family friendly – Σελίδα 4 από 4 – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Η Οικογένεια στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

IMG_8169b

«Η Οικογένεια στο Μουσείο» είναι μια δράση που εμπνεύστηκαν και πραγματοποιούν οι Πυγολαμπίδες στο Κλουβί και το Fons Peritiae σε συνεργασία με Μουσεία της πόλης μας. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές ενώ παράλληλα θέλει να αποδείξει πως τα Μουσεία είναι ένας χώρος ζωντανός και ανοιχτός για τους κατοίκους της πόλης και η τέχνη ένα υπέροχο μέσο μάθησης και διασκέδασης για τα παιδιά.

Ο Ιανουάριος ήταν αφιερωμένος στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπου και πραγματοποιήθηκε η πρώτη μας δράση (25/01/2014). Η μέρα ήταν βροχερή αλλά κανείς δεν έλειψε από το ραντεβού του με την τέχνη και το παιχνίδι. Η χαρά ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπα όλων μας. Οι μικροί έπαιξαν με τους μεγάλους και τέχνη δημιουργήθηκε ξανά μέσα από εμάς. Η επίσκεψη στο Μουσείο μπορεί να είναι πολύ απολαυστική για όλη την οικογένεια, όταν μάθουμε να μην φοβόμαστε να παίζουμε και να είμαστε ανοιχτοί σε αυτό που θα αντικρίσουμε. Δε χρειάζεται να είμαστε αυθεντίες.

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαιδευτική διάσταση του ρόλου του. Κάθε χρόνο σχεδιάζονται εκπαιδευτικά προγράμματα που επιδιώκουν να φέρουν τους μαθητές όλων των βαθμίδων σε επαφή με τις μόνιμες συλλογές και τις περιοδικές εκθέσεις του μουσείου ενώ γονείς και παιδιά που θα επισκεφτούν τις εκθέσεις του μπορούν να προμηθεύονται στην είσοδο του Μουσείο το τετράδιο με τις αυτόνομες εκπαιδευτικές δράσεις για γονείς και παιδιά. Το τετράδιο καθοδηγεί τους γονείς να πραγματοποιήσουν αυτόνομες επισκέψεις στο χώρο του μουσείου, χωρίς προϋπάρχον γνωστικό υπόβαθρο και περιέχει προτεινόμενες δραστηριότητες, παιχνίδια, πληροφορίες και θέματα προς συζήτηση ώστε να προάγει την αλληλεπίδραση ενηλίκου- ανηλίκου και τη δυναμική αλληλεπίδραση των μελών μιας οικογένειας, μέσα από ένα ευχάριστο και ελεύθερο τρόπο έκφρασης και δράσης.

Οι πυγολαμπίδες στο κλουβί θα στηρίζουν με κάθε τρόπο τις εκθέσεις και τις δράσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και θα σας ενημερώνουν για αυτές μέσα από τη σελίδα και το newsletter τους.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η μέρα ξεκινάει. Το Μουσείο μας υποδέχεται.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η Κατερίνα, από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μας λέει ιστορίες για τσάρους, καλλιτέχνες, σχήματα και τέχνη. Μας μιλάει με παραμύθια και χρώματα και γινόμαστε όλοι για λίγο ξανά παιδιά.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Η Δέσποινα διαλέγει έναν κόκκινο πλανήτη – χαρτί και γράφει πάνω το όνομά της. Μας παροτρύνει να χρησιμοποιήσουμε τη φαντασία μας και να γνωριστούμε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

IMG_8306c IMG_8290c

Τα παιδιά ανακαλύπτουν μαζί με τους γονείς τους τα σχήματα στους πίνακες. Γνωρίζουν την τέχνη.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε επιδαπέδιο κολάζ με διάφορα σχήματα και χρώματα.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Δημιουργούμε τα δικά μας έργα τέχνης και με τη φαντασία μας πλάθουμε ιστορίες

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Γνωρίζουμε το έργο “Η γυναίκα που πίνει”,  του Σολομών Νικρίτιν

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Παίζουμε σωματικά μπροστά από το πίνακα.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Διασκεδάζουμε και εμείς οι μεγάλοι!

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

στο τέλος, και αφού γνωρίσουμε το έργο του Νικρίτιν, “Άνθρωπος και σύννεφο”, κάθε ζευγάρι γονιού – παιδιού παίρνει από ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί και ζωγραφίζει μια αγαπημένη στιγμή που πέρασαν μαζί στο παρελθόν.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Το έργο που δημιουργούν θα το πάρουν μαζί τους για να θυμούνται τη μέρα που πέρασαν μαζί στο Μουσείο.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε με μία εικόνα τον λόγο αυτής της δράσης στα Μουσεία, αυτή θα ήταν η παραπάνω.

Η οικογένεια. Μαζί.

Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Ευχαριστούμε θερμά:

το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την θερμή του υποδοχή και φιλοξενία

τη Δέποινα Τσιπτσέ >fons peritiae, Μουσειολόγο και σχεδιάστρια των δράσεων στα  Μουσεία

τον Μιχάλη Σαχπάζη >elixirion, για το σχεδιασμό της αφίσας της δράσης “Η οικογένεια στο Μουσείο”

τον Φούρνο Να το κεφάτο για τα υπέροχα εδέσματα και χυμούς που προσέφερε στους μικρούς και μεγάλους

τις Arte di Tre για τις μοναδικές φωτογραφίες

Διαβάστε περισσότερα για τη Δράση “Η Οικογένεια στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  εδώ

Διαβάστε εδώ τα δικαιώματα του μικρού επισκέπτη ενός Μουσείου. Τις ιδέες τους μοιράζονται 20 συγγραφείς που ασχολούνται με την Εκπαίδευση. Εκδόσεις Σαΐτα

Ντετέκτιβ βιβλίων

vivlia

Ένα τέλειο παιχνίδι για όλες τις ηλικίες! Άσε που πάει και πολύ με το ρεύμα που υπάρχει αυτή την εποχή στην παιδική λογοτεχνία με όλους αυτούς τους ντετέκτιβ, τα μυστήρια και δε συμμαζεύεται…

Για μικρά παιδιά (που δεν ξέρουν να διαβάζουν).

Αραδιάζουμε στο πάτωμα ή σε ένα τραπέζι διάφορα βιβλία τοποθετημένα έτσι ώστε να φαίνονται τα εξώφυλλά τους. Δίνουμε λίγο χρόνο στα παιδιά να παρατηρήσουν τα βιβλία και ξεκινάμε την ανίχνευση! ‘Θέλω να μου βρεις το βιβλίο εκείνο…’ π.χ. που μιλάει για έναν μπαμπά κι ένα παιδί ή που έχει βασικό ήρωα ένα βασιλιά ή που έχει τίτλο ‘Εγώ, ο πιο όμορφος’ ή που έχει θέμα του το θυμό ή του οποίου η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα στο χειμώνα… κτλ. Ανάλογα με την ανταπόκριση του κάθε παιδιού και τη σχέση του με τα βιβλία μπορούμε να είμαστε λιγότερο ή περισσότερο περιγραφικοί στις ερωτήσεις μας, δηλαδή να βοηθάμε ή όχι στην ανεύρεση.

Για μεγαλύτερα παιδιά.

