συνέντευξη – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Υπαίθρια Εκπαίδευση: η σημασία της στη συλλογική ανάπτυξη των παιδιών

Η Δρ. Αριστέα Κυριάκου είναι Συνιδρύτρια και Διευθύντρια της Εuropean Οutdoor Εducation Hub, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aberdeen της Σκωτίας (υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση) και του Πανεπιστημίου Linköping της Σουηδίας, με εξειδίκευση στην Υπαίθρια Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Υπαίθρια Ζωή. Έχοντας συντονίσει δεκάδες σχολικά προγράμματα στη Σουηδία, τη Σκωτία, και την Ελβετία, η Αριστέα εργάζεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, έχοντας ταυτόχρονα οριστεί και Πρέσβειρα του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα.

Με το αφοπλιστικό της χαμόγελο και την ενέργειά της, μας εισάγει σε έναν κόσμο φυσικά όμορφο και εξαιρετικά ελπιδοφόρο, όπου τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να γίνουν η αλλαγή που όλοι ονειρευόμαστε.

Συνέντευξη στις Πυγολαμπίδες

Αριστέα, χαιρόμαστε πολύ που σε έχουμε στις Πυγολαμπίδες, καθώς θέλουμε να ρίξεις άπλετο φως σε όσα σχεδιάζεις με τον νεοσύστατο Οργανισμό σου “European Outdoor Education Hub” (Ευρωπαϊκό Κέντρο Υπαίθριας Εκπαίδευσης). 

Καταρχάς, μπορείς να μας εξηγήσεις τι σημαίνει ο όρος “Υπαίθρια Eκπαίδευση” και πώς αυτή διαφέρει από τις κλασικές μεθόδους εκπαίδευσης;

Η συζήτηση για τη σημασία της υπαίθριας εκπαίδευσης ως όρο, προϋποθέτει μία -έστω και μικρή- προεργασία για το τι σημαίνει “υπαίθρια”, και τι σημαίνει “εκπαίδευση”. Για το πρώτο κομμάτι, ο νους μας πάει ετυμολογικά στο κάτω από τον αιθέρα, στον ανοικτό, μη στεγασμένο χώρο. Μιλώντας για “εκπαίδευση”, σκεφτόμαστε τη συστημική μάθηση και διδασκαλία, την ύπαρξη επιστημονικών μεθοδολογιών, τη στοχοθεσία και τη διάρκεια στον χρόνο. Αν με την εκπαίδευση συνυφασμένος είναι ο εσωτερικός χώρος μίας τάξης, τότε με την υπαίθρια εκπαίδευση αυτός ο χώρος ανοίγει σε ζώνες επέκτασής της και συμπλήρωσής της. 

Βέβαια, κάθε έξω και κάθε μέσα, προυποθέτουν ορισμένα σημεία αναφοράς στον χώρο και στον χρόνο. Για παράδειγμα θα μπορούσε το μάθημα να γίνει εκτός του σχολείου αλλά εντός ενός μουσείου, εκτός σχολικής ζώνης σε ένα βουνό αλλά και μέσα στο καταφύγιο του βουνού, ή αντίστοιχα μέρη καθημερινών μαθημάτων μπορούν να γίνονται τόσο στην τάξη όσο και στη σχολική αυλή. 

Για όλα αυτά τα παραδείγματα, θα μπορούσαμε να πούμε πως η Υπαίθρια Εκπαίδευση είναι μία διδακτική προσέγγιση που βλέπει την μάθηση ως μία διαδικασία που αφορά τον νου, την ψυχή και το σώμα, με δυναμικά της στοιχεία το βίωμα και τον αναστοχασμό, μέσα σε αυθεντικά πλαίσια μάθησης, τα οποία περιλαμβάνουν και χώρους εκτός της σχολικής αίθουσας.

Πες μας δυο λόγια για το European Outdoor Education Hub, από ποια ανάγκη δημιουργήθηκε, ποιο είναι το όραμά του και ποιοι οι βασικοί πυλώνες του;

Με βάση τον παραπάνω ορισμό, γίνεται αντιληπτό το επίπεδο δυσκολίας της ενσωμάτωσης ενός τέτοιου μοντέλου στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ταυτόχρονα, όλοι αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα και την χρησιμότητα ύπαρξης μιας τέτοιας εναλλακτικής προσέγγισης στην εκπαίδευση, από τα καθημερινά προβλήματα που βιώνουμε με όποιον τρόπο κι αν σχετιζόμαστε με το σημερινό σχολείο. Απουσιάζει αυτή η επιλογή, αυτή η μεθοδολογία που λειτουργεί τόσο αποτελεσματικά σε πρωτοπόρα εκπαιδευτικά συστήματα. Ή μάλλον απουσίαζε, γιατί πλέον το European Outdoor Education Hub ιδρύθηκε για να την εισάγει μελετημένα και να την προσφέρει στην πλούσια σε φύση χώρα μας. 

Όραμά μας λοιπόν αποτελεί η εισαγωγή της Υπαίθριας Εκπαίδευσης σε κάθε σχολείο της Ελλάδας όπως και της Ευρώπης. Δεσμευόμαστε στην αειφορία, πιστεύουμε στη δύναμη της κοινότητας και τολμάμε να μιλάμε για την τυπική εκπαίδευση, δηλαδή πώς αυτό είναι δυνατόν να προσφερθεί κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής όλων των μαθητών.

