ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Empty your room: Δώσε στα παιχνίδια σου μια δεύτερη ευκαιρία

Ένας σύντομος οδηγός για να χαρίσετε στα παιχνίδια σας νέα ζωή!

Τα περισσότερα παιχνίδια είναι δυστυχώς φτιαγμένα από μη – ανακυκλώσιμο πλαστικό. Προσφέροντάς τους περισσότερες χρήσεις, παρατείνετε τον κύκλο ζωής τους και αυτό είναι επίσης θετικό για το περιβάλλον.

Ένας από τους πιο διασκεδαστικούς τρόπους για να περάσουμε στα παιδιά το σημαντικό μήνυμα της Μείωσης -Επαναχρησιμοποίησης – Ανακύκλωσης είναι να οργανώσουμε μια ομαδική δραστηριότητα με επίκεντρο τα παιχνίδια τους.

 

Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερες ιδέες σχετικά με τηνΜείωσης -Επαναχρησιμοποίησης – Ανακύκλωσης (Reduce – Reuse – Recycle) αλλά και να συμμετέχετε σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό (συμμετοχή ως 22/03) μπείτε στη σελίδα μας “ThePaperBoat” 

 

Ελπίζουμε ότι θα βρείτε χρήσιμο τον παρακάτω οδηγό που ετοιμάσαμε, για τη διοργάνωση της δικής σας δραστηριότητας «Δίνω στα παιχνίδια μου μια δεύτερη ευκαιρία», ώστε τα παιδιά να δώσουν τα παιχνίδια που δεν χρησιμοποιούν πια αλλά και ταυτόχρονα να ανακαλύψουν θησαυρούς στα δωμάτια άλλων παιδιών.  Εννοείται ότι ο πειραματισμός και η προσθήκη της δικής σας προσωπικής πινελιάς θα κάνει τη διαδικασία ακόμη πιο ενδιαφέρουσα!

Όπως εύστοχα κάποιος έγραψε σε έναν ταξιδιωτικό οδηγό «η πίσω αυλή του σπιτιού μας μπορεί για κάποιον να είναι ονειρεμένο μέρος να επισκεφτεί – one’s backyard it’s another’s dream place».

Καλή διασκέδαση!

 

«Δίνω στα παιχνίδια μου μια δεύτερη ευκαιρία»

Οδηγός Διοργάνωσης Εκδήλωσης

  • Ένας καλός αριθμός συμμετεχόντων είναι 5 με 15 παιδιά. Ορίστε συγκεκριμένο μέρος και ώρα για την δραστηριότητα.

 

  • Κάθε παιδί καλείται να φέρει από 5 έως 10 παιχνίδια. Πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση: ας έχουμε στο μυαλό μας (μικροί και μεγάλοι) ότι τα άλλα παιδιά δεν αντικαθιστούν τον κάδο απορριμμάτων μας! Επιτρέπονται επίσης τσάντες, όπως για παράδειγμα μια τσάντα 100γρ. από διάφορα μεμονωμένα κομμάτια lego.

 

  • Είναι καλό να αποφεύγονται παιχνίδια με μπαταρίες καθώς μπορεί να δημιουργηθούν συγκρούσεις για τις συνθήκες λειτουργίας τους.

 

  • Καλό είναι να οριστεί ένα εύρος ηλικιών των παιδιών που θα συμμετέχουν. Η προσπάθεια να δώσεις βρεφικά παιχνίδια σε παιδιά δημοτικού μπορεί να φέρει απογοήτευση.

 

  • Μπορείτε να διοργανώσετε και θεματικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα λίγο πριν το καλοκαίρι με θέμα “παιχνίδια παραλίας”

 

  • Ο χώρος που θα επιλέξετε πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένος και αρκετά μεγάλος, ώστε κάθε παιδί να έχει αρκετό χώρο για να απλώσει και να παρουσιάσει τα παιχνίδια του. Το καλοκαίρι, οι εξωτερικοί χώροι είναι πιο λειτουργικοί και ευχάριστοι για τα παιδιά.

