Παιδί = Παιχνίδι – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Παιδί = Παιχνίδι

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Το παιχνίδι είναι η κυρίαρχη δραστηριότητα όλων των παιδιών. Δεν νοείται παιδί χωρίς παιχνίδι αφού και ετυμολογικά οι λέξεις αυτές είναι ομόρριζες. Ποιο είναι όμως το πιο κατάλληλο παιχνίδι; Θεωρείται πως το καλό παιχνίδι θέτει τις βάσεις για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού και το εξασκεί σε ένα μεγάλο εύρος δεξιοτήτων, όπως κινητικές, συναισθηματικές, γνωστικές και κοινωνικές. Τα υλικά παιχνίδια που κυκλοφορούν στο εμπόριο, αν και στοχεύουν στην ανάπτυξη όλων αυτών των δεξιοτήτων, δεν είναι παρά ένα μικρό μέρος του πραγματικού κόσμου. Τα σημαντικότερα παιχνίδια δεν μπορούν να κατασκευαστούν… δημιουργούνται μέσα από την επαφή με τη φύση και τους ανθρώπους.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των παιδιών που το καλοκαίρι αφήνουν τα αντικείμενα και απλά παίζουν σε αυλές, αλάνες, παραλίες, πάρκα. Εκεί παρατηρείς ότι δεν έχουν ανάγκη τα υλικά αγαθά. Έχουν το ένα το άλλο και ότι έχει να τους προσφέρει η φύση, που βαφτίζεται και μετασχηματίζεται σε όποιο αντικείμενο επιθυμούν να συμπεριλάβουν στο φανταστικό παιχνίδι τους. Απογεύματα ολόκληρα σκαρφίζονται και αναπαριστούν ιστορίες με πειρατές, οικογένειες, αστυνόμους… Τα αγοράκια φτιάχνουν «όπλα» από καλάμια, τα κορίτσια «μαρμελάδα» από το ρετσίνι των δέντρων. Ο αναπτυξιακός ψυχολόγος Vygotsky (1967) υποστήριξε ότι το παιδί μέσα στο παιχνίδι εκθέτει τον εαυτό του στις δραστηριότητες των ενηλίκων, προβάλλει τους μελλοντικούς ρόλους και τις αξίες όπως το ίδιο τις αντιλαμβάνεται και αποκτά δεξιότητες, κίνητρα και στάσεις απαραίτητα για την κοινωνική του προσαρμογή και συμμετοχή.

Μόνο μέσα από τέτοιου είδους ελεύθερο παιχνίδι, το παιδί φαίνεται να εξελίσσεται. Γι’αυτό και στο τέλος κάθε καλοκαιριού τα παιδιά, χωρίς διάβασμα και δομημένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θαρρείς πως μεγαλώνουν, ωριμάζουν και είναι πιο έτοιμα για την επόμενη σχολική χρονιά. Απλά γιατί χόρτασαν παιχνίδι! 

Η Ιωάννα Μπλέκα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κι έκανε μεταπτυχιακό στην Ψυχική Υγεία Παιδιών, Εφήβων και Οικογένειας στο London Metropolitan University. Στη συνέχεια παρακολούθησε τετραετή μετεκπαίδευσή στη Συστημική - Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία και παράλληλα ξεκίνησε να δουλεύει όπως πάντα ονειρευόταν, με παιδιά, εφήβους και τις οικογένειές τους στην πόλη μας. Μας μιλάει για ελεύθερο χρόνο και ψυχολογία

διαφήμιση

Γράψτε το σχόλιό σας

Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.

Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.