Το εκπαιδευτικό, συνεργατικό παιχνίδι: αφορμή για επικοινωνία και μάθηση – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Το εκπαιδευτικό, συνεργατικό παιχνίδι: αφορμή για επικοινωνία και μάθηση

Φωτογραφία: Από το παιχνίδι των Game Travellers ‘Σώστε τις φάλαινες”

 

Γράφει o Δημήτρης Σαββόπουλος | Gametravellers

Η λέξη “παιχνίδι” μπορεί να παραπέμπει σε ποικίλες θεματικές.

Παραδοσιακά παιχνίδια, επιτραπέζια, θεατρικό παιχνίδι, ομαδικά κατασκηνωτικά παιχνίδια, παιχνίδια-αγωνίσματα, παιχνίδια πάρτι ή ακόμα και θεραπευτικό παιχνίδι.

Πραγματικά, είναι αξιοθαύμαστο πόσες εφαρμογές συνεχίζει να βρίσκει το παιχνίδι σε μια κοινωνία που η τεχνολογική ευκολία απομονώνει και εκφράζει την ανάγκη για πραγματική επικοινωνία. Το παιχνίδι προσφέρει απλόχερα την δυνατότητα της επικοινωνίας καθώς οι παίκτ(ρι)ες οδεύουν προς κάποιο ζητούμενο είτε ως ανταγωνιστές είτε ως συνεργάτες.

 

Το εκπαιδευτικό, συνεργατικό παιχνίδι, ως μία ξεχωριστή κατηγορία, μπορεί να οδηγήσει  τους συμμετέχοντες/ουσες σε μία μοναδική κατεύθυνση: της ζωντανής επικοινωνίας με νόημα, στοχοθεσία, λόγο και κίνηση.

 

Αυτό που συναντάται συνηθέστερα σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς είναι ανταγωνιστικά παιχνίδια μικρής διάρκειας που έχουν ορισμένο γνωστικό στόχο και στοχεύουν καταρχάς στη διασκέδαση του μαθητικού δυναμικού και κατά δεύτερον στη δημιουργία μιας θετικής άποψης για το μάθημα στο οποίο εντάσσεται το εκάστοτε παιχνίδι.

Κάποιοι μαθητές/τριες χάνουν και κάποιοι κερδίζουν. Κάποιοι ίσως βαρεθούν, καθώς δεν θα είναι πάντα το επίκεντρο της προσοχής ή επειδή δε βρίσκουν λόγο για να παίξουν. Το πιθανότερο είναι ότι στο τέλος του παιχνιδιού δε θα μπορέσουν να αποχωρήσουν όλοι ευχαριστημένοι διότι κάποιοι θα αυτοχαρακτηριστούν ως ηττημένοι.

Συνεπώς, το γνωστικό αποτέλεσμα που μπορεί να αποκτηθεί μέσα από το παιχνίδι, θα παραμεριστεί από το αρνητικό βίωμα του αποτελέσματος του παιχνιδιού. Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να αποφευχθούν μέσα από ένα εκπαιδευτικό, συνεργατικό παιχνίδι.

Εξ’ ορισμού, στο συνεργατικό παιχνίδι, οι παίκτ(ρι)ες νικάνε ή χάνουν όλοι μαζί, ως ομάδα. Έχει εξαρχής έναν σκοπό που εντάσσεται σε ένα σενάριο το οποίο ανακοινώνεται στο μαθητικό δυναμικό. Το σενάριο αυτό, και οι κανόνες του, αναγκάζουν τους μαθητές/τριες να συνεργαστούν, να συζητήσουν και να πάρουν αποφάσεις.

Είναι βιωματικό και διαδραστικό σε όλες τις φάσεις του καθώς οι συμμετέχοντες/ουσες πρέπει να παρακολουθούν με προσοχή την εξέλιξη του παιχνιδιού ώστε να ανταποκριθούν και να επιτύχουν το ζητούμενο. Το παιχνίδι μπορεί να έχει πολλαπλούς γνωστικούς στόχους, που όμως είναι καλά κρυμμένοι στο σενάριο χωρίς να αποκαλύπτονται στους μαθητές/τριες.

 

Φωτογραφία: Από το παιχνίδι των Game Travellers “Η Απαγωγή των μνημείων του κόσμου”

Εν τέλει, το ίδιο το παιχνίδι ωθεί τους συμμετέχοντες/ουσες να αποχαρακτηρίσουν τους εαυτούς τους από μαθητές και μαθήτριες και να είναι απλά παίκτες και παίκτριες με έναν κοινό σκοπό, αυτόν της ολοκλήρωσης του παιχνιδιού.