Το γνωστό αράδιασμα βιβλίων πάνω στο τραπέζι… Αυτή τη φορά όμως έχουμε κάνει μια προεργασία: έχουμε καταγράψει ένα απόσπασμα από κάθε βιβλίο ή έχουμε φωτοτυπήσει κάποια από τις σελίδες του ή έχουμε φτιάξει ένα αίνιγμα για κάθε βιβλίο. Διαβάζοντας ή δείχνοντάς τα αυτά στα παιδιά τούς ζητάμε να εντοπίσουν σε ποιο βιβλίο αναφέρονται.

Για αναμετάξυ μας!

Διαλέγει ο καθένας ένα από τα βιβλία που βρίσκονται αραδιασμένα μπροστά μας χωρίς όμως να το μαρτυρήσει σε κανέναν. Οι άλλοι τού κάνουν ερωτήσεις, για να μαντέψουν ποιο είναι το βιβλίο που έχει επιλέξει. Οι ερωτήσεις πρέπει να είναι τέτοιες, που να δέχονται μόνο ΝΑΙ ή ΟΧΙ σαν απάντηση. Και φυσικά κερδίζει εκείνος που θα το βρει πρώτος!

Παραλλαγή

Δείχνουμε το εξώφυλλο ενός βιβλίου στα παιδιά, αφού προηγουμένως έχουμε κρύψει με κάποιον τρόπο τον τίτλο. Τους διαβάζουμε ένα απόσπασμα ή σελίδα/ες του βιβλίου και τους ζητάμε να δώσουν ένα νέο τίτλο στο βιβλίο. Αποκαλύπτουμε τον πραγματικό τίτλο και συζητάμε τις διαφορετικές απόψεις.

* Αρέσει πολύ σε ομάδες παιδιών, αλλά παίζεται πολύ ωραία και μόνο με ένα παιδί.

* Επίσης είναι ωραία ιδέα για παιχνίδι σε μια επίσκεψή μας σε δανειστική βιβλιοθήκη.

 

Λίγα Λόγια για τη Μαρίνα Πολυμερίδου

Η Μαρίνα Πολυμερίδου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί σπούδασε ελληνική φιλολογία και στη Βαρκελώνη συνέχισε με μεταπτυχιακά στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία. Aγαπά πολύ τα βιβλία, μα πιο πολύ τα παιδικά. Γι’ αυτό και το 2006 άνοιξε την Παραμυθούπολη, ένα παιδικό βιβλιοπωλείο, στο οποίο βρίσκουν καταφύγιο η αγάπη της για τα βιβλία και η ακατάπαυστη ανησυχία για δημιουργικές ιδέες και δράσεις με επίκεντρο πάντα τα παιδιά. Μας μιλάει για παιχνίδια με βιβλία.

Εκδρομή στο χωριό

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Όταν ρίχνει το πρώτο χιόνι του χειμώνα, ξέρεις πως έχεις την καλύτερη αφορμή για εκδρομή. Το Λιβάδι είναι 38 χλμ από την Θεσσαλονίκη και δεν βαριόμαστε ποτέ να το επισκεπτόμαστε. Εκεί είδα τις πρώτες  μου πυγολαμπίδες, εκεί πέρασα τα καλοκαίρια των παιδικών μου χρόνων. Εσείς που με ξέρετε καλά, γνωρίζετε πως εκεί παντρευτήκαμε με τον Δημήτρη.

Η μέρα είναι ήσυχη. Είναι Δευτέρα και στο καφενείο έχει λιγοστούς ντόπιους. Έξω έχει 3 βαθμούς και μέσα η χαρά τσουρουφλίζει. Η πρώτη φορά που η Ολυμπία θα παίξει με χιόνι. Κάθε φορά επινοούμε “πρώτες φορές” για να απογειωνόμαστε με τη χαρά και την έκπληξή της. Μαζί της γινόμαστε και εμείς ξανά παιδιά.

Στο The paperboat μοιραζόμαστε τον ενθουσιασμό μας για τα ταξίδια και εκεί θα δείτε και την εκδρομή που κάναμε στο Λιβάδι τον Οκτώβριο. Στολισμένο με άλλα χρώματα, αλλά πάντα πανέμορφο.

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

Λιβάδι Θεσσαλονίκης

moretravelideasforfamilies

Μαθηματικά στην αυλή. Γίνεται;

paixnidi mathimatikwn

Γράφει η Αθηνά Κάκου, δασκάλα και ιδρύτρια του www.sofikoukoubagia.com

Και βέβαια γίνεται!!

Πολλά παιδιά στο άκουσμα της λέξης «Μαθηματικά» παθαίνουν έναν μικρό πανικό. Ίσως γιατί δεν τα καταφέρνουν; Ίσως γιατί τους φαίνονται δύσκολα; Ή μήπως γιατί τα έχουν συνδυάσει στο μυαλό τους με προβλήματα και ασκήσεις;

Κι εδώ έρχεται η μεγάλη πρόκληση. Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν τα μαθηματικά και να κατακτήσουν μαθηματικές δεξιότητες με τρόπο ευχάριστο και διασκεδαστικό; Μα φυσικά μέσα από το παιχνίδι! Μόνο έτσι θα καταλάβουν ότι τα Μαθηματικά δεν είναι κάτι το άγνωστο και άπιαστο, αλλά είναι κομμάτι της ίδιας μας της ζωής. Παίζοντας παιχνίδια που εμπεριέχουν τα μαθηματικά, ουσιαστικά κάνουν εξάσκηση και εφαρμόζουν τη θεωρία που διδάχτηκαν στο μάθημα, χωρίς να το καταλαβαίνουν.

Έτσι, λοιπόν, η σημερινή μου πρόταση έχει να κάνει με ένα παιχνίδι εξάσκησης στις δεκάδες ή και τις εκατοντάδες (ανάλογα με την ηλικία των παιδιών). Είναι ένα παιχνίδι που προορίζεται για εξωτερικό χώρο, μπορεί όμως με κάποιες προσαρμογές να παιχτεί και μέσα στην τάξη.

Προετοιμάστε το μαζί με τα παιδιά. Θα το διασκεδάσουν πολύ περισσότερο! Κόψτε πολύχρωμα χαρτόνια σε διάφορα σχήματα και ζητήστε από κάθε παιδί να γράψει επάνω τους αριθμούς, στη δική μας περίπτωση τις δεκάδες.

10, 20, 30, 40, 50, 60 κ.ο.κ.

Θα προκύψουν αρκετά χαρτονάκια, φυσικά κάποιοι αριθμοί θα είναι γραμμένοι δυο, τρεις και πέντε φορές, ανάλογα με το πόσα χαρτονάκια θα έχετε μοιράσει στα παιδιά.

Συγκεντρώστε τα χαρτονάκια σε μια σακούλα και βγείτε στην αυλή. Ορίστε ένα συγκεκριμένο χώρο, στον οποίο θα περιοριστεί το παιχνίδι σας (πχ. το γήπεδο του μπάσκετ) και στο χώρο αυτό σκορπίστε τα χαρτονάκια στο έδαφος. Τα παιδιά θα χωριστούν σε ομάδες. Στόχος της κάθε ομάδας είναι να συλλέξει όσα περισσότερα χαρτονάκια μπορεί μέσα στο χρόνο που θα τους δώσετε. Με τη λήξη του χρόνου η κάθε ομάδα θα πρέπει να μετρήσει τους πόντους που μάζεψε, κάνοντας ουσιαστικά πρόσθεση. Να η εξάσκηση που λέγαμε!

Κερδίζει η ομάδα που θα μαζέψει τους περισσότερους πόντους!

Καλή διασκέδαση!

