ενήλικες – Σελίδα 7 από 46 – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Γιάννης Ζιώγας: Εδώ που είμαστε, θα έλθετε

Η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Γιάννη Ζιώγα «Εδώ που είμαστε, θα έλθετε»  θα πραγματοποιηθεί στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο από τις 19 Μαρτίου έως τις 25 Απριλίου 2024.

Η έκθεση θα παρουσιάσει ζωγραφικά και ψηφιακά έργα της περιόδου από το 2019 έως τώρα. Οι πίνακες καταγράφουν εκείνο το οποίο η ζωγραφική ύλη, ίχνος και επιφάνεια αδυνατούν να καταγράψουν, δηλαδή τις δυνατότητες και τις αντιφάσεις της. Η αφηρημένη προσέγγιση των επιφανειών του καλλιτέχνη σχηματίζεται μέσα από την αδυναμία της ζωγραφικής εικόνας να αποτυπώσει τους δισταγμούς κι τις ανεπάρκειές της. Τα ψηφιακά έργα καταγράφουν τις στιγμές της αμηχανίας του καλλιτέχνη ενώ διασχίζει το τοπίο, δηλαδή εκεί που διαμορφώνονται οι δισταγμοί του.

Τα ζωγραφικά έργα, ακρυλικά σε μουσαμά διαφόρων μεγεθών θα αναπτυχθούν στους χώρους του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου για να ανασυνθέσουν εκείνο το οποίο ο ζωγράφος αποκαλεί «ψυχικό πουαντιγισμό». Μια επαναλαμβανόμενη αποτύπωση συμβόλων. Τα εννιά σύμβολα που χρησιμοποιεί (τελίτσα, φύλλο, τρίγωνο, λαβύρινθος, πλέγμα, στίγμα, σταγόνα, κύμα, ευθεία) συντίθεται  για να σχηματίσουν τα εννοιολογικά πέπλα που διαμορφώνουν τις επιφάνειες των έργων του Ζιώγα από το 1996. Η τωρινή δουλειά του καλλιτέχνη ενσωματώνει τις εμπειρίες φωτός και χρώματος που δημιουργήθηκαν από τις περιπατητικές του διαδρομές στην περιοχή από την Φλώρινα έως τον Γράμμο. Ο τίτλος της έκθεσης αποτελεί ελεύθερη μετάφραση του μεσαιωνικού ρητού Quod Sumus Hoc Eritis, θέλοντας να υποδηλώσει την εμμένεια της ζωγραφικής ως μιας τέχνης που προέρχεται από το παρελθόν και κατευθύνει το μέλλον.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2024, στις 20:30, στον 5ο όροφο του  Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου. (Γ. Βαφόπουλου 3).

Στο πλαίσιο της έκθεσης την Πέμπτη 11 Απριλίου 2024, στις 18:30, στον ίδιο χώρο θα διεξαχθεί συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τίτλο «Το ήδη «μετά» της Ζωγραφικής». Παράλληλα, στις 4 και στις 25 Απριλίου 2024, θα γίνει περιήγηση στα έργα της έκθεσης από τον καλλιτέχνη, με ώρα έναρξης 19:00. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή ΕΔΩ.

 

Λίγα λόγια για τον Γιάννη Ζιώγα

Ο Γιάννης Ζιώγας (1962) είναι ζωγράφος που διερευνά και άλλες εικαστικές περιοχές έκφρασης. Έχει πραγματοποιήσει 29 ατομικές και δεκάδες ομαδικές εκθέσεις και δράσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι Καθηγητής Ζωγραφικής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.  Οργανώνει τη διαδικασία Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες και άλλες Διεθνείς Περιπατητικές Συναντήσεις/Συνέδρια στις Πρέσπες και σε άλλα διεθνή κέντρα. Είναι Καλλιτεχνικός/Επιστημονικός Υπεύθυνος του Έργου «Περπάτημα και Τοπικές Κοινότητες» (WALC. Συγχρηματοδοτούμενο από EE, Creative Europe).  Έχει δημοσιευμένο συγγραφικό έργο για τη σύγχρονη Αισθητική και τις Πρακτικές της.

Courir: Τρέχοντας

Στο πλαίσιο των δράσεων εν όψει των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών αγώνων του Παρισιού, το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης φιλοξενεί το Σάββατο 16 Μαρτίου στις 19.00 στην αίθουσα Allatini-Dassault μία παράσταση βασισμένη στη ζωή του μεγάλου Τσέχου μαραθωνοδρόμου, Εμίλ Ζάτοπεκ.

Πρόκειται για μια θεατρική ανάγνωση από τον μετρ του είδους, ηθοποιό και σκηνοθέτη του Théâtre de l’Imprévu της Ορλεάνης, Ερίκ Σενά, ο οποίος θα διαβάσει αποσπάσματα από το βιβλίο με τίτλο «Courir» (Τρέχοντας) του τιμημένου με το λογοτεχνικό βραβείο Γκονκούρ, Ζαν Εσνόζ.

Το «Courir» ανατρέχει στη μοναδική πορεία του Εμίλ Ζάτοπεκ, του δρομέα μεγάλων αποστάσεων, παγκόσμιου πρωταθλητή και ολυμπιονίκη στο Λονδίνο το 1948 και στο Ελσίνκι το 1952 στα 5,000μ., στα 10.000μ και στον μαραθώνιο.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1930, ο τότε 17 ετών Εμίλ Ζάτοπεκ , εργαζόταν στο εργοστάσιο Bata στο Zlin, ενώ συνέχιζε να σπουδάζει χημεία. Η εταιρεία αποφάσισε να διοργανώσει έναν αγώνα δρόμου στον οποίο όλοι οι μαθητές της επαγγελματικής σχολής ήταν υποχρεωμένοι να λάβουν μέρος. Ως εκείνη τη στιγμή, για τον Εμίλ, ο αθλητισμός δεν αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς του. Τρέχει όμως και κερδίζει. Τότε ήταν που ξεκίνησε η καριέρα του… Συνειδητοποίησε επίσης ότι ο αθλητισμός μπορεί να είναι διασκεδαστικός. Γρήγορα έγινε εθνικό και διεθνές ίνδαλμα, με το παρατσούκλι “ανθρώπινη ατμομηχανή”!

Ο Jean Echenoz αφηγείται την ιστορία της ζωής του δρομέα, απλά, χωρίς ωραιοποιήσεις ή περιττά φτιασίδια γύρω από τα εξαιρετικά κατορθώματα του ήρωά του. Ο συγγραφέας σκιαγραφεί το πορτρέτο ενός ανθρώπου που συγκινεί και αναπόφευκτα συναρπάζει. Ο ίδιος λέει ότι προσπάθησε να κρατηθεί όσο το δυνατόν πιο κοντά στην αλήθεια, αλλά δεν διστάζει να παίξει μερικές φορές με τον χαρακτήρα του, επινοώντας ή ανακατασκευάζοντας ορισμένες σκηνές.

Η παράσταση, η οποία έχει πάρει τη σφραγίδα της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» από την οργανωτική επιτροπή «Παρίσι 2024», είναι στα γαλλικά.

 

Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης: Παραμύθια, οι γέφυρες που μας ενώνουν

20 Μαρτίου 2024 – Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης

Η Action Art γιορτάζει την “Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης” σε συνεργασία με το Bαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο. Τρεις αφηγήτριες από την Ελλάδα, την Αρμενία, τη Ρωσία αφηγούνται:

  • Ροδάνθη Δημητρέση
  • Cristina Hakobian
  • Cocherga Ξένια

 

Ημέρες γιορτής για μικρούς και μεγάλους. Η Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης είναι μια αφορμή να συνδεθούμε με την καρδιά μας, τη συλλογική μνήμη, την ιστορία της ανθρωπότητας, τη σοφία της ανθρώπινης ύπαρξης, επικοινωνώντας με τον αρχαιότερο τρόπο επικοινωνίας, την αφήγηση, τα παραμύθια που ενώνουν ανθρώπους και πολιτισμούς ανά τους αιώνες.

