Είναι η περίοδος που οι γονείς ψάχνουν να βρουν την κατάλληλη σχολική φωλιά για τα παιδιά τους. Πριν από ένα χρόνο περίπου μας έγραφε η Ιωάννα Μπλέκα για τα κριτήρια, βάσει των οποίων μπορούν οι γονείς να επιλέξουν το κατάλληλο σχολείο για τα παιδιά τους. Το κείμενό της αυτό έδωσε ιδέες και ανακούφιση σε πολλούς γονείς. Πώς να διαλέξω σχολείο για το παιδί μου;
Φέτος, πέντε σχολεία της πόλης απαντούν σε δύο ερωτήσεις μας και μας συστήνονται.
Τι έχει σημασία τελικά; Πως επιλέγουμε το κατάλληλο σχολείο για τα παιδιά μας; Η συζήτηση ανοίγει και στα σχόλια μπορείς να αφήσεις τη δική σου εμπειρία, άποψη αλλά και προβληματισμό.
Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή | Παιδικός Σταθμός – Νηπιαγωγείο – Δημοτικό
Βασιλική Ντόκου, Προϊσταμένη Παιδικού Σταθμού της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει τόσο το έμψυχο όσο και το άψυχο δυναμικό ενός σχολείου στα οποία θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους;
Ιδιαίτερη σημασία στην επιλογή των γονέων για Παιδικό Σταθμό αποτελούν η φιλοσοφία του Σχολείου, η ασφάλεια του χώρου και οι άνθρωποι που το περιβάλλουν. Συγκεκριμένα στον Παιδικό Σταθμό της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής σκοπός μας είναι η ομαλή μετάβαση από την οικογενειακή στην κοινωνική ζωή και ταυτόχρονα η πρώτη γνωριμία του παιδιού με το περιβάλλον. Στον Παιδικό Σταθμό θα τεθούν οι βάσεις για όλα όσα θα ακολουθήσουν μετά στα σχολικά χρόνια. Παράλληλα έμφαση δίνεται στην ισορροπημένη ανάπτυξη των παιδιών, σε κάθε τομέα, νοητικό, συναισθηματικό, κινητικό.
Σημαντικό μας μέλημα επίσης αποτελεί η φροντίδα των μικρών παιδιών η οποία ξεκινάει από την ασφάλεια που παρέχουν οι εγκαταστάσεις μας. Επίσης το κτίριο του Παιδικού Σταθμού αποτελείται από αίθουσες και πολυχώρους ειδικά διαμορφωμένους για παιδιά, χώρους ανάπαυσης, εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους για παιχνίδι, γραφεία προσωπικού, αίθουσες συνεδριάσεων και εκδηλώσεων, ιατρείο (για παιδίατρο και παιδοψυχολόγο), ανεξάρτητο χώρο εστίασης, αποθήκες και εξωτερικούς χώρους διδασκαλίας.
Τελευταίο και πολύ βασικό κριτήριο επιλογής αποτελούν οι ειδικά εκπαιδευμένες παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας και νηπιαγωγοί οι οποίοι πέρα από την άρτια εφαρμογή του παιδαγωγικού προγράμματος, φροντίζουν για την ασφάλεια των παιδιών, τη σωματική και ψυχική τους υγεία, την υγιεινή και σωστή διατροφή, τη συναισθηματική υποστήριξη κατά την περίοδο αποχωρισμού από το σπίτι και της προσαρμογής στο σχολείο καθώς και για την αντιμετώπιση κάθε θέματος στην αναπτυξιακή πορεία των παιδιών.
Ποια είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική του προσέγγιση και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Ο Παιδικός Σταθμός της Αμερικανικής Σχολής από την πρώτη μέρα λειτουργίας του, Σεπτέμβριος 2011, αξιοποιώντας το περιβάλλον και τις υποδομές της Σχολής έχει δημιουργήσει και προσφέρει ένα διαρκώς εξελισσόμενο πρότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο στη βιωματική μάθηση και περιβαλλοντική αγωγή, σε παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και άνω. Το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ισορροπημένη ανάπτυξη των παιδιών σε κάθε τομέα, νοητικό, κοινωνικό-συναισθηματικό και κινητικό. Παράλληλα αξιοποιώντας το πεδίο της Σχολής και οργανώνοντας ειδικά σχεδιασμένες δράσεις στο λαχανόκηπο και στο θερμοκήπιο, τα παιδιά του Παιδικού Σταθμού εμπλέκονται σε εκπαιδευτικά προγράμματα όπου η προσέγγισή τους είναι διαθεματική αναπτύσσοντας έτσι ένα ενιαίο πρόγραμμα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας η οποία εντάσσεται στο καθημερινό πρόγραμμα του Παιδικού Σταθμού με παιγνιώδη τρόπο. Πρωταρχικός μας στόχος είναι να καλλιεργήσουμε την επιθυμία των παϊδιών να επικοινωνήσουν στα αγγλικά. Οι native speakers δασκάλες δημιουργούν ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα που υποστηρίζουν τον παραπάνω στόχο.
