ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ – Σελίδα 3 από 3 – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Η οικογένεια στο Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης

pygolampides 5495 edit logob

«Η Οικογένεια στο Μουσείο» είναι μια δράση που εμπνεύστηκαν και πραγματοποιούν οι Πυγολαμπίδες στο Κλουβί και το Fons Peritiae σε συνεργασία με Μουσεία της πόλης μας. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές ενώ παράλληλα θέλει να αποδείξει πως τα Μουσεία είναι ένας χώρος ζωντανός και ανοιχτός για τους κατοίκους της πόλης και η τέχνη ένα υπέροχο μέσο μάθησης και διασκέδασης για τα παιδιά.

Η δράση μας για τον μήνα Μάρτιο πραγματοποιήθηκε στο Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης.  Η αποτύπωση της αθλητικής ιστορίας της χώρας και η δημιουργία ενός χώρου ζωντανού, όπου η μουσειακή πληροφορία θα κινητοποιεί το κοινό σε συμμετοχή και θα προάγει τα υγιή χαρακτηριστικά του αθλητισμού περικλείουν τον κεντρικό σκοπό σύστασης του φορέα.

pygolampides 5486 edit logob

olympiako mouseio thessalonikis

Γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Πετώντας το ακόντιο και φωνάζοντας το όνομά μας.

olympiako mouseio thessalonikis

Σε κάθε οικογένεια μοιράζεται από ένα έντυπο, το οποίο περιέχει ερωτήσεις. Έτσι ξεκινάει ένα παιχνίδι θησαυρού, η παρέα σκορπίζεται και κάθε ομάδα προσπαθεί μέσα από την παρατήρηση, τα παιχνίδια και την εξερεύνηση του μουσείου να δώσει τις απαντήσεις του.

olympiako mouseio thessalonikis

Ολυμπιακοί Αγώνες 2004

olympiako mouseio thessalonikis

Στο Μουσείο, όπως υποστηρίζουν και τα δικαιώματα του (μικρού) επισκέπτη ενός μουσείου,  μπορείς να επιλέξεις να διαβάσεις όσα σε ενδιαφέρουν, δεν υπάρχει σωστή σειρά και δεν υπάρχουν υποχρεώσεις. Έτσι νιώσαμε και στο Ολυμπιακό Μουσείο, η περιήγηση του οποίου ήταν μια διασκεδαστική εμπειρία.

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako moyseio thessalonikis

Πόσο καλά αντανακλαστικά έχεις; Το αγαπημένο μας παιχνίδι!

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

διασκεδάζουμε!

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

η αγωνία κορυφώνεται

olympiako mouseio thessalonikis

γιατί κάθε φορά έχω την αίσθηση πως οι γονείς το διασκεδάζουν περισσότερο από τα παιδιά;

olympiako mouseio thessalonikis

ανακαλύπτω

olympiako mouseio thessalonikis

συνθέτω εικόνα. η δάδα.

olympiako mouseio thessalonikis

παρατηρώ. χάνομαι. περιεργάζομαι. σκέφτομαι.

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

ισορροπώ

olympiako mouseio thessalonikis

olympiako mouseio thessalonikis

Αποχαιρετώντας το Μουσείο!!! Φεύγοντας, μικροί και μεγάλοι, πήραν το δίπλωμά τους, σελιδοδείκτες και κονκάρδες από τις Πυγολαμπίδες στο Κλουβί. Το kitchen bar μας κέρασε και σαντουιτσάκια!

olympiako mouseio thessalonikis

Μαζί με την Κυριακή Ουδατζή, Πρόεδρο του Ολυμπιακού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

Οι πυγολαμπίδες στο κλουβί θα στηρίζουν με κάθε τρόπο τις εκθέσεις και τις δράσεις του Ολυμπιακού Μουσείου Θεσσαλονίκης και θα σας ενημερώνουν για αυτές μέσα από τη σελίδα και το newsletter τους.

Ευχαριστούμε θερμά:

το Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης για την θερμή του υποδοχή και φιλοξενία

τη Δέποινα Τσιπτσέ >fons peritiae, Μουσειολόγο και σχεδιάστρια των δράσεων στα  Μουσεία

τον Μιχάλη Σαχπάζη >elixirion, για το σχεδιασμό της αφίσας της δράσης «Η οικογένεια στο Μουσείο»

το Kitchen Bar για τα υπέροχα εδέσματα που προσέφερε στους μικρούς και μεγάλους

τo The F Studio Photography για τις μοναδικές φωτογραφίες

Διαβάστε εδώ περισσότερα για τη Δράση «Η Οικογένεια στο Μουσείο»

Διαβάστε εδώ τα δικαιώματα του μικρού επισκέπτη ενός Μουσείου. Τις ιδέες τους μοιράζονται 20 συγγραφείς που ασχολούνται με την Εκπαίδευση. Εκδόσεις Σαΐτα

Ατέλειωτη βόλτα στη Νέα Παραλία

eikona2

Γράφει η Αιμιλία Ροδοπούλου | www.kipologio.gr

Με ποδήλατο, πατίνι,

σκούφο κι ένα ροζ μπικίνι,

κάνε βόλτα όλη μέρα,

και την πλήξη κάνε πέρα.

Τις προάλλες, μία Κυριακή που είχε πάρα πολύ ήλιο με τεράστια δυσκολία μπόρεσα να προσεγγίσω την παραλία. Γιατί είχε συμβεί αυτό; Μα γιατί κατέβηκαν όλοι να βολτάρουν στην παραλία. Ήλιος, θάλασσα, πρασινάδες, παιδικές χαρές και ποδήλατο. Τι άλλο θέλεις; Το πλήρες πακέτο βόλτας και ψυχαγωγίας για παρεάκια, οικογένειες, ζευγαράκια που ζουζουνίζουν, φιλενάδες και συμπέθερους  προσφέρεται στην προνομιακή τιμή των… μηδέν ευρώ! Η καλύτερη βόλτα του κόσμου βρίσκεται δίπλα σου!