Λίγα λόγια για την Αθηνά Κάκου

Η Αθηνά Κάκου είναι πτυχιούχος δασκάλα. Αγαπά πολύ τα παιδιά και το όνειρό της ήταν να δουλέψει στην εκπαίδευση. Όνειρο που στην Ελλάδα του 2013 μοιάζει απατηλό. Γι’ αυτό και βρήκε άλλο τρόπο να ασχολείται μαζί τους, ανοίγοντας την επιχείρηση Craftaholic. Εκεί φτιάχνει χειροποίητα παιχνίδια και διακοσμητικά με βασικά υλικά το ύφασμα και την τσόχα. Παράλληλα, είναι το πρόσωπο που… κρύβεται πίσω από τη «Σοφή Κουκουβάγια», το εκπαιδευτικό της ιστολόγιο, όπου γράφει για εκπαιδευτικούς και γονείς, μοιράζεται μαζί τους δωρεάν υλικό και απαντά στις ερωτήσεις των μικρών παιδιών μέσα από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι υιοθεσίας. Μας μιλάει για εκπαίδευση και κατασκευές.

Φτιάχνοντας τις δικές μας βραχογραφίες

img003

Για να κλείσουμε το κεφάλαιο με τις βραχογραφίες (βλ. δύο προηγούμενα άρθρα: Βραχογραφίες Μέρος Ι και Βραχογραφίες Μέρος ΙΙ), είναι ωραίο να κουβεντιάσουμε με τα παιδιά λίγο για την δική τους καθημερινότητα. Τι είναι αυτό που τους απασχολεί κάθε μέρα; Ποια ασχολία τους επαναλαμβάνεται κάθε μέρα και θέλουν να την μοιραστούν με το περιβάλλον τους; Τι είναι αυτό που τους φοβίζει και θέλουν να το επικοινωνήσουν για να νοιώσουν πιο δυνατοί να το αντιμετωπίσουν; Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να εκφραστούν λεκτικά, μπορούμε να ξεκινήσουμε λέγοντας τους δικούς μας καθημερινούς «άθλους» ή τους φόβους μας, χωρίς να υπερβάλουμε. Για παράδειγμα: φοβάμαι μήπως δεν ακούσω το ξυπνητήρι και αργήσω στη δουλειά. Ή κάτι άλλο ίσως και λίγο αστείο, ίσως όχι. Αφού ακούσουμε τα παιδιά, μετά τους ζητάμε να ζωγραφίσουν την «καθημερινή τους έγνοια» ή τον φόβο τους που θέλουν να νικήσουν. Όπως ακριβώς οι άνθρωποι των σπηλαίων, περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος της μέρας τους για να προγραμματίσουν το κυνήγι και φοβόντουσαν τα άγρια ζώα και γι’ αυτό τα ζωγράφιζαν στα τοιχώματα των σπηλαίων, δηλαδή για να σχεδιάσουν το κυνήγι τους ή να φέρουν καλή τύχη στην προσπάθειά τους ή να μυήσουν νεαρούς κυνηγούς στην τέχνη του κυνηγιού, έτσι και τα παιδιά θα ζωγραφίσουν για να αναρτήσουν στο δικό τους περιβάλλον τους προβληματισμούς ή τους φόβους τους.

Θα ακούσετε και θα δείτε απίστευτα πράγματα από τα παιδιά! Μα και τα ίδια, θα έχουν καταλάβει, γιατί οι άνθρωποι οδηγήθηκαν στην …τέχνη.

Να μερικές ζωγραφιές των παιδιών, μετά από ένα δίωρο εργαστήριο στην Παραμυθούπολη, όπου με κάλεσε η Μαρίνα Πολυμερίδου.

Σπηλαιογραφίες και.. ιχνογραφίες:

img004

img005

img006

img007

img008

 

Λίγα Λόγια για τη Στεφανία Βελδεμίρη

Η Στεφανία Βελδεμίρη είναι συντηρήτρια Αρχαιολογικών Ευρημάτων και Έργων Τέχνης, Λατρεύει να συντηρεί κομμάτια του παρελθόντος και να τα κάνει αναγνώσιμα στο κοινό. Τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για την προϊστορία και τα μαγευτικά απομεινάρια της. Έτσι αποφάσισε, να διδάσκει στα παιδιά την Ιστορία της Τέχνης μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, παιχνίδι, βιωματικές ασκήσεις, οπτικοακουστικά ερεθίσματα και κυρίως χαμόγελο και χαρούμενο μα πειθαρχημένο κλίμα. Γράφει και ζωγραφίζει παραμύθια και μόλις διαβάσει βιβλίο ή ποίημα που της αρέσει, αμέσως το κάνει ζωγραφιά. Επίσης μερικοί τοίχοι την εμπνέουν για να τους γράψει ή να τους ζωγραφίσει. Άλλοι πάλι όχι… Μας μιλάει για τέχνες.

Οι Πυγολαμπίδες στο Μουσείο

symeon savvidis

Έργο του Συμεών Σαββίδη

 

Γράφει η Ιωάννα Σεραφειμίδου

 

Πριν από μερικά χρόνια είχα ένα όνειρο: να βλέπω γονείς να γίνονται και πάλι παιδιά και οικογένειες να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί! Αυτό μου έδωσε κίνητρο να δημιουργήσω τις Πυγολαμπίδες και να να μπω σε έναν κόσμο πιο φωτεινό και χρωματιστό! Για μένα, οι Πυγολαμπίδες δεν είναι απλά ένας οδηγός εκδηλώσεων, είναι πολλά περισσότερα που μπορείς να διαβάσεις και εδώ.

Ήταν πολλές οι φορές που ξεπηδούσαν ιδέες μέσα στο μυαλό μου για δράσεις με γονείς και παιδιά, αλλά ποτέ δεν τολμούσα να τις πραγματοποιήσω: από φόβο, από έλλειψη χρόνου, από ανυπαρξία ισχυρής ομάδας.

Όταν γνώρισα την Δέσποινα, ήξερα πως ήταν ο άνθρωπος, με τον οποίο θα έκανα αυτό, το οποίο πολύ καιρό ονειρευόμουν! Η Δέσποινα Τσιπτσέ είναι Μουσειολόγος και μπορείτε να διαβάσετε εδώ τη σχέση της με τα Μουσεία.

Ενώνοντας την κοινή μας αγάπη για τον πολιτισμό αλλά και την πεποίθησή μας ότι τα μουσεία πρέπει να είναι χώρος ζωντανός και ανοιχτός στους κατοίκους της πόλης, οργανώνουμε μια σειρά από δημιουργικά παιχνίδια σε μουσεία με γονείς και παιδιά.

Στόχος της πρωτοβουλίας μας είναι να επισκεφτεί η οικογένεια το Μουσείο και να περάσει μερικές ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές. Στους συμμετέχοντες θα δοθούν κατευθυντήριες επικεντρώνοντας την προσοχή σε συγκεκριμένα εκθέματα, ενώ μέσα από δημιουργικά παιχνίδια και δραστηριότητες θα επιτευχθεί η εξοικείωση με το Μουσείο.

Κάθε μήνα επιλέγουμε ένα μουσείο της πόλης και σχεδιάζουμε μια δράση για κάποια από τις εκθέσεις του. Ήταν μεγάλη μας χαρά η ανταπόκριση και η υποστήριξη των Μουσείων και μας γεμίζει αισιοδοξία. 