Τέλος σημαντικό μας μέλημα είναι η επαφή των παιδιών με την Τεχνολογία μέσα από την χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, smart boards, iPad κα.
Σε όλη αυτή τη διαδικασία δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την συμμετοχή των γονέων στα προγράμματά μας. Επιθυμία μας είναι η ένταξή τους στην ολόπλευρη εκπαίδευση των παιδιών . Για την επίτευξη αυτού του στόχου πραγματοποιούνται βιωματικά εργαστήρια και σεμινάρια γονέων – παιδιών καθώς και ενισχύεται η παρουσία τους στο χώρο της τάξης όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο για εκπαιδευτικούς λόγους.
Λίγα λόγια για την Βασιλικής Ντόκου
Η Βασιλική Ντόκου είναι απόφοιτος του ΤΕΙ Βρεφονηπιοκομίας Θεσσαλονίκης και από το 2013 εργάζεται στον Παιδικό σταθμό της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής ως υπεύθυνη του τμήματος για παιδιά ηλικίας 3 ετών. Το χρονικό διάστημα 1999-2002 ήταν υπεύθυνη βρεφονηπιακού τμήματος στον Παιδικό σταθμό ZOOP, ενώ από το 2002 έως και το 2013 υπήρξε Προϊσταμένη Προσωπικού και Υπεύθυνη τμήματος παιδιών ηλικίας 3 ετών στον Παιδικό σταθμό “Παιδικόραμα”. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της συμμετέχει συστηματικά σε επιμορφώσεις που αφορούν το σχεδιασμό και την υλοποίηση ποικίλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Ανατόλια College
Μελίνα Παπαδημητρίου, Διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου του Κολλεγίου Ανατόλια
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει τόσο το έμψυχο όσο και το άψυχο δυναμικό ενός σχολείου και στα οποία θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς, κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους;
Οι γονείς θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα στο γενικό κλίμα του σχολείου. Ποιές είναι οι πρώτες εντυπώσεις; Τα παιδιά και το προσωπικό αναδίδουν ζωντάνια και χαρά; Οι μαθητές καλλιεργούν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη, ή κινούνται σαν στρατιωτάκια και απλά αναπαραγάγουν πληροφορίες χωρίς επεξεργασία; Ποιο είναι το επίπεδο μόρφωσης των εκπαιδευτικών; Εμπνέουν ασφάλεια, εμπιστοσύνη και αποδοχή; Σέβονται τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού; Πόσο συχνά εμπλέκονται στην παρακολούθηση σεμιναρίων και άλλων επιμορφώσεων; Ποια σχετική πολιτική ακολουθεί το σχολείο;
Το σχολείο πρέπει να έχει οργανωμένο σύστημα λειτουργίας και να υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός με συγκεκριμένους στόχους και δράσεις. Με βάση τα παραπάνω, οι γονείς θα αποφασίσουν αν το σχολείο ταιριάζει στα πιστεύω της οικογένειάς τους.
Έχει, επίσης, σημασία να πληροφορηθεί ο γονέας ή ο κηδεμόνας πώς αντιμετωπίζεται η συμπεριφορά των μαθητών, αν διαχωρίζεται το παιδί από τις πράξεις του, αν αντιμετωπίζονται τα «λάθη» ως ευκαιρίες μάθησης και ανάπτυξης και αν διαφοροποιείται η αντιμετώπιση και η εκπαίδευση των μαθητών ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους.
Πρέπει να δοθεί προσοχή στο φυσικό περιβάλλον της τάξης και του περιβάλλοντα χώρου.
Μην παρασύρεστε από εντυπωσιακές παιδικές χαρές και έντονα χρώματα. Είναι τα αντικείμενα των δραστηριοτήτων στον αύλιο χώρο ασφαλή και φιλικά προς τη φύση και το παιδί; Ο εσωτερικός περιβάλλων χώρος πρέπει να αποπνέει εκλεπτυσμένο γούστο και ποιότητα.
Είναι τα αντικείμενα σε επίπεδα που μπορούν να τα φτάσουν οι μαθητές; Υπάρχουν εκθέματα τέχνης στο ύψος των μαθητών;
Είναι οι δραστηριότητες πλούσιες σε ερεθίσματα και καλλιεργούν όλες τις αισθήσεις;
Ποια είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας σε ότι αφορά την εκπαιδευτική του προσέγγιση και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Στο Νηπιαγωγείο του Κολλεγίου Ανατόλια θέτουμε τις βάσεις για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και τη μετέπειτα στάση τους προς τη μάθηση, σεβόμενοι τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού. Στον εκπαιδευτικό μας οργανισμό πιστεύουμε ότι το κάθε παιδί έχει το δικό του δυναμικό, τα ξεχωριστά του ταλέντα και ανάγκες. Συνεργαζόμαστε στενά με το παιδί και την οικογένειά του για να το γνωρίσουμε σε βάθος και να το εκπαιδεύσουμε ως ολότητα. Στηρίζουμε την ψυχική, συναισθηματική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη των μαθητών μας για να μπορέσουν να φτάσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Το μαθησιακό επίπεδο του κάθε παιδιού συγκρίνεται με βάση τον εαυτό του και όχι σε σχέση με τους συμμαθητές του. Μέσα σε ένα συναισθηματικά ασφαλές περιβάλλον, που ανταποκρίνεται στην ανάγκη των παιδιών για σεβασμό, εμπιστοσύνη, εξερεύνηση, διάλογο και παιχνίδι προάγουμε την αγάπη για μάθηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την αξία της προσφοράς.
