Γράφει η Νατάσα Χαλκιά, Φιλόλογος
Μια λέσχη ανάγνωσης δεν είναι κάτι άλλο παρά μια ομάδα ανθρώπων που συναντιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα και συζητούν για βιβλία που έχουν επιλέξει να διαβάσουν. Στόχος της λέσχης είναι τα μέλη της να μοιραστούν τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους για τα βιβλία που διαβάζουν. Τι γίνεται όμως όταν τα μέλη είναι παιδιά;
Σε μια παιδική λέσχη ανάγνωσης ενώ ο στόχος παραμένει ο ίδιος- η ανάγνωση βιβλίων που έχουν συμφωνηθεί και το «μοίρασμα» των συναισθημάτων- διαφέρει όμως, η λειτουργία της. Η ομάδα ενώ λειτουργεί με κάποιους βασικούς κανόνες-συμβάσεις (όλοι πρέπει να βρίσκονται στον συμφωνημένο τόπο την ίδια ώρα και μέρα και να έχουν διαβάσει!), ωστόσο είναι ταυτόχρονα και αρκετά ευέλικτη. Μπορεί για παράδειγμα ένα παιδί να μην έχει καταφέρει να τελειώσει το κεφάλαιο που είχαν συμφωνήσει να διαβάσουν. Αυτό δεν ενοχλεί κανέναν γιατί ένα άλλο παιδί θα επιχειρήσει να διηγηθεί το «χαμένο» κεφάλαιο προκειμένου ο φίλος του να μην αισθανθεί άσχημα. Η λέσχη λοιπόν λειτουργεί με τους δικούς της κανόνες που τους διαμορφώνουν τα παιδιά.
Όπως ήδη φαίνεται η ευελιξία είναι αυτή που ανοίγει τα όρια της λέσχης. Μπορεί δηλαδή να διαβάζουμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας γι’ αυτό που διαβάσαμε, αλλά ταυτόχρονα προσπαθούμε να προχωρήσουμε κι ένα βήμα παραπέρα. Σκεφτόμαστε, κρίνουμε, αξιολογούμε, προσπαθούμε να συζητάμε αρμονικά περιμένοντας τη σειρά μας, δε φοβόμαστε μην εκτεθούμε, εκφράζουμε τους προβληματισμούς μας, τολμάμε να πούμε κάτι διαφορετικό, κάτι περίεργο, μαθαίνουμε να ανεχόμαστε την άποψη του διπλανού μας, μα πάνω απ’ όλα διασκεδάζουμε με το βιβλίο που έχουμε διαβάσει. Η ανάγνωση γίνεται το καλύτερο παιχνίδι για το παιδί, το καλύτερο μέσο να εξασκηθεί στον διάλογο και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση.
Καταλαβαίνουμε ότι βασική προϋπόθεση για τη λειτουργία της αναγνωστικής ομάδας είναι η επικοινωνία των αναγνωστών. Για να καταφέρουν να συνδιαλεχθούν οι μικροί μας φίλοι προσπαθούν να οργανώσουν τη σκέψη τους, να επιλέξουν το κατάλληλο λεξιλόγιο ή να ανακαλύψουν νέες λέξεις που θα τους βοηθήσουν να εκφραστούν. Καταφέρνουν έτσι να γίνουν πιο εκφραστικοί κατακτώντας νέους γλωσσικούς τόπους είτε μέσα από τα βιβλία είτε μέσα από τη συζήτηση.
Η λέσχη όμως μπορεί να δώσει την αφορμή και για ένα θεατρικό παιχνίδι ή για τη δημιουργία μιας ιστορίας. Οι μικροί μας αναγνώστες τολμούν να γίνουν ηθοποιοί ή συγγραφείς, απελευθερώνονται, βάζουν όλη τη δύναμή τους σκαλίζοντας τη φαντασία τους, δημιουργούν κάτι μοναδικό με αφορμή ένα μόνο βιβλίο. Ένα βιβλίο λοιπόν και μια λέσχη μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο συνδυασμό για τη ξεδίπλωση ενός ταλέντου!
Στις 13 Φεβρουαρίου 2015 ξεκινάει για πρώτη φορά στο ΟΞΥΓΟΝΟ παιδική λέσχη ανάγνωσης που θα διαρκέσει ως τον Μάιο. Η λέσχη ανάγνωσης θα έχει δύο τμήματα: για παιδιά β’ και γ’ δημοτικού και για παιδιά δ’ και ε’ δημοτικού.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε τη σελίδα του ΟΞΥΓΟΝΟΥ.
Λίγα Λόγια για τη Νατάσα Χαλκιά
Η Νατάσα Χαλκιά είναι φιλόλογος. Σπούδασε στο Φιλολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και έκανε μεταπτυχιακό στη Γενική και Συγκριτική Γραμματολογία του ίδιου τμήματος. Διδάσκει την ελληνική ως ξένη (Οδυσσέας- Σχολείο ελληνικής γλώσσας, Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των παιδιών Ρομά). Ασχολείται με εκπαιδευτικά προγράμματα από το 2011, που η τύχη την έφερε κοντά στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ. Συντονίζει παιδικές λέσχες ανάγνωσης και εκπαιδευτικά εργαστήρια στις παιδικές βιβλιοθήκες του Δήμου Καλαμαριάς. Σχεδιάζει και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα δημιουργικής γραφής για παιδιά δημοτικού και συντονίζει τις παιδικές λέσχες ανάγνωσης του ΟΞΥΓΟΝΟΥ.
Γράψτε το σχόλιό σας
Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.
Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.