 

Πώς συμβάλλει ο Οργανισμός στην εκπαίδευση των μαθητών μέσω των υπαίθριων δραστηριοτήτων και του έργου σας;

Η Υπαίθρια Εκπαίδευση είναι μία μεθοδολογία μέσω της οποίας καλύπτονται όλοι οι γνωστικοί στόχοι που θέτουν τα επίσημα αναλυτικά προγράμματα και επιπλέον θέτει στόχους πέραν των γνωστικών, κάτι που κατά τη γνώμη μου οφείλει να καλύπτει το σύγχρονο σχολείο: στόχους για φυσική δραστηριότητα, για καλύτερη υγεία, για προσωπική και συλλογική ανάπτυξη. Για εμάς, η εκπαίδευση του ανθρώπου δεν περιορίζεται στην εκπαίδευση του νου, αλλά αποτελεί μία συνολική εμπειρία που δραστηριοποιεί την ανθρώπινη ολότητα, τις αισθήσεις και τα συναισθήματα, το πνεύμα και το σώμα, το εμείς και το εγώ, που τελικά οδηγούν και στην ουσιαστική γνωστική κατανόηση, έχοντας όμως αγγίξει και αναρίθμητα ακόμα κομμάτια ταυτόχρονα.

 

Θέλουμε πολύ να μας περιγράψεις το πρώτο και πιο πρόσφατο project του Οργανισμού, το Schooler Planet και νας μας δώσεις μια εικόνα για το πώς τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή και αλληλεπίδραση με αυτό. 

Το European Outdoor Education Hub είναι ο πρώτος και μοναδικός Οργανισμός στην Ελλάδα που ασχολείται με την εισαγωγή της Υπαίθριας Εκπαίδευσης στην υπάρχουσα σχολική πραγματικότητα.

Χωρίς να περιμένουμε αλλαγές που θα αλλάξουν ξαφνικά τη ζωή μας στο σχολείο, αλλάξαμε εμείς ένα μικρό κομμάτι αυτής καλλιεργώντας νέες συνήθειες και χωρίς να “χαθεί” μάθημα, για περισσότερους από 100 μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους, σε δημόσια δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, Ανατολικής Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής. 

Με περισσότερες από 80 βιωματικές δραστηριότητες στις αυλές των δημόσιων αυτών σχολείων, το πιλοτικό μας πρόγραμμα “Schooler Planet” σημείωσε τεράστια επιτυχία, καθώς αναδείχθηκαν τα πολύπλευρα οφέλη της υπαίθριας εκπαίδευσης στις ίδιες τις σχολικές κοινότητες.

Ας αφήσουμε τα ίδια τα παιδιά να μιλήσουν χρησιμοποιώντας την ανατροφοδότησή τους:

“Αυτό το πρόγραμμα ήταν πολύ ωραίο γιατί βλέπουμε την φυσική καλύτερα!! Πραγματικά αυτό το πρόγραμμα θα το ξαναέκανα 1000 φορές”

“Νιώθω πως μετά από τα μαθήματα που κάναμε ήρθε πιο κοντά ο ένας με τον άλλον. Συνεχίστε την καταπληκτική δουλειά που κάνετε κι ελπίζω να ξαναέρθετε στο δικό μας σχολείο!”

Ας αφήσουμε και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς να ακουστούν χρησιμοποιώντας την ανατροφοδότηση από εκείνους:

“Η δική μου κορυφαία στιγμή ήταν όταν ένιωσα έναν ιδιαίτερο ενθουσιασμό να διδάξω κάποιες βασικές έννοιες που θεωρούσα ότι δεν θα μπορούσαν να διδαχτούν αλλιώς.”

“Αυτό το πρόγραμμα άλλαξε τη ζωή μας στο σχολείο!”

“Το πρόγραμμα μου έδωσε έμπνευση ώστε αρκετά εύκολα μπορώ να προσαρμόσω το μάθημά μου και να βγούμε στην αυλή έστω και για 20 λεπτά.

Και κάποια από τις εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα:

“Μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αναθάρρησαν και μέσα στην τάξη προσπάθησαν περισσότερο. Ως δασκάλα της παράλληλης στήριξης αισθάνθηκα ωραία τις στιγμές που ο μαθητής κατάφερε να προσαρμοστεί και να συμμετέχει ενεργά και ουσιαστικά στο πρόγραμμα.”

 

Με ποιους τρόπους προωθείται η βιωματική εκπαίδευση στην Ελλάδα μέσω του “European Outdoor Education Hub”;

Η βιωματική εκπαίδευση είναι βασικός άξονας στον οποίον στηρίζεται η Υπαίθρια Εκπαίδευση, και όλα μας τα σχέδια μαθημάτων. Όλα τα σχέδια μαθημάτων που δημιουργούμε είναι βιωματικά και σχεδιασμένα να γίνονται στις σχολικές αυλές, με τρόπο που το βιωματικό και το υπαίθριο στοιχείο ενισχύουν τους γνωστικούς στόχους των μαθηάτων καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα, την επίλυση προβλημάτων, τη συνεργασία, και την κριτική σκέψη.

