Παιδική Λέσχη Ανάγνωσης | μέρος β – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Παιδική Λέσχη Ανάγνωσης | μέρος β

lesxianagnosis

Γράφει η Στεφανία Βελδεμίρη | stheta.com

Διάβασε εδώ το μέρος α

Αφού λοιπόν η μικρή μας λέσχη έχει συγκροτηθεί, δεν μένει παρά να μετατρέψουμε τις συναντήσεις της, μια σταθερή και μακροχρόνια συνήθεια. Θα ήταν πολύ λυπητερό, με το πέρασμα του χρόνου, η λέσχη ανάγνωσης, να γίνει μια σύντομη παροδική “τρέλα” της μαμάς μου ή του μπαμπά μου. Για να καταφέρουμε κάτι τέτοιο, θα πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι στα βασικά στοιχεία που κάνουν ένα παιδί χαρούμενο. Το παιχνίδι και το γέλιο.

Ξεκινάμε κανονίζοντας τον ρυθμό των συναντήσεων. Καλό είναι να συναντιόμαστε 2 φορές τον μήνα και να υπάρχει συνέπεια (αυτό εξαρτάται άμεσα από τους γονείς). Η συνάντηση δεν θα πρέπει να έχει μικρότερη βαρύτητα από “το μάθημα μπαλέτου” ή “την ξένη γλώσσα”, κυρίως στο μυαλό του κηδεμόνα. Η συνέπεια του γονιού θα μεταδώσει στο παιδί, την αίσθηση “του σημαντικού” της υπόθεσης. Τα σημαντικά πράγματα, δεν είναι ανάγκη να είναι βαρετά, μπορούν να είναι χαρούμενα και έτσι πρέπει άλλωστε!

Αφού έχουμε γνωριστεί μεταξύ μας και έχουμε βρει το όνομα της λέσχης μας  το κάθε παιδί μιλάει για τα αγαπημένα τους βιβλία, ή παραμύθια στην ομάδα.

Μετά κάνουμε συγκεκριμένη τη διαδικασία. Εδώ στο οργανωτικό, βοηθάμε λίγο εμείς οι “μεγάλοι”. Δηλαδή: σε κάθε συνάντηση, προτείνουμε ένα παιδί, να .. προτείνει ένα βιβλίο που θα διαβάσουν όλοι, μέχρι την επόμενη συνάντηση. Έτσι γνωριζόμαστε μέσα από τα βιβλία!
Βασικός κανόνας: Τα παιδιά και μόνο τα παιδιά επιλέγουν τα βιβλία που θα διαβάσουν τα μέλη της λέσχης. Κάθε ηλικία, έχει το δικό της αναγνωστικό ενδιαφέρον. Είναι κλασικό λάθος, οι γονείς, από αγάπη, να “φορτώνουν” τα παιδιά με δικά τους λατρεμένα αναγνώσματα. Ή ακόμη να “σπρώχνουν” τα παιδιά σε κλασικά αριστουργήματα πριν της ώρας τους. Δυστυχώς τότε, απομακρύνουμε τα παιδιά από την αγάπη για το διάβασμα, που είναι μια περιπέτεια της ζωής και τα ωθούμε στην ιδέα του “καθήκοντος”. Δεν είναι κακό να διαβάζουν τα παιδιά, “ελαφρά” αναγνώσματα “της μόδας”, ακόμη και κόμικς πρέπει να είναι ελεύθερα να προτείνουν. Από μόνα τους, στην αναγνωστική τους διαδρομή, θα τα απορρίψουν πολύ συντομότερα απ’ ότι αν τους τα απαγορεύαμε!