 

Ιστορική αναδρομή

Η Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης έχει τις ρίζες της σε μια εθνική ημέρα αφήγησης που δημιουργήθηκε στη Σουηδία, γύρω στο 1991-1992. Τα επόμενα χρόνια η προσπάθεια ήταν υποτονική, αλλά λάτρεις της αφηγήσεις συνέχιζαν να συγκεντρώνονται και να  αφηγούνται. Το 1997, στο Περθ της  Δυτικής Αυστραλίας οργανώθηκε ο εορτασμός που είχε διάρκεια πέντε εβδομάδες και η 20η Μαρτίου καθιερώθηκε ως η Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης.

Το σκανδιναβικό δίκτυο Ratatatosk γύρω στο 2001 άρχισε διαδικτυακές αφηγήσεις. Τελικά το 2003 εξαπλώθηκε από τη Σουηδία στη Νορβηγία, τη Δανία, τη Φινλανδία και την Εσθονία. Η ιδέα εξαπλώθηκε γρήγορα στον Καναδά και σε άλλες χώρες, στη Νότια  Αμερική και σταδιακά σε όλες τις ηπείρους. Σήμερα, η εκδήλωση είναι διεθνώς γνωστή ως Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης.

Αντιμετωπίζοντας τις ψευδείς ειδήσεις

Οδηγός για οικογένειες

Το Goethe-Institut Thessaloniki στο πλαίσιο του προγράμματος “Fakeless” και της έκθεσης για την εκπαίδευση στα μέσα επικοινωνίας, σε συνεργασία με το Ερευνητικό Εργαστήριο ΜεταΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, Διαχείρισης Πληροφοριών και Δεδομένων (MetaDATA LAB) του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, προσκαλούν όλες τις οικογένειες την Παρασκευή 5 Απριλίου 2024 στο εργαστήριο «Αντιμετωπίζοντας τις ψευδείς ειδήσεις: Οδηγός για οικογένειες».

Το εργαστήριο θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για οικογένειες να εκπαιδευτούν και να ενημερωθούν σχετικά με τον κόσμο των μέσων ενημέρωσης και την ανάγκη για κριτική σκέψη. Κατά τη διάρκειά του θα εξεταστεί η έννοια των ψευδών ειδήσεων και ο τρόπος που επηρεάζουν αυτές τις οικογένειες και την κοινωνία γενικότερα.

Μέσα από απλά παραδείγματα θα συζητηθεί η σημασία της κριτικής σκέψης και του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης, για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων.
Οι συμμετέχοντες/-ουσες θα μάθουν μέσω διαδραστικών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών, τεχνικές για την αναγνώριση των ψευδών ειδήσεων, τη χρήση εργαλείων επαλήθευσης ψευδών ειδήσεων και τη σημασία της αξιόπιστης ενημέρωσης.

Το εργαστήριο θα προωθήσει τέλος, τη σημασία της συνεχούς εκπαίδευσης και ενημέρωσης, προσφέροντας έναυσμα αλλά και εργαλεία για περαιτέρω μάθηση και πρακτική εφαρμογή των δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν.

 

Εμψύχωση εργαστηρίου:

Ανθή Μπάλιου: Βιβλιοθηκονόμος, Υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ, Διδάσκουσα-Ακαδημαϊκή Υπότροφος στο Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης, ΔΙΠΑΕ

Dr Εμμανουήλ Γαρουφάλλου: Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής Ερευνητικού Εργαστηρίου MetaDATA, και Διευθυντής Προγράμματος Διδακτορικών Σπουδών, Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης, Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος

 

 

Πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα Fakeless θα βρείτε ΕΔΩ.

Πέταγμα χαρταετού & πικ νικ με σαρακοστιανά στο λιβάδι

Ο Ιχνηλάτης Ονείρων σας καλεί στο κτήμα Κληνεντίνη με τις οικογένειές σας την Κυριακή 17 Μαρτίου και ώρα 12.00 για το πέταγμα του χαρταετού στο λιβάδι και πικ νικ με σαρακοστιανά εδέσματα.

Στο δάσος τα παιδιά θα μαγειρέψουν μια διαφορετική σούπα…μαγική. Έπειτα θα φτιάξουν την κυρά Σαρακοστή με τα χεράκια τους, θα φυτέψουν στον ανοιξιάτικο λαχανόκηπο, θα παίξουν παιχνίδια και θα χορέψουν στη φύση.

Δε θα λείψουν οι δραστηριότητες messy and sensory play με υλικά της φύσης και όσπρια!

Τέλος όπως πάντα δώρο μία μικρή βόλτα με το αλογάκι για όποιο παιδί το επιθυμεί!

 

Σήκω – Μίλα – Κάνε τη διαφορά

Εκδήλωση ευαισθητοποίησης για το θέμα του εκφοβισμού στη Γερμανική Σχολή Θεσσαλονίκης!

Προσκαλούνται θερμά γονείς και μαθητές να παρακολουθήσουν την παρουσίαση της σχολικής ψυχολόγου, κας Σοφίας Σπυριάδου, και να μάθουν περισσότερα για τον σχολικό εκφοβισμό και την αντιμετώπισή του.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 13 Μαρτίου 2024, από τις 18:00 έως τις 20:30 στο αμφιθέατρο της Γερμανικής Σχολής Θεσσαλονίκης.

 

Εκδρομή στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού

Εκδρομή στο Δέλτα Αξιού: με birdwatching, βόλτα στο Θερμαϊκό και τσίπουρα στις ψαροκαλύβες

Μία ξεχωριστή εκδρομή στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού προγραμματίζει για την Κυριακή 10 Μαρτίου και το Σάββατο 16 Μαρτίου η ΚΟΙΝΣΕΠ Ecoroutes. Πρόκειται για ένα από τα πιο επιτυχημένα προγράμματα της Ecoroutes, το οποίο περιλαμβάνει παρατήρηση πουλιών στη Λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου και επίσκεψη στο Κέντρο Περίθαλψης Άγριων Ζώων. Η εμπειρία στη φύση απογειώνεται με μία βόλτα με αλιευτικό σκάφος στο Θερμαϊκό και τις μυδοκαλλιέργειες και με ένα γεύμα με θαλασσινούς μεζέδες και τσίπουρο στις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών! Το γεύμα θα κινηθεί γύρω από το μυδοπίδαφο, αφού το ρύζι και τα μύδια είναι τα πιο φημισμένα προϊόντα της περιοχής αυτής.

Το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού είναι ένα από τα πιο σημαντικά υγροτοπικά συστήματα της Ελλάδας. Με 300 είδη πουλιών και πολλά ακόμη προστατευόμενα είδη ζώων, περιλαμβάνεται στο δίκτυο Natura 2000 των προστατευόμενων περιοχών της Ευρώπης και προστατεύεται από τη Σύμβαση Ραμσάρ για τους Υγροτόπους. Μεταξύ των πουλιών που είναι πιθανόν να συναντήσει κανείς αυτή την εποχή είναι διάφορα είδη ερωδιών, πάπιες, αργυροπελεκάνοι και φυσικά τα εντυπωσιακά φλαμίνγκο!