 

Πόσο δεκτικοί είναι οι εκπαιδευτικοί στην εμπλοκή τους με τη χρήση νέων εκπαιδευτικών εργαλείων;

Όχι μόνον δεκτικοί αλλά και ενθουσιώδεις! Στην εποχή της “κρίσης των εκπαιδευτικών”, όπου δηλαδή οι εκπαιδευτικοί είναι πλέον εξαντλημένοι από την έλλειψη πόρων, υποστήριξης, και αναγνώρισης, έχουν ανάγκη από νέα εκπαιδευτικά εργαλεία που έχουν τη δύναμη να τους ανανεώσουν. Οφείλουμε να σεβόμαστε και να στηρίζουμε ως κοινωνία την κάθε δασκάλα και τον κάθε δάσκαλο να εκπληρώσουν το έργο τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. 

Η φιλοσοφία μας δίνει βαρύτητα στην εκπαίδευση του εκπαιδευτικού και στον ρόλο του, και για εμένα είναι κάτι που πρέπει να συζητάμε περισσότερο στην ελληνική κοινωνία, το πώς να δίνουμε κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για να παραμένουν στον κλάδο ευχαριστημένοι, και στους νέους για να επιλέγουν να μπαίνουν στον εκπαιδευτικό χώρο με όνειρα και οράματα. Θέλουμε ευτυχισμένους δασκάλους για να πηγαίνουν ευτυχισμένα και τα παιδιά στο σχολείο. Και σίγουρα εμείς είμαστε και θα είμαστε έμπρακτα δίπλα τους προς αυτόν τον σκοπό. 

 

Τι ισχύει αντίστοιχα στην Ευρώπη; Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας κάποιες καλές πρακτικές από άλλα σχολεία της Ευρώπης και να μας περιγράψεις πως αυτά έχουν ενσωματώσει την υπαίθρια εκπαίδευση στην καθημερινή τους ζωή στο σχολείο;

Είναι αναρίθμητα τα παραδείγματα που έχω ζήσει με εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς σε σχολεία στη Σουηδία, τη Σκωτία και την Ελβετία. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως κάθε περιβάλλον έχει και τα προβλήματά του, και είναι αυτά στα οποία φαίνεται πόσο σοβαρά ή όχι ασχολούμαστε ως κοινωνία των πολιτών για να τα μετατρέψουμε σε ευκαιρίες και δυνατότητες.

Σε κάθε σχολικό περιβάλλον που έχω ζήσει και εργαστεί στην Ευρώπη, έχουμε καταφέρει να βάλουμε γερά θεμέλια της Υπαίθριας Εκπαίδευσης προκειμένου να ενσωματώνεται από την ίδια τη σχολική κοινότητα στην καθημερινότητά τους. Αυτό αποτελεί μακροχρόνιο έργο φυσικά, δεν γίνεται από τη μία στιγμή στην άλλη. Όμως είναι εφικτό όταν η ίδια η σχολική κοινότητα αναγνωρίζει την αξία του και το επιθυμεί, δηλαδή διευθυντές, δάσκαλοι, μαθητές, προσωπικό, γονείς και κηδεμόνες, και κάθε άλλο εμπλεκόμενο μέρος.

 

Έχουμε αντίστοιχα παραδείγματα στην Θεσσαλονίκη / Ελλάδα;

Γίνονται σημαντικές προσπάθειες και δίνονται αγώνες από αξιόλογους ανθρώπους στον εκπαιδευτικό χώρο της Ελλάδας, υπάρχουν πολλά λαμπρά παραδείγματα.

Αυτό που ξεχωρίζει στην προσπάθεια του European Outdoor Education Hub ως πρώτο και μοναδικό οργανισμό στην Ελλάδα που εισάγει την Υπαίθρια Εκπαίδευση στην τυπική εκπαίδευση, είναι η διεύρυνση των προγραμμάτων μας για κάθε σχολείο και σε μεγάλο μήκος χρόνου, δεν είναι δηλαδή μία μεμονωμένη προσπάθεια για δύο, τρία, δέκα ή εκατό σχολεία κάποιας περιοχής. Το ίδιο και χρονικά, δεν είναι ένα πρόγραμμα μίας ημέρας ή μίας εβδομάδας.

Δουλεύουμε για να κάνουμε την Υπαίθρια Εκπαίδευση μία νέα επιλογή στην τυπική εκπαίδευση όλων. Επιδιώκουμε να έχει επιστημονικό βάθος, διάρκεια στον χρόνο και τα αποτελέσματα που αναδεικνύονται από κορυφαία συστήματα παγκοσμίως, απαντώντας με προτάσεις σε κρίσιμα προβλήματα της εποχής. 

 

Πιστεύεις ότι μπορούν και οι γονείς να συμμετέχουν και να υποστηρίξουν την προσπάθεια για υπαίθρια εκπαίδευση και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και αν ναι, με ποιους τρόπους;

Οι γονείς είναι απαραίτητο μέρος αυτής της μεθοδολογίας στην οποία οι σχέσεις παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Όπως προανέφερα, το σχολείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που οι γονείς και κηδεμόνες είναι μέρος του. Καθώς η υπαίθρια εκπαίδευση κάνει τώρα μαζί μας το ντεμπούτο της στην Ελλάδα, ένα σημαντικό  βήμα θα είναι να ενημερώσουμε τους γονείς για τα αναρίθμητα οφέλη που προσφέρει στους μαθητές, στα παιδιά τους.