 

  • Για παιδιά μεγαλύτερα των 6 ετών είναι προτιμότερο να ελαχιστοποιηθεί η συμμετοχή των γονιών. Είναι απαραίτητη βέβαια η συμμετοχή τουλάχιστον ενός ενήλικα που θα εποπτεύει όλη την διαδικασία και θα επεμβαίνει για να διευκολύνει πιθανές συγκρούσεις. Τα πιο μικρά παιδιά θα πρέπει να συνοδεύονται από τους γονείς τους.

 

  • Μια απλή ανταλλαγή παιχνιδιών συνήθως είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Το πιο εύκολο και αποτελεσματικό είναι να στηθεί ένα σύστημα με κουπόνια ως εξής: το κάθε παιδί θα παραλάβει τόσα κουπόνια όσα τα παιχνίδια που έφερε. Και μπορεί να πάρει τόσα παιχνίδια όσα τα κουπόνια που έχει (δεν μπορεί να πάρει παραπάνω). [Με τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και χρήματα αλλά αυστηρά συμβολικά, όπως για παράδειγμα να ορίσουν τα ίδια τιμές στα παιχνίδια τους από 0.50€ έως 1€ το καθένα.  Αυτό λειτουργεί συνήθως καλά και βοηθάει τα παιδιά να καταλάβουν την έννοια της χρήσης των χρημάτων]

 

  • Ο οικοδεσπότης/διοργανωτής πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον νερό για τους συμμετέχοντες, προσπαθώντας να αποφύγει τα πλαστικά μπουκάλια και τα ποτηράκια μιας χρήσης J. Κεράσματα, χυμοί κτλ μπορούν να φέρουν όλοι οι συμμετέχοντες και να προσφέρονται σε κάθε σταντ.

 

Ο Οδηγός Διοργάνωσης Empty your Room σε pdf για να τον κατεβάσετε δωρεάν και να τον μοιραστείτε με φίλους σας.

 

Ευχόμαστε να απολαύσετε τη διαδικασία!

Θα χαρούμε πολύ να μοιραστείτε τις εμπειρίες σας!

 

Το άρθρο έγραψαν:

Lucia Fanini, Βιολόγος

Ολυμπία Παπαδοπούλου, Περιβαλλοντολόγος

Ιωάννα Σεραφειμίδου, Family Friendly Culture Advocate & Βlogger

 

Οι Πυγολαμπίδες και το The Paper Boat υπό τον συντονισμό της εταιρείας Tero και της βιολόγου Lucia Fanini (συνεργάτιδα του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών) ξεκινάνε δράσεις στα πλαίσια του έργου «Networking against plastic pollution» που θα διαρκέσει έως και τον Νοέμβριο του 2019. Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τις ελληνικές οικογένειες και τους τοπικούς φορείς για την θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά, ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες αλλά χρειάζεται και τη δική μας συμβολή. Το έργο χρηματοδοτείται από την κοινή πρωτοβουλία «Beyond Plastic Med initiative (BeMed)» των οργανισμών Prince Albert II of Monaco FoundationTara Expeditions FoundationSurfrider Foundation Europe και Mava Foundation

       

#beyondplasticmed #plastic #BeatPlasticPollution #plasticfreejuly #plasticpollution #marinelitter #bemed#breakfreefromplastic

* *  This document was produced with the financial assistance of Beyond Plastic Med. The contents of this document are the sole responsibility of Tero Single Member PC and can under no circumstances be regarded as reflecting the position of the Prince Albert II of Monaco Foundation, Beyond Plastic Med or its founders.

Επαναχρησιμοποίηση, πλαστικό και πολύ παιχνίδι!

 

γράφει ο Αντώνης Κάνουρας | robotixlab

Το χρονικό μιας σχεδίας που έγινε θεσμός: H ιδέα ξεκίνησε από το ότι το camping δεν είχε κάδους για ανακύκλωση και φυσικά το ότι το νερό δεν είναι πόσιμο οπότε όλοι αγοράζαμε μπουκάλια τα οποία σκέφτηκα να τα μαζεύουμε για να κάνουμε μια κατασκευή με όλα τα παιδιά της παρέας.