Άρα, ενώ η γνώση είναι βασικός στόχος, οι παίκτ(ρι)ες δεν εμπλέκονται με στόχο την απόκτησή της αλλά τη διασκέδασή τους. Συνεπώς, μαθαίνουν, χωρίς να μπουν σε μια τυπική μαθησιακή διαδικασία. Παρασέρνουν ο ένας τον άλλον προς τον κοινό στόχο, συνεργάζονται, διαφωνούν, βρίσκουν λύσεις και διεξόδους φέροντας ίσο μερίδιο ευθύνης για την επερχόμενη νίκη ή ήττα.  Ίσως το βασικότερο αίτιο για να αποθαρρύνει κάποιον από τη χρήση του εκπαιδευτικού, συνεργατικού παιχνιδιού, είναι ο σχεδιασμός του.

Η προετοιμασία και η εκτέλεσή του είναι επίσης καθοριστικής σημασίας καθώς αυτοί που το διεξάγουν θα πρέπει να έχουν προβλέψει όλες τις πιθανές αντιδράσεις των παικτ(ρι)ών και τον τρόπο που θα τις αντιμετωπίσουν με επιτυχία.

Παρόλ’ αυτά, η ικανοποίηση των παικ(τρι)ών σε συνάρτηση με το γνωστικό αποτέλεσμα είναι παραπάνω από ανταποδοτικά καθώς οι παίκτ(ρι)ες εμπλέκονται σε μια πρωτόγνωρη, βιωματική εμπειρία!

 

Η ομάδα των Game Travellers είναι υπέρμαχος αυτής της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας που επιστρατεύει το παιχνίδι ως εργαλείο διασκεδαστικής μάθησης με σκοπό και νόημα. Έχοντας δημιουργήσει αρκετά εκπαιδευτικά, συνεργατικά παιχνίδια-προγράμματα που πρεσβεύουν την έννοια του διαδραστικού και βιωματικού, σας προσκαλούν να μάθετε… παίζοντας!

 

Λίγα λόγια για τον Δημήτρη Σαββόπουλο

Ο Δημήτρης Σαββόπουλος, εκπαιδευτικός, εμψυχωτής ομάδων και game designer, σχεδιάζει παιχνίδια για όλες τις ηλικίες καθώς πιστεύει ότι το παιχνίδι είναι μια ασπίδα που προστατεύει τη ζωή και δημιουργεί ανθρώπους.

Ο Δημήτρης είναι ο game designer της ομάδας των Game Travellers, που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και τους γύρω νομούς, διοργανώνοντας παιχνίδια σε σχολεία, σε εταιρίες, σε πάρτι ή σε διάφορους ιδιωτικούς χώρους. Οι Game Travellers είναι ομάδα δημιουργίας πρωτότυπων, διαδραστικών παιχνιδιών με σενάριο και στοχοθεσία που ασκούν επιρροές από live-action παιχνίδια ρόλων, ομαδικά κατασκηνωτικά ή επιτραπέζια παιχνίδια. Πάντα υπάρχει δράση, είτε με φυσική κίνηση είτε μέσω συζητήσεων προς λήψη αποφάσεων, ή συνηθέστερα με συνδυασμό των παραπάνω.

Οι Game Travellers διενεργούν εκπαιδευτικά, συνεργατικά παιχνίδια, κατά κύριο λόγο, σε δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία. Κάθε εκπαιδευτικό, συνεργατικό παιχνίδι εντάσσεται σε μια συγκεκριμένη θεματική (π.χ. ανακύκλωση, πολιτιστική κληρονομιά, προστασία των θαλασσών κ.α.).  Μπορείτε να δείτε περισσότερα στην ιστοσελίδα τους www.gametravellers.gr , στην ενότητα ‘Τα παιχνίδια μας’ κάτω από τον τίτλο ‘Εκπαιδευτικά προγράμματα-παιχνίδια’. Μπορείτε επίσης να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά μαζί τους στο 6909146091 ή μέσα από τα social media.

 

Άνθρωποι της πόλης, γράφουν για αυτά που ξέρουν να κάνουν καλά, μοιράζονται το πάθος τους, ενημερώνουν γονείς και εκπαιδευτικούς για τα σημαντικά και ασήμαντα αυτής της ζωής. Αν είσαι και εσύ ένας από αυτούς και σε ενδιαφέρει να μοιραστείς κάτι που έχει σχέση με την ελεύθερο χρόνο και την δημιουργική απασχόληση ή την μάθηση τότε επικοινώνησε μαζί μας στο info@pigolampides.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.

Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.