Οι Πυγολαμπίδες σίγουρα θα μας βοηθήσουν στο να μεταφέρουμε τα ευχάριστα νέα στους γονείς ώστε να μας περιμένουν στα σχολεία τους! Υπάρχει γονιός που να μην επιδιώκει την πολύπλευρη ανάπτυξη των παιδιών του σήμερα, που να μην αναζητεί τρόπους για καλύτερη υγεία και ψυχική ισορροπία για τα παιδιά; Είμαι βέβαιη πως οι γονείς θα είναι έτοιμοι να συμμετέχουν ενεργά σε μία μεθοδολογία που αγγίζει τέτοιες πτυχές της ανθρώπινης διάστασης, καθώς ταυτόχρονα τα παιδιά τους κάνουν όλα τους τα μαθήματα στο σχολείο με αποδεδειγμένα υψηλότερα γνωστικά αποτελέσματα (πληθώρα αναφορών σε επιστημονικές έρευνες).

 

Πώς πιστεύεις ότι ο σχεδιασμός των εκπαιδευτικών σας προγραμμάτων θα έχει αντίκτυπο την επόμενη μέρα, τόσο για τους μαθητές όσο και για το περιβάλλον; Πως μπορεί η Υπαίθρια Εκπαίδευση να μετασχηματίσει τη σχολική ζωή;

Η έρευνα και η επιστημονική διάσταση της μεθοδολογίας αυτής έχει ήδη συμπεράσματα για τον αντίκτυπο που προγράμματα υπαίθριας εκπαίδευσης είχαν, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Επομένως, τόσο η επόμενη ημέρα όσο και τα επόμενα χρόνια, εμφανίζονται να είναι αισιόδοξα για θέματα όπως, για να ονομάσουμε μερικά, η καλύτερη απόδοση των μαθητών στο σχολείο, υψηλότερα επίπεδα προσοχής και συμμετοχής στα μαθήματα, καλύτερη ψυχική και σωματική υγεία, ανάπτυξη σχέσεων σεβασμού μεταξύ των παιδιών αλλά και των παιδιών με το περιβάλλον τους, συμπερίληψη όλων των παιδιών και ανάδειξη πολύπλευρων ικανοτήτων τους στο μάθημα, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της δημιουργικότητας, της λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλημάτων, καλύτερη αίσθηση του τόπου και του χώρου στον οποίο ζουν και κινούνται και ενδυνάμωση σχέσεων με την ευρύτερη κοινότητά τους. 

 

Εκτός από τα προγράμματα στα σχολεία, με ποιους άλλους τρόπους φιλοδοξεί ο Οργανισμός “European Outdoor Education Hub” να συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας, που θα αγκαλιάζει τη φύση και θα προτείνει την ενσωμάτωσή της στην καθημερινή μας ζωή;

To European Outdoor Education Hub προωθεί την Υπαίθρια Εκπαίδευση με τρεις τρόπους, πρώτον μέσω σχολικών προγραμμάτων, δεύτερον μέσω εκπαίδευσης των ίδιων των εκπαιδευτικών πάνω σε αυτή τη μεθοδολογία, και τρίτον μέσω της δημιουργίας νέου εκπαιδευτικού υλικού το οποίο θα μπορεί κάθε εκπαιδευτικός να αξιοποιεί.

Είναι τρεις διαφορετικοί τρόποι που συμβάλλουν στη διαμόρφωση μίας κουλτούρας που ο σεβασμός προς τη φύση γίνεται δίχως επιβολή, που αναδεικνύεται η φύση μέσα μας και εμείς αναδεικνυόμαστε έξω στη φύση, σαν καθημερινή εικόνα ενός ειδώλου σε έναν καθρέφτη. Σε αυτήν την εικόνα θέλουμε να φτάσουμε.

 

Αν θέλετε να ενημερωθείτε για το πως τα προγράμματα της Υπαίθριας Εκπαίδευσης του Οργανισμού Εuropean Οutdoor Εducation Hub μπορούν να ενσωματωθούν και στο δικό σας σχολικό πρόγραμμα, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Αριστέα Κυριάκου στο info@euoutdoor.education. 

 

Μπορείτε να διαβάσετε και το άρθρο Greece’s Outdoor Education Debut: A Pilot Program Passes with Flying Colors που φιλοξενήθηκε στο Κ12 Digest, Independent International K12 Education Portal & Magazine.

Συνδεθείτε με τον Οργανισμό Εuropean Οutdoor Εducation Hub στο Facebook, στο Instagram και στο LinkedIn.

Διατροφικό ταξίδι με τον Άκη Πετρετζίκη

Πριν από λίγες μέρες, βρεθήκαμε στην εκδήλωση του Άκη Πετρετζίκη στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την έκδοση των νέων του παιδικών βιβλίων και παιχνιδιών, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, και απολαύσαμε τη διάδρασή του με τα (μικρά και μεγάλα) παιδιά αλλά και τις πληροφορίες που μοιράστηκε μαζί μας σχετικά με την τροφή αλλά και τη σημασία της σωστής διατροφής μας από μικρή ηλικία.

