Εκπαιδευτικά Προγράμματα για μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Από 1 Σεπτεμβρίου 2024 έως 5 Ιανουαρίου 2025
Ένα παγώνι στη Ρώμη
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για νηπιαγωγείο, Α’ και Β’ Δημοτικού
Διάρκεια: 80’
Ένα παγώνι, μια γάτα, τρεις κυρίες με καροτσάκια για τα ψώνια, ένας κόκορας, μια κότα και ένας λαγός, ένας άνθρωπος με καφέ σακάκι, δύο λύκοι, ένα νεαρό ζευγάρι πάνω σε μια μηχανή, άνθρωποι σκαρφαλωμένοι σε μια οικοδομή, γαρίδες, ένας άντρας που κρατάει μια ανθοδέσμη. Ζώα και άνθρωποι στο μετρό, στη Ρώμη, στο σουπερμάρκετ, σε ένα χωράφι, πάνω σε ένα στρωμένο τραπέζι.
Μέσα από επιλεγμένα βίντεο και φωτογραφικά έργα της έκθεσης “Από εδώ και πέρα: Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο”, εξερευνούμε συναισθήματα, μαντεύουμε σκέψεις και παρατηρούμε εκφράσεις. Στη συνέχεια, διαλέγουμε ήρωες, προσθέτουμε φως, σκιές, χρώματα και λόγια. Με οδηγό τη φαντασία μας και τη μαγική δύναμη του θεάτρου, δίνουμε ζωή στα πρόσωπα των έργων και δημιουργούμε τις δικές μας πρωτότυπες ιστορίες!
ΚΛΙΚ και άναψε!
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για νήπια, Α’ και Β’ Δημοτικού
Διάρκεια: 80’
Οι πρόσφατες αλλαγές στην αρχιτεκτονική του εσωτερικού χώρου της εισόδου του Μουσείου, δημιούργησαν μια διαφορετική σχέση του εσωτερικού με τον εξωτερικό χώρο, με πρωταγωνιστή το φως.
Ας ανάψουμε το φως στα έργα τέχνης! Τι χρώμα έχει;
Αν είναι μπλε, μήπως κρυώνετε;
Αν είναι κόκκινο, μήπως ζεσταίνεστε;
Αν το κλείσουμε, τι αλλάζει άραγε;
Θα μπορούσε να μας κάνει να φανταστούμε κάποιο ήχο το φως, ανάλογα με το χρώμα του;
Κατά τη διάρκεια της περιήγησής μας σε επιλεγμένα έργα της έκθεσης: “Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο”, (νέον φώτα, προβολές σε ύφασμα, lightboxes), παίζουμε παιχνίδια με κάρτες και συζητάμε πώς το φως γίνεται ‘υλικό προς επεξεργασία’, για την δημιουργία του κάθε εικαστικού έργου.
Στο καλλιτεχνικό εργαστήρι, θα δημιουργήσουμε, με χρωματιστά διάφανα φύλλα, τα δικά μας έργα τέχνης, που μαγικά εμφανίζονται μόνο αν τα αγκαλιάσει το φως και χρωματίζουν τον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο του Μουσείου!
Αφισών Ιστορίες/ Poster it!
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για Γ’, Δ’, Ε’ & ΣΤ’ Δημοτικού
Διάρκεια: 80’
Με αφορμή τα έργα της συλλογής, στα οποία οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν αφίσες για την δημιουργία τους, συζητάμε και αναλύουμε τι είναι μια αφίσα, πώς σχετίζεται με τον δημόσιο χώρο, πώς και γιατί οι καλλιτέχνες την χρησιμοποιούν σαν έννοια προς εξερεύνηση και υλικό προς επεξεργασία στο έργο τους. Ξεκινάμε την περιήγησή μας με μια κενή, λευκή, άδεια από τυπογραφία και εικόνα αφίσα, και την γεμιζουμε σταδιακά με ιδέες, σκέψεις, συναισθήματα. Συνεχίζουμε την περιήγησή μας, με έργα που πραγματεύονται την έννοια του αντιτύπου και της επανάληψης. Σε κάθε μια ‘στάση’ σε επιλεγμένα έργα, συζητάμε συγκεκριμένες τεχνικές και αργότερα στο εργαστήριο πειραματιζόμαστε με μερικές από αυτές.