Μένεις ανατολικά και κατεβαίνεις καθημερινά στο κέντρο; Πολλοί είναι αυτοί που χρησιμοποιούν τη διαδρομή της παραλίας για να πάνε καθημερινά με τα πόδια ή με το ποδήλατο στο κέντρο. Δεν είναι καθόλου άσχημη ιδέα. Με πόδια μπορείς να περπατήσεις στο ξύλινο ντεκ πλάι στη θάλασσα και να δανειστείς λίγο καλοκαίρι από την αλμύρα της! Αν έχει πολύ ήλιο, κρύψου κάτω από την αλέα με τις κουκουναριές. Οι κουκουναριές είναι είδος ανθεκτικό είδος στη θαλασσινή αλμύρα και γι’ αυτό επιλέχτηκαν για να φτιάξουν την αλέα της παραλίας. Κουράστηκες εσύ ή το παρεάκι σου; Κάνε μία στάση και άπλωσε την κορμάρα σου στα τεράστια παγκάκια!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Τα παιδιά δε θα βαρεθούν ούτε ένα νανοσεκόντ στην παραλία. Με τέτοιες διαστημικές τραμπάλες στις οποίες δεν κάθεσαι, αλλά… κρέμεσαι, όλοι θα ξετρελαθούν! Στον κήπο της άμμου μπορείς να τραμπαλιστείς, να γλιστρήσεις στην πανύψηλη τσουλήθρα και να σκαρφαλώσεις στο κόκκινο πλέγμα. Στον κήπο της άμμου βρίσκεις σπάρτα που θα ανθίσουν κίτρινα το καλοκαίρι και φέστουκες γλαυκές που είναι μικρές φουντωτές πιτσιλιές πάνω στην άμμο. Στο πάρκο του Οδυσσέα Φωκά πολύχρωμες κατασκευές με κούνιες, κάστρα, κούνιες και τσουλήθρες περιμένουν μικρούς εξερευνητές να τα εξερευνήσουν σπιθαμή προς σπιθαμή.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Η μπόλικη πρασινάδα στον κήπο της Μεσογείου και στον κήπο των εποχών θα σου φτιάξουν τη διάθεση. Στους κήπους αυτούς έχουν μείνει ανέγγιχτα πολλά από τα μεγάλα δέντρα που υπήρχαν πριν την αναδιάπλαση της παραλίας. Προστέθηκαν πλατάνια, πικροδάφνες και ελαιόδενδρα. Προσφέρουν σκιά στους περαστικούς, αλλά και στους ιπτάμενους επισκέπτες της παραλίας που ψάχνουν ψιχουλάκια στα γρασίδια. Θυμάστε το τραγουδάκι της Marry Poppins;

“Feed the birds,

tuppence a bag,

tuppence, tuppence,

tuppence a bag”

  

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

eikona8

Κάνοντας βόλτα πάνω στο ξύλινο ντεκ φτάνεις στη γωνίτσα που είναι τοποθετημένο το γλυπτό “Φεγγάρι”. Αγαπημένο το Φεγγάρι από παλιά, σου θυμίζει και αυτό γλυκό τραγουδάκι “Φεγγαράκι μου λαμπρό, φέγγε μου να περπατώ”.  Όλο τραγουδάκια είναι αυτή η παραλία!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Τα περισσότερα από τα φυτά που έχουν χρησιμοποιηθεί στους κήπους ανήκουν στη Μεσογειακή βλάστηση. Συναντάς πεύκα, πλατάνια, ακακίες, κουτσουπιές, ελαιόδενδρα, πικροδάφνες, αγγελικές, σπάρτα, ρείκια και πυξάρια. Όλα μαζί συνθέτουν ένα όμορφο τοπίο που σε κάνει να νιώθεις ότι έφυγες από την πόλη και πήγες μακρινό ταξίδι. Στον κήπο του απογευματινού ήλιου κυματίζουν με το αεράκι ξανθές τούφες στίπας και συνθέτουν το σκηνικό του ηλιοβασιλέματος.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Λίγα Λόγια για την Αιμιλία Ροδοπούλου

Η Αιμιλία Ροδοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στην εξωτική Τούμπα. Δεν ήξερε τι την περιμένει στο μέλλον. Δε την περίμενε και τίποτε συνταρακτικό, εδώ που τα λέμε. Έμαθε για τα φυτά και τα δέντρα στη Σχολή Δασολογίας και Φυσικού περιβάλλοντος, έμαθε μερικές ξένες γλώσσες για να συνεννοείται στα ταξίδια, πήγε μερικά ταξίδια σε διάφορες ηπείρους.Όταν δε φυτεύει, γράφει για κηπουρική στο Κηπολόγιο και απαντάει σε ερωτήσεις ανήσυχων κηπουρών στο Ρώτα το Κηπολόγιο. Στον ελεύθερό της χρόνο ταΐζει τις πάπιες, κοιτάζει τα αεροπλάνα που απογειώνονται και αναλογίζεται πώς πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος χωρίς να φάει νουτέλα. Μας μιλάει για κηπουρική.

Η Οικογένεια στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

«Η Οικογένεια στο Μουσείο» είναι μια δράση που εμπνεύστηκαν και πραγματοποιούν οι Πυγολαμπίδες στο Κλουβί και το Fons Peritiae σε συνεργασία με Μουσεία της πόλης μας. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές ενώ παράλληλα θέλει να αποδείξει πως τα Μουσεία είναι ένας χώρος ζωντανός και ανοιχτός για τους κατοίκους της πόλης και η τέχνη ένα υπέροχο μέσο μάθησης και διασκέδασης για τα παιδιά.

Νομίζω πως το Παιδικό Μουσείο είναι το μουσείο που πρέπει να επισκεφτεί κάθε μεγάλος – ενήλικας. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε και να αρχίσουμε και πάλι να αγαπάμε την τέχνη, τη συλλογή, το παρελθόν, το μοίρασμα. Είναι σημαντικό να μάθουμε και πάλι να βλέπουμε απλά, με φαντασία και με γνώμονα το παιχνίδι, δηλαδή την ελευθερία.

Τα Μουσεία είναι μια αφορμή να δούμε και πάλι με άλλα μάτια, να φανταστούμε κάπως αλλιώς, να αφήσουμε κάτι κλειδωμένο μέσα μας να βγει προς τα έξω. Έχουν μια δυναμική και είναι ωραία να την συναντάς. Σε εμένα συνέβη αυτό στο Παιδικό Μουσείο, ύστερα από αρκετό καιρό, βλέποντας τα κουκλόσπιτα. Ίσως με καταλάβετε όταν τα δείτε από κοντά. Τόση φαντασία, τόσα υλικά, τόση δημιουργικότητα. Ανοίχτηκε ένας νέος κόσμος μέσα μου.

Στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, περάσαμε ένα υπέροχο κυριακάτικο πρωινό, γίναμε δύο ολοζώντανες ομάδες, ήρθαν πολλοί εθελοντές και γέμισαν το χώρο, ακούσαμε μουσική, παίξαμε, ζωγραφίσαμε και το κυριότερο: γνωριστήκαμε. Σας ευχαριστούμε πολύ που γεμίσατε τόσο όμορφα τη μέρα μας!

Οι πυγολαμπίδες στο κλουβί θα στηρίζουν με κάθε τρόπο τις εκθέσεις και τις δράσεις του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και θα σας ενημερώνουν για αυτές μέσα από τη σελίδα και το newsletter τους.

*** Εδώ μπορείτε να διαβάσετε και το πολύ όμορφο κείμενο που έγραψε η Νατάσα Σκαφίδα για τη μέρα που πέρασε μαζί μας βγάζοντάς μας φωτογραφίες!