Τα μέλη της Ecoroutes, που έχει έδρα στο Δήμο Δέλτα, έχουν πολύχρονη εμπειρία στην περιοχή και θα σας «συστήσουν» στα πιο ενδιαφέροντα μυστικά της. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα www.ecoroutes.gr.

 

Πολύχρωμες Κυριακές στο ΚΘΒΕ: Αυταρχισμός και Ανυπακοή – Το Τείχος

«Αυταρχισμός και Ανυπακοή» είναι η θεματική της νέας Πολύχρωμης Κυριακής που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 10 Μαρτίου στους χώρους του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, το κοινό της πόλης θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δωρεάν εργαστήρια για ενήλικες και για παιδιά καθώς και συζητήσεις γύρω από τις έννοιες του αυταρχισμού, της υπακοής και της ανυπακοής, η προσέγγιση των οποίων θα γίνει πολιτικά, κοινωνιολογικά και ψυχολογικά.

Η βία, η επιθετικότητα, οι βεβαιότητες και η άρνηση της αμφιβολίας είναι χαρακτηριστικά που συναντάει κανείς στον αυταρχικό λόγο. Πώς απαντάμε ως άτομα, ως πολίτες και ως κοινωνία σε φαινόμενα αυταρχισμού; Πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε το δικαίωμα στην αμφιβολία, να διασφαλίσουμε τα όρια της προσωπικότητάς μας, να απαιτήσουμε τον σεβασμό και να αντισταθούμε δημοκρατικά σε αυταρχικές συμπεριφορές;

Η προάσπιση των ισότιμων σχέσεων που διαπνέονται από αμοιβαίο σεβασμό, η δυνατότητα δημιουργίας πλαισίου για αμφιβολία, διάλογο και διαφωνία, η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας είναι δείγματα πολιτισμού και καθήκον των πολιτιστικών φορέων να τα αναδείξει. Για αυτό, το ΚΘΒΕ αναλαμβάνει να διερευνήσει μέσα από τη νέα αυτή θεματική των Πολύχρωμων Κυριακών, ζητήματα και προβληματισμούς που αν και μοιάζουν αυτονόητα, η καθημερινή πρακτική αποδεικνύει πως δεν είναι.

 

Παράλληλη δράση για ενήλικες και για παιδιά 
«Θεατρικό παιχνίδι για παιδιά και βιωματικό εργαστήρι για γονείς»

Έτσι κάνουν οι μπαλαρίνες. Ξέρουν από «πειθαρχία» για να ισορροπούν. Τα παιδιά από την άλλη, ξέρουν από «ανυπακοή» για να διατηρούν τη φαντασία τους. Τί γίνεται όμως όταν ένα τείχος μπαίνει ανάμεσα τους;

Τα παιδιά παρέα με τη θεατροπαιδαγωγο Κωνσταντίνα Αντωνοπούλου και τις μπαλαρίνες ταξιδεύουν μαζί με το βιβλίο «Το Τείχος» των εκδόσεων Susaeta και μαθαίνουν σε έναν βασιλιά ότι η αυταρχικότητα δεν έχει θέση στην «πολύχρωμη» πραγματικότητα.
Παράλληλα, η παιδαγωγός και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στο ψυχόδραμα Ιωάννα Πετρίτση, αξιοποιώντας το παραπάνω βιβλίο, θα οργανώσει ένα βιωματικό εργαστήρι για γονείς/ ενήλικες με θέμα την Πειθαρχία και την ανυπακοή.

 

Εισηγήτριες:

  • Κωνσταντίνα Αντωνοπούλου, θεατροπαιδαγωγός
  • Ιωάννα Πετρίτση, παιδαγωγός και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στο ψυχόδραμα

Η δράση πραγματοποιείται με τη συνεργασία του βιβλιοπωλείου και χώρου ψυχαγωγίας «Έτσι κάνουν οι Μπαλαρίνες».

Οι δράσεις της Πολύχρωμης Κυριακής στο ΚΘΒΕ πραγματοποιούνται σε χώρους του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα της Πολύχρωμης Κυριακής (10/03) ΕΔΩ.

Έκθεση Fakeless

Μια έκθεση για την εκπαίδευση στα “Μέσα Eπικοινωνίας”

Σε μια εποχή που οι αυταρχικές δυνάμεις κερδίζουν επιρροή στην Ευρώπη και το τοπίο των μέσων ενημέρωσης είναι αβέβαιο, το Goethe-Institut Thessaloniki δεσμεύεται να προωθήσει την εκπαίδευση στα μέσα επικοινωνίας. Ταυτόχρονα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός προκαλεί αλλαγές στην κατανάλωση και την παραγωγή των μέσων επικοινωνίας. Υπό αυτή την έννοια, πρέπει να αλλάξουμε και τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε για την πληροφόρηση. Η ψηφιακή κυριαρχία και η εκπαίδευση στα μέσα επικοινωνίας είναι ζωτικής σημασίας για τη διάσωση της δημοκρατίας, του πλουραλισμού και της ποικιλομορφίας.

 

Βασικός στόχος του «Fakeless»:  είναι η βελτίωση της συνειδητής χρήσης των ειδήσεων και των μέσων ενημέρωσης από ανθρώπους όλων των γενεών.

Πότε ήταν η τελευταία φορά που διαβάσατε ένα άρθρο μέχρι τέλους;

Πόσες φορές έχετε μοιραστεί συνδέσμους χωρίς να τους ανοίξετε;

Κάθε απρόσεκτο κλικ μειώνει την «ανοσία» σας στην παραπληροφόρηση. Για να διαπιστώσετε πόσο καλά μπορείτε να πλοηγηθείτε στον κόσμο της πληροφορίας, επισκεφθείτε την έκθεση και δοκιμάστε τις ικανότητές σας με τα online παιχνίδια.

 

Περισσότερα για το πρόγραμμα Fakeless

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις, εργαστήρια, επισκέψεις σχολικών τάξεων, σεμινάρια και συζητήσεις.

Δείτε τις προσεχείς εκδηλώσεις που σχετίζονται με το πρόγραμμα Fakeless   ΕΔΩ 

Το πρόγραμμα Fakeless υλοποιείται από το Goethe-Institut Thessaloniki σε συνεργασία με τον οργανισμό Kunsht (Ουκρανία).

Nicholas Egon: Ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας

Νέα έκθεση στο Τελλόγλειο

Eγκαίνια: Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024, στις 12.00

Με αφορμή τη δωρεά έργων του Nicholas Egon (1921 – 2017) από την Σταματία Κομνηνού και τον Νικόλαο Αλέξανδρο Κομνηνό στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ., η έκθεση παρουσιάζει πίνακες ζωγραφικής και σχέδια του από το 1948 ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Η έκθεση οργανώνεται σε δύο ενότητες: τα τοπία και τα πορτρέτα, με κοινό παρονομαστή την ιδιαίτερη γνώση και αγάπη του καλλιτέχνη για την Ελλάδα.

Ο Nicholas Egon είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση καλλιτέχνη, τόσο για το έργο του όσο και για τον βίο του. Ήταν άνθρωπος μορφωμένος, κοσμοπολίτης, πολύγλωσσος, φιλέλληνας και πολυταξιδεμένος.

Το 1949 πήγε στην Ελλάδα όπου έκανε τα πορτρέτα του βασιλιά Παύλου Αˈ και της βασίλισσας Φρειδερίκης και άλλων μελών της βασιλικής οικογένειας. Τότε ήρθε σε επαφή με τα πρόσφατα γεγονότα της Κατοχής και του εμφυλίου πολέμου (παρακολούθησε τις μάχες στο Βίτσι και στον Γράμμο) και ανέλαβε τη δημιουργία ενός τρίπτυχου σε παραγγελία του βασιλιά Παύλου από το οποίο ολοκλήρωσε μόνο το κεντρικό τμήμα, «Η Πείνα στην Αθήνα». Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη χώρα απεικόνισε γυναίκες, πρόσφυγες, αντάρτες και ορφανά παιδιά.