Όλη η γειτονιά μάζευε τα μπουκάλια της έχοντας μάθει για την τρέλα μας. Μετά από έναν σύντομο καταιγισμό ιδεών με τα παιδιά, εξελίσσοντας την περσινή μας κατασκευή, που ήταν μια απλή ορθογώνια σχεδία, φέτος βάλαμε μπρος την πειρατική μας πυραμίδα με δυνατότητα να παίζουν με αυτή περισσότερα παιδιά κρατημένα γύρω από αυτή και όχι πάνω σε αυτή όπως πέρσι με την σχεδία.

Ενθουσιασμός, ανάληψη ρόλων, υλικά και εργαλεία ρεφενέ απ’όλους. Άλλοι μετρούσαν τα μπουκάλια, άλλοι τα κολλούσαν, οι μεγαλύτεροι τα έκοβαν, κάποιοι ετοίμαζαν το χορευτικό που θα συνοδεύσει την καθέλκυση, ώσπου δύο άλλοι μπαμπάδες μπήκαν στο κόλπο και μας έφεραν καλάμια που έκοψαν από ένα κοντινό ρέμα.

Η κατασκευή κράτησε 2 απογεύματα με όλους να βοηθούν, ώσπου ήρθε η ώρα να μπει ο Ναυτίλος, η πειρατική πυραμίδα, στην θάλασσα! Αγωνία για το αν θα επιπλέει και πόσο θα αντέξει το νερό αλλά και υπερηφάνεια καθώς την κουβαλούσαν, όλοι μαζί, ανάμεσα σε ομπρέλες και άλλους παραθεριστές στην παραλία και αυτοί αντιδρούσαν με επιφωνήματα θαυμασμού και τους φωτογράφιζαν!

Ο Ναυτίλος όχι μόνο επέπλεε αλλά άντεξε όλες τις ημέρες των υπόλοιπων διακοπών με ατελείωτα παιχνίδια μέσα στο νερό και αποστολές για τολμηρούς πειρατές! Ο ναυτίλος κατάφερε εκτός από αυτό να γεμίσει 2 απογεύματα των παιδιών κατασκευάζοντας κάτι από το μηδέν με απλά υλικά, δουλεύοντας με τα χέρια τους και βάζοντας το μυαλό τους να σκεφτεί, ο Ναυτίλος τους έμαθε για τα πλαστικά και την επιρροή τους στο περιβάλλον αλλά και το ότι είναι προτιμότερο να επαναχρησιμοποιούμε κάτι από το να το ανακυκλώνουμε (εξάλλου και η ανακύκλωση κοστίζει).

Τα παιδιά τον Ναυτίλο τον αγαπούσανε και τον σεβόντουσαν παρότι δεν ήταν σαν τα γυαλιστερά παιχνίδια των πολυκαταστημάτων και κόστιζε μηδέν ευρώ. Η διαφορά είναι ότι για τον Ναυτίλο μοχθήσανε και ιδρώσανε για να τον φτιάξουν, συνεργαστήκανε και αυτό τους έδεσε, τους πήρε 2 ολόκληρες μέρες να τον δούνε έτοιμο και να τον δοκιμάσουν και όχι 5 λεπτά να τον πάρουν από το ράφι, να σκίσουν το περιτύλιγμα, να παίξουν και να τον πετάξουν στη γωνία με τα υπόλοιπα φανταχτερά παιχνίδια.

Νομίζω πλέον η κατασκευή με τα άχρηστα μπουκάλια νερού έχει γίνει θεσμός στην παρέα του κάμπινγκ και ήδη από τώρα που γυρίσαμε στα «κουτιά» μας άρχισε το brainstorming και συζητάνε για υποβρύχιο για του χρόνου…

Τουλάχιστον Μαγικό!

 

Διάβασε επίσης το άρθρο μας στο The Paper Boat για Το ταξίδι των πλαστικών στο χρόνο και πάρε μέρος σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό!

Πλαστικά στην παραλία; Ο καθένας από εμάς μπορεί να κάνει την αλλαγή!

Οι Πυγολαμπίδες και το The Paper Boat υπό τον συντονισμό της εταιρείας Tero και της βιολόγου Lucia Fanini (συνεργάτιδα του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών) ξεκινάνε δράσεις στα πλαίσια του έργου «Networking against plastic pollution» που θα διαρκέσει έως και τον Νοέμβριο του 2019. Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τις ελληνικές οικογένειες και τους τοπικούς φορείς για την θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά, ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες αλλά χρειάζεται και τη δική μας συμβολή. 