“Η Οικογένεια πηγαίνει στο Μουσείο; Είναι ζωντανά τα εκθέματα ή έχουν πεθάνει εδώ και πολλά χρόνια; Τι σκεφτόμαστε όταν περνάμε έξω από ένα Μουσείο;” Σε αυτές και σε πολλές ακόμα ερωτήσεις θα δώσουν απάντηση γονείς και παιδιά.

Παλαιότερες δράσεις μας μπορείτε να δείτε εδώ

Παίζουμε μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία;

miska2

Έρχονται αυτό που από πάντα μάθαμε να λέμε ‘οι διακοπές’ και που ακούγεται τόσο τέλεια! Άσχετα αν δεν είναι ακριβώς έτσι… Ε, πάντως λίγο πολύ είναι οι μέρες που όλοι – ή σχεδόν όλοι – τα κάνουμε όλα λίγο παραπάνω απ’ ό,τι συνήθως… διαβάζουμε λίγο παραπάνω, χαλαρώνουμε λίγο παραπάνω, παίζουμε λίγο παραπάνω, μοιραζόμαστε λίγο παραπάνω… και χαιρόμαστε λίγο παραπάνω! …Ή τουλάχιστον έτσι θέλουμε!

Κάποια από αυτές τις στιγμές, λοιπόν, κι αφού έχουμε ξεκουραστεί πολύ, φάει πολύ, παίξει πολύ, μαλώσει πολύ… κι αφού έχουμε σίγουρα διαβάσει και πολύ (!) κι έχουμε καταλήξει στην αγαπημένη μας για αυτή τη χρονιά χριστουγεννιάτικη ιστορία, μπορούμε να κάνουμε κάτι δημιουργικό μ’ αυτήν! Ας πούμε να φτιάξουμε ένα σκηνικό μέσα στο οποίο θα την αναπαραστήσουμε!

Εγώ για φέτος νομίζω πως αγάπησα πολύ το Μίσκα. Ο Μίσκα είναι το καινούριο χριστουγεννιάτικο παραμύθι των εκδόσεων Κόκκινο ή αλλιώς είναι ένα λούτρινο αρκουδάκι που εγκαταλείπει το σπίτι του, γιατί δεν αντέχει άλλο να είναι ένα από τα πολλά κουκλάκια ενός τόσο κακομαθημένου κοριτσιού. Μπαίνει στο δάσος και απολαμβάνει την ελευθερία του, ώσπου την παραμονή των Χριστουγέννων συμβαίνει κάτι που θα αλλάξει και πάλι τη ζωή του…

Έχω, λοιπόν, στο μυαλό μου το σκηνικό – το οποίο παρεμπιπτόντως στο συγκεκριμένο παραμύθι είναι πολύ απλό και εύκολο – και σκέφτηκα να το φτιάξουμε ως εξής: σκεφτείτε μια μακέτα με μπόλικο βαμβάκι για χιόνι και με στερεωμένα ξυλάκια εδώ κι εκεί για τα γυμνά δέντρα του δάσους στο οποίο τριγυρίζει ο Μίσκα…  μπόλικα χρωματιστά υφάσματα και κουμπιά, για το πλούσιο και γεμάτο παιχνίδια δωμάτιο της κακομαθημένης Ελισάβετ… Έπειτα, μπορούμε να ζωγραφίσουμε σε απλό χαρτί τους πρωταγωνιστές της ιστορίας και, αφού τους χρωματίσουμε, τους κόψουμε και τους στερεώσουμε πάνω σε πλαστελίνη έτσι ώστε να μοιάζουν με φιγούρες (με πιόνια πάνω σε ταμπλό), θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε την παράστασή μας!

Και άμα το ‘τραβήξουμε’ και λίγο ακόμα και έχουμε κέφι και διάθεση, μπορούμε να στήσουμε το σκηνικό σε ολόκληρο το σπίτι και να γίνουμε οι ίδιοι κινούμενες φιγούρες που θα παίξουν την ιστορία! Να χρησιμοποιήσουμε το δικό μας παιδικό δωμάτιο για δωμάτιο της Ελισάβετ (γεμάτο παιχνίδια, βιβλία, πράγματα… δε θα απέχει και πολύ νομίζω!) και να γεμίσουμε το πάτωμα του σαλονιού με χαρτόμπαλες, ώστε να μοιάζει χιονισμένο τοπίο, να ρίξουμε καφέ ή σκούρα υφάσματα εδώ κι εκεί που θα είναι τα δέντρα και να παίξουμε το χριστουγεννιάτικο παραμύθι μας!

Το πιο ωραίο φυσικά θα ήταν να μην κάνουμε καμιά από αυτές τις ιδέες και να αφήσουμε τα παιδιά να κατεβάσουν τις δικές τους… να φτιάξουν το ολόδικό τους σκηνικό, να κάνουν την κατάδική τους ‘ανάγνωση’ του παραμυθιού, να εντοπίσουν τα στοιχεία που τα ίδια θέλουν να αναπαραστήσουν και να διηγηθούν, να εκφράσουν τα δικά τους συναισθήματα για αυτά που συμβαίνουν στην ιστορία… με λίγα λόγια να στήσουν τη ολόδική τους παράσταση!

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!

 

Λίγα Λόγια για τη Μαρίνα Πολυμερίδου

Η Μαρίνα Πολυμερίδου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί σπούδασε ελληνική φιλολογία και στη Βαρκελώνη συνέχισε με μεταπτυχιακά στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία. Aγαπά πολύ τα βιβλία, μα πιο πολύ τα παιδικά. Γι’ αυτό και το 2006 άνοιξε την Παραμυθούπολη, ένα παιδικό βιβλιοπωλείο, στο οποίο βρίσκουν καταφύγιο η αγάπη της για τα βιβλία και η ακατάπαυστη ανησυχία για δημιουργικές ιδέες και δράσεις με επίκεντρο πάντα τα παιδιά. Μας μιλάει για παιχνίδια με βιβλία.

Χριστούγεννα = χρώματα παντού!

CUPCAKES

 

Ένας από τους καλύτερους τρόπους να μπούμε στο κλίμα των Χριστουγέννων είναι να ετοιμάσουμε το καλύτερο, τουλάχιστον για τα παιδιά, αν όχι για όλους, έδεσμα των γιορτών = μικρές γλυκές λιχουδιές.

 

Και τι καλύτερο να είναι λιχουδιές που μπορούμε να :

α) τις προσφερουμε σε καλεσμένους

β) μοιράσουμε στους καλύτερους μας φίλους

γ) χαρίσουμε με τις χριστουγεννιάτικες ευχές μας την τελευταία μέρα του σχολείου

δ) τοποθετήσουμε σε κατασκευασμένα από εμάς κουτάκια και να τις δωρίσουμε στους συγγενείς μας.

 

Διαλέξαμε δύο συνταγές για τις γιορτές που είναι παντός καιρού και με το κατάλληλο στόλισμα μπορούν να ξεχωρίσουν και αποτελέσουν το τέλειο décor για το σπίτι μας.

Οι τρούφες και τα γλυκά κεκάκια είναι δύο είδη που έρχονται να επιβραβεύσουν το παιδί που θέλει να δημιουργήσει, τόσο σε επίπεδο μαγειρικό όσο και γευστικό!

Μπορεί να ζυγίσει, θρυμματίσει, χτυπήσει υλικά στο multi ή σε μίξερ (ανάλογα με την ηλικία), ανακατέψει με τα χέρια, φτιάξει ρολάκια με τέλεια λαχταριστά χεράκια, που θα γίνουν αμέσως μετά χρωματιστά! Μία κάμερα ή φωτογραφική μηχανή είναι απαραίτητο να είναι πρόχειρη!