Παράλληλα, ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 μια πετυχημένη διεθνή πορεία ως προσωπογράφος.

Μαζί με το πορτρέτο, η άλλη μεγάλη πτυχή της τέχνης του Egon είναι η τοπιογραφία. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών και διαμονών του στην Αίγυπτο, στη Νιγηρία, στο Μαρόκο, στην Ιορδανία, στη Σαουδική Αραβία, στη Σικελία, και στην Ελλάδα (από το 1978 στο εξής) απεικόνιζε τοπία και αρχαιολογικούς χώρους.

Τα ελληνικά τοπία του ξεχωρίζουν από αυτό το σύνολο και παρουσιάζουν ένα μεγάλο εύρος σε σχέση με τις επιλεγμένες τοποθεσίες και με τις στιγμές της ημέρας, τις εποχές και τις συνθήκες φωτισμού. Ο ίδιος είχε, επιπλέον, μια αξιοσημείωτη γνώση του τόπου μέσω των συζητήσεών του με διακεκριμένους ιστορικούς, διανοουμένους και αρχαιολόγους.

Συνολικά, η τέχνη του Nicholas Egon χαρακτηρίζεται από την αρτιότητα της σύνθεσης και την τεχνική δεξιοτεχνία του με ποικίλα μέσα (λάδι, παστέλ, ακουαρέλα, κάρβουνο, αιματίτη, κιμωλία). Μπορεί να ξεχωρίσει κανείς, επίσης, τη δυναμική ισορροπία των χρωμάτων της τοπιογραφίας του και τον ιδιαίτερο χειρισμό της γραμμής στα πορτρέτα του και, κυρίως, την ικανότητά του να καταφέρνει κάθε φορά να μας μεταφέρει την προσωπικότητα των ανθρώπων και την ιδιαίτερη δόνηση και μουσική του κάθε τόπου.

 

Nicholas Egon – Βιογραφικό

  • 1921, 15 Νοεμβρίου. Γεννήθηκε στο Βρνο της Τσεχοσλοβακίας (μοναχοπαίδι του Kornel Ranov και της Olga Apponyi)
  • 1937 Μετά την εγκατάλειψη του πατρικού σπιτιού, έφτασε 17 χρονών στο Λονδίνο. Εγγράφτηκε στο Birkbeck College
  • 1940 Επιστρατεύθηκε ως επίσημος πολεμικός σχεδιαστής στην Τσεχική Στρατιά
  • 1944 Υπηρέτησε στη Βρετανική Αεροπορική Βάση της Shaiba (Basra, Ιράκ)
  • 1945 – 1946 Μετά το τέλος του πολέμου εργάστηκε στο Κολέγιο Καλών Τεχνών της R.A.F. (Βασιλική Πολεμική Αεροπορία) στο Κάιρο. Παντρεύτηκε με τη Diana Horton
  • 1946 Επέστρεψε στο Λονδίνο και δούλεψε στο αρχιτεκτονικό γραφείο του Erno Goldfinger
  • 1946 – 50 Διορίστηκε Λέκτορας (Senior Lecturer) Καλών Τεχνών στο Sir John Cass College. Παρέδιδε σε εβδομαδιαία βάση διαλέξεις στη National Gallery στο Λονδίνο
  • 1947 Εκλέχτηκε μέλος της Royal Society of Art
  • 1949 Επισκέφθηκε την Ελλάδα. Ζωγράφισε τα πορτρέτα της Βασίλισσας Φρειδερίκης και του Βασιλιά Παύλου και παρακολούθησε τις μάχες στο Βίτσι και στον Γράμμο. Ταξίδεψε με τη μονάδα των Ειδικών Παρατηρητών των Η.Ε. στα Βαλκάνια (UNSCOB)
  • 1950 Οργανώθηκαν δύο εκθέσεις με έργα του στο Λονδίνο (Cartier και Parsons Gallery) αφιερωμένα στην Ελλάδα (1940 – 1950). Τα έσοδα διατέθηκαν υπέρ των Ελλήνων προσφύγων. Ξεκίνησε μια πετυχημένη διεθνή πορεία ως προσωπογράφος
  • 1964 – 1972 Επισκέφθηκε την Αίγυπτο, την Σαουδική Αραβία, τη Νιγηρία και το Μαρόκο
  • 1978 Επισκέφθηκε την Ελλάδα και η ζωγραφική του επικεντρώθηκε στην απόδοση του ελληνικού τοπίου
  • 1980 Παντρεύτηκε με την Ματρώνα Ξυλά (Matti)
  • 1984 – 1987 Επισκέφθηκε επανειλημμένα την Ιορδανία
  • 1989 Διατέλεσε Chairman of Patrons του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Kings College του Λονδίνου
  • 1990 Καθιέρωσε την Ετήσια Διάλεξη Runciman
  • 2017, 25 Απριλίου. Πέθανε

 

Βιβλιογραφία:FaniMaria Tsigakou, Nicholas Egon, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2007

Dali: Cybernetics – Ταξίδι στο Μυαλό μιας Ιδιοφυίας

Τελευταία Παράταση έως Παρασκευή 16/09

Μια συγκλονιστική καταβύθιση στο σύμπαν του Σαλβαντόρ Νταλί!

Ο θαυμαστός κόσμος του πρωτοπόρου καλλιτέχνη ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του κοινού με τον πιο συναρπαστικό τρόπο. Η έκθεση σε πολλές πόλεις του κόσμου, έρχεται στην Ελλάδα στην Αποθήκη Γ, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης. Μια μοναδική εμπειρία που θα μαγέψει όλες τις ηλικίες.

Αίθουσα Immersive Experience 400 τμ Οθόνες, Virtual Reality 360.

Το καράβι των ονείρων σαλπάρει στις 29 Μαρτίου 2024 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Γ).

 

Η Τεχνολογία συναντά την Τέχνη:

«Επειδή εγώ γίνομαι καμιά φορά ζωγράφος, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι είμαι καλλιτέχνης. Το πραγματικό μου ενδιαφέρον είναι οι Κυβερνοεπιστήμες (Cybernetics), η Κβαντική Φυσική κι η Βιολογία.».

Ο Νταλί πίστευε ότι για να επιβιώσει η ζωγραφική, θα πρέπει να συνδεθεί με τη χρήση των υπολογιστών. Θεωρούσε ότι οι υπολογιστές είναι το μέλλον. Ο Νταλί πρόβλεψε ένα μέλλον όπου οι μηχανές θα έχουν την ικανότητα να σκέφτονται από μόνες τους, ακόμα και να δημιουργούν Τέχνη.

 

Η Τέχνη συναντά την Επιστήμη:

Η έκθεση είναι μία συναρπαστική περιήγηση στα πιο διάσημα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί από μια εντελώς νέα οπτική. Μια εμπειρία αιχμής που βασίζεται σε παράλληλα σύμπαντα, την κβαντική φυσική, την τέταρτη διάσταση, την οπτική, την ιερή γεωμετρία και την αλληλουχία DNA όπως ερμηνεύονται από τον Νταλί μέσα από τα έργα του.