Το σχολείο μας προετοιμάζει το παιδί ψυχολογικά και το βοηθάει να ωριμάσει και να ενταχθεί κοινωνικά, έτσι ώστε να έχει την αίσθηση του ανήκειν, και να αποζητά τη γνώση και τη συνεργασία με τους συμμαθητές του. Ακολουθώντας την εκπαιδευτική μας πολιτική, σχεδιάζουμε ένα περιβάλλον μάθησης το οποίο ενδυναμώνει την αλληλεπίδραση των μαθητών του Νηπιαγωγείου μας με τους μαθητές των άλλων βαθμίδων. Πιστεύουμε στην καλλιέργεια εσωτερικών κινήτρων, συλλογικού πνεύματος, και κριτικής σκέψης. Ενθαρρύνουμε και υποστηρίζουμε τη συνεργασία σχολείου-οικογένειας, η οποία βασίζεται στο σεβασμό, την εμπιστοσύνη, και τον ανοιχτό διάλογο.
Το σχολείο και οι γονείς οφείλουν να διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών και να τους προσφέρουν ευκαιρίες για πνευματική καλλιέργεια. Οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν τις γνώσεις που μεταφέρει το παιδί από το σχολείο με επιπλέον δραστηριότητες στις οποίες μπορεί να συμμετέχει όλη η οικογένεια. Το καθημερινό διάβασμα βιβλίων στα παιδιά τους και οι επισκέψεις σε χώρους τέχνης και γραμμάτων συμβάλλουν στην πνευματική τους καλλιέργεια.
0ι γονείς μπορούν να αποτελέσουν πρότυπο στα παιδιά τους με την υπευθυνότητα με την οποία αντιμετωπίζουν την εργασία τους και τους συνανθρώπους τους καθώς και με το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης και ενσυναίσθησης που δείχνουν με τα έργα τους. Οι γονείς θα πρέπει να δείχνουν ενδιαφέρον για ό,τι φέρνει μαζί του το παιδί από το σχολείο. Να το ενθαρρύνουν αναγνωρίζοντας την προσπάθεια και τη βελτίωση που καταβάλλει κάθε φορά. Να μη στοχεύουν στην τελειότητα στο τελικό επίτευγμα. Υπερβολικά υψηλές απαιτήσεις εκ μέρους των γονέων καλλιεργούν την αποτυχία και την αποθάρρυνση. Θα πρέπει οι απαιτήσεις να συμβαδίζουν με την ηλικία και τις δυνατότητες των παιδιών τους. Οι γονείς θα πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί στις προσπάθειές του, και να του στέλνουν το μήνυμα ότι η προσπάθεια, ακόμα κι αν δεν πετύχει, μας φέρνει πιο κοντά στην επιτυχία.
Λίγα λόγια για την Μελίνα Παπαδημητρίου
Η Μελίνα Παπαδημητρίου ανέλαβε τη διεύθυνση του Δημοτικού Σχολείου του Κολλεγίου Ανατόλια τον Σεπτέμβριο του 2014 ύστερα από μία αξιοσημείωτη επαγγελματική διαδρομή 28 ετών στις ΗΠΑ, και σημαντική εμπειρία στη διδασκαλία, την εισαγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών προσεγγίσεων και τη διεύθυνση πρότυπων σχολείων. Η νέα Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου του Κολλεγίου Ανατόλια κατείχε πρότινος τη θέση του Λέκτορα στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου του Wisconsin διδάσκοντας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ενώ επί 13 χρόνια διετέλεσε διευθύντρια σχολείων στις ΗΠΑ. Η Μελίνα Παπαδημητρίου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι πτυχιούχος της Σχολής Νηπιαγωγών του ΑΠΘ, του Παιδαγωγικού Τμήματος του Lakeland College στο Wisconsin και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου από το St Catherine University της Minnesota. Κατέχει επίσης πτυχία διδασκαλίας Μοντεσσοριανής εκπαίδευσης και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη διοίκηση σχολικών μονάδων στο Viterbo University του Wisconsin.
Ευρωπαϊκό Κολλέγιο | Παιδικός Σταθμός Νηπιαγωγείο
Δρ. Τριανταφυλλιά Παπαζιώγα, Διευθύντρια και ιδρύτρια της Ευρωπαϊκής Προσχολικής Παιδείας
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει τόσο το έμψυχο όσο και το άψυχο δυναμικό ενός σχολείου και στα οποία θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς, κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους;
Σε τρεις ισοδύναμους τομείς εστιάζονται τα κύρια χαρακτηριστικά, που θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους. Αφορούν προϋποθέσεις για τη σωστή και υγιεινή σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και νοητική τους ανάπτυξη.