 

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ CUPCAKES

ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ 12 CUPCAKES

ΓΙΑ ΤΑ CUPCAKES

225 γρ βούτυρο ανάλατο

225γρ καστανή ζάχαρη

4 αυγά

210γρ αλεύρι που φουσκώνει μόνο του

25γρ κορν-φλάουρ

250γρ αποξηραμένα φρούτα (βερίκοκα, σταφίδες, cranberries κ.α.)

1 κουταλάκι μπέηκιν πάουντερ

ΓΙΑ ΤΟ ΓΛΑΣΟ

115γρ. βούτυρο ανάλατο, σε θερμοκρασία δωματίου

60ml γάλα

1 κουταλάκι βανίλια

500γρ άχνη ζάχαρη

Χρώματα ζαχαροπλαστικής

Ζαχαρωτά διάφορα

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Για τα κεκάκια, προθερμαίνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς. Χτυπάμε στο μίξερ το βούτυρο με τη ζάχαρη, μέχρι να αφρατέψουν και στη συνέχεια προσθέτουμε τα αυγά, ένα-ένα. Προσθέτουμε και τα υπόλοιπα υλικά με τη σειρά και τα αποξηραμένα φρούτα τελευταία, αφού τα αλευρώσουμε ελαφρά. Μοιράζουμε το μίγμα σε φόρμα για κεκάκια που έχουμε βουτυρώσει και αλευρώσει ή έχουμε γεμίσει με τα αντίστοιχα χαρτάκια. Φροντίζουμε το μίγμα να μην ξεπερνάει τα 2/3 της θήκης, για να έχει αρκετό χώρο να φουσκώσει. Ψήνουμε για 20 περίπου λεπτά, μέχρι να βυθίζουμε μια οδοντογλυφίδα στο κέντρο του κέικ και να βγαίνει καθαρή. Τα αφήνουμε να κρυώσουν και φτιάχνουμε το γλάσο: χτυπάμε στο μίξερ το βούτυρο, το γάλα και τη βανίλια και τη μισή άχνη μέχρι να ομογενοποιηθούν. Προσθέτουμε σταδιακά την υπόλοιπη ζάχαρη μέχρι να γίνει ένα αφράτο μίγμα. Το χρησιμοποιούμε ως έχει ή, αν θέλουμε, το χρωματίζουμε με λίγες σταγόνες χρώματος ζαχαροπλαστικής. Αλείφουμε με το γλάσο τα κεκάκια και στολίζουμε με ζαχαρωτά.

 TROUFODENTRO

 

ΔΕΝΤΡΟ ΜΕ ΤΡΟΥΦΑΚΙΑ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΑ

ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ 30 ΤΡΟΥΦΑΚΙΑ

300γρ πτι-μπερ σε μικρά κομμάτια

100γρ φουντούκια θρυμματισμένα

300γρ κουβερτούρα

200γρ βούτυρο

50γρ κρέμα γάλακτος

Πολύχρωμες τρούφες

Ένα κώνος από φελιζόλ (προαιρετικά)

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Λιώνουμε σε μπεν μαρί την κουβερτούρα με το βούτυρο και την κρέμα γάλακτος. Την προσθέτουμε στα μπισκότα και ανακατεύουμε και τα φουντούκια. Αφήνουμε το μίγμα να κρυώσει λίγο για να μπορούμε να το πλάσουμε. Αργότερα πλάθουμε σε μικρά μπαλάκια και τα τυλίγουμε με τις χρωματιστές τρούφες. Αν θέλουμε να τοποθετήσουμε τις τρούφες σε δεντράκι, τις αφήνουμε λίγο στο ψυγείο για να σφίξουν και μετά τις τοποθετούμε πάνω στον κώνο με οδοντογλυφίδες.

Βραχογραφίες Μέρος ΙΙ

vraxografia 3

Ωραία, μιλήσαμε με τα παιδιά μας για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων  των σπηλαίων και την τέχνη τους, και είδαμε μαζί πολλές ζωγραφιές σε βράχους, πράγμα εύκολο πια με την αναζήτηση…  google.  Διαβάσαμε και το προηγούμενο μικρό αρθράκι για ιδέες σχετικά με τις Βραχογραφίες!

Τα περισσότερα παιδιά και ειδικά τα αγοράκια, γοητεύονται από τις σκηνές κυνηγιού, τα τόξα και τα βέλη και ζωγραφίζουν υπέροχες ζωγραφιές! Θα ήθελα για να κλείσει με παιχνιδιάρικο τρόπο αυτό το κομμάτι να προτείνω μια πανεύκολη μα υπέροχη δραστηριότητα. Νομίζω πως έτσι, και με βιωματικό τρόπο, θα εντυπωθεί με περισσότερη σαφήνεια η γνώση στο παιδικό υπέροχο μυαλό!

Να μια ιδέα!

Φτιάχνουμε σκόνη από κιμωλίες, δραστηριότητα λατρευτή, με δεκάδες τρόπους που μπορεί να επινοήσει το κάθε παιδί. Μπορούμε να τις τρίψουμε μεταξύ τους για να κάνουμε και ανάμιξη χρωμάτων, να τις ξύσουμε με έναν χάρακα, με ξύστρα με, με, με…  Στη συνέχεια, βρέχουμε ένα χαρτί ακουαρέλας με φαρδύ πινέλο.  Κατόπιν, βάζουμε το παιδί να ακουμπήσει την ανοιχτή του παλάμη στο χαρτί και να φυσήξει τη σκόνη της κιμωλίας που έχει δημιουργήσει, γύρω από το χεράκι του. Έτσι θα πάρει μια ιδέα για το πώς άφησαν τα χνάρια τους στις σπηλιές οι προϊστορικοί άνθρωποι. Μπορείτε να δοκιμάσετε αρκετές φορές μέχρι να έχετε ένα ωραίο αντί- αποτύπωμα του χεριού του παιδιού σας. Μην ξεχάσετε να γράψετε την ημερομηνία κατασκευής του έργου. Είναι ένα όμορφο ενθύμιο που θα σας θυμίζει, πως τα χεράκια γίνονται… χέρια. Αν το επαναλαμβάνετε μια φορά το χρόνο, μπορείτε να έχετε ένα σούπερ άλμπουμ. Η παραλλαγή με πατούσα,  είναι μια ενδιαφέρουσα πρόκληση που βγάζει πολύ γέλιο και λόγω γαργαλήματος! Στερεώνουμε την κιμωλία στο χαρτί,  αφού στεγνώσει η ζωγραφιά ψεκάζοντας με την λακ της μαμάς!

Κοριτσίστικη λεπτομέρεια: αν κρίνουμε από το μέγεθος της παλάμης των αποτυπωμάτων που βρέθηκαν στα σπήλαια, μπορούμε σχεδόν με βεβαιότητα, να πούμε πως οι πρώτοι ζωγράφοι του κόσμου, ήταν οι γυναίκες και τα παιδιά. Άλλωστε οι άντρες ήταν έξω για κυνήγι ή το οργάνωναν ή ξεκουράζονταν από αυτό. Οι γυναίκες και τα παιδιά, με περισσότερο ελεύθερο χρόνο μέσα στη σπηλιά, είναι πιθανότερο να ζωγράφιζαν ότι άκουγαν ή έβλεπαν να κάνουν οι κυνηγοί, τα ζώα που παρατηρούσαν, τα φυτά ή τους εαυτούς τους και τους αγαπημένους τους!