 

Η Επιστήμη συναντά την Πίστη:

Στους πίνακες του Νταλί συμφιλιώνονται η πίστη στο Θεό με την επιστήμη. Η χρυσή τομή καθιερώνει τη γεωμετρική τελειότητα, το αισθητικό ιδεώδες με το οποίο ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο. Ο Νταλί το εφαρμόζει στα έργα του, όπου ανακαλύπτουμε σχήματα οργανωμένα υπό αυτήν τη μυστική γεωμετρία. Ο διπλός έλικας του DNA γοητεύει τον Νταλί. Η σπείρα που μεταφέρει γενετική κληρονομιά είναι οι καμπύλες μέσω των οποίων ο Θεός μεταφέρει την αθανασία.

 

 

Τι θα δείτε:

Immersive Experience – Εμπειρία Καταβύθισης

Μία πρωτοποριακή ταινία με τρισδιάσδατη προβολή σε οθόνες, εμβαδού 400 τ.μ., με θέαση 360 μοιρών, όπου Τέχνη και Τεχνολογία συνδυάζονται σε ένα επαναστατικό θέαμα εικόνας και ήχου.

Virtual Reality – Εικονική Πραγματικότητα

Μία μοναδική εμπειρία εικονικής πραγματικότητας (VR 360) εμπνευσμένη από τη ζωή και το έργο του Νταλί. Επιβιβαστείτε στο πλοίο των ονείρων του Νταλί και διασχίστε τους καλλιτεχνικούς του κόσμους.

Διαδραστικό παιχνίδι

Περιπλανηθείτε στη ζωγραφική φαντασία του καλλιτέχνη όπου προβάλλονται ψηφιοποιημένα επαναλαμβανόμενα στοιχεία από την εικονογραφία του και παρατηρείστε με ποιο τρόπο διαφεύγουν τα διαφορετικά στοιχεία όταν τα πλησιάζετε.

Δημιουργικότητα

Βγάλτε τον καλλιτέχνη από μέσα σας, ζωγραφίζοντας σε χαρτί, οι ίδιοι, τα αγαπημένα μοτίβα του Νταλί. Ζωγραφίστε αυθόρμητα πάνω στο έργο τέχνης «Η Γαλάτεια των Σφαιρών» όπου παρουσιάζεται το πρόσωπό της συντρόφου του Νταλί, Γκαλά, και προβάλλετε τις δημιουργίες σας στους τοίχους της αίθουσας.

Κινηματογραφική προβολή

Παρακολουθήστε το ντοκιμαντέρ του Τζακ Μποντ και γνωρίστε τον Σαλβαντόρ Νταλί στην καθημερινότητά του, το 1965 στη Νέα Υόρκη, όπου αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους γύρω του και έρχεται σε επαφή με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που ήθελε να τα απασχολεί για την προβολή του.

Photos

Καθίστε στον αυθεντικό καναπέ DaliLips και τραβήξτε αναμνηστικές φωτογραφίες σε ένα ειδικά φωτισμένο Photo booth.

Περιήγηση

Περιηγηθείτε στους διαδρόμους της έκθεσης όπου παρουσιάζονται πίνακες με αποφθέγματα του διάσημου καλλιτέχνη. Παράλληλα με τις φάσεις της ζωής του Νταλί, εμφανίζονται έργα κι επεξηγήσεις, για τους κυριότερους σταθμούς της καριέρας του καλλιτέχνη.

 

Anastasia the musical

Από 1η Μαρτίου στο Radio City της Θεσσλονίκης

Anastasia the musical , η συγκλονιστική ιστορία της πριγκίπισσας Αναστασίας, βασισμένη στην αγαπημένη ταινία κινουμένων σχεδίων του 1997, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ένας πολυμελής θίασος ηθοποιών, χορευτών και τραγουδιστών, εντυπωσιακά σκηνικά και εκθαμβωτικά κοστούμια αποτελούν μία υπερπαραγωγή που δεν πρέπει να χάσει κανείς!

 

Λίγα λόγια για την παράσταση

Anastasia the musical, η συγκινητική ιστορία για ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα της ιστορίας: τι συνέβη στη Μεγάλη Δούκισσα Αναστασία Ρομανόφ;

Εν μέσω της αναταραχής της ρωσικής επανάστασης με το καθεστώς των Μπολσεβίκων να βρίσκεται σε άνοδο, η Άνια (Demy), βρίσκεται εγκλωβισμένη σε αυτό που κάποτε ήταν η ρωσική πρωτεύουσα, η Αγία Πετρούπολη και αναζητά να ανακαλύψει ξανά το παρελθόν της, το οποίο πιστεύει ότι βρίσκεται στο Παρίσι. Μαζί με τον πρώην αριστοκράτη, Βλαντ Πόποφ (Θανάσης Τσαλταμπάσης) κι έναν τολμηρό απατεώνα, τον Ντμίτρι (Ίαν Στρατής), που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Άνια για να ξεγελάσουν τη μοναδική εναπομείνασα Ρομανόφ, τη χήρα αυτοκράτειρα Μαρία (Μίρκα Παπακωνσταντίνου – Φωτεινή Μπαξεβάνη για τη Θεσσαλονίκη), ώστε να πιστέψει ότι η Άνια είναι η χαμένη Αναστασία, δραπετεύουν στο Παρίσι.

Ένα ταξίδι γεμάτο περιπέτεια, για να ανακαλύψεις ποιος είσαι και να ορίσεις ποιος είσαι προορισμένος να είσαι!

 

Ταυτότητα Παράστασης

Σκηνοθεσία- απόδοση κειμένου- στίχων: Θέμις Μαρσέλλου

Μουσική διεύθυνση- Διδασκαλία Ορχήστρας: Νικόλας Γουάστωρ

Χορογραφίες: Άννα Αθανασιάδη

Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης

Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού

Φωνητική διδασκαλία- συνοδεία πιάνου: Βασίλης Αλεβίζος

Σχεδιασμός video: Βικτώρια Βελλοπούλου

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Βασιλάτου

Βοηθός ενδυματολόγου: Σοφία Κοζανίτη

Βοηθός σκηνογράφου; Κυριακή Φόρτη

Φροντιστήριο: Βασιλική Τσιλίγκρου

Φωτογραφίες: Διονύσης Κούτσης

Διεύθυνση παραγωγής: Τάκης Γεώργας

Οργάνωση παραγωγής: Χρυσαντίνα Κούλουμπου

Εκτέλεση παραγωγής: Ρίτα Κώνστα

Διεύθυνση εμπορικού τμήματος: Γιώργος Γεώργας

Επικοινωνία: Ελένη Λιλή

Οργάνωση γραφείου παραγωγής: Βικτώρια Λώλη

Πρωταγωνιστούν: Demy, Θανάσης Τσαλταμπάσης, Ίαν Στρατής, Βασίλης Αξιώτης, Κατερίνα Σούσουλα, Πάρις Παρασκευάδης και η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, (Φωτεινή Μπαξεβάνη στη Θεσσαλονίκη)

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Θοδωρής Γιαννόπουλος, Ντόρα Γκέγκα, Μαρία Κοσμάτου, Πάνος Μαλακός, Κοσμάς Μεταξόπουλος, Άνθια Ξυδά, Στέργιος Περτσινίδης, Δανάη Τσούμου και η Θέμις Μαρσέλλου
Στο ρόλο της μικρής Αναστασίας: Αριάδνη Δρόσου & Αναστασία Τζουλάκη Χριστοδούλου

Ορχήστρα:
Διεύθυνση ορχήστρας, πιάνο, πλήκτρα: Νικόλας Γουάστωρ
Φλάουτο, σαξόφωνο, κλαρινέτο: Λεωνίδας Σαραντόπουλος
Σαξόφωνο, κλαρινέτο: Γιώργος Κάστανος
Βιολί: Γεννάδιος Μπίκοφ
Πιάνο, πλήκτρα: Αιμιλιανός Σταυρίνος
Μπάσο, κοντραμπάσο: Γιώργος Κωστόπουλος
Ντραμς, κρουστά: Ιάσονας Γουάστωρ
Τρομπέτα: Διονύσης Κοκόλης

Τσέλο: Βαγγέλης Μπακάλος

 

Ανοιξιάτικες Δασοπεριπέτειες

Καλωσορίζουμε την Άνοιξη

 

Την Κυριακή 3 Μαρτίου η ομάδα της Αιθήρ προσκαλεί παιδιά και γονείς να παίξουν στο Δάσος του Σέιχ Σου παρέα και να παρατηρήσουν τη Φύση που μεταμορφώνεται!