- Η ύπαρξη ενός ασφαλούς και με υψηλές προδιαγραφές υγιεινής σχολικού χώρου. Στο εσωτερικό καλό είναι να υπάρχει ευρυχωρία, εργονομικό και εκπαιδευτικό design, με μεγάλα παράθυρα για σωστό αερισμό και φωτισμό. Ο εξωτερικός χώρος πρασίνου επίσης να είναι όμορφα διαμορφωμένος για ελεύθερο παιχνίδι.
- Η ύπαρξη παιδαγωγών, που λειτουργούν με απόλυτο κίνητρο την έκφραση αγάπης προς τα παιδιά. Οι παιδαγωγοί πρέπει να διαθέτουν και να εκπέμπουν αφοσίωση, υπομονή και τρυφερότητα απέναντι στα παιδιά. Το σύνολο των παιδαγωγών, θα πρέπει επίσης να κατέχει κοινές αρχές και μεθοδολογία για την προσέγγιση των παιδιών, ώστε να εγγυώνται την ασφαλή κοινωνικά και συναισθηματικά ανάπτυξη του παιδιού τους. Αυτό κατά τη γνώμη μας το επιτυγχάνουμε, με την ενεργή παρουσία παιδοψυχολόγου στο σχολείο, ο οποίος και είναι ο πλέον ειδικός επιστήμονας να δώσει κατευθυντήριες γραμμές στις παιδαγωγούς, για θέματα, που αφορούν στον ιδιαίτερο ψυχισμό του κάθε παιδιού. Είναι τόσο σημαντικό, την ώρα που πλάθεται η βάση του χαρακτήρα τους, να λάβουν τα σωστά μηνύματα αναφορικά με τις σχέσεις τους με τους συνομηλίκους τους αλλά και τους μεγαλύτερους, που οποιαδήποτε μη σωστή αντιμετώπιση μπορεί να αποβεί μοιραία. Η δυνατότητα της ελεύθερης έκφρασης των παιδιών σε συνδυασμό με την συνειδητοποίηση και εμπέδωση των ορίων, θα τα γεμίσει αυτοπεποίθηση, ηρεμία και θα τα αποτρέψει από μελλοντικές ατυχείς συμπεριφορικές αντιδράσεις, όπως το bullying για παράδειγμα. Άρα, οι παιδαγωγοί της προσχολικής ηλικίας, πρέπει να επιμορφώνονται με τις κατάλληλες κοινωνικοσυναισθηματικές μεθόδους, όπως είναι π.χ η ενσυναίσθηση, ώστε σε συνδυασμό με την πείρα τους να πετυχαίνουν πάντοτε το καλύτερο αποτέλεσμα για τα παιδιά.
- Η ύπαρξη ενός στέρεου, υπεύθυνου και δημιουργικού παιδαγωγικού προγράμματος του παιδικού σταθμού-νηπιαγωγείου. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η ενδυνάμωση της νοητικής ανάπτυξης των παιδιών, κατά την κρίσιμη προσχολική ηλικία.
Γνωρίζοντας λοιπόν εκ των προτέρων οι γονείς σε ποιούς τομείς θα πρέπει να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους κατά την επιλογή του ιδανικού παιδικού σταθμού για το παιδί τους, θα μπορέσουν να λάβουν και την καλύτερη απόφαση. Πολύ περισσότερο επίσης θα μπορέσουν να νιώσουν οι ίδιοι σίγουροι για την επιλογή τους, γεγονός, που θα προσδώσει και στο παιδί τους ασφάλεια και ηρεμία για την καλύτερη προσαρμογή του στον παιδικό σταθμό.
Το σημαντικότερο όλων ωστόσο, είναι η υλοποίηση στην πράξη αυτής της θεωρητικής διαδικασίας. Η επίσκεψη στο χώρο, έχοντας άνεση χρόνου και η συνομιλία με τους υπευθύνους κρίνεται ως θεμελιακή. Από κει και πέρα, εναπόκειται στους υπευθύνους του παιδικού σταθμού, όχι μόνο να ενημερώσουν λεπτομερώς τους γονείς, αλλά και να τους ανοίξουν την δυνατότητα, να αντιληφθούν τη φιλοσοφία αποκτώντας την εμπειρία του συγκεκριμένου παιδικού σταθμού και επομένως να τον εμπιστευτούν. Ίσως αυτό το άνοιγμα προς τους γονείς να είναι και το καθοριστικό κριτήριο αλλά και χαρακτηριστικό, που θα πρέπει να διέπει έναν άρτια οργανωμένο στις σωστές κατευθύνσεις παιδικό σταθμό.
Ποια είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας σε ότι αφορά την εκπαιδευτική του προσέγγιση και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Ο παιδικός σταθμός-νηπιαγωγείο Ευρωπαϊκή Προσχολική Παιδεία, αποτελεί φορέα καινοτομίας στο χώρο της προσχολικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα από το 2008. Εφαρμόζοντας το μοναδικό παιδαγωγικό σύστημα LEADS (Language Enhancement and Cognitive Development System), εστιάζει τη φιλοσοφία του στην ολιστική ενεργητική μάθηση.