Άκη καλησπέρα. Εδώ και μερικά χρόνια ξεκίνησες τη δική σου οικογένεια και αναρωτιόμαστε πόσο εύκολο είναι να μοιράζεσαι την αγάπη και την αφοσίωσή σου για τη μαγειρική με τις νέες σου αγάπες: τη γυναίκα σου και τα παιδιά σου;

Είναι πανεύκολο! Γιατί; Επειδή αγαπώ τη μαγειρική και ακόμα περισσότερο αγαπώ να μαγειρεύω για αυτούς που… αγαπάω! Οπότε, όπως βλέπετε, όλα αυτά συνδυάζονται τέλεια μεταξύ τους!

 

Σε άλλαξε σε κάτι η γονεϊκότητα, σε ό,τι αφορά τον τρόπο που βλέπεις το επάγγελμά σου;

Πάντα έβλεπα τη μαγειρική με υπευθυνότητα. Από όταν έγινα γονιός, όμως, πιστεύω ότι ένιωσα ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη. Ανυπομονούσα να παρατηρώ τα παιδιά κάθε φορά που δοκίμαζαν ένα νέο συστατικό… Μια νέα γεύση. Συνειδητοποίησα πόσο σημαντικό είναι να μπορείς να τους προσφέρεις ένα θρεπτικό φαγητό. Πόσο σπουδαίο είναι να χτίσεις τις βάσεις για μια πιο υγιεινή διατροφή από νωρίς. 

 

Αν δεν ήσουν μάγειρας – σεφ ποιο άλλο επάγγελμα πιστεύεις πως θα μπορούσες να κάνεις εξίσου καλά;

Θα ήθελα πολύ να είμαι φωτογράφος! Όπως έχω πει, αγαπώ πολύ τα ταξίδια και μου αρέσει να απαθανατίζω ό,τι όμορφο και ενδιαφέρον συναντώ. Έτσι λοιπόν, αν δεν ήμουν μάγειρας, θα μου άρεσε πολύ να ασχοληθώ με τη φωτογραφία. 

 

Είναι γνωστό πως δεν έχουμε διατροφική κουλτούρα στην Ελλάδα, η οποία είναι πολύ ψηλά στις λίστες με τα παχύσαρκα παιδιά. Πόσο εύκολο πιστεύεις ότι είναι να εκπαιδευτούν οι γονείς από την αρχή στο θέμα της υγιεινής διατροφής; Τι χρειάζεται να κάνουν;

Χρειάζεται να ψάξουν, να ακούσουν, να μάθουν και να… αλλάξουν. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο θέμα κουλτούρας, όσο θέμα χρόνου κάποιες φορές… Σε κάθε περίπτωση, οι γνώσεις και οι πρακτικές λύσεις είναι αυτό που χρειάζονται οι γονείς για να προτιμήσουν το γρήγορο και θρεπτικό σπιτικό φαγητό από το… γρήγορο φαγητό. 

Φωτογραφία: Σόνια Λαζαρίδου, από την εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη

 

Πολιορκούμαστε καθημερινά στο διαδίκτυο από πληροφορίες σχετικά με τη σημασία της υγιεινής διατροφής ενώ την ίδια στιγμή γινόμαστε δέκτες χιλιάδων διαφημίσεων και προωθήσεων προϊόντων που όλοι γνωρίζουμε πως δεν είναι καλά για την υγεία τη δική μας και των παιδιών μας. Αντιλαμβάνεσαι τον ρόλο σου ως επηρεαστή (influencer) και πως επιλέγεις τις δικές σου συνεργασίες ώστε να κρατάς μια ισορροπία;

Πιστεύω ότι το σωστό είναι να τρώμε απ’ όλα, αλλά με μέτρο. Εκεί βρίσκεται το μυστικό. Δεν υπάρχουν απαγορευμένες τροφές, αλλά τροφές που πρέπει να καταναλώνουμε με μικρότερη συχνότητα. Έχοντας αυτό στο μυαλό μου, επιλέγω τις συνεργασίες μου και -σύμφωνα με αυτό- η ισορροπία βρίσκεται στο μέτρο. Εγώ αναλαμβάνω να μοιραστώ με τον κόσμο νόστιμες συνταγές και ο κόσμος αποφασίζει πώς θα τις εντάξει στην καθημερινότητά του. 

 

Ποιες είναι οι πέντε τροφές που πιστεύεις ότι δε θα έπρεπε να λείπουν από τη διατροφή τη δική μας και των παιδιών μας;

Καμία τροφή δεν πρέπει να λείπει. Όπως είπα και πιο πάνω, το κλειδί βρίσκεται στο μέτρο. Ωστόσο, τα λαχανικά, τα φρούτα και τα όσπρια, είναι τροφές οι οποίες θα πρέπει βρίσκονται καθημερινά στη διατροφή μας. 