 

Οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα διαλογισμού στη Φύση.

 

Καλωσήρθες στον κόσμο που μπορείς

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού σχολείου Πανοράματος, σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Hippo και τις εκδόσεις Μεταίχμιο, προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Μάριου Μάζαρη “Καλωσήρθες στον κόσμο που μπορείς”.

Ο συγγραφέας του βιβλίου και δάσκαλος θα συζητήσει με τους γονείς για τη σημασία της ψυχικής ενδυνάμωσης των παιδιών στο σχολείο και στο σπίτι, θα εμπνεύσει, θα απλώσει ευτυχία και θα αφήσει φεύγοντας αστερόσκονη και ιδέες για τον κόσμο που ονειρευόμαστε για τα παιδιά μας, μαζί με τα παιδιά μας!

Εθνικό Θέατρο της Βαρσοβίας: Ωραία Κοιμωμένη

Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η ομορφότερη ιστορία αγάπης του κλασικού μπαλέτου, το πιο συναρπαστικό έργο αναζήτησης της αληθινής αγάπης. Η εμπνευσμένη μουσική του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και η αξεπέραστη χορογραφία του Μαριούς Πετιπά, με υπέροχα σκηνικά και κοστούμια εποχής, θα ξαναδώσουν στην «Ωραία Κοιμωμένη» τη διαχρονική της λάμψη σε μια μοναδική καλλιτεχνική συνάντηση με μεγάλα αστέρια του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας.

 

Βασισμένη στο παραμύθι του Καρόλου Περό, η «Ωραία Κοιμωμένη» δικαιολογεί τη φήμη της πιο συγκινητικής ιστορίας του κλασικού μπαλέτου. Πρωταγωνίστρια η Chinara Alizade, αρχιχορεύτρια του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας. Το πρότζεκτ είναι της Νίνα Αβράμενκο, πρώην χορεύτριας του Θέατρου Μπολσόι.  

Η νεογέννητη Πριγκίπισσα, δηλαδή η Πριγκίπισσα Αυγή, υποδέχτηκε στο παλάτι, στην προς τιμήν της γιορτή, τις εφτά Μοίρες για να της ευχηθούν: της Ομορφιάς, της Ευγένειας, της Τρυφερότητας, της Γενναιοδωρίας, του Θάρρους, της Εργατικότητας, της Καλοσύνης.

Πριν όμως της ευχηθεί η έβδομη Μοίρα, η γριά μάγισσα, που δεν είχε προσκληθεί στη γιορτή, καταράστηκε την Πριγκίπισσα να πεθάνει στα δέκατα έκτα γενέθλιά της, αφού τρυπηθεί από ένα αδράχτι. Τελικά όμως, η έβδομη Μοίρα αντιστάθηκε και νίκησε την κατάρα της μάγισσας. Έτσι, επικράτησε το Καλό, έζησε η Πριγκίπισσα και η ευδαιμονία επέστρεψε στο Βασίλειο.

Η «Ωραία Κοιμωμένη» πάντα αποτελούσε πηγή έμπνευσης για όλες τις γενιές των χορευτών και χορογράφων. Σε κάθε κίνηση, σε κάθε σκηνή, σε κάθε πράξη του έργου αποτυπώνεται η διαχρονικότητα των συναισθημάτων και η ομορφιά του κλασικού μπαλέτου. Αυτής που θα φωτίσουν καταξιωμένοι χορευτές του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας.

Online Workshop: Ο ύπνος των παιδιών του δημοτικού

Στο διαδικτυακό workshop “Ο ύπνος των παιδιών του δημοτικού” της Νατάσας Γιαννακάκη, μπορείς να λάβεις έγκυρη πληροφορία σχετικά με τον ύπνο του παιδιού σου και να νιώσεις αυτοπεποίθηση και σιγουριά ως προς τη διαχείρισή του. Επιπλέον θα μάθεις γιατί είναι σημαντικός ο ύπνος των παιδιών 6 – 12 ετών, ποιοι παράγοντες είναι αυτοί που επηρεάζουν τον ύπνο του παιδιού σου και πώς μπορείς να τους βελτιώσεις.

Αν αποζητάς πιο ξεκούραστες και ήρεμες νύχτες και ημέρες με περισσότερη ενέργεια για το παιδί σου αλλά και όλη την οικογένεια, τότε δήλωσε τη συμμετοχή σου στο workshop που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 3 Μαρτίου 2024, στις 10.00 το πρωί.

Μερικές από τις θεματικές:

  • Πως συνδέεται η μάθηση και η μνήμη με τον ύπνο;
  • Πως ο ποιοτικός ύπνος βοηθάει τα παιδιά να διαχειρίζονται καλύτερα τα συναισθήματά τους;
  • Πως επιδρά η χρήση οθονών στη δημιουργικότητα, στην επίλυση προβλημάτων και στις συναισθηματικές τους πρώτες βοήθειες;
  • Πως επηρεάζει η διατροφή τον ύπνο;
  • Πως προσεγγίζουμε τον ύπνο αν το παιδί μας είναι highly sensitive;
  • Μύθοι/ κοινές πεποιθήσεις. Έχουν επιστημονική βάση;
  • Πότε ο ύπνος του παιδιού δεν είναι φυσιολογικός, χρειάζεται διερεύνηση και σε ποιον ειδικό να απευθυνθώ;
  • Πως διαχειριζόμαστε τις μεταβάσεις; Αλλαγή υπνοδωματίου κ.α.
  • Για ποιους λόγους κοιμάται το παιδί πολύ αργά τη νύχτα, έχει πολλές αφυπνίσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας και δυσκολεύεται να ξυπνήσει το πρωί;
  • Ενδείκνυται η χρήση μελατονίνης;
  • Πως επηρεάζει ο τρόπος ζωής της οικογένειας και οι εξωσχολικές δραστηριότητες τον ύπνο των παιδιών;
  • Ασφαλής δεσμός & συρρύθμιση

 

Εισηγήτρια: Νατάσα Γιαννακάκη, Σύμβουλος Ύπνου Παιδιών & Ενηλίκων

Έκθεση αφίσας: Komplett Kafka

Μια βιογραφία σε κόμικς του Nicolas Mahler

Με αφορμή το επετειακό έτος 2024 για τον Φραντς Κάφκα, παρουσιάζεται η έκθεση αφίσας Komplett Kafka σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη Nicolas Mahler και το Literaturhaus Stuttgart (Λογοτεχνικό Σπίτι της Στουτγκάρδης).

Ο Φραντς Κάφκα δεν ήταν μόνο συγγραφέας, είχε μεγάλο πάθος και για το σχέδιο: «Εγώ, κορίτσι μου, υπήρξα μεγάλο ταλέντο στο σχέδιο», έγραφε εν μέρει ειρωνικά αλλά και με κρυφή περηφάνια το 1913 στην αιώνια αρραβωνιαστικιά του, τη Φελίτσε Μπάουερ, για τις καλλιτεχνικές του φιλοδοξίες.