Το The Paper Boat άνοιξε «πράσινα» πανιά και σε καλεί σε ένα συναρπαστικό ταξίδι εξερεύνησης και ανταλλαγής ιδεών ώστε να ανακαλύψεις μαζί με την οικογένειά σου τον δικό σου δρόμο στην μείωση της «πλαστικής ρύπανσης». Ξεκινάμε έναν ανοικτό διάλογο με όλους εσάς και σας καλούμε να συμμετάσχετε ενεργά σε θεματικές δράσεις (challenges) που θα οργανώνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Πάρε μέρος στον πρώτο μας διαγωνισμό και μάθε 10 ιδέες για μία παραλία χωρίς πλαστικά! Ενημερώσου για το περιβάλλον, κινητοποιήσου και διεκδίκησε δώρα ως ανταμοιβή για την προσπάθεια της οικογένειας σου! Τα δώρα προσφέρει η εταιρεία kidox.gr!

Περισσότερα στο The Paper Boat!

Το έργο χρηματοδοτείται από την κοινή πρωτοβουλία «Beyond Plastic Med initiative (BeMed)» των οργανισμών Prince Albert II of Monaco Foundation, Tara Expeditions Foundation, Surfrider Foundation Europe και Mava Foundation

       

Εξερευνώ τη φύση και αγαπώ τον μικρόκοσμό της

DSC_0094

Γράφει η Ιωάννα Σεραφειμίδου

Πρωτοείδα αυτά τα εργαλεία εξερεύνησης της φύσης, σε ένα ανήσυχο και πρωτοποριακό σχολείο της πόλης μας, και ήταν έρωτας κεραυνοβόλος. Αγαπάμε τη φύση και την επισκεπτόμαστε με κάθε ευκαιρία και η ιδέα του να εμπλουτίσουμε την εμπειρία μας με διάφορα τηλεσκόπια, μεγεθυντικούς φακούς, και άλλα τέτοια μικροεργαλεία μου φάνηκε συναρπαστική!

Τα αναζήτησα αμέσως και τα βρήκα στην Ανέμη, που φημίζεται για τα ποιοτικά της παιχνίδια, αλλά μπορείτε να τα βρείτε και σε άλλα επιλεγμένα καταστήματα ή και και ηλεκτρονικά εδώ.

DSC_0014

DSC_0021

DSC_0036

DSC_0017

Τα πήραμε μαζί μας στην πρώτη μας ανοιξιάτικη εκδρομή στο αγαπημένο μας χωριό, το Λιβάδι, αλλά τα ωραία πράγματα είναι καλό να τα μοιράζεσαι και έτσι τα κουβαλάμε μαζί μας πάντα στο αυτοκίνητο και δεν τα αποχωριζόμαστε στις εκδρομές μας στη φύση.

Πριν από μερικές εβδομάδες μαζευτήκαμε πολλές οικογένειες και με τη βοήθεια της Kids and Nature παίξαμε παιχνίδια στον χορτιάτη, όπου μυρίσαμε τη φύση, παίξαμε μαζί μικροί και μεγάλοι και γίναμε μια μεγάλη παρέα.

DSC_0002

DSC_0064

DSC_0093

DSC_0015

DSC_0049

DSC_0009

DSC_0039

DSC_0055

Αν και ζούμε μέσα στην πόλη, υπάρχουν πάντα ευκαιρίες να απολαύσουμε τη φύση: στο πάρκο στη γειτονιά μας, στο χωριό μας το Σαββατοκύριακο, σε κάποιον κοντινό προορισμό ή και κάπου πιο μακριά. Οργανώστε ένα πικνικ στη φύση και ανακαλύψτε μικρές ανάσες πρασίνου μέσα και έξω από την πόλη! Γνωρίστε τον μικρόκοσμο της φύσης μαζί με τα παιδιά, που είναι σίγουρο ότι θα ενθουσιαστούν!

Αν κάνετε εκδρομές στη φύση, μοιραστείτε μαζί μας τα αγαπημένα σας σημεία μέσω instagram! Θυμηθείτε να προσθέσετε το hashtag #pigolampidesreporter για να τα ανακαλύψουμε και εμείς μαζί σας! Ακολουθήστε μας στο κανάλι μας στο Instagram για περισσότερες ιδέες!