 

Λίγα Λόγια για τη Στεφανία Βελδεμίρη

Η Στεφανία Βελδεμίρη είναι συντηρήτρια Αρχαιολογικών Ευρημάτων και Έργων Τέχνης, Λατρεύει να συντηρεί κομμάτια του παρελθόντος και να τα κάνει αναγνώσιμα στο κοινό. Τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για την προϊστορία και τα μαγευτικά απομεινάρια της. Έτσι αποφάσισε, να διδάσκει στα παιδιά την Ιστορία της Τέχνης μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, παιχνίδι, βιωματικές ασκήσεις, οπτικοακουστικά ερεθίσματα και κυρίως χαμόγελο και χαρούμενο μα πειθαρχημένο κλίμα. Γράφει και ζωγραφίζει παραμύθια και μόλις διαβάσει βιβλίο ή ποίημα που της αρέσει, αμέσως το κάνει ζωγραφιά. Επίσης μερικοί τοίχοι την εμπνέουν για να τους γράψει ή να τους ζωγραφίσει. Άλλοι πάλι όχι… Μας μιλάει για τέχνες.

Σαν να πάτησε κάποιος τον διακόπτη

CHRISTMAS

photo via

Γράφει η Βαρβάρα Δουμανίδου

Άντε να έρθουν τα Χριστούγεννα να περάσουν, να έρθει το Πάσχα να περάσει να έρθει μετά το καλοκαίρι και να μείνει.

Αυτό έλεγα από μικρή γιατί είμαι παιδί του καλοκαιριού και ας γεννήθηκα φθινόπωρο.

Όμως φέτος σαν κάτι να άλλαξε. Σαν να πάτησε κάποιος τον διακόπτη και άναψαν μέσα μου χιλιάδες χριστουγεννιάτικα φωτάκια και λαμπυρίζω σαν δέντρο. Έχω μια χαρά φέτος. Ένα ξύπνημα σαν από τη φύση μου! Γιατί ξέρετε το έθιμο με το πράσινο έλατο τα Χριστούγεννα είναι για να ξορκίσουμε τον χειμώνα και να προετοιμαστούμε για τον ερχομό της άνοιξης..

Θα γεμίσουμε πάλι δώρα και πάλι θα ετοιμάσουμε νόστιμα γιορτινά τραπέζια. Και θα μαζευτούμε φίλοι και οικογένειες και θα γελάσουμε, θα εκνευριστούμε, θα μαλώσουμε, θα κουραστούμε, θα ξενυχτήσουμε, θα διασκεδάσουμε. Αλλά πάντα κάτι θα μας λείπει. Και αυτό το κάτι πάντα μας ξεγελά και πέφτουμε στο κρεβάτι με μια αδιόρατη θλίψη. Αλλά φέτος αυτό το κάτι ας μη το αφήσουμε να μας λείψει. Ας το αλλάξουμε.

Ας αποκτήσουμε την επαφή. Επαφή με τους ανθρώπους που αγαπάμε. Με τους γονείς μας, τα παιδιά μας, τους παππούδες μας, τους φίλους μας, τους συνεργάτες μας!

Και τι καλύτερο από το παιχνίδι για να έρθουμε κοντά; Παιχνίδι ασταμάτητο και ανεξάντλητο κάτω από το Χριστουγεννιάτικο δέντρο!

Ένα υπέροχο παιχνίδι επαφής είναι το μπέρδεμα με τα χέρια μας. Πιαστείτε χέρι χέρι σε κύκλο και μπερδευτείτε ανελέητα.. και μετά προσπαθήστε να ξεμπερδευτείτε χωρίς να αφήσετε τα χέρια!

Παίξτε με τα μάτια κλειστά.. βάλτε τα μικρά παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και να ανακαλύψουν και να μαντέψουν τα πρόσωπα των γονιών, των παππούδων, των θείων, ξανά από την αρχή. Όχι με τα μάτια αλλά με την αφή και τη μυρωδιά. Πιστέψτε με είναι τόσο απορροφημένα τα παιδιά από την τεχνολογία που θα είναι ένας ολοκαίνουργιος κόσμος για αυτά!

Τραγουδήστε! Μαζευτείτε γύρω από το τζάκι, τη σόμπα, το καλοριφέρ και τραγουδήστε τα αγαπημένα σας τραγούδια όλοι μαζί! Μετά αλλάξτε τους τα φώτα βάζοντας σε κάθε φωνήεν ένα διαφορετικό.. π.χ. τραγουδήστε τα κάλαντα μόνο με ι.. τρίγινι κίλιντι μις τι γιτινι, ίρθιν τι χριστίγιννι κι ι πριτιχρινιοί, ι!!! (πολύ γέλιο)

Οργανώστε διαγωνισμούς χορού! Διαλέξτε ζευγάρια, διαλέξτε τραγούδια και μουσικές και χορέψτε μέχρι τελικής πτώσεως!

Καθήστε τριγύρω και διηγηθείτε τρομαχτικές ιστορίες.. όλοι έχουν από μια! Γεμίστε με κεριά το δωμάτιο ψήστε κάστανα και ζεστό κρασάκι και φοβηθείτε ελεύθερα!

χριστουγενννα

photo via

Εκεί έξω υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν μόνοι. Και μερικές φορές νιώθουμε κι εμείς μόνοι. Κι ας περιστοιχιζόμαστε από δεκάδες φίλους γονείς και συνεργάτες! Φέτος ας μη φοβηθούμε την επαφή. Ας νιώσουμε, ας αγγίξουμε ο ένας τον άλλον, ας μαγειρέψουμε, ας φάμε, ας πιούμε, ας ακούσουμε, ας κλάψουμε, ας γελάσουμε, ας τραγουδήσουμε, ας αγαπήσουμε, ας ερωτευθούμε, ας καταλάβουμε, ας ξυπνήσουμε από τον λήθαργο που μας λέει πως θα ζήσουμε για πάντα. Γιατί εδώ είναι η ζωή και είναι τώρα. Και αυτά τα Χριστούγεννα θα είναι μια φορά!  Και το βράδυ που θα πέσουμε στα κρεβάτια μας ας κοιμηθούμε χαμογελαστοί. Ήρεμοι και γεμάτοι. Και πλήρεις.

 

Λίγα λόγια για τη Βαρβάρα Δουμανίδου

Η Βαρβάρα Μπάρμπι Δουμανίδου είναι η ιδιοκτήτρια ενός μαγικού ξεχωριστού χώρου με το όνομα “Αιθερόπλοο” στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Της αρέσει πολύ να πετά πάνω από τη πόλη με τα χρωματιστά φτερά της και να ψάχνει ανθρώπους που θέλουν με λαχτάρα να ανακαλύψουν τον υπέροχο κόσμο του θεάτρου. Παίζει, σκηνοθετεί, εμψυχώνει και δημιουργεί φανταστικές και συναρπαστικές ομάδες, ιστορίες και καταστάσεις με μικρά και μεγάλα παιδιά πάνω από 18 χρόνια. Tης αρέσουν πολύ οι σοκολάτες και οι γάτες. Μας μιλάει για θεατρικό παιχνίδι.