Τα σχέδια που σκάρωνε του έδιναν κάποτε «μεγαλύτερη ικανοποίηση από κάθε τι άλλο», αναφέρει κάπου. Τι πιο ταιριαστό, λοιπόν, από το να τιμηθεί η επέτειός του με μια βιογραφία σε κόμικ, σχεδιασμένη μάλιστα από τον Nicolas Mahler, του οποίου τα σκίτσα έχουν ένα εξίσου μινιμαλιστικό ύφος;

Ο Μάλερ αναδεικνύει τη ζωή και το έργο του Κάφκα με τρόπο απαράμιλλα πνευματώδη και καυστικό, ενώ δεν διστάζει να αγγίξει και ορισμένα μεγάλα ερωτήματα: Γιατί απέτυχε το σχέδιο του Κάφκα να συντάξει μια σειρά φτηνών ταξιδιωτικών οδηγών; Ποιος έγραψε τη συνέχεια ενός από τα σημαντικότερα βιβλία του με τίτλο «Η επαναμεταμόρφωση του Γκρέγκορ Σάμσα»; Και τι κρύβεται πίσω από την ιστορία με τη «λευκή σκλάβα»; Απαντήσεις στα παραπάνω και άλλα πολλά θα βρείτε στο Komplett Kafka. (Πηγή: Εκδόσεις Suhrkamp)

 

Λίγα λόγια για τον Nicolas Mahler

Ο Nicolas Mahler γεννήθηκε το 1969 στη Βιέννη, όπου ζει και εργάζεται ως σχεδιαστής κόμικς και εικονογράφος. Κόμικς και γελοιογραφίες του δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά όπως Die Zeit, NZZ am Sonntag, την κυριακάτικη Frankfurter Allgemeine και το σατιρικό περιοδικό Titanic. Για το ευρύτατο έργο του έχει αποσπάσει πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων το βραβείο Max und Moritz ως ο «καλύτερος γερμανόφωνος καλλιτέχνης κόμικς» το 2010, το βραβείο Literaturhäuser το 2015 και το βραβείο Sondermann το 2019. Ο Mahler είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Σχολής για την Ποίηση στη Βιέννη.

 

Dancing babies – Χορός με μάρσιπο

Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος για ένα βρέφος από την αγκαλιά του γονέα του. Η σωματική επαφή από την εμβρυική ηλικία είναι το βασικό μέσο αλληλεπίδρασης του παιδιού με τον κόσμο. Όταν το βρέφος ακουμπάει και στηρίζεται στον γονέα νιώθει ασφάλεια, σιγουριά και ηρεμία. Ένα χάδι, το κράτημα του χεριού του, μία αγκαλιά είναι ικανά να το γεμίσουν με αυτοπεποίθηση και αποδοχή, ενισχύοντας τον δεσμό αυτό. Σε αυτά τα συναισθήματα που γεννιούνται μέσα από την επαφή, στηρίχθηκε και δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Dancing babies-χορός με μάρσιπο», για γονείς και βρέφη από 3 μηνών και άνω. Και οι δύο, ενωμένοι σαν ένα σώμα, μοιράζονται τη χαρά της κίνησης και του χορού μέσα από την εμπειρία αυτού του ξεχωριστού μαθήματος.

Η έκφραση και η εκτόνωση μέσω του χορού βοηθά το μωρό να χαλαρώσει αλλά και τον γονέα να γυμναστεί και κυρίως να απολαύσει μία στιγμή παύσης από την καθημερινότητα διασκεδάζοντας. Αφήστε τη μουσική να σας παρασύρει στο ρυθμό της μέσα από χορογραφίες ειδικά και κατάλληλα διαμορφωμένες για “babywearing” γονείς!

Φορώντας άνετα ρούχα, το μάρσιπό σας και… το μωρό σας έχετε τη δυνατότητα να χορέψετε στο workshop που θα πραγματοποιηθεί στο καφέ βιβλιοπωλείο “Έτσι κάνουν οι μπαλαρίνες” το Σάββατο 17/02, στις 12.00.

Για τη συμμετοχή σας στο μάθημα δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία με τον χορό.

Εμψύχωση: Δώρα Μελά

Μεγαλώνοντας μαζί με τα παιδιά μας

Τα Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Θεσσαλονίκης βρίσκονται πάντα και με κάθε δυνατό τρόπο κοντά στην οικογένεια και στα παιδιά. Μέσα στο πλαίσιο της διαρκούς συνεργασίας σχολείου-οικογένειας, διοργανώνουν για δέκατη ένατη συνεχή χρονιά τις «Απογευματινές συναντήσεις γονέων για τις ανάγκες και τους προβληματισμούς της σύγχρονης οικογένειας» με θέμα: «Μεγαλώνοντας μαζί με τα παιδιά μας».

 

Στις συναντήσεις αυτές συζητούνται και αναλύονται θέματα καθημερινά που απασχολούν και προβληματίζουν γονείς και εκπαιδευτικούς σε σχέση με τον γνωστό-άγνωστο κόσμο των παιδιών μας. Κάθε Δευτέρα ή Τετάρτη από τις 14 Φεβρουαρίου έως και τις 17 Απριλίου 2024 από τις 18:00 έως τις 19:30 πραγματοποιούνται συναντήσεις στους χώρους των Εκπαιδευτηρίων, στους Ελαιώνες Πυλαίας, παίρνουν τον λόγο καταξιωμένοι ειδικοί επιστήμονες και δίνεται η δυνατότητα στους/στις συμμετέχοντες/ουσες να αφουγκραστούν, να συζητήσουν και να εκφράσουν τις απορίες και τους ιδιαίτερους προβληματισμούς τους.

 

Πεποίθηση των “Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης” είναι ότι η συμμετοχή και η συνεργασία των γονέων θα συμβάλλουν στη βελτίωση της ζωής, της ανάπτυξης και της συμπεριφοράς των παιδιών.

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα

Φεβρουάριος

Τετάρτη 14/2

«Η οικογένεια μας: Δίνουμε ρίζες… δίνουμε φτερά;»

Κατά τη διάρκεια της εξελικτικής πορείας της οικογένειας δημιουργούνται δυναμικές που επηρεάζουν τα μέλη της ως προσωπικότητες, καθώς και τις μεταξύ τους σχέσεις. Με ποιον τρόπο χτίζεται ένα σύστημα αξιών και επικοινωνίας και πώς καλλιεργείται γόνιμο έδαφος, για να οδηγηθούν τα παιδιά στην αυτονομία; Πώς προσδιορίζεται η ανεξαρτησία στο πλαίσιο του οικογενειακού συστήματος και ποια είναι η σημαντικότητά της; Πόσο κρίσιμη είναι η γονεϊκή εμπλοκή στο ταξίδι των παιδιών προς την ανεξαρτησία και με ποιους τρόπους μπορεί να υποστηριχθεί;

Πόπη Λάμπα, MSc Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία, Σχολική Ψυχολόγος Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

 

Τετάρτη 21/2

«Βιοηθική και παιδί: Αλήθειες, μύθοι και θεωρίες»

Η βιοηθική είναι ένας νέος επιστημονικός κλάδος, ο οποίος δημιουργήθηκε εξαιτίας της ραγδαίας βιοτεχνολογικής ανάπτυξης στους τομείς της ιατρικής, της βιολογίας και της βιοϊατρικής. Διερευνά ηθικά ζητήματα και ερωτήματα που αφορούν κυρίως στα δικαιώματα ασθενών, στις σχέσεις ιατρού-ασθενή και νοσηλευτικού προσωπικού, στην ευθανασία, στις μεταμοσχεύσεις, στην ευγονική, καθώς και σε άλλα βιοτεχνολογικά και γενετικά θέματα. Ποιες αρχές διέπουν την εφαρμογή της βιοηθικής; Μέχρι πού προστατεύονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και ποιοι είναι οι περιορισμοί της επιστήμης και της τεχνολογίας σε διλήμματα και αποφάσεις που αφορούν εμάς και τα παιδιά μας; Πόσο σίγουροι είμαστε ότι οι αποφάσεις αυτές θα είναι ορθές, ασφαλείς και προς το συμφέρον των ανηλίκων;

Μαριάννα Βασιλείου, Νομικός, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ

 

Δευτέρα 26/2

«Όρια και επιπτώσεις μέσα στην οικογένεια. Τι μπορώ να πω, τι μπορείς να ακούσεις.»