IMG_6292

Στην είσοδο του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης μπορεί κανείς να δει μια τάξη παλιά, σαν αυτές που είχαμε εμείς. Είναι πολύ συγκινητικό να το βλέπεις και σίγουρα ανακινεί περισσότερα συναισθήματα στους μεγάλους παρά στα παιδιά μας.

gnorimia paidiko mouseio

γνωριζόμαστε παίζοντας_ εύκολο να το κάνεις, πετώντας μια μπάλα και δίνοντας τον λόγο στον απέναντί σου

IMG_6338

Τα παιδιά κουβάλησαν μαζί τους το αγαπημένο τους παιχνίδι. Η Ολυμπία διάλεξε ένα βιβλίο. Χαίρομαι που το βλέπει σαν παιχνίδι!

IMG_6345

Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στο Μουσείο ψάχνοντας να βρούμε παιχνίδια παρόμοια με τα δικά μας, από κάποια άλλη εποχή.

IMG_6273

Εξαιρετικά κουκλόσπιτα θα βρείτε στη συλλογή του Μουσείου. Αξίζει να τα προσέξετε ένα προς ένα, τα μικροαντικείμενα και τα  έπιπλα είναι μοναδικά! τροφή για δημιουργική σκέψη!

IMG_6267

Από τη συλλογή των τσίγκινων παιχνιδιών, δωρεά του K. Γιάννη Μπουτάρη. Αν έχετε και εσείς παλιά παιχνίδια μπορείτε να τα δωρίσετε στο Μουσείο.

IMG_6404

Πετάει ο γάιδαρος; Η Ολυμπία πάντως υποστηρίζει ότι πετάνε τα παπούτσια. Και τα πετάει με κάθε ευκαιρία.

paixnidia

Απ΄όλα είχε το πρόγραμμα: πετάει πετάει, περνά περνά η μέλισσα, γύρω γύρω όλοι.

IMG_6398

 κερδίσαμε!

collage

Στη συνέχεια τα παιδιά μαζί με τους γονείς τους, έκαναν ένα κολάζ. Αφού πήραν ένα χαρτί στα μέτρα τους, η μαμά ή ο μπαμπάς σχεδίασε το περίγραμμά τους και μετά το στόλισαν με δεκάδες χρώματα και χαρτιά και το έκαναν καρναβάλι!

IMG_6454

 Στιγμές μοναδικές. Η χαρά μου είναι μεγάλη όταν βλέπω γονείς να παίζουν μαζί με τα παιδιά τους. Νιώθω πως όλη η ανατροφή των μικρών παιδιών κρύβεται εκεί: στα απλά και τα σημαντικά, στο παιχνίδι και την αληθινή παρουσία.

kids

Ευχαριστούμε θερμά:

το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης για την θερμή του υποδοχή και φιλοξενία

τη Δέποινα Τσιπτσέ >fons peritiae, Μουσειολόγο και σχεδιάστρια των δράσεων στα  Μουσεία

τον Μιχάλη Σαχπάζη >elixirion, για το σχεδιασμό της αφίσας της δράσης «Η οικογένεια στο Μουσείο»

τα Ζαχαροπλαστεία Ξάιδος για τα υπέροχα εδέσματα και χυμούς που προσέφερε στους μικρούς και μεγάλους

τη Νατάσσα Σκαφίδα για τις μοναδικές φωτογραφίες

Διαβάστε περισσότερα για τη Δράση «Η Οικογένεια στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης  εδώ

Διαβάστε εδώ τα δικαιώματα του μικρού επισκέπτη ενός Μουσείου. Τις ιδέες τους μοιράζονται 20 συγγραφείς που ασχολούνται με την Εκπαίδευση. Εκδόσεις Σαΐτα

** όλες οι παραπάνω φωτογραφίες έχουν δημοσιευτεί με την συγκατάθεση των γονέων

Τα Μουσεία είναι για όλους – οδηγός επιβίωσης

beginners the movie

Γράφει η Κατερίνα Παρασκευά, Μουσειοπαιδαγωγός στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

 

Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες έχουν τις πιο περίεργες και πρωτότυπες ιδέες. Μπορεί τα έργα τους να μας εκπλήξουν, να μας τρομάξουν, να μας ταξιδέψουν, να μας κάνουν να αναγνωρίσουμε κομμάτια του εαυτού μας ή ακόμη και να νιώσουμε άβολα ή  να μη μας αγγίξουν καθόλου. Δεν παρουσιάζονται ως αριστουργήματα που κρίθηκαν από την ιστορία αλλά ως σύγχρονες δημιουργίες που ίσως γίνουν η αφορμή για να σκεφτούμε γιατί μας αρέσει κάτι ή όχι, να επεκτείνουμε τους ορίζοντες της αισθητικής μας αντίληψης, να έχουμε άποψη και να καλλιεργήσουμε το γούστο μας. Και κάποιες φορές, όταν εμπλεκόμαστε με το έργο, η σύγχρονη τέχνη μπορεί να μας προσφέρει εμπειρίες γεμάτες ένταση και ενθουσιασμό.

Τις εμπειρίες με ένταση τις ζούμε σε χώρους όπου μπορούμε να είμαστε ο εαυτός μας. Στα μουσεία σύγχρονης τέχνης το πρώτο πράγμα που μας καθηλώνει είναι ο χώρος και η διάταξη των εκθεμάτων, πόσο μάλλον τα παιδιά. Η συμβουλή είναι: κινηθείτε ελεύθερα. Δεν είναι απαραίτητο στην έκθεση να σταματήσουμε μπροστά από κάθε έκθεμα ούτε να ακολουθήσουμε μια συγκεκριμένη διαδρομή. Κάποια έργα λόγω θέσης, υλικών και χρωμάτων είναι πιο εντυπωσιακά και τραβούν τα βλέμματα, κάποια άλλα με την πρώτη ματιά μας φαίνονται αδιάφορα. Ακολουθούμε το βλέμμα των παιδιών μας και χαράζουμε μαζί τη διαδρομή μας.

Κινούμενοι στον χώρο, βλέπουμε πράγματα περίεργα και έχουμε την ανάγκη να μιλήσουμε για αυτά. Σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, στο μουσείο μπορούμε να μιλάμε -επιτρέπεται, το μουσείο δεν είναι ναός, ούτε σινεμά-, κατεβάζοντας ίσως λίγο την έντασή της φωνής μας για να συνυπάρχουμε μαζί στον ίδιο χώρο.

 Κατερίνα σε εκπαιδευτικό

Το ξέρουμε ότι δεν μπορούμε να αγγίζουμε αλλά μπορούμε να δείχνουμε. Η αλήθεια είναι ότι μικροί μεγάλοι νιώθουμε την παρόρμηση να χαϊδέψουμε, να πιάσουμε, να νοιώσουμε την υφή στο χέρι μας αλλά συνήθως δεν επιτρέπεται. Στα εκπαιδευτικά προγράμματα στο μουσείο, δίνουμε συνήθως το παράδειγμα της δακτυλιάς στο τζάμι: παρόλο που τα χέρια μας είναι καθαρά, πάντα αφήνουμε τα δακτυλικά μας αποτυπώματα. Η λιπαρότητα του δέρματός μας είναι ο λόγος που δεν αγγίζουμε και όχι η αντίληψη ότι είμαστε εν δυνάμει καταστροφείς.

Υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα έργα “δικά μας”.  Μπορούμε να αναγνωρίσουμε σχήματα, συμμετρίες και ασυμμετρίες, να σχολιάσουμε τις πινελιές, τις σκιές, τις εναλλαγές και τις αντιθέσεις. Να σκεφτούμε πoια έργα μας αρέσουν πιο πολύ, ποια θα θέλαμε να είναι δικά μας. Να ακολουθήσουμε τη φόρμα τους με το σώμα μας ή να φωτογραφηθούμε σε αστείες πόζες. Οι φωτογραφίες καταγράφουν την εμπειρία μας και μπορούμε να ανατρέξουμε όποτε θέλουμε σε αυτές. Κι αν μας ανοίξει η όρεξη να ζωγραφίσουμε κάτι; Δεν χρειάζεται να είσαι εικαστικός για να σχεδιάσεις. Αρκεί να το τολμάς και να το διασκεδάζεις. Ένα μπλοκάκι κι ένα μολύβι μπορεί να βγει από την τσάντα μας και να κάνουμε γρήγορα ένα σκίτσο μπροστά στο έργο που μας αρέσει ή τους εαυτούς μας στον χώρο ή να παίξουμε το “σχεδιάζω μια γραμμή εγώ, μια εσύ”. Όλα αυτά δεν χρειάζεται να είμαστε ιστορικοί της τέχνης, ούτε εικαστικοί για να τα κάνουμε. Ίσως το πιο σημαντικό είναι να αναρωτηθούμε αν τελικά υπάρχει σωστό και λάθος στην τέχνη.

Κατερίνα Παρασκευά

Αν πάλι θέλουμε να μάθουμε κάτι από την ιστορία των έργων και δεν προλάβαμε να κάνουμε την έρευνά μας στο διαδίκτυο, ούτε να διαβάσουμε το πληροφοριακό υλικό ή το family kit της έκθεσης, μπορούμε να συγκεντρώσουμε τις απορίες-ερωτήσεις μας και να τις ψάξουμε μετά στο διαδίκτυο ή να απευθυνθούμε σε κάποιον εργαζόμενο του μουσείου με mail ή δια ζώσης. Δεν είμαστε φωτεινοί παντογνώστες. Όταν δεν ξέρουμε κάτι, μπορούμε να το μάθουμε ψάχνοντας ή ρωτώντας. Τα μουσεία δεν υπάρχουν μόνο για το ειδικό κοινό, τους γνώστες ή τους μυημένους ενήλικες, υπάρχουν για όλους. Η επίσκεψη σε ένα μουσείο μπορεί να δώσει τις αφορμές για να απολαύσετε ποιοτικό χρόνο και διασκεδαστικές εμπειρίες με τα παιδιά σας.

Λίγα λόγια για την Κατερίνα Παρασκευά

Η Κατερίνα Παρασκευά γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Παιδαγωγικά και Γλωσσική και Πολιτισμική Παιδεία στο Α.Π.Θ.. Καταστρώνει και εφαρμόζει εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια ως μουσειοπαιδαγωγός στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η Εύη Παπαβέργου μας μιλάει για το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και όχι μόνο

evi papavergou

 

Συνέντευξη στην Ιωάννα Σεραφειμίδου

Η Εύη Παπαβέργου είναι υπεύθυνη εκπαιδευτικών Προγραμμάτων στο Momus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη (πρώην Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) από το 2007 μέχρι και σήμερα. Έχει σπουδάσει στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στα Γιάννενα και συνέχισε με ένα μεταπτυχιακό στο Έσσεξ της Αγγλίας, με τίτλο Gallery Studies & Critical Curating for the 21st Century.

 

Η συνάντηση μαζί της αλλά και η συνεργασία μας με το Momus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη (πρώην Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), στα πλαίσια της δράσης μας “Η Οικογένεια στο Μουσείο” (2014) ήταν μια υπέροχη εμπειρία και άνοιξε για εμάς μια πόρτα στον μαγικό κόσμο της τέχνης.

 

Η συζήτηση μαζί της μας αποδεικνύει πως τα μουσεία είναι ανοιχτά και φιλικά προς μικρούς και μεγάλους και πως δεν έχουμε παρά να τολμήσουμε περισσότερες επισκέψεις σε αυτά!

Αρχικά θα ήθελα να μας πεις λίγα λόγια για την έκθεση της Συλλογής του Γιώργου Κωστάκη. Για τον ίδιο τον συλλέκτη, την εποχή που συνέλεξε όλα αυτά τα έργα, για τη ρώσικη πρωτοπορία.

 

Ο Γιώργος Κωστάκης ήταν ένας άνθρωπος που αγαπούσε πολύ τις συλλογές και τα έργα τέχνης. Ήταν ελληνικής καταγωγής (οι γονείς του ήταν από τη Ζάκυνθο) και  γεννήθηκε και έζησε στη Μόσχα στην εποχή των παππούδων των παππούδων μας.

Δεν ήταν καλλιτέχνης, ούτε μεγιστάνας. Ήταν οδηγός ενός αυτοκινήτου της Καναδικής πρεσβείας στη Μόσχα και συχνά, μετέφερε διπλωμάτες αλλά και καλεσμένους της πρεσβείας σε διάφορα μέρη της πόλης, όπως σε μαγαζιά που πουλούσαν έργα τέχνης και τους ξεναγούσε. Ο ίδιος δεν είχε καμία καλλιτεχνική παιδεία. Είχε όμως πολύ ιδιαίτερο γούστο και καταλάβαινε αμέσως τι του άρεσε, τι όχι και γιατί.

Σε ένα στούντιο στη Μόσχα το 1946, βρήκε έναν πίνακα που δεν έμοιαζε με κανέναν άλλον που είχε δει. Τον αγόρασε, πήγε στο σπίτι του και τον κρέμασε στο σαλόνι του. Τότε λέει, ένοιωσε σαν να άνοιξε ένα παράθυρο στο σπίτι του. Αυτός ο πίνακας ήταν η αρχή. Ξεκίνησε να ψάχνει και να αγοράζει έργα Ρωσικής πρωτοπορίας και σιγά σιγά με το πέρασμα του χρόνου, η συλλογή του έγινε μεγάλη. Τα έργα τα κρατούσε στο σπίτι του και όλο και περισσότεροι άνθρωποι του ζητούσαν να τα δουν. Είχε φτιάξει ένα σπίτι-μουσείο.