Φθινοπώριασε…

Autumn Kids1

photo via

Έξω ο ήλιος είναι ακόμη ψηλά και μερικές μέρες καίει αλλά το καλοκαίρι έχει φύγει για τα καλά.. δεν πειράζει.. ένας χειμώνας γεμάτος καινούργια πράγματα καινούργιες ιδέες, περιπέτειες, κούπες με καφέ και ζεστή σοκολάτα, εκδρομές στο βουνό, πρωινά τεμπελιάσματα κάτω από τα ζεστά παπλώματα, βροχή και μελαγχολική διάθεση, ταινίες, βιβλία, φίλοι στο σπίτι..

Αλλά ακόμη είναι φθινόπωρο.. και είναι ωραία η μυρωδιά από τα ξυσμένα μολύβια, τις καινούργιες σχολικές τσάντες, τα κλειστά βιβλία και τα χαρτιά τους, είναι ωραία η μυρωδιά από τις σβήστρες και τις κασετίνες.. οι πρώτες μπότες τα πρώτα κασκόλ και τα πανωφόρια.. και είναι ωραία να πατάς τα πεσμένα φύλλα και να κάνουν κρατς κάτω από τα πόδια σου. Να απολαμβάνεις τη φθινοπωρινή βροχή χωρίς να κρυώνεις στα αλήθεια. Να τρως ακόμη παγωτό και να απολαμβάνεις και ζεστές σούπες. Να κοιμάσαι λίγο περισσότερο μια και ο ήλιος δεν σε φωνάζει να βγεις έξω πια..

autumn book

photo via

Γράφει η Βαρβάρα Δουμανίδου

Ναι θα κλειστούμε μέσα πάλι φέτος.. Κλεισμένοι μέσα και τα παιχνίδια λιγοστά.. τα επιτραπέζια τα βαρεθήκαμε και τα μαθήματα μας τα κάναμε.. και τώρα; Τι να παίξουμε; Τι;

Παντομίμα.. ναι είναι ωραία η παντομίμα.. και δοκιμάστε και μια φανταστική γλώσσα.. να μιλάτε με μια φανταστική γλώσσα και οι άλλοι να προσπαθούν να καταλάβουν τι λέτε..

Βάλτε το ραδιόφωνο να παίζει και χορέψτε ανάλογα με τον ρυθμό του. Αλλάξτε ξαφνικά συχνότητα και σταθμό και χορέψτε κάτι άλλο..  και  μετά ξανά το ίδιο. Και ξανά και ξανά μέχρι να πέσετε κάτω από τα γέλια..

Διαβάστε ιστορίες και παραμύθια στα παιδιά και αφήστε τα να σας διαβάσουν κι αυτά. Επινοήστε ιστορίες ή αλλάξτε το τέλος σε αυτά που δεν σας αρέσουν. Ξεκινήστε μια ιστορία και αφήστε κάποιον άλλον να τη συνεχίσει όπως θέλει εκείνος. Και μετά κάποιος άλλος μέχρι που η ιστορία να γίνει ολόκληρο παραμύθι..

Παίξτε τη λίμνη.. μαζευτείτε γύρω από το χαλί και φανταστείτε πως υπάρχει μια λίμνη στη μέση. Πείτε κάτι που σας στενοχωρεί ή σας προβληματίζει και μετά ξαλαφρώστε με το να το πετάξετε στη λίμνη.. ενθαρρύνετε και τους υπόλοιπους να το κάνουν αυτό.. θα νιώσετε υπέροχα και είναι ένας μαγικός τρόπος να ξέρετε τι νιώθουν τα παιδιά σας κάθε μέρα.

Μαζευτείτε με την παρέα ή τα παιδιά σας τραγουδήστε ένα γνωστό τραγούδι και μετά αλλάξτε του τα φώτα.. ξανατραγουδήστε το με ένα σωρό διαφορετικά είδη μουσικής. Jazz, παραδοσιακό, όπερα, ρεμπέτικο, εκκλησιαστικό, heavy metal, hip hop και ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε.. θα γελάσετε πολύ σας το υπόσχομαι..

Αχ κλεινόμαστε μέσα πάλι.. και το φθινόπωρο το ξέρει καλά..

Αλλά όχι για πολύ! Θα ξυπνήσουμε από το μούδιασμα και θα ξεμυτίσουμε δειλά δειλά αλλά αποφασισμένοι να τα κάνουμε όλα φέτος.

Γιατί το φθινόπωρο είναι η έναρξη.. είναι η αρχή.. ή αρχή για όλα  τα υπέροχα πράγματα που θα κάνουμε φέτος. Και φέτος θα τα κάνουμε Όλα!

autumn 3

photo via

 

Λίγα λόγια για τη Βαρβάρα Δουμανίδου

Η Βαρβάρα Μπάρμπι Δουμανίδου είναι η ιδιοκτήτρια ενός μαγικού ξεχωριστού χώρου με το όνομα “Αιθερόπλοο” στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Της αρέσει πολύ να πετά πάνω από τη πόλη με τα χρωματιστά φτερά της και να ψάχνει ανθρώπους που θέλουν με λαχτάρα να ανακαλύψουν τον υπέροχο κόσμο του θεάτρου. Παίζει, σκηνοθετεί, εμψυχώνει και δημιουργεί φανταστικές και συναρπαστικές ομάδες, ιστορίες και καταστάσεις με μικρά και μεγάλα παιδιά πάνω από 18 χρόνια. Tης αρέσουν πολύ οι σοκολάτες και οι γάτες. Μας μιλάει για θεατρικό παιχνίδι.

Λίγα λόγια και μια ιδέα για να μιλήσουμε στα παιδιά μας για τις βραχογραφίες

vraxografies640330

Υπάρχουν κάτι ζωγραφιές και μερικές χαράξεις σε βράχους, που με μαγεύουν. Είχαν φτιαχτεί, τα  πολύ παλιά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι ζούσαν ακόμη στις σπηλιές και ήταν κυνηγοί και καρποσυλέκτες, σε μια εποχή που την λένε Προϊστορική.  Οι άνθρωποι των σπηλαίων ήταν πολύ δυνατοί μα και συνάμα αβοήθητοι μπροστά στην τεράστια δύναμη της φύσης, τα καιρικά φαινόμενα και το περιβάλλον που ζούσαν. Για να εξασφαλίσουν την τροφή τους έπρεπε να κυνηγούν τα ζώα που μπορούσαν να φάνε για να χορτάσουν και να επιβιώσουν. Ακόμη έπρεπε να μπορούν να αντιμετωπίζουν με τα όπλα που μόνοι του έφτιαχναν τα ζώα που ήθελαν να τους φάνε.

Κάθε τι που έφτιαχναν, τα εργαλεία και τα όπλα τους, ήταν κοπιαστική δουλειά αλλά απαιτούσε επίσης  σκέψη, καθώς και δεξιότητα στα χέρια. Έφτιαχναν βέλη με αιχμές από πυριτόλιθο, μια σκληρή και κοφτερή πέτρα που την επεξεργάζονταν με μεγάλη μαστοριά.

Στις σπηλιές που ζούσαν, οι αρχαιολόγοι, βρίσκουν κάποιες φορές, ζωγραφιές από ζώα, σκηνές κυνηγιού, αποτυπώματα  χεριών , αντρικές μορφές και πιο σπάνια φυτικά μοτίβα.