Με στόχο να δημιουργήσει το κάθε παιδί την δική του εξατομικευμένη σύνθεση σε μια ξεχωριστή ‘αφίσα’, με πρωτότυπο τίτλο/σύνθημα, προσεγγίζουμε έργα της συλλογής με διαφορετικά εκφραστικά μέσα τα οποία παρουσιάζουν πειραματισμό στην απόδοση της φόρμας και συνοχής της σύνθεσης. Ένα λευκό χαρτί “προσκαλεί” υλικά και λέξεις για να δημιουργηθεί από το κάθε παιδί μια ξεχωριστή αφίσα που “φωνάζει” το δικό τους προσωπικό μήνυμα, με τεχνικές decollage, collage & τυπώματος! Εμείς τις αναρτήσαμε στην ‘Θεσσαλονίκη’ του καλλιτέχνη Patrick Raynaud, εσείς τις είδατε;
Με όπλο την τέχνη
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για Γ’, Δ’, Ε’, ΣΤ Δημοτικού
Διάρκεια: 80’
Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες μέσα από τα έργα τους εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα, σχολιάζουν την καθημερινή ζωή και την επικαιρότητα και μεταφέρουν μηνύματα. Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και αφίσες, οι καλλιτέχνες της έκθεσης “Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο” θίγουν διάφορα θέματα: τα δικαιώματα των ζώων, την προστασία της φύσης, τον δημόσιο χώρο, την ισότητα και τη διαφορετικότητα.
Στο εργαστήριο, εστιάζουμε στο έργο “Η άμυνα της Φύσης” (1984) του Joseph Beuys, ο οποίος τη δεκαετία του 1980, ξεκίνησε μια καμπάνια για την προστασία του περιβάλλοντος παίρνοντας μαζί του ένα αυτοκίνητο, αφίσες, φυλλάδια, σωλήνες και μερικά ακόμη αντικείμενα. Μέσα από θεατρικά παιχνίδια και εικαστικές δραστηριότητες, συναποφασίζουμε τα μηνύματα που είναι σημαντικά για εμάς και διαλέγουμε τον τρόπο με τον οποίο θα τα μεταφέρουμε εντός και εκτός μουσείου: μια αφίσα, ένα πλακάτ, ένα πανό ή μήπως ένα μεγάλο ζωγραφικό έργο;
Ομάδα Οργάνωσης, Σχεδιασμού και Υλοποίησης:
Λένα Αθανασοπούλου, Έλενα Βισέρη
Χρήσιμες Πληροφορίες
Κόστος: 2€ κατ’ άτομο
Η παρουσία των εκπαιδευτικών είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
Κρατήσεις
MOMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-Helexpo), 54636,Θεσσαλονίκη.
Τηλέφωνο για Ραντεβού: 2310 240002/ εσωτερικά 20, 10.
Πληροφορίες για το μουσείο: 2310240002
e-mail: education.contemporary@momus.gr
Ωράριο επικοινωνίας: Δευτέρα- Παρασκευή 10:00-17.00
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
13 Σεπτεμβρίου 2024 – 31 Δεκεμβρίου 2024
Με αφετηρία την έκθεση Από δω και Πέρα. Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο καθώς και τους ανανεωμένους χώρους υποδοχής και δραστηριοτήτων του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κατά τη φετινή σχολική χρονιά το μουσείο προσφέρει τέσσερα εναλλακτικά διαφορετικά μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, ειδικά για σχεδιασμένα για τις σχολικές ομάδες μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου. Όλα τα προγράμματα περιλαμβάνουν γνωριμία με τα έργα του μουσείου μέσω μιας συγκεκριμένης θεματικής, καθώς και συνοδευτικές δραστηριότητες και πληροφορίες.
1.ΤΟΠΙΑ ΠΟΛΕΩΝ
Διάρκεια: 75 λεπτά
Ηλικίες: 13 – 18 ετών
Ποια είναι τα οπτικά χαρακτηριστικά της ζωής σε ένα σύγχρονο αστικό περιβάλλον και πώς κυριαρχούν στο βλέμμα μας; Πώς εγγραφόμαστε καθημερινά στη ροή του κόσμου και των οχημάτων, στα ανώνυμα πλήθη των μεταφορικών μέσων, τις σύγχρονες πλατείες στην απεραντοσύνη των μεγαλουπόλεων; Έχουν θέση η φύση και η τέχνη σε αυτές; Πώς βιώνονται οι νυχτερινοί φωτισμοί, οι εμπορικοί χώροι, οι επιγραφές, αλλά και οι συνεχείς αλλαγές και οι μετασχηματισμοί τους; Κοιμούνται οι πόλεις; Και πόσες τελικά ιστορίες μπορεί να αφηγηθούν για το παρελθόν και το μέλλον τους;
Μέσα από έναν αριθμό έργων σύγχρονης τέχνης που σχολιάζουν τα παραπάνω ερωτήματα, οι μαθητές που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα Τοπία πόλεων, θα ανιχνεύσουν και θα σχολιάσουν τους τρόπους με τους οποίους το βλέμμα των σύγχρονων καλλιτεχνών έχει καταγράψει το αστικό βίωμα. Στη συνέχεια θα δημιουργήσουν το δικό τους εικαστικό κολλάζ-αφήγημα με υλικό από φωτογραφίες και έργα που σχετίζονται είτε με τη Θεσσαλονίκη είτε με τις δικές τους λήψεις από την περιοχή/πόλη/γειτονιά διαμονής τους.
