Η Ταξιδιωτική Παιδαγωγική είναι μια αυτόνομη επιστημονική/παιδαγωγική προσέγγιση που δραστηριοποιείται στον τομέα της εκδρομικής περιπέτειας με ψυχοπαιδαγωγικό χαρακτήρα. Αφορά σε συγκεκριμένες δράσεις με στόχο την εξοικείωση, την πεζοπορία και τη δραστηριοποίηση των παιδιών στο αστικό, περιαστικό και φυσικό περιβάλλον και την ταυτόχρονη εκμάθηση δεξιοτήτων ζωής, εκτός σχολικού πλαισίου.
Απώτερος στόχος της Ταξιδιωτικής Παιδαγωγικής είναι η ψυχολογική ενδυνάμωση των παιδιών, όταν αυτά δυσκολεύονται να διαχειριστούν το θυμό τους, όταν αντιμετωπίζουν έντονο άγχος και φοβίες, όταν έχουν έλλειψη αυτοπεποίθησης ή κοινωνικότητας ή όταν είναι συναισθηματικά φορτισμένα ή πιεσμένα.
H Ταξιδιωτική Παιδαγωγική συνδυάζει την εκπαίδευση στις δεξιότητες της ζωής και τις εμπειρίες της φύσης. Οι δεξιότητες της ζωής είναι χρήσιμες και διδάσκονται σε όλο τον κόσμο ενώ η Τ.Π. ως παιδαγωγική προσέγγιση δίνει τη δυνατότητα να διδάσκονται εκτός τάξης, έξω από κλειστούς χώρους. Βασίζεται στην αρχή ότι η φύση έχει να μας διδάξει πολύτιμες δεξιότητες για την αντιμετώπιση και τη διαχείριση καταστάσεων στη ζωή μας και δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να μαθαίνουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να συζητούν τους προβληματισμούς τους, να γίνονται εξωστρεφείς και κοινωνικοί.
Οι κατάλληλες δεξιότητες που υλοποιούνται στα πλαίσια των εξορμήσεων μετατρέπουν τα παιδιά σε ανθεκτικούς χαρακτήρες σωματικά και ψυχολογικά και δραστηριοποιούνται να αγαπούν και να φροντίζουν τον εαυτό τους. Μαθαίνουν να ζητούν βοήθεια όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα κι η οποία τους παρέχεται κατάλληλα, διακριτικά, εξατομικευμένα και άμεσα.
Η μοναδικότητα της Τ.Π. έγκειται στο συνδυασμό της εκπαίδευσης στις βασικές ψυχοκοινωνικές δεξιότητες και της εκπαίδευσης στις δεξιότητες της φύσης. Δεξιότητες που επιτυγχάνονται μετά από τις ανάλογες δράσεις είναι ενσυναίσθηση, αυτογνωσία, συνεργασία, θετική στάση ως προς τη ζωή, αισιόδοξη σκέψη, έλεγχος των δυσάρεστων σκέψεων, διαχείριση δύσκολων καταστάσεων μέσω της συμπαράστασης και της συντροφικότητας.
Οι δράσεις της Ταξιδιωτικής Παιδαγωγικής, που για πρώτη φορά οργανώνονται στην Ελλάδα, περιλαμβάνουν:
- Οργάνωση και υλοποίηση κατάλληλων προγραμμάτων εξορμήσεων και δραστηριοτήτων για παιδιά ηλικίας από 6 έως 16 ετών
- Γνωριμία των παιδιών με την ελληνική φύση, το περιαστικό και το αστικό περιβάλλον, τα φυτά και τα ζώα
- Αξιολόγηση της έννοιας του ρίσκου ή του επικίνδυνου τολμήματος
- Εκπαίδευση στην ομαδικότητα, τη συνεργασία και την αναζήτηση βοήθειας
- Αναγνώριση και αξιοποίηση της διαφορετικότητας για επίτευξη του στόχου
- Διαχείριση της ματαίωσης, θυμού, άγχους, και της απογοήτευσης
- Διαπραγμάτευση σε συνθήκες κρίσης και σύγκρουσης
Τα παιδιά που μπαίνουν στον κόσμο της Ταξιδιωτικής Παιδαγωγικής λαμβάνουν το πράσινο φως στο φωτεινό σηματοδότη της φύσης και ύστερα δεν θα ξανακοιτάξουν ποτέ ένα δέντρο, ένα ζωάκι την πόλη τους, ή τον εαυτό τους με τον ίδιο τρόπο.