- Η ολιστική θεώρηση στην εκπαίδευση σημαίνει, ότι ενδιαφερόμαστε να αναπτύξουν τα παιδιά την προσωπικότητά τους στο σύνολό της. Δομείται από διαφορετικά επίπεδα, τη σωματική, συναισθηματική, ψυχική και πνευματική διάσταση του παιδιού. Στηρίζεται στην ιδέα, ότι ο άνθρωπος είναι πολυδιάστατος και αποτελεί σύνολο σώματος και νου. Ο νους δεν αφορά μόνο τη διάνοια ,αλλά και το συναίσθημα, το ένστικτο, τη διαίσθηση. Επομένως είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους, ότι διαθέτει όλα τα είδη νοημοσύνης ( θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner), λεκτική/γλωσσική, μουσική/ρυθμική, οπτική/χωρική, σωματική/κιναισθητική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική, νατουραλιστική. Αυτά τα είδη νοημοσύνης δεν παραμένουν στατικά αλλά λειτουργούν και εξελίσσονται με συνεχή αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Η ολιστική μάθηση επομένως, εφόσον αποδέχεται την πολλαπλή νοημοσύνη, αποτελεί μια πολυδιάστατη εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία στοχεύει με την παροχή ερεθισμάτων στην ενεργοποίηση κάθε μίας ξεχωριστά νοημοσύνης αλλά και όλων μαζί σε ένα δημουργικό σύνολο. Η απόκτηση της γνώσης σε ένα τέτοιο μαθησιακό πλαίσιο, κατάλληλο για τις προσληπτικές και νοητικές δυνατότητες του κάθε παιδιού, αναπτύσσει την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή του. Η κατάκτηση των δύο αυτών ικανοτήτων, ανοίγουν τον δρόμο για την πιο επιτυχή πορεία του παιδιού, όχι μόνο στο επίπεδο της σχολικής εκπαίδευσης αλλά και σε όλο το φάσμα της ζωής του.
- Το σύστημα LEADS, όπως διαμορφώθηκε από τη διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Προσχολικής Παιδείας, Δρ. Παπαζιώγα, διαπνεόμενο από την αναφερθείσα ολιστική θεώρηση στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα, στοχεύει στην ανάπτυξη της πολλαπλής παιδικής ευφυϊας. Μέσω της παράλληλης εκμάθησης με τη μητρική, δύο βασικών ευρωπαϊκών γλωσσών (Αγγλικά-Γερμανικά, Αγγλικά-Γαλλικά) και αξιοποιώντας διεθνώς αναγνωρισμένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις Reggio Emilia, Montessori, Waldorf, Piaget, αλλά ενσωματώνοντας και σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις (π.χ. τη ρομποτική) , το σύστημα LEADS, αποτελεί τη σύγχρονη εκείνη εκπαιδευτική πρόταση , που με προτεραιότητα στον εσωτερικό κόσμο του παιδιού, στοχεύει και πετυχαίνει την ανάπτυξη του ιδιαίτερού του προφίλ. Η ανάδειξη της συναισθηματικής, κοινωνικής και δημιουργικής διάστασης της νοημοσύνης του, μπορεί να απογειώσει τα έμφυτα ταλέντα του. Αρχή του συστήματος LEADS αποτελεί η κινητοποίηση της ελεύθερης έκφρασης του παιδιού, σμιλευμένη με τα «εργαλεία» της τέχνης και του παιχνιδιού. Η εξοικείωση με πολιτιστικά έθιμα άλλων εθνοτήτων καθώς και η παρατήρηση της φύσης και των φαινομένων της, με κατεύθυνση την οικολογική συνείδηση αποτελούν βασικά και κυλιόμενα σε όλη τη χρονιά δρώμενα, για τη δημιουργία ενός υπεύθυνου με σεβασμό στη διαφορετικότητα πολίτη του κόσμου.
Η ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης αποτελεί σημαντικό στόχο του συστήματος LEADS. Αυτό επιτυγχάνεται με δύο άξονες:α) Την πραγματοποίηση ιδιαίτερων επιστημονικών STEM (Science, Technology, Engineering,Maths) projectsβ) την εισαγωγή της Ρομποτικής (δημιουργία και προγραμματισμός σε υπολογιστή lego ρομπότ) σε ωριαία βάση στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα.