Book- made τοιχογραφία

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

πρώτα πρώτα

  • Διαλέγουμε μια ιστορία που καλό θα ήταν να μπορεί να διαχωριστεί εύκολα σε επεισόδια (π.χ. Οι καλοί και οι κακοί ιππότες, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ή Ο βάτραχος είναι βάτραχος, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ ή Το μαγικό σκουπόξυλο, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΛΙΒΑΝΗ… ή… ή…)
  • Παίρνουμε αναπαυτικά μαξιλάρια και αράζουμε σε μια ζεστή γωνιά του σπιτιού. Καλύτερα βέβαια θα ήταν να μη νυστάζουμε!
  • Και… απολαμβάνουμε, όπως πάντα, την ανάγνωση του βιβλίου μας…

 

αμέσως μετά

  • Κουβεντιάζουμε γύρω από την ιστορία που μόλις διαβάσαμε.
  • Προσπαθούμε να διακρίνουμε τη δομή της ιστορίας και να τη χωρίσουμε σε επεισόδια.
  • Επεξεργαζόμαστε τις εικόνες και την αντιστοιχία με το κείμενο ανά σελίδα. Το κείμενο και η εικόνα λένε το ίδιο πράγμα;
  • Εμείς τι θα επιλέγαμε να ζωγραφίσουμε, για να αφηγηθούμε κάθε ένα από τα επεισόδια που διαχωρίσαμε;

 

τελικά

  • Αφού καταλήξουμε στα επεισόδιά μας και χωριστούμε σε ομάδες*, ξεκινάμε!
  • Κόβουμε όσο χαρτί του μέτρου θέλουμε – όσο χωράει στον τοίχο μας – και το χωρίζουμε με κάθετες γραμμές σε τόσα κομμάτια όσα και τα επεισόδια της ιστορίας μας.
  • Πιάνουμε χρώματα στα χέρια και αρχίζουμε τη δημιουργία! Εννοείται ότι δεν υπάρχει λάθος και σωστό. Εννοείται ότι καθόλου δε θέλουμε να ακολουθήσουμε την εικονογράφηση του βιβλίου. Εννοείται ότι δε χρειάζεται να αποτυπωθεί πλήρως το κείμενο πάνω στο χαρτί.

 

* Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για ομαδική δουλειά. Η κάθε ομάδα παιδιών θα αναλάβει να ζωγραφίσει ένα επεισόδιο. Και φυσικά, όπως πάντα, η ομαδική δουλειά είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε κι εμείς πράγματα στα παιδιά μας…

tips

  •  Για να πετύχουμε ένα πιο ομοιογενές αποτέλεσμα, μπορούμε να επιλέξουμε όλοι τα ίδια 3-4 χρώματα ή, ακόμη, και το ίδιο υλικό (π.χ. μόνο μαρκαδόρους ή μόνο λαδοπαστέλ κ.ο.κ.).
  • Για να συνδέσουμε οπτικά τα επεισόδια μεταξύ τους, μπορούμε να διατηρήσουμε ένα κοινό “μακρύ” στοιχείο, όπως για παράδειγμα ένα δρόμο ή γρασίδι ή τον ουρανό κτλ., το οποίο θα διαπερνά την τοιχογραφία μας σε όλο το μήκος της.
  • Επίσης, μια άλλη λεπτομέρεια που θα βοηθούσε στη διατήρηση της χρονικής αλληλουχίας είναι η φορά κίνησης των ηρώων. Δηλαδή, αν τους σχεδιάσουμε να κινούνται από αριστερά προς τα δεξιά, θα γίνεται πιο εύκολα κατανοητή η ροή της ιστορίας.
  • Αν θέλουμε, μπορούμε να προσθέσουμε και κείμενο είτε ενταγμένο στην εικόνα μέσα σε φούσκες σαν τα κόμιξ είτε σαν λεζάντα κάτω χαμηλά σε σειρά.

πάντως

Μην ξεχάσετε!!!