Κανένας δεν ενδιαφέρονταν εκείνα τα χρόνια για τη Ρωσική πρωτοπορία γιατί τα έργα φτιάχτηκαν τα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα, λίγο πριν τη Ρωσική επανάσταση, αναπτύχθηκαν για λίγα χρόνια και το 1932 απαγορεύθηκαν για πολιτικούς λόγους. Τα έργα αποσύρθηκαν σε σκοτεινές αποθήκες, υπόγεια και πατάρια. Ο Κωστάκης τα αναζήτησε, τα εντόπισε και τα αγόρασε.

 

 

Πώς υποδέχεται το Momus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη (πρώην Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) τα παιδιά και την οικογένεια; Τι είδους προγράμματα/ δράσεις σχεδιάζει;

 

Το μουσείο πραγματοποιεί οργανωμένα εργαστήρια για γονείς και παιδιά με αφορμή τις εκθέσεις του.

Αυτά τα εργαστήρια δεν έχουν σταθερό επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα, ανακοινώνονται και πραγματοποιούνται κατά περίπτωση.

Επίσης σχεδιάζεται και υλοποιείται σχεδόν για κάθε έκθεση του μουσείου το Τετράδιο της αυτόνομης δράσης για οικογένειες. Το τετράδιο καθοδηγεί τους γονείς να πραγματοποιήσουν αυτόνομες επισκέψεις στο χώρο του μουσείου, χωρίς προϋπάρχον γνωστικό υπόβαθρο και περιέχει προτεινόμενες δραστηριότητες, παιχνίδια, πληροφορίες και θέματα προς συζήτηση ώστε να προάγει την αλληλεπίδραση ενηλίκου – ανηλίκου και μουσείου και τη δυναμική αλληλεπίδραση των μελών μιας οικογένειας, μέσα από ένα ευχάριστο και ελεύθερο τρόπο έκφρασης και δράσης. Το έντυπο συνοδεύεται από όλα τα απαραίτητα υλικά για την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων και τα παιδιά μπορούν να συνεχίσουν τις δράσεις και στο σπίτι.

Σε αυτή τη φάση αρκετά από τα τετράδια έχουν επικαιροποιηθεί και αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του μουσείου ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται από γονείς και παιδιά στο σπίτι αλλά και από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του πλάνου των μαθημάτων τους, είτε στην τηλεμάθηση, είτε στη σχολική τάξη. Σε αυτό το λινκ θα βρείτε τετράδια για παιδιά δημοτικού και για εφήβους.

 

 

evi papavergou kids

 

Οι περισσότεροι έχουμε συνδυάσει το Μουσείο σαν κάτι βαρετό και ακαταλαβίστικο, όπως τότε που πηγαίναμε σχολείο. Τι έχει αλλάξει από τότε;

 

Ο χαρακτήρας των μουσείων με το πέρασμα των χρόνων έχει αναθεωρηθεί. Δεν αποτελεί πια ναό της γνώσης στον οποίον έχουν πρόσβαση μόνον οι εκλεκτοί. Τα μουσεία σήμερα συνειδητοποιώντας τον ανθρωποκεντρικό, εκπαιδευτικό τους ρόλο, μετατρέπονται σε οργανισμούς ανοιχτούς για την κοινωνία, δημιουργώντας και φέροντας παιδεία  και ψυχαγωγία στο σύνολο με γνώμονα την κοινωνική ισότητα. Δηλαδή τα μουσεία απευθύνονται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτου φύλλου, ηλικίας και καταγωγής, απευθύνονται σε όλες τις κοινωνικές ομάδες (σχολεία, ΑΜΕΑ, οργανωμένοι ή μεμονωμένοι επισκέπτες) μέσα από τις εκθέσεις, το πληροφοριακό υλικό, τις εκδόσεις, τις εκδηλώσεις, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το εκπαιδευτικό υλικό και τις βιβλιοθήκες[1].

 

 

Ποια θεωρείς πως είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς ώστε να «κεντρίσουν» το ενδιαφέρον του παιδιού για να επισκεφθεί ένα μουσείο;

 

Αν μιλάμε για μουσείο τέχνης, αρχικά πιστεύω ότι πρέπει να βιώνει το κάθε παιδί την ελευθερία της έκφρασης στο σπίτι, να υπάρχει δηλαδή χώρος φυσικός και νοητός στον οποίο γονείς και παιδιά να μπορούν να παίζουν και να εκφράζονται ελεύθερα μέσα από ζωγραφική, κατασκευές, κτλ έτσι ώστε να εξοικειωθούν με χρώματα και υλικά, χωρίς το φόβο του ότι θα λερώσουν και θα λερωθούν.

Το δεύτερο βήμα είναι η συζήτηση του τι είναι μουσείο και γιατί έχει ενδιαφέρον να το επισκεφτούμε. Το διαδίκτυο είναι καλό εργαλείο. Μπορείτε να δείτε παρέα sites διάφορων μουσείων στον κόσμο, να παίξετε τα online παιχνίδια που παρέχουν και να αντλήσετε πληροφορίες. Κάποια μουσεία όπως το Κ.Μ.Σ.Τ  έχουν δημιουργήσει εκπαιδευτικά cd τα οποία μπορείτε να ανακαλύψετε πριν από μια επίσκεψη στο χώρο αλλά και να παίξετε πολλές φορές μέχρι να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις εικόνες που παρέχουν.

Επόμενο βήμα είναι η επίσκεψη. Σε κάποια μουσεία υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένα προγράμματα για οικογένειες, σε άλλα υπάρχουν «οδηγοί αυτόνομης επίσκεψης ενηλίκου-παιδιού», κτλ. Σε οποιαδήποτε περίπτωση μπορεί πάντα ο κηδεμόνας να απευθυνθεί στον υπεύθυνο εκπαίδευσης του κάθε μουσείου και να ζητήσει υλικό ή πληροφορίες, η απάντηση θα είναι σίγουρα θετική.

Οι πολλαπλές επισκέψεις στο ίδιο μουσείο, ενδυναμώνουν την εξοικείωση του παιδιού με το χώρο και τις συλλογές τους, αυξάνοντας τις πιθανότητες επιστροφής σε αυτό.

 

 

Πώς μπορεί, κατά τη γνώμη σου, η επίσκεψη ενός παιδιού στο μουσείο με τους γονείς του να γίνει όχι απλά μία εκπαιδευτική εμπειρία για το παιδί, αλλά και μία ευκαιρία για να περάσει η οικογένεια ποιοτικό χρόνο μαζί;

 

Μέσα από οργανωμένα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, είτε αυτά είναι καθοδηγούμενα είτε αυτόνομα (self directed) άλλα κυρίως όταν το πρόγραμμα εμπλέκει εξίσου το παιδί και τον ενήλικα και ενισχύει τη μεταξύ τους διάδραση και συνεργασία.