-
Ο γονέας είναι συνεργός σε αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία. Προσαρμόζεται, εκπαιδεύεται, χαίρεται, αισθάνεται, δημιουργεί, διαμορφώνει. Όλα αυτά μαζί με και για το παιδί του. Το σχολείο αποτελεί τον ενδιάμεσο φορέα, χτίζοντας ακριβώς τη φωλιά, όπου η αγάπη, η γνώση και η κοινή προσπάθεια θα γίνουν ένα προς όφελος των παιδιών και των οικογενειών τους. Η συμμετοχή τους στην Ανοιχτή Εβδομάδα Προσαρμογής, σε βιωματικά εργαστήρια για γονείς- positive parenting workshops, σε γιορτές και εκθέσεις με την πραγματοποίηση κοινών χειροτεχνιών και δράσεων στο σχολείο ή στην εξοχή με τα παιδιά τους, αλλά και κυρίως η συνεχής επαφή και αλληλοτροφοδότηση στοιχείων για τον χαρακτήρα τους με τις παιδαγωγούς και την παιδοψυχολόγο, είναι κάποιοι τρόποι «συνέργειας» των γονέων.
- KIDS READY TO LEAD είναι το όραμά μας. Παιδιά, που μέσα από την ενσυναίσθηση της πολυδιάστατης προσωπικότητάς τους, θα μπορούν να αναγνωρίσουν τη δύναμη της συν-δημιουργίας στον κόσμο μας, αναλαμβάνοντας τον δικό τους ιδιαίτερο ρόλο και ευθύνη.
Λίγα λόγια για την Δρ. Τριανταφυλλιά Παπαζιώγα
Διευθύντρια και ιδρύτρια της Ευρωπαϊκής Προσχολικής Παιδείας, καθώς και έχουσα τα πνευματικά δικαιώματα του συστήματος LEADS είναι η Δρ. Τριανταφυλλιά Παπαζιώγα, Γλωσσολόγος ερευνήτρια, εξειδικευμένη στην διεθνή εκπαιδευτική, γλωσσική και ερευνητική πολιτική. Γεννήθηκε και ανατρέφει τα τρία παιδιά της στη Θεσσαλονίκη. Πέρα από το ερευνητικό της έργο και ανακοινώσεις σε συνέδρια στο εξωτερικό, αποτελεί από το 2012 επιλεγμένο από την Ευρωπαϊκή Κομισιόν μέλος της πανευρωπαϊκής ομάδας ερευνητών «Voice of the Researchers”: http://voice.euraxess.org/, για την προώθηση της ερευνητικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Μικρόκοσμος | Βρεφονηπιακός σταθμός – Νηπιαγωγείο – ΚΔΑΠ
Κυμπάρη Ειρήνη –Μυρτώ, Διευθύντρια και Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Προγράμματος του Μικρόκοσμου
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει τόσο το έμψυχο όσο και το άψυχο δυναμικό ενός σχολείου και στα οποία θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς, κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους;
Προσπαθώντας να επιλέξουν οι γονείς ένα χώρο για πρώτο σχολείο του παιδιού τους, έρχονται μπροστά σε μια ποικιλία χώρων, με τελείως διαφορετικά μεταξύ τους χαρακτηριστικά. Μεγάλα σχολεία με πληθώρα αιθουσών και χώρων για ιδιαίτερες δραστηριότητες, μικρές ζεστές φωλιές που συχνά δείχνουν πιο ικανές να προσφέρουν μια ζεστή πρώτη σχολική εμπειρία και όλες οι διακυμάνσεις ανάμεσα τους, αποτελούν όλες πολύ συνήθεις εμπειρίες. Παρόλα αυτά κάποια στοιχεία είναι πολύ σημαντικό να ελεγχθούν και ακόμα και να διευκρινιστούν ίσως μέσα από διερευνητικές ερωτήσεις από τους γονείς. Αδιαπραγμάτευτη φυσικά πρέπει να είναι η ασφάλεια του χώρου, όπως και η καταλληλότητά του για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται, ενώ ένα περιβάλλον ευάερο και ευήλιο μπορεί σίγουρα να κάνει τη διαμονή του παιδιού εκεί πιο ευχάριστη και υγιεινή. Σημαντικό επίσης είναι η διαμόρφωση του χώρου να μπορεί να διασφαλίσει την αυτονομία του παιδιού και τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε διαφορετικές δραστηριότητες. Παράλληλα, ένα σχολείο με πλούσιο και ποικίλο παιδαγωγικό υλικό μπορεί να ενισχύσει την πολύπλευρη προσέγγιση της γνώσης και να εμπλουτίσει τις εμπειρίες του παιδιού.
Οι άνθρωποι οι οποίοι πρόκειται να συνοδεύσουν το παιδί στην πρώτη του αυτή σχολική εξερεύνηση είναι σημαντικό να είναι κατάλληλα ακαδημαϊκά καταρτισμένοι, ενώ ένα σχολείο όπου η προσέγγιση της προσχολικής αγωγής γίνεται από διαφορετικές οπτικές, με παιδαγωγούς διαφόρων ειδικοτήτων μπορεί να συντελέσει στη δημιουργία (και την αναγνώριση του ως τέτοιου) ενός πολύχρωμου μωσαϊκού βιωμάτων. Παρόλα αυτά, το πλέον απαραίτητο στοιχείο που χρειάζεται να διέπει τους ανθρώπους που στελεχώνουν ένα σχολείο είναι η αγάπη και η πίστη στην αξία του έργου τους, ο ανθρωπισμός και το πνεύμα συνεργασίας με τους μικρούς και τους μεγάλους ανθρώπους γύρω τους.