  • οπωσδήποτε να αναρτήστε την τοιχογραφία των παιδιών σε σημείο όσο το δυνατόν πιο εμφανές για όλους όσοι επισκέπτονται το σπίτι.
  • να ζητήσετε από τους φίλους σας, μικρούς και μεγάλους, να “διαβάσουν” την ιστορία που βλέπουν στην τοιχογραφία.
  • να παροτρύνετε τα παιδιά να αφηγηθούν προφορικά την ιστορία που εικονογράφησαν.

 

Νομίζω ότι θα μπορούσαμε να το δοκιμάσουμε και με μια προφορική αφήγηση (από παραμύθια που ακούμε σε cd) ή ακόμα και με μια ταινία που έχουμε δει πολλές φορές και τη θυμόμαστε καλά…

 

Τετράδια με χρησιμοποιημένα χαρτιά και παλιά περιοδικά

Συχνά με ρωτάνε τι υλικά χρειάζεται να αγοράσει κάποιος που θέλει να ασχοληθεί με τις κατασκευές. Και πάντα απαντάω “Ένα τετράδιο και ένα μολύβι για αρχή” και το εννοώ. Οι ιδέες έρχονται πάντα βιαστικά, όταν δεν τις περιμένεις και φεύγουν αμέσως αν δεν ασχοληθείς μαζί τους. Με ένα μικρό αλλά όμορφο τετραδιάκι, πάντα διαθέσιμο για να γράψετε τις ιδέες σας, κάποια στιγμή θα έρθει και η όρεξη να πραγματοποιήσετε κάποιες από αυτές και τότε θα βρείτε και τα ανάλογα υλικά. Και τι πιο όμορφο από ένα τετράδιο φτιαγμένο από εσάς με υλικά, που έχετε ήδη στο σπίτι.

notebooks_17

Τι θα χρειαστείτε:

Για το τετράδιο:

  • Χαρτόνι. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα οποιοδήποτε χαρτόνι αρκεί να είναι αρκετά σκληρό. Προτιμήστε να κόψετε όσο θέλετε από κάποια παλιά συσκευασία.
  •  2 κρίκους από παλιά χρησιμοποιημένα η χαλασμένα μπρελόκ. Αυτούς που συνήθως για να περάσουμε τα κλειδιά μας, σπάμε ένα νύχι minimum.
  •  50 σελίδες χρησιμοποιημένα φύλλα Α4 (21Χ29,7cm). Όταν εκτυπώνετε κάτι που δε θέλετε να κρατήσετε, φυλάξτε το κάπου. Η πίσω πλευρά είναι «καθαρή» και έτσι κάνετε καλύτερη ανακύκλωση στο χαρτί σας.
  •  Μονωτική ταινία. Θα τη βρείτε σε είδη με υδραυλικά κ.λπ. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε χαρτοταινία.
  •  Λίγη κορδέλα. Την επόμενη φορά που θα έρθει στο σπίτι κάποιο δώρο ή λουλούδι ή κουτί ζαχαροπλαστείου, φυλάξτε κάπου τις κορδέλες τους. Θα τις χρειαστούμε και σε άλλες κατασκευές.
  •  Αυτοκόλλητη διαφάνεια (προαιρετικό). Αυτή που χρησιμοποιούμε για να “ντύσουμε” τα σχολικά βιβλία και τετράδια. Πωλείται με το μέτρο στα βιβλιοπωλεία και ότι περισσέψει θα χρειαστεί και αλλού.

 

notebooks_01

Εργαλεία:

  •  Χαρτοκόπτη γνωστό και ως κοπίδι.
  • Ψαλίδι.
  •  Επιφάνεια κοπής. Κάνει και της κουζίνας. Αρκεί να μη καταστρέψετε κάποιο τραπέζι ή γραφείο κόβοντας.
  •  Μια κοινή, απλή, τυπική πένσα. Αν δεν έχετε στο σπίτι, δανειστείτε μια από κάποιον φίλο. Καλό είναι να έχετε μια πάντως.
  • Έναν διακορευτή. Γνωστός και ως περφορατέρ. Μη πάει το μυαλό σας στο κακό!
  •  Χάρακα.

notebooks_11

Ψάχνοντας το κατάλληλο υλικό!

