουν στην επαφή με τα συναισθήματα, τη γνωριμία με αυτά, και την εύρεση τρόπων αποτελεσματικότερης διαχείρισής τους. Σε αυτή την ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, την οποία μεταξύ μας ονομάζουμε καρδιά του σχολείου μας, γίνονται και όλες οι συναντήσεις παιδιών-εκπαιδευτικών.

 

 

Ένα από τα τμήματα που μου τράβηξε το ενδιαφέρον είναι το «Λύνοντας τις απορίες αλλιώς». Τι ακριβώς μαθαίνετε με τα παιδιά αυτή την ώρα;

Σε αυτό το εργαστήριο, θέλουμε να βοηθήσουμε ακόμα πιο άμεσα το παιδί στη σχολική πραγματικότητα. Για αυτό, προσφέρουμε αυτό που για εμάς λείπει πολλές φορές, ένα πραγματικό πλαίσιο προβλήματος για τα παιδιά. Συγκεκριμένα, προσπαθούμε να συνδέσουμε τις θεωρητικές γνώσεις των βιβλίων με πραγματικά πλαίσια, με την καθημερινή ζωή, με τρόπο που να κινητοποιεί τα παιδιά. Καθημερινά, σε αυτό το εργαστήριο, θα λύνονται σε βάθος οι απορίες των παιδιών, με ένα διαφορετικό βιωματικό τρόπο, βοηθώντας τη διαδικασία της μάθησης να γίνει πιο άμεση, εύκολη, αποτελεσματική και διασκεδαστική. Για παράδειγμα, αν ένας μαθητής δυσκολεύεται στα κλάσματα, μπορούμε να πάμε στην κουζίνα μας και να εκτελέσουμε με κάποιες μεθοδολογίες μια συνταγή. Δηλαδή, χρησιμοποιώντας τη μαγειρική, το παιδί θα έχει την ευκαιρία να κατανοήσει δύσκολες μαθηματικές έννοιες και γιατί του χρειάζονται, με έναν πρακτικό τρόπο, σε ένα πραγματικό πλαίσιο προβλήματος.

 

Τα παιδιά επιλέγουν τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες με βάση τις κλίσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους ή συνήθως αποφασίζουν οι γονείς τους για αυτά;

Πολλά από τα εργαστήριά μας ενθουσιάζουν και τους γονείς, για αυτό το λόγο ετοιμάζουμε διάφορα πρότζεκτ μέσα στη χρονιά που θα μπορούν να συμμετέχουν μαζί με τα παιδιά και όσοι γονείς το επιθυμούν. Συνήθως, στην αρχή, τα παιδιά είναι αυτά που διαλέγουν τα εργαστήρια που θεωρούν ότι θα είναι συναρπαστικά. Στην πορεία, ανακαλύπτουν πως τους ενδιαφέρουν και άλλα εργαστήρια, οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις, συζητάμε όλοι μαζί και με τους γονείς, και τελικώς, τα παιδιά αποφασίζουν ποια θα επιλέξουν. Μέσα στο καλοκαίρι, κάνουμε εβδομαδιαία πρότζεκτ, κι έτσι τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να πάρουν μια γεύση από την κάθε κυψέλη και να έχουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για όλες τις θεματικές.

 

 

Τι έχεις μάθει μέσα από τα παιδιά;

Καθημερινά μαθαίνω μέσα από τα παιδιά και μαζί με τα παιδιά. Γινόμαστε συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι γνώσεων και εμπειριών. Αυτό που έμαθα τελευταίως, και φέρνω έντονα στο νου μου, αφορά τις προσδοκίες του εκπαιδευτικού για τα παιδιά. Μου είναι πια γνωστό και φανερό το πόσο πιο λειτουργική και όμορφη μπορεί να γίνει η αλληλεπίδραση με τα παιδιά αν οι δάσκαλοι μετριάσουμε τις προσδοκίες μας. Μόνο έτσι θα φτάσουμε στην παιδοκεντρικότητα και το σεβασμό προς τα παιδιά. Δίνοντας πραγματικά το χωροχρόνο σε κάθε παιδί για να αναπτυχθεί με το δικό του ρυθμό, και σεβόμενοι τις ανάγκες και την προσωπικότητά του.

  

Ποιο είναι το μεγαλύτερό σου όνειρο; 

Ένα από τα όνειρα μου ως δάσκαλος είναι να καμαρώσω τους μαθητές και τις μαθήτριες που περνούν από την Μπλε Μέλισσα στην ενήλικη ζωή τους. Να τους θαυμάσω για τα όμορφα πράγματα που κάνουν, για το πώς έφτιαξαν τις ζωές τους, για το πώς διαμορφώθηκαν, αλλά και για τα ενδιαφέροντα που έχουν, τις κλίσεις τους, τα παιδιά τους, την οικογένειά τους, την ισορροπία τους, έχοντας κατά νου, πως κάποτε ίσως να βάλαμε και εμείς ένα σποράκι που φύτρωσε κάποια στιγμή, και συνοδεύει το δάσος που κρύβουν μέσα τους…

 

 

Που βρίσκεται το Eco School Μπλε Μέλισσα και πως μπορεί κάποιος να εγγραφεί στο πρόγραμμά του;

Βρισκόμαστε στο 19ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Περαίας, δηλαδή πρακτικά 300 μέτρα πριν την Περαία, στον κεντρικό δρόμο με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Περαία. Η στάση που βρίσκεται έξω από το σχολείο μας ονομάζεται κάμπος Πλαγιαρίου και φτάνετε εκεί με το λεωφορείο 72. Για τα θερινά τμήματα δεχόμαστε εγγραφές ανά εβδομάδα ενώ για το χειμερινό πρόγραμμα υπάρχει το πρόγραμμα που είναι δωρεάν μέσω ΕΣΠΑ, κατά το οποίο το παιδί μπορεί να παρακολουθεί οποιοδήποτε εργαστήριο θέλει, καθημερινά, χωρίς δέσμευση και πληρωμή. Διαλέγει μια από τις 2 βάρδιες 13:00 με 17:00 ή 17:00 με 21:00 και σε αυτά τα ωράρια μπορεί να έρθει όποτε επιλέξει. Φυσικά, και για τους γονείς που δεν εντάσσονται σε αυτό το πρόγραμμα, θα υπάρχει διαθέσιμο το αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τέλη Αυγούστου, όπου θα μπορούν να δουν τι εργαστήρια θα γίνονται καθημερινά και με βάση αυτά, θα υπάρχουν διάφορες εναλλακτικές από καθημερινή παρακολούθηση ως και μια φορά την εβδομάδα με αντίστοιχο κοστολόγιο.

 

 

Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Eco School Μπλε Μέλισσα εδώ ή στο προφίλ του στο Facebook.  Ενημερωθείτε επίσης για τα καλοκαιρινά του τμήματα καθώς και για τις έξι θεμαιτκές του κυψέλες εδώ. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τη Γραμματεία στο 23920 75670.

 

Photo credits: arteditre.gr
#piglampidesadvertorial

 

Οι "πυγολαμπίδες" είναι ένας χώρος μαγικός για όλους εκείνους τους μεγάλους που νιώθουν ακόμα μικροί και που πιστεύουν ότι θα παραμείνουν έτσι για πάντα. Είμαι η Ιωάννα και πιστεύω πως τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα. Καλώς ήρθες στην παρέα μας!

Γράψτε το σχόλιό σας

Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.

Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.