Στου καιρού τα παραμύθια – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Στου καιρού τα παραμύθια

paramythia2

Γράφει η Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Παραμύθι μύθι μύθι

το κουκί και το ρεβύθι

περιμένανε στη βρύση.

Να σου ήρθε κι η φακή

και τα βάζει φυλακή

μα η φάβα της φωνάζει

φακή, ας τα δεν πειράζει.

Φωτoγραφία: stefaniaveldemiri.blogspot.gr

Στο δικό μας τον καιρό, τα παραμύθια ήταν μόνο από μαλακό χαρτόνι, με έγχρωμα σχέδια-αλλά χωρίς έντονα χρώματα. Η Χιονάτη και η Ραπουνζέλ, η Ωραία Κοιμωμένη και ο Παπουτσωμένος Γάτος ήταν οι αγαπημένοι ήρωες των παραμυθιών. Tώρα πλέον, οι επιλογές είναι άπειρες. Τόσα χρώματα, τόσες ιστορίες, τόσοι ήρωες! Τι να πρωτοδιαλέξεις! Στέκεσαι μπροστά στο ράφι του βιβλιοπωλείου και θέλεις να τα πάρεις όλα. Γιατί είναι πραγματικότητα, πώς κάθε ένα από αυτά έχει το δικό του λόγο που γράφτηκε και τη δική του πνευματική αξία. Ας δούμε τι κριτήρια μπορείς να έχεις όταν βρίσκεσαι ανάμεσα σε πολλά βιβλία που σου αρέσουν αλλά μπορείς να πάρεις μόνο ένα.

  Περιεχόμενο του βιβλίου και ηλικία: Αναζήτηση του κατάλληλου βιβλίου ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Στις μικρές ηλικίες επιλέγουμε παραμύθια. Συνήθως έχουν μικρές και σύντομες προτάσεις και η πλοκή τους είναι εύκολα κατανοητή. Όταν η επιλογή αφορά ένα παιδάκι άνω των 5 ετών μπορούμε να διαλέξουμε παραμύθι ή ιστορία με πιο σύνθετη πλοκή. Αντίστοιχα θα έχει περισσότερες προτάσεις και πλουσιότερο λεξιλόγιο.

   Ξεφύλλισε το και προσπάθησε να σκεφτείς ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σου αν θα κατανοούσε το περιεχόμενο του.

  Το θέμα του βιβλίου και τα οφέλη του: Όταν θα αναζητήσουμε ένα βιβλίο καλό είναι να προαποφασίζουμε ποιος θα είναι ο σκοπός της ανάγνωσης του. Θα έχει μόνο ψυχαγωγικό σκοπό ή θα συμβάλλει στην «αντίληψη» μίας έννοιας, ενός συναισθήματος κτλ. Για παράδειγμα, υπάρχει μεγάλη ποικιλία βιβλίων από διάφορους εκδοτικούς οίκους που αναλύουν τα συναισθήματα μέσα από τη μορφή παραμυθιού.

   Το βιβλίο μπορεί να αποτελέσει μία λύση σε κάποια κατάσταση που δε μπορείς να διαχειριστείς μέσα από λεκτικές εξηγήσεις και συμβουλές.

  Υλικό και διαστάσεις/μέγεθος βιβλίου: Ας σκεφτούμε ότι πέρα από την όραση και την ακοή, το παιδί ανακαλύπτει το βιβλίο μέσω της αφής. Αυτού του είδους η ανακάλυψη είναι περισσότερο αισθητή στις πολύ μικρές ηλικίες. Πολύ σημαντικό, λοιπόν, το βιβλίο να χωράει στα παιδικά χεράκια, να είναι ευχάριστο στην αφή, να έχει γυαλιστερό υλικό ή να είναι πάνινο όταν πρόκειται για τα βρέφη που μόλις ξεκινούν να πιάνουν. Βάζοντας τα χεράκια του επάνω σε ένα παραμύθι, μπορεί να ανακαλύψει ανάγλυφα σχέδια, κρυμμένες τρισδιάστατες εκπλήξεις και άλλα πολλά ευφάνταστα. Πολύ ενδιαφέροντα είναι και τα βιβλιο-παραμύθια που περιέχουν cd  με μουσικά κομμάτια που μπορούν να συνδυαστούν κατά την ώρα της αφήγησης. Επίσης, ελκύουν το ενδιαφέρον των παιδιών τα βιβλία που έχουν ενσωματωμένα κουμπιά τα οποία αναπαράγουν ήχους.

   Ο συνδυασμός των αισθήσεων για την ανακάλυψη και την επεξεργασία οποιασδήποτε πληροφορίας παραμένει στη μνήμη του παιδιού ισχυρότερα.

   Εικόνες και λέξεις: Τα χρώματα και τα σκίτσα μπορούν να «μιλήσουν» σε ένα παιδί. Μέσα από την εικόνα το παιδί μπορεί να αντλήσει πληροφορίες για το περιεχόμενο του παραμυθιού, να παρατηρήσει και να φανταστεί τους ήρωες του, να τους ζωντανέψει και να τους πλάσει όπως εκείνο φαντάζεται.

Η ανάγνωση ενός παραμυθιού αποτελεί πηγή χαράς. Είναι για όλες τις ώρες και όχι μόνο όταν θέλουμε να βάλουμε το παιδί για ύπνο. Είναι για όλες τις ώρες της ημέρας αν θέλουμε να αξιοποιούμε το χρόνο δημιουργικά. Τα βιβλία πρέπει να βρίσκονται σε προσιτό σημείο για να τα φτάνει το παιδί και να τα ξεφυλλίζει κάθε φορά που επιθυμεί το ίδιο. Δεν πειράζει εάν ένα βιβλίο έχει φθαρεί από τη χρήση. Αυτό αποδεικνύει πόσο πολύ το αγάπησε το παιδί μας και θέλησε να το ξαναδιαβάσει.

Λίγα Λόγια για την Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Η Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk είναι Ειδική Παιδαγωγός. Έχοντας πρότυπο τη δική της δασκάλα στo Δημοτικό επέλεξε για πτυχίο και μεταπτυχιακές σπουδές το Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Με βασική πεποίθηση ότι όλα τα παιδιά έχουν ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση και την αντιμετώπιση, προσέφερε εθελοντισμό σε Συλλόγους παιδιών με Ειδικές ανάγκες και Ιδρύματα. Τα τελευταία δέκα χρόνια εργάστηκε σε Ειδικά Σχολεία και Τμήματα Ένταξης του Νομού Θεσσαλονίκης και συμμετείχε σε δράσεις για τη συμβουλευτική γονέων γύρω από μαθησιακά θέματα. Μας μιλάει για εκπαιδευτικά παιχνίδια και μας αποδεικνύει πώς η χαρά και μάθηση είναι για ΌΛΑ τα παιδιά.

Άνθρωποι της πόλης, γράφουν για αυτά που ξέρουν να κάνουν καλά, μοιράζονται το πάθος τους, ενημερώνουν γονείς και εκπαιδευτικούς για τα σημαντικά και ασήμαντα αυτής της ζωής. Αν είσαι και εσύ ένας από αυτούς και σε ενδιαφέρει να μοιραστείς κάτι που έχει σχέση με την ελεύθερο χρόνο και την δημιουργική απασχόληση ή την μάθηση τότε επικοινώνησε μαζί μου στο ioanna@pigolampides.gr

διαφήμιση

Γράψτε το σχόλιό σας

Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.

Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.