Γιατί οι άνθρωποι των σπηλαίων ζωγράφιζαν;

Κανείς δεν μπορεί να πει με απόλυτη βεβαιότητα. Οι αρχαιολόγοι μας λένε πως δεν ήταν για τους ίδιους ακριβώς λόγους που ζωγραφίζουμε εμείς σήμερα. Δεν ήταν δηλαδή μάλλον, για να διακοσμήσουν τους «τοίχους» των σπηλιών τους. Αυτό το κατάλαβαν γιατί οι ζωγραφιές βρέθηκαν σε πολύ βαθιά σημεία των σπηλαίων και πολλές φορές δυσπρόσιτα. Έτσι μας λένε, πως μάλλον τα ζωγράφιζαν για να κάνουν τις δικές τους μαγικές τελετές, τις οποίες ετοίμαζαν για να εξασφαλίσουν πετυχημένο κυνήγι. Ίσως να χόρευαν ή να μυούσαν νεαρούς κυνηγούς στην  δύσκολη δουλειά της εξασφάλισης της τροφής.

Οι ζωγραφιές αυτές λέγονται βραχογραφίες.

Μοιάζουν λίγο με παιδικές ζωγραφιές, σαν ας πούμε να ήταν η παιδική ζωγραφική του ανθρώπινου είδους. Γι΄αυτό εγώ τις αγαπάω πάρα πολύ, όπως αγαπάω την κάθε παιδική ζωγραφιά.

Ψάξτε μαζί με τα παιδιά σας εικόνες από βραχογραφίες.

Θα μπορούσατε να συζητήσετε με τα μικρά σας, για την πιο σημαντική στιγμή που επαναλαμβάνεται στην κάθε τους μέρα. Μετά αφήστε τα να επιλέξουν μια αγαπημένη τους επιφάνεια στο μέρος του σπιτιού που αγαπούν και τολμήστε να τους δώσετε ένα μολύβι για να την ζωγραφίσουν, αφήνοντας τα δικά τους ίχνη…

Ίσως και έτσι να μαθαίνεται η ιστορία της τέχνης…

 

Λίγα Λόγια για τη Στεφανία Βελδεμίρη

Η Στεφανία Βελδεμίρη είναι συντηρήτρια Αρχαιολογικών Ευρημάτων και Έργων Τέχνης, Λατρεύει να συντηρεί κομμάτια του παρελθόντος και να τα κάνει αναγνώσιμα στο κοινό. Τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για την προϊστορία και τα μαγευτικά απομεινάρια της. Έτσι αποφάσισε, να διδάσκει στα παιδιά την Ιστορία της Τέχνης μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, παιχνίδι, βιωματικές ασκήσεις, οπτικοακουστικά ερεθίσματα και κυρίως χαμόγελο και χαρούμενο μα πειθαρχημένο κλίμα. Γράφει και ζωγραφίζει παραμύθια και μόλις διαβάσει βιβλίο ή ποίημα που της αρέσει, αμέσως το κάνει ζωγραφιά. Επίσης μερικοί τοίχοι την εμπνέουν για να τους γράψει ή να τους ζωγραφίσει. Άλλοι πάλι όχι… Μας μιλάει για τέχνες.

Λίγο ακόμη

summer_love_05

Λίγο ακόμη…

στα παιχνίδια του καλοκαιριού που έχουν μέσα τους μόνο τον ζεστό ήλιο και την μαγική θάλασσα..

στα ανοιχτά μάτια που τσούζουν κάτω από το νερό, στις μέλισσες που μας πόνεσαν, στο φως που μπαίνει από τις κλειστές γρίλιες όλων των μεσημεριών που δεν θέλαμε να κοιμηθούμε αλλά μόνο να τρέξουμε στις αμμουδιές και στα χωράφια..

στα δέντρα που σκαρφαλώσαμε, στα γόνατα που ματώσαμε, στις φέτες με τις μερέντες, στα γεμιστά με κιμά που ταϊσαμε τον σκύλο, στα πρωινά ξυπνήματα με τη λαχτάρα της θάλασσας και της βουτιάς, στα απογεύματα με τόνους παγωτό και στα βράδια με το καλαμπόκι ψημένο και τις κλεμμένες γουλιές από τα ποτά των γονιών μας..

στο φεγγάρι που ασήμιζε το σκοτεινό νερό, στα τραπέζια με τους συγγενείς και τα ξαδέλφια και τα τζιτζίκια να σκάνε πάνω από τις τέντες και εμείς να τους φωνάζουμε σσσσσστ..

στους ύπνους που ρίχναμε στο αυτοκίνητο, σε καρέκλες των καφέ και μπαρ των διακοπών αποκαμωμένοι..

στα ανέμελα γέλια της μαμάς και στα βροντερά αστεία του μπαμπά..

Όλο μου το καλοκαίρι παιχνίδι.. ακόμη και τώρα που μεγάλωσα δεν θέλω να τελειώνει ποτέ..

Όχι δεν θα σταματήσουμε να παίζουμε. Κι ας μεγαλώσαμε.. δεν θα μας χάσουμε ποτέ.. είμαστε εκείνα τα παιδιά  που κάναμε τούρτες από λάσπη και παίζαμε πάνω στα δέντρα, που το σκάγαμε από το παράθυρο του εξοχικού και κάναμε πιν νικ στα χρυσά στάχυα, με καρπούζι κλεμμένο από το ψυγείο της γιαγιάς και λεμονάδες..

Μαζί θα νικήσουμε τους μεγάλους που κρύβουμε μέσα μας αυτή τη χρονιά. Με παιχνίδι και τη φαντασία μας ξαμολυμένη στο σύμπαν. Θα μάθουμε να παίζουμε ξανά και ξανά μέχρι να πέφτουμε κατάκοποι το βράδυ για ύπνο.. θα παίζουμε.. μόνοι μας, με τους φίλους μας, με τα παιδιά μας.. με τον εαυτό μας..

Φέτος θα παίξουμε με τα πάντα. Με τα χέρια μας τα πόδια μας, τα μαλλιά μας, τα μάτια μας, τα χείλη μας, τις φωνές μας, μα πάνω από όλα με τη φαντασία μας. Γιατί η φαντασία είναι τα φτερά μας για τον μαγικό κόσμο του παιχνιδιού.

Και αφού έξω είναι ακόμη καλοκαίρι, πάρτε τα παιδιά σας και ανακαλύψτε τα..

Παίξτε…

Φτιάξτε στόλους από χάρτινες βαρκούλες χωριστείτε σε ομάδες με τα παιδιά της γειτονιάς ή του κάμπινγκ και παίξτε ναυμαχίες και κυνηγητό με μια μπάλα.

Παίξτε κρυφτό, κλέφτες και αστυνόμους, τσουβαλοδρομίες, μήλα..

Μουσικές καρέκλες (και μουσικά σωσίβια)

Μπουγέλο (βραχείτε κάνει καλό)

Ανάψτε φωτιές στη παραλία (ελεγχόμενα πάντα) και πείτε τρομαχτικές ιστορίες και παραμύθια..

Αγκαλιάστε τα δέντρα και νιώστε την ενέργεια.. μιλήστε στα παιδιά για τη φύση..

Οργανώστε καλοκαιρινά πάρτι με κεράκια, κοκτέιλς με χυμούς φρούτων με ομπρελίτσες και μουσική.. (και κομμένο καρπούζι στη μέση με καλαμάκια μέσα)

Στείλτε σε  γνωστούς και φίλους καρτ ποστάλ φτιαγμένες από τα παιδιά..

Βουτήξτε πάλι στη θάλασσα μέχρι αργά…

Γιατί το καλοκαίρι είναι ακόμη εκεί έξω…

Και το μόνο που θυμάμαι από τα καλοκαίρια, είναι να λέω στη μαμά μου..

Λίγο ακόμη μαμά… λίγο ακόμη…