2.ANIMALIA
Διάρκεια: 75 λεπτά
Ηλικίες: 13 – 18 ετών
Στο πλαίσιο ενός ευρύτερου αναστοχασμού για τη συνύπαρξη του σύγχρονου ανθρώπου με τη φύση, τον πλανήτη και τις μορφές ζωής πάνω σε αυτόν, το πρόγραμμα Animalia επιχειρεί μια πλούσια περιήγηση σε έργα στα οποία τον πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχουν οι εκπρόσωποι του ζωικού βασιλείου. Χαρακτικά, ζωγραφικά, φωτογραφίες και video art σύγχρονων καλλιτεχνών αξιοποιούνται για τη συγκρότηση μιας ενδιαφέρουσας και πλούσιας σε πληροφορίες διαδρομής στον μουσειακό χώρο η οποία προσφέρει αφορμές για γνώση, προβληματισμό, διάλογο και δημιουργικές δραστηριότητες.
Μέσω αυτής οι μαθητές γνωρίζουν παλαιότερα εικονογραφικά πρότυπα της δυτικής ζωγραφικής, ανιχνεύουν κοινωνικούς και θρησκευτικούς συμβολισμούς, ανακαλύπτουν φανταστικές και υβριδικές μορφές ζωής στη μυθοπλασία διαφόρων λαών, προσεγγίζουν τη φοβική διάσταση που εγείρουν διαχρονικά στον άνθρωπο τα ζώα, στοχάζονται πάνω στη διαφορετική σχέση του ανθρώπου με ποικίλα ζωικά είδη (οικόσιτα, «εξημερωμένα» ζώα, κυνήγια), και τέλος έρχονται σε επαφή με την αγωνία και την ακτιβιστική δράση σύγχρονων καλλιτεχνών για είδη ζώων που βρίσκονται υπό εξαφάνιση.
Στη συνέχεια δίνουν τη δική τους εικαστική εκδοχή μιας αφήγησης που περιλαμβάνει ως πρωταγωνιστές όσα ζώα συνάντησαν στην έκθεση και η οποία τελικά ανιχνεύει τη δική τους σχέση τους με το ζωικό βασίλειο.
3.«Bookworm – Bookworn! H πώς με ένα βιβλίο πετάς»
Διάρκεια: 75 λεπτά
Ηλικίες: 13 – 18 ετών
Το πρόγραμμα διερευνά τις ποικίλες διαστάσεις του βιβλίου ως πρωταρχικού φορέα μετάδοσης της γνώσης και της εμπειρίας μεταξύ των γενεών, παράμετρο στην οποία εστιάζει ιδιαίτερα ο καλλιτέχνης Peter Wüthrich στο εν εξελίξει έργο του, Άγγελοι του κόσμου / Angels of the world. Αξιοποιώντας τη βιωμένη σχέση των μαθητών με το βιβλίο ως αντικείμενο που σχετίζεται με τη μάθηση, τη γνώση, τη γραφή, την επικοινωνία, την εικόνα και την «αφήγηση» μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα και την ποίηση, το πρόγραμμα εμβαθύνει σε ζητήματα προσέγγισης και πρόσβασης στην γραπτή πληροφορία, την επαφή με και τη γραμματεία προηγούμενων εποχών, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους το βιβλίο εμπνέει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, εξιστορεί και ταυτόχρονα προβάλλει τις εικόνες που έχουμε για το μέλλον.
Στο εργαστήριο με το οποίο ολοκληρώνεται το πρόγραμμα, η σχέση των μαθητών με το βιβλίο θα λάβει μια απρόσμενα ενσώματη μορφή, καθώς θα μετατραπεί σε… φορέσιμο αντικείμενο με το οποίο θα φωτογραφηθούν σε περιβάλλον της επιλογής τους, μετατρεπόμενοι σε αγγελιοφόρους της γνώσης.