 

Ποιες είναι οι τρεις “διατροφικές συμβουλές” που θα ήθελες να δώσεις σε έναν νέο γονιό και που θα τον υποστήριζαν, κατά τη γνώμη σου, στη διαμόρφωση των συνηθειών της οικογένειάς του;

Να αφιερώσει λίγο χρόνο παραπάνω στη μαγειρική. Να παίξει λίγο κρυφτό με τα φρούτα και τα λαχανικά μέχρι να βρει τις ισορροπίες που ταιριάζουν στις γεύσεις των μικρών του και -φυσικά- να μην αποκλείσει κάτι από τη διατροφή τους. Γιατί; Επειδή το μυστικό βρίσκεται -πού;- στο μέτρο! 

 

Έχεις ξεκινήσει μια νέα παιδική σειρά βιβλίων και παιχνιδιών. Ποια είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από αυτά και σε τι στοχεύουν; 

Η κινητήριος δύναμη είναι τα παιδιά μου και η αγάπη μου για το καλομαγειρεμένο, σπιτικό φαγητό. Όσο για τον στόχο μου; Αυτός δεν είναι άλλος από το να κάνω τα παιδιά να αγαπήσουν κάποια λιγότερο δημοφιλή συστατικά κατανοώντας τη σπουδαιότητά τους. Πώς; Μα, φυσικά, μέσα από το παιχνίδια μια και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος από αυτόν για να μεταδώσουμε τη γνώση – όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και στους μεγάλους 😉

 

Θα έβλεπες τον εαυτό σου μέσα σε σχολεία; Να μιλάς για τη σημασία της υγιεινής διατροφής; Η προτιμάς να είσαι έξω και να παίζεις με τα παιδιά;

Μου αρέσουν και τα δύο. Μάλιστα, βρίσκομαι ήδη μέσα στα σχολεία και μιλάω στα παιδιά μέσα από το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο «Γνωρίζω την Τροφή μου» το οποίο μπορεί όποιος δάσκαλος επιθυμεί να το επιλέξει στην ώρα των κοινωνικών δεξιοτήτων. Δεν αποκλείω τίποτα λοιπόν. Κάθε πράγμα έρχεται στην ώρα του. Έτσι, λοιπόν, δεν αποκλείεται να επισκεφτώ κάποιο σχολείο, να συζητήσω με τα παιδιά και -γιατί όχι;- να παίξω μαζί τους!

 

Τι είναι αυτό που σου αρέσει στην επαφή σου με τα παιδιά; 

Η αλήθεια. Το ενδιαφέρον που δείχνουν. Η διάθεση να ακούσουν, να μάθουν και να παίξουν. Γιατί, το παιχνίδι είναι βασική προϋπόθεση για να ευδοκιμήσουν όλα τα προηγούμενα (δηλαδή, το ενδιαφέρον, η προσοχή και η θέληση για μάθηση). 

 

Είσαι από αυτούς που πιστεύουν ότι από τα παιδιά μπορεί να έρθει η αλλαγή; 

Μα, τα παιδιά είναι η αλλαγή. Αν τα εφοδιάσουμε με γνώσεις, θέληση και πίστη, μπορούν να κάνουν την αλλαγή. Μπορούν να αποτελέσουν αλλαγή ακόμα και για εμάς τους ίδιους και να αλλάξουμε τα πράγματα παρέα – μικροί και μεγάλοι. Αρκεί να τους δώσουμε χώρο, γνώσεις και ελπίδα. 

 

Τέλος, τι θα ήθελες να φωτίσουν ιδιαίτερα οι πυγολαμπίδες από τη σημερινή συνέντευξη;

Την ελπίδα και την πίστη θα έλεγα. Ναι, την ελπίδα και την πίστη ότι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν. Έχουμε τη δύναμη, έχουμε τις γνώσεις, πάμε να τα εκμεταλλευτούμε και να κάνουμε την αλλαγή που όλοι θέλουμε να δούμε. Στη διατροφή, το περιβάλλον, στη δική μας τη ζωή. 

 

Λίγα Λόγια για τα Βιβλία για Παιδιά, του Άκη Πετρετζίκη

φωτογραφία: https://akispetretzikis.com/

 

Μέσα από έναν άκρως δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο τα παιδιά ανακαλύπτουν τους «συμμάχους» τους και τους «εχθρούς» στο μονοπάτι της διατροφής. Από τις Εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορούν και 3 παιδικά βιβλία με θέμα τη διατροφή και το παιδί.

Το μυστικό βιβλίο των υπερδυνάμεων: Μέσα από το βιβλίο αυτό τα παιδιά κατανοούν τη σπουδαιότητα των πρωτεϊνών, των καλών υδατανθράκων και των καλών λιπών στην καθημερινή τους διατροφή, ενώ συγχρόνως μαθαίνουν οφέλη που τους προσφέρουν συγκεκριμένες τροφές με διατροφική αξία.

Το κακαόδασος και η παράξενη ομίχλη: Η Μυστική των Μαγείρων Σχολή είναι μια σχολή όπου οι Μυστικοί Μάγειρες, μέσα από την κατάλληλη εκπαίδευση, μαθαίνουν να λύνουν μυστήρια και να ολοκληρώνουν περίεργες διατροφικές αποστολές για το καλό της ανθρωπότητας. Όποιος απειλεί την ισορροπημένη διατροφή και το περιβάλλον είναι ΕΧ.Μ. και πρέπει να τον σταματήσουν.
Μέσα από τη συγκεκριμένη περιπέτεια τα παιδιά γνωρίζουν τα οφέλη της σοκολάτας και τη γραμμή παραγωγής της. Μαθαίνουν για τα πρόσθετα σάκχαρα στις τροφές, τις επιπτώσεις τους στον οργανισμό και τον τρόπο που μπορούν να μειώσουν τη ζάχαρη στη διατροφή τους.