Τώρα σκεφτόμαστε για λίγο τι τετράδιο θέλουμε να κάνουμε. Θα είναι οριζόντιο ή κάθετο; Τι θα έχει επάνω; Την Άρτα και τα Γιάννενα (θα χρειαστείτε πολλά τεύχη Γεωτρόπιο για αυτό) ή κάτι πιο απλό; Χρησιμοποιήστε μερικές σελίδες χρησιμοποιημένες και σχεδιάστε πως περίπου το θέλετε. Και μετά ξαμοληθείτε και βρείτε τα υλικά σας. Κόψτε τα comics του μικρού σας αδερφού, την εγκυκλοπαίδεια του μπαμπά σας, τα cosmopolitan της αδερφής σας, τα βιβλία μαγειρικής της μαμάς σας. Περάστε και για ένα «Γεια» από τον οικογενειακό σας γιατρό (με ένα ψαλιδάκι στην τσέπη) και κόψτε ότι σας αρέσει από τα περιοδικά της αίθουσας αναμονής. Κανείς δε θα τα αναζητήσει. Το εξώφυλλο είναι προσωπική σας υπόθεση και θα το σκεφτείτε μόνοι σας. Και μη ξεχνάτε ότι το δικό σας τέλειο τετράδιο θα έχει και εντυπωσιακό οπισθόφυλλο! Οπότε σκεφτείτε το και αυτό…

notebooks_02

Σχεδιάζοντας το τετράδιο

Και τώρα το τετράδιο: Κόβουμε δυο κομμάτια από το χοντρό χαρτόνι μας σε διαστάσεις 15Χ25cm και τα δυο. Παίρνουμε μια χρησιμοποιημένη σελίδα και τοποθετούμε το χαρτόνι κεντρικά. Με ένα μολυβάκι κάνουμε το περίγραμμα. Στο τετραγωνάκι που σχηματίστηκε, κολλάμε ή ζωγραφίζουμε όλα όσα μαζέψαμε. Κάνουμε το ίδιο και για το οπισθόφυλλο. Το περίγραμμα μας βοηθάει για να ξέρουμε τι θα φαίνεται. Ωστόσο στο κολάζ μην περιοριστείτε από αυτό. Συνεχίστε το σχέδιο για 2-3cm παραπάνω. Καθώς θα γυρίσει στο πίσω μέρος θα φαίνεται λίγο.

Με έναν χάρακα εντοπίζουμε το κέντρο της πλευράς που θέλουμε να γίνει η βιβλιοδεσία του τετραδίου. Στην μεγάλη πλευρά ή στην μικρή; Παίρνουμε τον διακορευτή και κεντράρουμε το κέντρο του με βάση το κέντρο της πλευράς μας. Κάντε το πριν κολλήσετε το κολάζ. Μετά θα δυσκολευτείτε πολύ.

notebooks_15

Απλώστε κόλλα στο χαρτόνι και κολλήστε το προσεκτικά στην «άδεια» πλευρά του κολάζ σας. Κόψτε τις γωνίες της Α4 σελίδας έτσι ώστε οριακά να μην κόβετε και το χαρτόνι. Δείτε και εδώ ποιες γωνίες εννοώ. Απλώστε κόλλα στα κομμάτια που εξέχουν και κολλήστε τα πάνω στο χαρτόνι (από την πίσω πλευρά πλέον). Αν έχετε κάνει κολάζ από διάφορα χαρτιά και φοβόσαστε ότι θα σας ξεκολλήσουν κόψτε μια αυτοκόλλητη διαφάνεια σε μέγεθος Α4 και “ντύστε” το.

notebooks_03

Τώρα κόψτε ένα χαρτί σε διαστάσεις 14Χ24cm και κολλήστε το στο πίσω μέρος κεντρικά. Έτσι θα καλύψετε την άδεια και περίεργη πλευρά και θα σταθεροποιήσετε καλύτερα την διαφάνεια. Μπορείτε και εδώ να κάνετε κολάζ. Με το χέρι ψαχουλέψτε την επιφάνεια για να εντοπίσετε τις τρύπες που έκανε ο διακορευτής. Με ένα στυλό ή κάτι άλλο αιχμηρό ανοίξτε τες ξανά όσο πιο καλά μπορείτε χωρίς να καταστρέψετε το κολάζ σας. Κάντε την ίδια εργασία και για το οπισθόφυλλο και αφήστε τα στην άκρη κάπου. Αν θέλετε βάλτε κάτι βαρύ πάνω τους (κάνα βιβλίο) για να πατηθουν λιγάκι.