 

 

Είσαι υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του μουσείου. Ποιες είναι οι εμπειρίες που σου έχει χαρίσει η θέση αυτή; Τι είναι αυτό που σε εντυπωσιάζει στην επαφή σου με τα παιδιά;

 

Κάθε φορά παίρνεις διαφορετικές ενδιαφέρουσες οπτικές για το ίδιο έργο από μια φρέσκια ματιά. Επίσης ο πηγαίος ενθουσιασμός για κάποιες εικόνες και οι ευφάνταστοι υποθετικοί τίτλοι που δίνουν στα έργα.

 

 

Θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας μια δική σου παιδική ανάμνηση από επίσκεψη σε μουσείο;

 

Μόνο βαρετές επισκέψεις σε αρχαιολογικά μουσεία.

Όμως θυμάμαι την επίσκεψη με τους γονείς μου και μια φίλη μου στην Αρχαία Αγορά στο Λιμένα Θάσου με ατελείωτο παιχνίδι και χοροπηδητό γύρω από τα αρχαία ευρύματα.

 

 

Υπάρχει κάποιο μουσείο που θα ήθελες να επισκεφθείς; Εντός ή και εκτός Ελλάδας;

 

Πινακοθήκη Tretyakov στη Μόσχα, το Voorlinden στη Χάγη και θα ήθελα να επισκεφθώ ξανά το Sir John Soane’s Museum στο Λονδίνο.

 

 

Υπάρχουν κάποια βιβλία που θα μπορούσες να μας προτείνεις και που θα αποτελέσουν έμπνευση στους γονείς για δημιουργικά παιχνίδια μαζί με τα παιδιά τους;

 

Το κουτί της τέχνης – Εκδόσεις Δίπτυχο

Διαπολιτισμοί – Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Οι αριθμοί – Εθνική Πινακοθήκη

Μαγικές Διαδρομές στην Τέχνη –Εκδόσεις Διάπλους

Δέκα μικροί διάλογοι για ένα μουσείο-Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο

Στο Μουσείο- Εκδόσεις Παπαδόπουλος

The art gallery handbook-Tate Publishing

Σειρά Η τέχνη σαν παραμύθι- Εκδόσεις Λιβάνη

Μια βόλτα στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων-Εκδόσεις Διάπλαση

Μια βόλτα στο Κέντρο Λαικής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη- Εκδόσεις Ταξιδευτής

Square (Shape Trilogy)-Mac Barnett & Jon KlassenWalker Books 

Triangle (Shape Trilogy)-Mac Barnett & Jon Klassen – Walker Books  

Circle (Shape Trilogy)-Mac Barnett & Jon Klassen – Walker Books  

 

Υπάρχει κάποιο μουσείο που θα το έλεγες «το αγαπημένο μου»;

 

Pinakothek Der Moderne στο Μόναχο και το Guggenheim στη Νέα Υόρκη.

 

 

Αν το Μomus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη ήταν παιχνίδι, τι παιχνίδι θα ήταν;

 

Μπαμπούσκες!


[1] Ε. Χορταρέα, Ιστορική εξέλιξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μουσείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, Στο: Κόκκινος Γ, Αλεξάκη Ε, Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή Αγωγή, σ 179-188, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2002, σ.179) 

 

Σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Momus μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ 

Αν επιθυμείτε να λαμβάνετε ηλεκτρονική ενημέρωση σχετικά με τις εκθέσεις και τις δράσεις του Momus, μπορείτε να στείλετε email στο pr@momus.gr

Η Οικογένεια στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

IMG_8169b

«Η Οικογένεια στο Μουσείο» είναι μια δράση που εμπνεύστηκαν και πραγματοποιούν οι Πυγολαμπίδες στο Κλουβί και το Fons Peritiae σε συνεργασία με Μουσεία της πόλης μας. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές ενώ παράλληλα θέλει να αποδείξει πως τα Μουσεία είναι ένας χώρος ζωντανός και ανοιχτός για τους κατοίκους της πόλης και η τέχνη ένα υπέροχο μέσο μάθησης και διασκέδασης για τα παιδιά.

Ο Ιανουάριος ήταν αφιερωμένος στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπου και πραγματοποιήθηκε η πρώτη μας δράση (25/01/2014). Η μέρα ήταν βροχερή αλλά κανείς δεν έλειψε από το ραντεβού του με την τέχνη και το παιχνίδι. Η χαρά ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπα όλων μας. Οι μικροί έπαιξαν με τους μεγάλους και τέχνη δημιουργήθηκε ξανά μέσα από εμάς. Η επίσκεψη στο Μουσείο μπορεί να είναι πολύ απολαυστική για όλη την οικογένεια, όταν μάθουμε να μην φοβόμαστε να παίζουμε και να είμαστε ανοιχτοί σε αυτό που θα αντικρίσουμε. Δε χρειάζεται να είμαστε αυθεντίες.

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαιδευτική διάσταση του ρόλου του. Κάθε χρόνο σχεδιάζονται εκπαιδευτικά προγράμματα που επιδιώκουν να φέρουν τους μαθητές όλων των βαθμίδων σε επαφή με τις μόνιμες συλλογές και τις περιοδικές εκθέσεις του μουσείου ενώ γονείς και παιδιά που θα επισκεφτούν τις εκθέσεις του μπορούν να προμηθεύονται στην είσοδο του Μουσείο το τετράδιο με τις αυτόνομες εκπαιδευτικές δράσεις για γονείς και παιδιά. Το τετράδιο καθοδηγεί τους γονείς να πραγματοποιήσουν αυτόνομες επισκέψεις στο χώρο του μουσείου, χωρίς προϋπάρχον γνωστικό υπόβαθρο και περιέχει προτεινόμενες δραστηριότητες, παιχνίδια, πληροφορίες και θέματα προς συζήτηση ώστε να προάγει την αλληλεπίδραση ενηλίκου- ανηλίκου και τη δυναμική αλληλεπίδραση των μελών μιας οικογένειας, μέσα από ένα ευχάριστο και ελεύθερο τρόπο έκφρασης και δράσης.

Οι πυγολαμπίδες στο κλουβί θα στηρίζουν με κάθε τρόπο τις εκθέσεις και τις δράσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και θα σας ενημερώνουν για αυτές μέσα από τη σελίδα και το newsletter τους.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η μέρα ξεκινάει. Το Μουσείο μας υποδέχεται.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η Κατερίνα, από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μας λέει ιστορίες για τσάρους, καλλιτέχνες, σχήματα και τέχνη. Μας μιλάει με παραμύθια και χρώματα και γινόμαστε όλοι για λίγο ξανά παιδιά.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η Δέσποινα διαλέγει έναν κόκκινο πλανήτη – χαρτί και γράφει πάνω το όνομά της. Μας παροτρύνει να χρησιμοποιήσουμε τη φαντασία μας και να γνωριστούμε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

IMG_8306c IMG_8290c

Τα παιδιά ανακαλύπτουν μαζί με τους γονείς τους τα σχήματα στους πίνακες. Γνωρίζουν την τέχνη.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε επιδαπέδιο κολάζ με διάφορα σχήματα και χρώματα.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Δημιουργούμε τα δικά μας έργα τέχνης και με τη φαντασία μας πλάθουμε ιστορίες

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Γνωρίζουμε το έργο “Η γυναίκα που πίνει”,  του Σολομών Νικρίτιν

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Παίζουμε σωματικά μπροστά από το πίνακα.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Διασκεδάζουμε και εμείς οι μεγάλοι!