Το μυστήριο του μισαφωγωμένου σάντουιτς: Μέσα από τη συγκεκριμένη περιπέτεια τα παιδιά γνωρίζουν τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος και τους πόρους που απαιτούνται για να φτάσει από το χωράφι στο πιάτο τους. Συγχρόνως εκπαιδεύονται σε μια διατροφική και καταναλωτική συμπεριφορά η οποία μειώνει τη σπατάλη του φαγητού, άρα μειώνει τα απορρίμματα και το οικολογικό αποτύπωμα του ανθρώπου.

Κείμενα βιβλίων: Κυριάκος Μούρτζης | Εικόνες: Στέφανος Κολτσιδόπουλος

 

Λίγα Λόγια για τα Επιτραπέζια για Παιδιά, του Άκη Πετρετζίκη

φωτογραφία: https://akispetretzikis.com/

 

Τα επιτραπέζια παιχνίδια από τον Άκη Πετρετζίκη βοηθάνε τα παιδιά να γνωρίσουν καλύτερα την τροφή τους και να ανακαλύψουν όλα όσα βρίσκονται γύρω από το φαγητό συνδυάζοντας τη γνώση και το παιχνίδι!

Οι Φρουτοεποχές είναι ένα ντόμινο, που αναπτύσσει τη λογική σκέψη, τη διάκριση κατηγοριών, τον συντονισμό χεριού-ματιού, τη λεπτή κινητικότητα, και σε μαθαίνει τις τέσσερις εποχές και τα φρούτα τους ενώ με το 9+1 παιχνίδια για να ανακαλύψεις τα μυστικά της διατροφής θα μάθει το παιδί να αναπτύσσει τη λογική σκέψη, τη διάκριση κατηγοριών, τον συντονισμό χεριού-ματιού, τη λεπτή κινητικότητα, την παρατηρητικότητα, τη μνήμη, την πρώτη γραφή-αντιγραφή, την υπομονή, την ταχύτητα, τη συνεργασία, τη φαντασία, την κριτική σκέψη και τη διασκέδαση. Άσε που θα ανακαλύψει και τις ομάδες τροφίμων, μαθαίνοντας συγχρόνως να δημιουργεί ένα σωστό διατροφικό πιάτο.

Σχεδιασμός Παιχνιδιών – Παιδαγωγική Επιμέλεια: Κυριάκος Μούρτζης | Σχεδιασμός – Art Direction – Εικονογράφηση: busybuilding

Θα τα βρεις όλα σε μικρά και μεγάλα βιβλιοπωλεία καθώς και στο eshop των Εκδόσεων Ψυχογιός και του Άκη Πετρετζίκη.

10 Αγαπημένα Χριστουγεννιάτικα Παιδικά Βιβλία

Γράφει η Αναστασία Τζέλλου | Παιδικό Βιβλιοπωλείο Dadoo

1. Μια χριστουγεννιάτικη ευχή, ηλικία 5+

Χριστούγεννα χωρίς ευχές δε γίνεται, γι’ αυτό και ο Θίο, ο ήρωας της ιστορίας μας εύχεται ολόψυχα να μην είναι μόνος του αυτές τις γιορτές και τότε κάτι μαγικό συμβαίνει.. ένα βιβλίο με ρουστικ εικονογράφηση που σε ταξιδεύει σε παλιές όμορφες εποχές που η γιαγιά σου διάβαζε παραμύθια δίπλα στη σόμπα.

 

2. Εσύ να με φωνάζεις Εμπενίζερ, ηλικία 4+ (νέα κυκλοφορία)

Ένα τρυφερό και συγκινητικό παραμύθι που εξιστορεί την ιστορία ενός πολύ ξεχωριστού αγοριού που φέτος δε θέλει να γιορτάσει τα Χριστούγεννα αλλά η ελπίδα που υπάρχει μέσα σε όλους μας τον κάνει ν’ αλλάξει γνώμη.

 

3. Το μαγαζάκι του κυρίου Άρθουρ, ηλικία 6+

Ο κύριος Άρθουρ πουλούσε παιχνίδια στο μικρό του παιχνιδοπωλείο, όπως ο μπαμπάς του και ο παππούς του που ήταν μεγάλος τεχνίτης. Ένα ατύχημα όμως θα τον εμποδίσει να το ανοίξει αυτές τις γιορτές ή μήπως τελικά όχι; Ένα βιβλίο με άρωμα τζίντζερ και μια δόση γλυκιάς νοσταλγίας με θέμα την τρίτη ηλικία, την αξία των παλιών πραγμάτων και τον σχολικό εκφοβισμό.