4.ΤΕΧΝΗΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΑ – ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Διάρκεια: 75 λεπτά
Ηλικίες: 13 – 18 ετών
Μέσα από ποιες διαδικασίες γεννιέται ένα μουσείο; Πώς αποκτά χώρο, υπόσταση, έργα, συλλογές; Χρειάζονται συντήρηση και τα έργα σύγχρονα τέχνης; Πώς αυτά συνδιαλέγονται με ό,τι προϋπήρχε ή έρχεται να τοποθετηθεί γύρω τους; Υπάρχουν έργα που ταξιδεύουν και έργα προορισμένα να μείνουν για πάντα στο ίδιο σημείο; Τι είδους ιστορίες αφηγείται τελικά το καθένα από αυτά;
Μέσω του προγράμματος Τέχνης Αφηγήματα – Μουσείων Ιστορίες περιηγούμαστε στην έκθεση Από εδώ και πέρα. Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο και με υλικό από επιλεγμένες ιστορίες, παρακολουθούμε όψεις της συγκρότησης και λειτουργίας του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε όλες του τις διαστάσεις: ίδρυση, αρχιτεκτονική, συλλογές, επιμέλεια, προβλέψιμες και απρόβλεπτες διαδικασίες πρόσκτησης έργων, έργα in situ, συντήρηση και, φυσικά, εκπαίδευση!
Η περιήγηση ολοκληρώνεται με ένα βιωματικό εργαστήριο, στο οποίο, αξιοποιώντας ποικίλες τεχνικές γραφής, παράλληλα με εικαστικά μέσα, προτείνουμε τη δική μας σεναριακή εκδοχή για τις ιστορίες που αφηγούνται τα έργα ή/και δημιουργούμε τα δικά μας μικρά αφηγήματα.
Ομάδα Οργάνωσης, Σχεδιασμού και Υλοποίησης:
- Μαβίνη Χριστίνα, Αρχαιολόγος – μουσειολόγος, Επιμελήτρια Εκπαίδευσης MOMus
- Σκυλίτση Έφη, Θεωρητικός της Τέχνης – εικαστικός, Επιμελήτρια Εκπαίδευσης MOMus
Κρατήσεις:
- MOMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ∆ΕΘ-Helexpo), 54636,Θεσσαλονίκη
- Τηλέφωνο για Ραντεβού: 2310 240002/ εσωτερικό 20 & 16
- Πληροφορίες για το μουσείο: 2310240002
- e-mail: ath.eleni@momus.gr, elenaviseri@momus.gr
Ωράριο λειτουργίας μουσείου: Τρίτη – Κυριακή 10:00-18.00, Πέμπτη 12:00-20:00
Γκρουπ έως 25 άτομα ανά εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Εισιτήρια και ακυρώσεις:
- Τα ομαδικά εισιτήρια εκδίδονται στην είσοδο του μουσείου
- Η είσοδος των εκπαιδευτικών & συνοδών είναι δωρεάν, όπως και η είσοδος των ειδικών και διαπολιτισμικών σχολείων, σχολείων δεύτερης ευκαιρίας και ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων.
- Σε περίπτωση ακύρωσης της επίσκεψης παρακαλείστε για την έγκαιρη ενημέρωση.
Αν είστε εκπαιδευτικός και θέλετε να προγραμματίσετε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, μπορείτε να επισκεφτείτε το Μουσείο (κατόπιν συνεννόησης), να δείτε την έκθεση και να συζητήσετε επί τόπου το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας σας. Αν θέλετε να πραγματοποιήσετε το δικό σας πρόγραμμα, θα πρέπει να κάνετε τηλεφωνική κράτηση του χώρου. Σε κάθε περίπτωση ο/η συνοδός εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος/η για την ασφάλεια των μελών της ομάδας ως προς την προσωπική τους ακεραιότητα και ως προς τη σχέση τους με την ασφάλεια των εκθεμάτων και την τήρηση των κανόνων συμπεριφοράς μέσα στον μουσειακό χώρο. Το μουσείο δε δέχεται τάξεις ανηλίκων χωρίς τη συνοδεία των υπευθύνων εκπαιδευτικών σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψης στον εκάστοτε χώρο. Παρακαλείστε ενημερώστε το Μουσείο για τα τμήματα ένταξης για να μεριμνήσει σχετικά. Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται και στην Αγγλική γλώσσα κατόπιν έγκαιρης συνεννόησης.