Γράφει η Αιμιλία Ροδοπούλου
Είσαι επιχειρηματίας. Έχεις μια επιχείρηση. Κάποια από τις παρακάτω, μήπως; Ένα μαγαζί, ένα εστιατόριο, ένα χώρο δημιουργικής απασχόλησης, ένα γραφείο, ένα καλλιτεχνικό εργαστήρι, έναν παιδότοπο, ένα κατάστημα ρούχων, ένα ιατρείο, ένα βιβλιοπωλείο ή μία καφετέρια. Έχεις αφιερώσει πολύ χρόνο και μπόλικο χρήμα για να βάψεις τους τοίχους, να φωτίσεις σωστά τον χώρο, να ντύσεις τους τοίχους με όμορφες ταπετσαρίες. Έχεις αγοράσει τα καλύτερα τραπέζια και γραφεία και ακριβά αναπαυτικά καθίσματα. Όλα είναι πανέμορφα. Όλα ήταν απαραίτητο να γίνουν. Έπρεπε να έχεις τον τέλειο επαγγελματικό χώρο για να είσαι ανταγωνιστικός και να προσελκύεις πελάτες.
Ξέχασες κάτι όμως. Κάτι πολύ σημαντικό.
Ξέχασες να βάλεις κάτι να δώσει ζωντάνια στο χώρο σου. Και πώς αλλιώς θα δώσεις ζωντάνια αν δε βάλεις κάτι… ζωντανό; Η λύση είναι απλή. Το ολόφρεσκο και πάντα ζωντανό θα είναι ένα, δύο, τρία, πάμπολλα πράσινα λουλουδάτα φυτά.
Συναντώ πολλές φορές σε κάθε λογής επιχείρηση, από αυτές που αναφέρθηκαν και συνήθως σε χώρους εστίασης, μικρά ξεραμένα φυτά, γλάστρες μισοσπασμένες, ζαρντινιέρες με σκέτο χώμα και ακόμη χειρότερο θεόξερα φυτά βαμμένα με σπρέι για να δείχνουν και πάλι πράσινα. Ω ναι, αλήθεια! Δεν εννοώ αυτό, όταν λέω να βάλετε κάτι πράσινο στην επιχείρησή σας. Κατανοώ ότι πολλές φορές μπορεί περαστικοί να σας κλέβουν ή να σας σπάνε τα φυτά που έχετε σε εξωτερικό χώρο του καταστήματός σας. Το παρατηρώ κι εγώ σε πελάτες μου. Δεν είναι παράξενο ή ασυνήθιστο. Αλλά δεν είναι και ο κανόνας.
Στο εστιατόριό σου, για παράδειγμα, τοποθέτησε ένα μικρό βάζο με 2-3 ανθισμένα κλωναράκια. Ή ένα μικρό γλαστράκι με κάποιο φυτό εσωτερικού χώρου. Αν αυτό γίνει σε όλα τα τραπέζια και είναι ομοιόμορφο, θα δεις πόσο ωραία θα δέσει σε όλο το μαγαζί. Διάλεξε γλαστράκια σε χρώμα και υλικό ταιριαστό με το ύφος και τη διακόσμηση του εστιατορίου σου. Και μικρά χαμηλά φυτά που δε θα ενοχλούν τους πελάτες. Έτσι, έχεις πετύχει κάτι πολύ όμορφο: ο πελάτης φτάνει στο τραπέζι και δε το βρίσκει άδειο και κρύο. Ένα μικρό φυτό τον περιμένει και τον καλωσορίζει. Του τραβάει την προσοχή και του κινεί το ενδιαφέρον για να σχολιάσει ότι “ο εστιάτορας έχει δώσει προσοχή σε τέτοιες λεπτομέρειες, και έχει κάνει ακόμη πιο γουστόζικο το μαγαζί του”.
Πριν καν, όμως, φτάσει στο τραπέζι του ο πελάτης, κοίταζε και άλλα εστιατόρια και σκεφτόταν σε ποιο θα γευματίσει. Κάποια του άρεσαν λίγο, κάποια περισσότερο. Ένα είναι σίγουρο: η επιλογή, πέρα από τις γευστικές προτιμήσεις, έχει να κάνει με το πώς του φάνηκε η διακόσμηση, τι αίσθηση του άφησε, αν του κέντρισε το ενδιαφέρον. Και σίγουρα μερικές ντελικάτες ζαρντινιέρες με όμορφα φυτά στο προαύλιο ή την είσοδο του εστιατορίου είναι παράγοντας για να προτρέψουν τον πελάτη να κάτσει κι όχι να φύγει.
Αν έχεις μία εταιρία ή κάποιον χώρο όπου εξυπηρετείς κόσμο καθημερινά, σκέψου πόσο πιο ζεστός θα φαινόταν ο χώρος υποδοχής ή αναμονής. Δύο τρία μικρά κασπώ με ανθισμένα φυτά στη ρεσεψιόν, μερικά βάζα με φρέσκα μπουκέτα, μία ανθοσύνθεση στο τραπέζι αναμονής.
Δε χρειάζεται να είστε γεωπόνοι για να διατηρήσετε μερικά ανθισμένα εποχιακά φυτά. Λίγο νεράκι και λίγη προσοχή. Τίποτε παραπάνω. Άλλωστε τα παραπάνω και τα πιο δύσκολα μπορεί να τα αναλάβει κάποιος επαγγελματίας και να σας βγάλει από τη δύσκολη θέση. Και να σας εξασφαλίσει μονίμως όμορφα πράσινα φυτά, όλο το χρόνο, σε κάθε σημείο της επιχείρησής σας. Και να επιλέξει φυτά που ταιριάζουν, αντέχουν στις συνθήκες του χώρου σας. Και πάνω απ’ όλα φυτά που σας αρέσουν και που θα κάνουν τους πελάτες σας να αγαπήσουν ακόμη περισσότερο τον χώρο σας.
Λίγα λόγια για την Αιμιλία Ροδοπούλου
** το παρόν άρθρο είναι μέρος μιας σειράς παρόμοιων κειμένων που αποστέλλονται μία φορά το μήνα μέσω newsletter, από τις Πυγολαμπίδες στο Κλουβί .
Πώς λειτουργεί το #Business4pigolampides
1ο βήμα: Εγγράφεσαι στο newsletter και γίνεσαι μέλος της ομάδας χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση
2ο βήμα: Κάθε μήνα λαμβάνεις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ένα κείμενο από διαφορετικό επαγγελματία κάθε φορά με χρήσιμες συμβουλές, μία παρουσίαση του τι ακριβώς κάνει και πώς, αλλά και αφορμές για προβληματισμό ως προς το πώς η δική σου επιχείρηση μπορεί να επωφεληθεί από αυτό που σου προσφέρει ο εκάστοτε επαγγελματίας.