 

4. Το κρυμμένο εργοστάσιο παιχνιδιών, ηλικία 10+

Έχουμε αναρωτηθεί άραγε ποια χέρια ή μάλλον χεράκια κατασκευάζουν τα παιχνίδια που δωρίζουμε τα Χριστούγεννα; Το κρυμμένο εργοστάσιο αναφέρεται στην παιδική εργασία και εκμετάλλευση, δοσμένη μέσα από τα μάτια ενός παιδιού που τη βιώνει αλλά επειδή τις περισσότερες φορές στο τέλος νικάει πάντα το καλό δε σταματάμε ποτέ να ελπίζουμε.

 

5. Μια μαγική νύχτα, ηλικία 4+ (νέα κυκλοφορία)

Το Βιβλιοπωλείο των Θαυμάτων είναι ένα ονειρεμένο βιβλιοπωλείο στο τέλος του δρόμου, με αμέτρητα βιβλία και μπισκότα για κέρασμα. Λόγω της τοποθεσίας του δεν μπαίνει πολύ κόσμος και ίσως μείνει κλειστό τα Χριστούγεννα. Θα καταφέρει ο μικρός Ουίλιαμ, ο γιος των ιδιοκτητών, να το γεμίσει πελάτες και όμορφα χαμόγελα;

 

 

6. Ο κύριος Βρομύλος, ηλικία 9+

Μια απολαυστική και αστεία χριστουγεννιάτικη ιστορία με ήρωες τη μικρή Χλόη και τον φίλο της τον κύριο Βρομύλο που είναι ο πιο καλοσυνάτος άστεγος όλου του κόσμου. Να είστε σίγουροι πως στο τέλος θα συγκινηθείτε πολύ. Δικαίως ο Ντέιβιντ Ουάλιαμς χαρακτηρίζεται ως ο σύγχρονος Ρόαλντ Νταλ.

 

7. Last stop on the Reindeer Εxpress, ηλικία 5+ (στα αγγλικά)

Η Μία είναι στενοχωρημένη, γιατί ο μπαμπάς της λείπει μακριά για δουλειά και τα Χριστούγεννα θα είναι αλλιώτικα, όχι και τόσο μαγικά όπως αν ήταν εδώ. Ένα όμως κόκκινο γραμματοκιβώτιο μετατρέπεται σε πύλη και την οδηγεί στην πιο μαγική και λαμπερή περιπέτεια που έχει ζήσει ποτέ.

 

8. ‘Tis the season, ηλικία 6+ (νέα κυκλοφορία, στα αγγλικά)

Ένα μοναδικό βιβλίο αντίστροφης μέτρησης με ανοιγόμενα παραθυράκια και ποιήματα για την κάθε μέρα του Δεκέμβρη μέχρι τα Χριστούγεννα για να διαβάσεις δίπλα στο τζάκι. Στο τέλος το βιβλίο ανοίγει σαν φυσαρμόνικα για το πιο γιορτινό χριστουγεννιάτικο σκηνικό.

 

9. Το παιδί των Χριστουγέννων στο παιχνιδοπωλείο των Αδερφών Βασίλη, ηλικία 4+

Ο αγαπημένος δημιουργός παιδικών βιβλίων David Litchfield με τις τρυφερές ιστορίες και τις μαγικές εικονογραφήσεις έγραψε την πιο τρυφερή χριστουγεννιάτικη ιστορία. Ο Μπίλη με τους τρεις θείους του που είναι κατασκευαστές παιχνιδιών θα φέρουν χαρά σε όλα τα παιδιά του κόσμου, μήπως το βιβλίο είναι τελικά μια από τις εκδοχές προέλευσης του μύθου του Άγιου Βασίλη..;;

 

10. Ο Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν, έκδοση Minalima, ηλικία 9+ (νέα κυκλοφορία)

Δεν μπορώ να σκεφτώ Χριστούγεννα χωρίς μια δόση μαγείας από τις περιπέτειες του Χάρι Πότερ. Οι διακοπές των Χριστουγέννων έφτασαν και το Χόγκουαρτς είναι γιορτινά διακοσμημένο και το Χόγκσμιντ ήδη χιονισμένο. Μόλις κυκλοφόρησε το τρίτο βιβλίο στα ελληνικά σε έκδοση Minalima με εικόνες που συνοδεύουν τις περιπέτειες του αγαπημένου μάγου και περίτεχνα κοπτικά που το καθιστούν πραγματικά ονειρεμένο.

 

Ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα σε όλους!

 

 

Λίγα Λόγια για την Αναστασία Τζέλλου, Ιδρύτρια του Βιβλιοπωλείου Dadoo.gr

Η Αναστασία σπούδασε Νομική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έγινε δικηγόρος. Άσκησε τη δικηγορία για αρκετά χρόνια διατηρώντας το δικό της γραφείο, μέχρι που κατάλαβε ότι δεν της ταίριαζε. Από παιδί λάτρευε να διαβάζει και να χάνεται στις σελίδες των βιβλίων και  μεγαλώνοντας έκανε συλλογή από εικονογραφημένα βιβλία από όλο τον κόσμο. Όταν έγινε μαμά, αποφάσισε να ανοίξει ένα παιδικό βιβλιοπωλείο για να μοιραστεί και με άλλους ανθρώπους τις όμορφες εικόνες και τις ξεχωριστές ιστορίες των παιδικών βιβλίων. Θα τη συναντήσεις στο DADOO χωμένη πίσω από στοίβες βιβλίων.