Έτσι, μετά την πρόταση του κάθε παιδιού, στην επόμενη συνάντηση, όλα τα παιδιά, θα έχουν διαβάσει το ίδιο βιβλίο και θα κουβεντιάσουν γι’ αυτό. Θα πούνε γιατί τους άρεσε ή γιατί δεν τους άρεσε, θα μιλήσουν για τους ήρωες του βιβλίου, για το αν είχε ωραίες εικόνες, για πράγματα που τους θύμισε και για το πως ένιωσαν γι’ αυτό. Θα πούνε ότι θέλουν! Οι μεγάλοι, καλό θα είναι να ακούν, αλλά να μην καθοδηγούν την κουβέντα. Ο ρόλος τους θα είναι σημαντικότερος πριν την συνάντηση της λέσχης, όταν θα θυμίζουν στο παιδί να διαβάσει το βιβλίο για να μπορεί να έχει ενεργό ρόλο στην συνάντηση με τους φίλους του. Καμιά φορά τα παιδιά δυσκολεύονται ή ντρέπονται να μιλήσουν και γι΄αυτό οι γονείς θα μπορούσαν να βοηθήσουν με ερωτήσεις τις πρώτες φορές, για να κυλάει η κουβέντα. Μην έχετε υπερβολικές απαιτήσεις σε σχέση με τα συμπεράσματα και το “νόημα” του βιβλίου. Αυτά γίνονται με τον καιρό μόνα τους! Όσο πιο πολύ διαβάζεις και μπαίνεις στον μαγικό κόσμο των βιβλίων, τόσο πιο πολύ όλα τα νοήματα είναι μέσα σου. Κάποια στιγμή μπορείς να τα εκφράσεις και λεκτικά! Βάση δίνουμε στην επικοινωνία της ομάδας, την έκφραση, την ελευθερία και το γέλιο.

Καμιά φορά, τα παιδιά αγαπάνε κάτι απίθανα βιβλία. Ας πούμε ο γιος μου, είχε λατρεία με ένα λεξικό όταν ακόμη δεν ήξερε να διαβάζει (λόγω του βολικού μικρού μεγέθους του και του χρώματος). Με έβαζε να του διαβάζω από εκεί και είχαμε μάθει μαζί ένα σωρό λέξεις! Μόνος του το διάβαζε και… ανάποδα. Πάντως γελούσαμε πολύ και από τότε αγάπησε τα λεξικά.

Για να βοηθήσετε τα παιδιά να επιλέγουν σωστά βιβλία, είναι ωραίο να καθιερώσετε βόλτες σε βιβλιοπωλεία, όχι απαραίτητα για να αγοράζετε βιβλία, αλλά για να ενημερώνετε για το τι νέο κυκλοφορεί ή τι παλιό σας έχει ξεφύγει. Για να κουβεντιάσετε για όμορφα και άσχημα εξώφυλλα ακόμη ή να μυρίσετε τα βιβλία. Γραφτείτε οπωσδήποτε στην βιβλιοθήκη της γειτονιάς σας και μάθετε στο παιδί την έννοια του δανεισμού. Τα βιβλία είναι δικά μας όταν τα διαβάσουμε και μπουν στο μυαλό και την καρδιά μας. Δεν είναι πάντα απαραίτητα να μας ανήκουν.

Πολλές ακόμα ιδέες για αναγνωστικές περιπέτειες, σύντομα κοντά σας.

Η Στεφανία Βελδεμίρη είναι συντηρήτρια Αρχαιολογικών Ευρημάτων και Έργων Τέχνης, Λατρεύει να συντηρεί κομμάτια του παρελθόντος και να τα κάνει αναγνώσιμα στο κοινό. Τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για την προϊστορία και τα μαγευτικά απομεινάρια της. Έτσι αποφάσισε, να διδάσκει στα παιδιά την Ιστορία της Τέχνης μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, παιχνίδι, βιωματικές ασκήσεις, οπτικοακουστικά ερεθίσματα και κυρίως χαμόγελο και χαρούμενο μα πειθαρχημένο κλίμα. Γράφει και ζωγραφίζει παραμύθια και μόλις διαβάσει βιβλίο ή ποίημα που της αρέσει, αμέσως το κάνει ζωγραφιά. Επίσης μερικοί τοίχοι την εμπνέουν για να τους γράψει ή να τους ζωγραφίσει. Άλλοι πάλι όχι... Μας μιλάει για τέχνες

διαφήμιση

Γράψτε το σχόλιό σας

Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.

Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.