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

στο τέλος, και αφού γνωρίσουμε το έργο του Νικρίτιν, “Άνθρωπος και σύννεφο”, κάθε ζευγάρι γονιού – παιδιού παίρνει από ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί και ζωγραφίζει μια αγαπημένη στιγμή που πέρασαν μαζί στο παρελθόν.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Το έργο που δημιουργούν θα το πάρουν μαζί τους για να θυμούνται τη μέρα που πέρασαν μαζί στο Μουσείο.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε με μία εικόνα τον λόγο αυτής της δράσης στα Μουσεία, αυτή θα ήταν η παραπάνω.

Η οικογένεια. Μαζί.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Ευχαριστούμε θερμά:

το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την θερμή του υποδοχή και φιλοξενία

τη Δέποινα Τσιπτσέ >fons peritiae, Μουσειολόγο και σχεδιάστρια των δράσεων στα  Μουσεία

τον Μιχάλη Σαχπάζη >elixirion, για το σχεδιασμό της αφίσας της δράσης “Η οικογένεια στο Μουσείο”

τον Φούρνο Να το κεφάτο για τα υπέροχα εδέσματα και χυμούς που προσέφερε στους μικρούς και μεγάλους

τις Arte di Tre για τις μοναδικές φωτογραφίες

Διαβάστε περισσότερα για τη Δράση “Η Οικογένεια στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  εδώ

Διαβάστε εδώ τα δικαιώματα του μικρού επισκέπτη ενός Μουσείου. Τις ιδέες τους μοιράζονται 20 συγγραφείς που ασχολούνται με την Εκπαίδευση. Εκδόσεις Σαΐτα

Μια βόλτα στην Παιδική Βιβλιοθήκη

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

Αγαπώ τα βιβλία από μικρό παιδί. Και φυσικά και όλα τα συναφή σύνεργα (γόμες, μολύβια, τετράδια κλπ.). Ήταν αναμενόμενο λοιπόν να μεταδώσω αυτή την αγάπη και στην Ολυμπία. Διάβαζα βιβλία πολλές φορές  όταν τη θήλαζα, ενώ την αφήναμε να τα ξεφυλλίζει, σκίζει, μουτζουρώνει από πολύ μικρή ηλικία. Επισκεπτόμασταν πολύ συχνά βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες. Τώρα πια στα 2+ είναι από τις αγαπημένες τις βόλτες η επίσκεψη στη βιβλιοθήκη!

Είμαστε πολύ τυχεροί γιατί πρόσφατα ανακαινίστηκε η Παιδική Δημοτική Βιβλιοθήκη της γειτονιάς μας από το future library. Η εκστρατεία αυτή έφερε περισσότερο χρώμα στις ανακαινισμένες βιβλιοθήκες, περισσότερους νέους τίλους βιβλίων, πλήθος δωρεάν εκδηλώσεων και μια νέα κουλτούρα που μόνο θετική μπορεί να είναι.

Όμως νομίζω πως εμείς οι επισκέπτες μπορούμε να κάνουμε τις βιβλιοθήκες πραγματικά χρωματιστές! Αν τις επισκεφτούμε, αν μιλήσουμε με τις βιβλιοθηκονόμους και αναζητήσουμε μαζί τίτλους βιβλίων, αν μοιραστούμε ιδέες, αν συμμετέχουμε σε δράσεις, αν τις κάνουμε τόπο μιας δημιουργικής βόλτας με το παιδί μας.

Στις βιβλιοθήκες μπορεί ένα παιδί:

να διαβάσει ένα βιβλίο

να δανειστεί ένα βιβλίο

να μελετήσει για μία εργασία

να μάθει για την αξία του δανεισμού

να γνωρίσει παιδιά με ίδια ενδιαφέροντα

να συμμετέχει σε εκδηλώσεις

να παίξει επιτραπέζια

να έχει πρόσβαση στον υπολογιστή και στο διαδίκτυο με ασφάλεια

να συμμετέχει σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το σχολείο του

να συναντηθεί με συμμαθητές του

Οι γονείς εκτός του ότι μπορούν να διαβάσουν βιβλία και να περάσουν δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους μπορούν να μοιραστούν κάποιο χόμπυ τους με άλλους ανθρώπους και να προσφέρουν εθελοντικά τις γνώσεις τους.

Εδώ θα βρείτε τις διευθύνσεις όλων των Δημοτικών Βιβλιοθηκών του Δήμου  Θεσσαλονίκης

Εδώ θα βρείτε όλες τις διευθύνσεις των Δημοτικών Βιβλιοθηκών του Δήμου Καλαμαριάς

Βρείτε την πιο κοντινή σας και αποκτήστε μαζί με το παιδί σας μια κάρτα δανεισμού!

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Μια βόλτα στην Παιδική βιβλιοθήκη

Οι φωτογραφίες είναι από την Παιδική Βιβλιοθήκη της Ορέστου 

Αναζητήστε εδώ τη βιβλιοθήκη της γειτονιάς σας

Οι Πυγολαμπίδες στο Μουσείο

symeon savvidis

Έργο του Συμεών Σαββίδη

 

Γράφει η Ιωάννα Σεραφειμίδου

 

Πριν από μερικά χρόνια είχα ένα όνειρο: να βλέπω γονείς να γίνονται και πάλι παιδιά και οικογένειες να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί! Αυτό μου έδωσε κίνητρο να δημιουργήσω τις Πυγολαμπίδες και να να μπω σε έναν κόσμο πιο φωτεινό και χρωματιστό! Για μένα, οι Πυγολαμπίδες δεν είναι απλά ένας οδηγός εκδηλώσεων, είναι πολλά περισσότερα που μπορείς να διαβάσεις και εδώ.

Ήταν πολλές οι φορές που ξεπηδούσαν ιδέες μέσα στο μυαλό μου για δράσεις με γονείς και παιδιά, αλλά ποτέ δεν τολμούσα να τις πραγματοποιήσω: από φόβο, από έλλειψη χρόνου, από ανυπαρξία ισχυρής ομάδας.

Όταν γνώρισα την Δέσποινα, ήξερα πως ήταν ο άνθρωπος, με τον οποίο θα έκανα αυτό, το οποίο πολύ καιρό ονειρευόμουν! Η Δέσποινα Τσιπτσέ είναι Μουσειολόγος και μπορείτε να διαβάσετε εδώ τη σχέση της με τα Μουσεία.