Ποια είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας σε ότι αφορά την εκπαιδευτική του προσέγγιση και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Καθώς ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο αποτελούν μια πρώτη εκπαιδευτική εμπειρία, χρειαζόμαστε ένα ευχάριστο περιβάλλον για την ομαλή μετάβαση του παιδιού από το σπίτι στο σχολείο. Στόχος η κοινωνικοποίηση, η ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε παιδιού, η καλλιέργεια της αυτονομίας του, η συνεργασία των παιδιών μεταξύ τους, η δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης με τις/ους παιδαγωγούς που θα επιτρέψει στο παιδί να αισθάνεται ασφάλεια κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο. Ο Μικρόκοσμος είναι έντονα επηρεασμένος από τις αρχές της προσωποκεντρικής φιλοσοφίας (C. Rogers). Αυτό στην πράξη σημαίνει πως αντιμετωπίζουμε το κάθε παιδί ως πρόσωπο, με τις δικές του ιδιαίτερες ανάγκες αλλά και ταλέντα. Φροντίζουμε να διασφαλίσουμε ένα κλίμα αποδοχής και ενσυναίσθησης, που με σεβασμό αναγνωρίζει και επιτρέπει στις διαφορετικές εμπειρίες να υπάρχουν και να βρίσκουν φωνή. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή μας τη στάση παίζει η αντικατάσταση της/ου παιδαγωγού –αυθεντία με την/ον παιδαγωγό που στέκεται με αυθεντικότητα απέναντι στα παιδιά, επιδιώκοντας να τα ακούσει και μέσα από την αλληλεπίδραση μαζί τους να διδάξει αλλά και να μάθει από αυτά.
Αρωγοί στην προσπάθειά μας αυτή είναι οι γονείς των παιδιών με τους οποίους διατηρούμε καθημερινή επικοινωνία και συναντάμε στις τακτικές εκδηλώσεις και ομάδες γονέων του Μικρόκοσμου. Ένας χώρος που είναι αφιερωμένος στη φροντίδα των παιδιών, απευθύνεται φυσικά και στους γονείς τους.
Η σχέση μας με τους γονείς, επιθυμούμε να είναι μία σχέση ζωντανή και αμφίδρομη που βάζει σε πρώτο πλάνο την επικοινωνία γύρω από το παιδί. Ταυτόχρονα ενθαρρύνουμε την ενεργή συμμετοχή των γονέων στις κοινωνικές δράσεις που αναλαμβάνει ο Μικρόκοσμος, στις ενημερώσεις γύρω από θέματα επιστημονικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, καθώς και στις ψυχαγωγικές μας εκδηλώσεις.
Στον Μικρόκοσμο, οι γονείς μπορούν να επωφεληθούν από ένα σύνολο υπηρεσιών και επιμορφωτικών δράσεων, με στόχο την υποστήριξη και την ενδυνάμωσή τους ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στο σύνθετο και δύσκολο ρόλο τους.
Λίγα Λόγια για την Κυμπάρη Ειρήνη –Μυρτώ
Η Κυμπάρη Ειρήνη –Μυρτώ, διευθύντρια και υπεύθυνη εκπαιδευτικού προγράμματος του τμήματος προσχολικής αγωγής του Μικρόκοσμου, έχει ολοκληρώσει σπουδές ψυχολογίας με ειδίκευση στην αναπτυξιακή ψυχολογία (MSc Developmental Psychology), ενώ παράλληλα έχει εκπαιδευτεί και ως σύμβουλος ψυχικής υγείας στην προσωποκεντρική κατεύθυνση. Από το 1996 εργάζεται στην προσχολική αγωγή, ενώ διευθύνει το Μικρόκοσμο από το 2000. Συντονίζει τις σχολές και τις ομάδες γονέων, παρέχει ατομική συμβουλευτική σε γονείς, ενώ μαζί με τον υπεύθυνο του ΚΔΑΠ οργανώνει τις εκδηλώσεις και τις γιορτές του Μικρόκοσμου. Παράλληλα με την ενασχόληση της με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, έχει αποκτήσει εκπαίδευση και εμπειρία στην ειδική αγωγή και έχει εργαστεί ως ψυχοπαιδαγωγός με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και στο φάσμα του αυτισμού. Θεωρεί την προσχολική εκπαίδευση μια συναρπαστική συνάντηση στο ξεκίνημα της πορείας της δημιουργικότητας, έκφρασης και διαμόρφωσης του ανθρώπου, και γι αυτόν το λόγο τόσο σημαντική.