Πάρτε τις χρησιμοποιημένες σελίδες και κόψτε τες στη μέση προσεκτικά έτσι ώστε να προκύψουν φύλλα διαστάσεων 14,85Χ21cm. Τακτοποιήστε τες σε λόφο, έτσι ώστε όλες οι καθαρές σελίδες να είναι προς την ίδια πλευρά. Όπως θα κάνατε σε μια τράπουλα. Με τον χάρακα βρείτε το κέντρο της πλευράς βιβλιοδεσίας και διακορεύστε όπως κάνατε και με το εξώφυλλο. Έτοιμα και τα φύλλα.

notebooks_07

Υπομονή! Τελειώνει! Πάρτε το κρικάκι από το μπρελόκ και με την πένσα κόψτε το στο κέντρο (εκεί που δεν υπάρχει διπλή σειρά μέταλλο). Δύσκολο και θέλει λίγο ζόρι ή τη βοήθεια από κάποιον χειροδύναμο. Κάποιον κουταλιανό ίσως. Αν σας δυσκολέψει πολύ μην εγκαταλείψετε. Υπάρχει και η λύση της κορδέλας ή του κορδονιού.

notebooks_05

Έχετε έτοιμα τα κρικάκια. Λυγίστε τα ελαφρώς για να είναι πιο εύκολο. Περάστε τα σταδιακά. Πρώτα το ένα και μετά το άλλο και όχι ταυτόχρονα. Πρώτα το εξώφυλλο, μετά τα φύλλα με τη σωστή φορά και μετά το οπισθόφυλλο. Πριν τα ζουλήξετε για να κλείσουν σιγουρευτείτε ότι το τετράδιο ανοίγει τελείως. Αν ανοίγει ζουλήξτε για να κλείσουν όσο πιο πολύ μπορείτε. Τυλίξτε μονωτική ταινία γύρω – γύρω από τα κρικάκια για να μην σας ανοίξουν και για να μη σας γρατζουνήσουν. Έτοιμο το τετράδιο!

notebooks_14

Συμβουλές:

  1. Όπως θα δείτε και από αυτά που κάναμε μπορείτε να ανοίξετε ένα μικρό «παράθυρο» στο εξώφυλλο σας! Βέβαια φροντίστε και τι θα δείχνει αυτό γιατί ως γνωστά αγαπάμε τα παράθυρα με θέα.
  2. Το τετράδιο μπορεί να έχει πάντα μαζί του το αγαπημένο σας μολύβι. Αν θέλετε να το κάνετε έτσι κάντε 2 τρυπούλες (κοντινές σχετικά δηλαδή στα 4 cm μεταξύ τους) με τον διακορεφτή στην απέναντι πλευρά από αυτή που θα βάλετε τα κρικάκια (αυτή που λέω της βιβλιοδεσίας) και στο οπισθόφυλλο εσωτερικά. Όταν ολοκληρωθεί το τετράδιο, περάστε κορδέλα έτσι να μπορείτε να δένετε εκεί το μολύβι σας.
  3. Αν αντί για λευκές σελίδες βάλετε χαρτονάκια μπορείτε να το κάνετε και album φωτογραφιών! Άμα ρίξετε και μερικές διαφάνειες ενδιάμεσα θα γίνει ακόμα και πιο τέλειο.
  4. Προσθέστε μερικές σελίδες με χρώμα ή με τυχαίες φωτογραφίες μέσα στο τετράδιο για διαχωριστικά ή για πλάκα.
  5. Σε τυχαίες ή και όχι σελίδες κάντε μια τρύπα με τον διακορευτή. Με λίγη κορδέλα έχετε ένα διαχωριστικό ή απλά μια χαριτωμενιά!
  6. Άμα σας λείπει η έμπνευση για το πως να φτιάξετε το δικό σας τετράδιο, ρίξτε μια ματιά εδώ σε κάτι τετράδια που έφτιαξαν πριν από καιρό, με τον ίδιο τρόπο, μια παρέα με πολύ όρεξη και πολλές ιδέες.

Καλή επιτυχία!