Ενώνοντας την κοινή μας αγάπη για τον πολιτισμό αλλά και την πεποίθησή μας ότι τα μουσεία πρέπει να είναι χώρος ζωντανός και ανοιχτός στους κατοίκους της πόλης, οργανώνουμε μια σειρά από δημιουργικά παιχνίδια σε μουσεία με γονείς και παιδιά.

Στόχος της πρωτοβουλίας μας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές. Στους συμμετέχοντες θα δοθούν κατευθυντήριες επικεντρώνοντας την προσοχή σε συγκεκριμένα εκθέματα, ενώ μέσα από δημιουργικά παιχνίδια και δραστηριότητες θα επιτευχθεί η εξοικείωση με το Μουσείο.

Κάθε μήνα επιλέγουμε ένα μουσείο της πόλης και σχεδιάζουμε μια δράση για κάποια από τις εκθέσεις του. Ήταν μεγάλη μας χαρά η ανταπόκριση και η υποστήριξη των Μουσείων και μας γεμίζει αισιοδοξία. 

“Η Οικογένεια πηγαίνει στο Μουσείο; Είναι ζωντανά τα εκθέματα ή έχουν πεθάνει εδώ και πολλά χρόνια; Τι σκεφτόμαστε όταν περνάμε έξω από ένα Μουσείο;” Σε αυτές και σε πολλές ακόμα ερωτήσεις θα δώσουν απάντηση γονείς και παιδιά.

Παλαιότερες δράσεις μας μπορείτε να δείτε εδώ

Μια βόλτα στο ζωολογικό κήπο

Ζωολογικός Κήπος

Αυτός είναι ο Ζωολογικός Κήπος στη Θεσσαλονίκη. Μπορεί να μη μοιάζει με αυτόν της Αθήνας (βλ. Αττικό Ζωολογικό Πάρκο)  αλλά τουλάχιστον ο δικός μας έχει πολλά δέντρα και άρα πολλή σκιά και δροσιά το καλοκαίρι.

Οι απόψεις για την ύπαρξη ενός ζωολογικού πάρκου, όπου τα ζώα είναι πίσω από κλουβιά, δικαίως διίστανται. Δεν ξέρω αν πρέπει ή αν θέλω να πάρω θέση. Σίγουρα είναι πολύ όμορφο να μπορεί να δει ένα παιδάκι κοτούλες, πάπιες και μικρά ζώα σε ένα πολύ όμορφο και κοντινό στην πόλη περιβάλλον, από την άλλη χαίρομαι ιδιαίτερα που η αρκούδα μεταφέρθηκε σε κάποιο μάλλον καλύτερο περιβάλλον.

Μια βόλτα πάντως στον ζωολογικό κήπο είναι πολύ ευχάριστη κυρίως για γονείς με μικρά παιδιά που δεν έχουν επιλογή ανάμεσα από πληθώρα δραστηριοτήτων. Έχουμε πάει αρκετές φορές, κάποιες φάγαμε κιόλας στα τραπέζια του πικ νικ που βρίσκονται εκεί, αλλά κυρίως απολαύσαμε το περιβάλλον που σε κάνει να ξεχνάς ότι είσαι στην πολύβουη Θεσσαλονίκη (αν και ο περιφερειακός είναι ακριβώς δίπλα).

Χρήσιμη Πληροφορία: Βρίσκεται στο δάσος του σειχ σου, από τον περιφερειακό  στρίβεις στην έξοδο για Άγιο Παύλο.

Ιδανικά θα αντιπρότεινα μια βόλτα σε ένα αγρόκτημα ή σε μια κοντινή φάρμα.

Ζωολογικός Κήπος

 για να μη χαθούμε

Ζωολογικός Κήπος

 ναι, σε εσάς μιλάω. smile.

Ζωολογικός Κήπος

 όχι, δεν είναι η Ολυμπία που μεγάλωσε τόσο.

Ζωολογικός Κήπος

 αγαπημένη παιδική ανάμνηση. το ξέρετε. προς εξαφάνιση.

Ζωολογικός Κήπος

 χμ. εδώ εστιάζω στο κλουβί.

Ζωολογικός Κήπος

 παγώνι. το ξέρεις φαντάζομαι, εσύ παιδί της πόλης.

Ζωολογικός Κήπος

 τα λέμε το πάσχα, φιγούρα των αυγών μου.

Ζωολογικός Κήπος

 η συνάντηση με παιδικές φίλες είναι παραπάνω από δελεαστική για μια βόλτα στο σειχ σου.

Μια βόλτα σε παλαιοπωλείο

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Δεν ξέρω για εσάς αλλά εγώ λατρεύω τις υπαίθριες αγορές. Και ειδικά τα παλιατζίδικα, τα stock, αλλά και κάθε είδους χώρο που μεταφέρει μια εσάνς αναμνήσεων και φθοράς. Σαν να ακούω να μου διηγούνται ιστορίες τα έπιπλα, ανακαλύπτω ψιχουλάκια μέσα σε χιλιο-υπογραμμισμένα βιβλία και φαντάζομαι πως η ανακύκλωση είναι μια ιστορία που πρέπει οπωσδήποτε να μοιραστώ με την Ολυμπία.

Εκτός από αγαπημένη βόλτα, είναι και ένας υπέροχος τρόπος να οδηγήσεις μικρά _αλλά και μεγαλύτερα_παιδιά σε ένα μονοπάτι “ιστορικό”, να συγκρίνεις εποχές, να θυμηθείς ιστορίες αλλά και γενεαλογικά δέντρα. Να πουλήσεις και να αγοράσεις, να αντλήσεις ιδέες αλλά και απλώς να χαρείς ένα καθημερινό πρωινό στην πόλη.

Όταν πηγαίνουμε εκδρομή σε κάποια πόλη, αναζητώ πάντα κάποια λαϊκή ή παζάρι, το Λαογραφικό της Μουσείο ή τους ανθρώπους στους δρόμους.

Η ζωή σε όλες της τις μορφές!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Οι φωτογραφίες είναι από αυτό στην Βασιλίσσης Όλγας 203, πολύ κοντά στην παιδίατρό μας. Αν πας κάποια Τετάρτη να περάσεις και απέναντι, από την λαϊκή.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

αγόρασα τρία υπέροχα βιβλία!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ο παράδεισος του αργόσχολου

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

και μίκυ μάους. Συγνώμη, Χρήστο.

 

 

Σημείωση: Μεταχειρισμένα Βιβλία μπορείτε να βρείτε και στο “Βιβλιοπωλείο Αριστείδης”, λίγο πάνω από την εκκλησία της Ανάληψης (επί της Αναλήψεως)

Αν γνωρίζετε και άλλα στην πόλη, παρακαλώ μοιραστείτε τα μαζί μας αφήνοντας ένα σχόλιο από κάτω.