ΧΑΝΘ | Παιδικός Σταθμός – Νηπιαγωγείο
Παναγιώτα Σαρήογλου, Υπεύθυνη προγραμμάτων προσχολικής ηλικίας ΧΑΝΘ
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει τόσο το έμψυχο όσο και το άψυχο δυναμικό ενός σχολείου και στα οποία θα πρέπει να δώσουν βαρύτητα οι γονείς, κατά την επιλογή της νέας σχολικής φωλιάς για τα παιδιά τους;
Ο παιδικός σταθμός, για τα περισσότερα παιδιά, αποτελεί το πρώτο τους σχολείο, τον πρώτο χώρο όπου πέρα από το σπίτι τους αναπτύσσονται, κοινωνικοποιούνται και αυτονομούνται. Η δασκάλα, με τη σειρά της, είναι ο άνθρωπος που οι γονείς καλούνται να εμπιστευτούν την ανατροφή του παιδιού τους στην τρυφερή ηλικία των 2,5 έως 5,5 ετών. Τα παιδιά διαμορφώνουν τον χαρακτήρα τους από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους και γι’ αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να περιβάλλονται από τους κατάλληλους ανθρώπους. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν το σημαντικότερο, ίσως, χαρακτηριστικό μίας σχολικής μονάδας. Οι άνθρωποι που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία ενός παιδιού θα πρέπει να είναι καταρτισμένοι, με συνεχή διάθεση για μάθηση και καινοτόμες ιδέες. Εξίσου, όμως, σημαντικά χαρακτηριστικά είναι να αποπνέουν εμπιστοσύνη και σιγουριά, υπευθυνότητα και διάθεση συνεργασίας, να είναι ευχάριστοι και χαμογελαστοί.
Η αναζήτηση του κατάλληλου παιδικού σταθμού δεν περιορίζεται μόνο στο εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί και στην επιλογή του χώρου. Τα παιδιά περνούν αρκετό χρόνο καθημερινά στο σχολείο τους, γι΄ αυτό οι γονείς είναι καλό να εστιάσουν την προσοχή τους σε χώρους μεγάλους με πλούσιο εποπτικό υλικό και ποικίλα ερεθίσματα. Ακόμη πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να έχουν την δυνατότητα εναλλαγής χώρων και πιο συγκεκριμένα να μπορούν πέρα από την αίθουσα της τάξης τους να απασχοληθούν σε αίθουσες πολλαπλών δραστηριοτήτων, σε γήπεδα (κλειστού και εξωτερικού χώρου) και στην παιδική χαρά. Βέβαια πάνω από όλα είναι η ασφάλεια και η καθαριότητα όλων αυτών των χώρων.
Ποια είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας ότι αφορά την εκπαιδευτική του προσέγγιση και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Ο Παιδικός Σταθμός και το Νηπιαγωγείο της Χ.Α.Ν.Θ. βρίσκεται στο κέντρο της πόλης σε ένα κτίριο που συνδυάζει χώρους κατάλληλα διαμορφωμένους και αθλητικές εγκαταστάσεις. Κύρια φιλοσοφία του σχολείου μας είναι η σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Tο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιδιώκει την κοινωνικοποίηση των παιδιών και την ομαλή ένταξή τους στο πρώτο κοινωνικό σύνολο της ζωής τους, το σχολείο, ενώ παράλληλα εμπλουτίζεται με μαθήματα από εξειδικευμένους δασκάλους σε γήπεδα και αίθουσες της Χ.Α.Ν.Θ., όπως το ανοιχτό γήπεδο μίνι ποδοσφαίρου, το κλειστό γήπεδο Μπάσκετ, την αίθουσα Μπαλέτου, αίθουσα Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, ενώ επιπλέον τα παιδιά δέχονται τα πρώτα τους ερεθίσματα από την αγγλική γλώσσα και διδάσκονται μουσική προπαιδεία. Στόχος του σχολείου μας είναι να εφαρμόζει τις νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, τα παιδιά να μαθαίνουν μέσα από βιωματικό τρόπο και να αναπτύσσεται η συνεργασία τόσο των παιδιών με τους εκπαιδευτικούς όσο και μεταξύ των ίδιων των μαθητών.
Οι γονείς έχουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του παιδιού τους και μπορούν να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην εκπαιδευτική διαδικασία δείχνοντας αρχικά εμπιστοσύνη στο σχολικό πλαίσιο που έχουν επιλέξει. Οι εκπαιδευτικοί της Χ.Α.Ν.Θ. επιδιώκουν οι γονείς να είναι συνεργάτες και σύμμαχοι τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και αναπτύσσουν στρατηγικές συμμετοχής των γονέων είτε με τη φυσική παρουσία του γονιού στο σχολείο και την εμπλοκή του σε σχολικές δραστηριότητες είτε σε σχολικές εκδηλώσεις ή σε ενημέρωση τους σχετικά με την πρόοδο των παιδιών τους.
Λίγα λόγια για την Παναγιώτα Σαρήογλου
Είναι πτυχιούχος Νηπιαγωγός του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης. Επίσης είναι απόφοιτος του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού «Ένα σχολείο για όλους: Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης» στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στη ΧΑΝΘ είναι Υπεύθυνη προγραμμάτων προσχολικής ηλικίας, που περιλαμβάνουν τον Παιδικό Σταθμό και το Νηπιαγωγείο καθώς και όλα τα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Γράψτε το σχόλιό σας
Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.
Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.