Η δημιουργία ασφαλών ορίων βοηθά στην ομαλή λειτουργία των μελών μέσα στην οικογένεια. Πώς μπορούμε να βρούμε την κατάλληλη ισορροπία και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις ελαχιστοποιώντας τις συγκρούσεις, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σαφή όρια; Ποιες είναι οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις από την ύπαρξη ή απουσία ορίων; Υπάρχει όριο στα όρια;

Εύχαρις Παναγοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Υγιεινής και Προαγωγής Υγείας, Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ

 

Τετάρτη 28/2

«Ο ύπνος των παιδιών: Η σημαντικότητά του στη συνολική υγεία και ανάπτυξη του παιδιού»

O ύπνος αποτελεί μια αδιαπραγμάτευτη βιολογική ανάγκη και όταν τίθεται ως μία από τις προτεραιότητες, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν το μέγιστο δυναμικό τους. Ποιες συνθήκες, συνήθειες και δυναμικές ευνοούν και ποιες εμποδίζουν τον ποιοτικό ύπνο; Ποια η σημασία του ύπνου στη σωματική, ψυχική και συναισθηματική υγεία των παιδιών; Πώς μπορούμε πρακτικά να υποστηρίξουμε τον ύπνο των παιδιών μας; Πώς επηρεάζει ο ύπνος τη σχολική επίδοση, τη συμπεριφορά και την ευεξία τους;

Νατάσα Γιαννακάκη, Σύμβουλος Ύπνου Παιδιών & Ενηλίκων, Ιδρύτρια του Our Nest | Integrated Sleep Support

 

Μάρτιος

Τετάρτη 13/3

«Η χρήση της οθόνης και η επιρροή αυτής σε τομείς μάθησης»

Τα τελευταία χρόνια η συνεχώς αυξανόμενη χρήση της οθόνης, σε όλες τις μορφές της, έχει προβληματίσει γονείς και εκπαιδευτικούς για τις πιθανές συνέπειές της σε τομείς που αφορούν τη συνολική ανάπτυξη του παιδιού και κυρίως της μάθησης. Ποιος είναι όμως ο αντίκτυπος της διαρκούς χρήσης της οθόνης στη σχολική πορεία των παιδιών μας; Ποιες ηλικίες είναι πιο ευάλωτες στη χρήση της και γιατί; Πώς επηρεάζεται ο εγκέφαλος, η συγκέντρωση και η πρόσληψη της γνώσης από αυτήν; Τι περιθώρια έχουμε να αξιοποιήσουμε τη χρήση της οθόνης με δημιουργικό και ασφαλή τρόπο, ώστε να μειώσουμε τις αρνητικές συνέπειες;

Πέπη Κολαρά, MSc, Λογοθεραπεύτρια – Ειδική παιδαγωγός, Επιστημονικά Υπεύθυνη κέντρου ΑΛΜΑ

 

Τετάρτη 20/3

«Κι αν σου τύχει;» – Πρώτες βοήθειες – Α΄ μέρος

Η παροχή πρώτων βοηθειών έχει μεγάλη αξία και είναι συχνά καθοριστική για τη ζωή του ανθρώπου σε περίπτωση ατυχήματος ή ξαφνικής ασθένειας. Τι μπορούμε να κάνουμε μέχρι να έρθει η ιατρική βοήθεια; Να παρέμβουμε ή όχι; Αν κάνουμε κάποιο λάθος και βλάψουμε τον ασθενή; Είναι εύλογα ερωτήματα και συχνά μπορεί να μην έχουμε την ψυχραιμία να δράσουμε κατάλληλα. Η έλλειψη ψυχραιμίας όμως πηγάζει από την έλλειψη γνώσης. Στο Α΄ μέρος θα μιλήσουμε για την καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση σε ενήλικα, σε παιδί, σε βρέφος και για τη θέση ανάνηψης.

Αθανάσιος Κοτσαμπασίδης, Διασώστης-Πλήρωμα ασθενοφόρου, Εκπαιδευτής Πρώτων Βοηθειών πιστοποιημένος από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης, Υπεύθυνος Εκπαίδευσης Πρώτων Βοηθειών Ελληνικής Ένωσης Έρευνας και Διάσωσης

 

Τετάρτη 27/3

«Η ασφάλεια των παιδιών μας και το νομικό πλαίσιο γύρω από αυτή»

Μια περιήγηση στο διαδίκτυο ή έστω μια υποτυπώδης παρακολούθηση των δελτίων ειδήσεων και των ενημερωτικών εκπομπών μάς κάνει συχνά να ανησυχούμε για την ασφάλεια των παιδιών μας. Συχνά προκύπτουν προβληματισμοί για την προστασία τους σε θέματα που αφορούν τη σεξουαλική παρενόχληση ή αποπλάνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία. Πόσο ο νόμος προστατεύει τα παιδιά μας από το να γίνουν θύματα τέτοιων πράξεων; Πώς μπορεί να αποφευχθεί μια πιθανή εκμετάλλευσή τους; Μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια και να προφυλάξουμε τα νέα αυτά μέλη της κοινωνίας από κακοποιητικές συμπεριφορές τέτοιου τύπου;

  • Μαριάννα Βασιλείου, Νομικός – Υποψήφια Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ
  • Ελένη Ζαγγελίδου, Προϊσταμένη Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης
  • Αξιωματικός της υποδιεύθυνσης προστασίας ανηλίκων ΕΛΑΣ Θεσσαλονίκης

 

Απρίλιος

Τετάρτη 3/4

«Κι αν σου τύχει;» – Πρώτες βοήθειες – Β΄ μέρος

Πώς θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα όπως: απώλεια αισθήσεων, πνιγμονή, αιμορραγίες – ρινορραγία, εγκαύματα, τσιμπήματα, έμφραγμα, εγκεφαλικό και επιληπτική κρίση. Οργάνωση οικιακού κυτίου Πρώτων Βοηθειών.

Αθανάσιος Κοτσαμπασίδης, Διασώστης-Πλήρωμα ασθενοφόρου, Εκπαιδευτής Πρώτων Βοηθειών πιστοποιημένος από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης, Υπεύθυνος Εκπαίδευσης Πρώτων Βοηθειών Ελληνικής Ένωσης Έρευνας και Διάσωσης

 

Τετάρτη 10/4

«Προεφηβεία – Τρόποι Διαχείρισης»

Όλο και νωρίτερα οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με την έναρξη της προεφηβείας. Πόσο εύκολο είναι να αναγνωριστούν τα σημάδια; Πώς μπορεί ο γονέας να διαχειριστεί αυτή τη μεταβατική περίοδο λαμβάνοντας υπόψη τα «θέλω» του παιδιού αλλά και τα δικά του «θέλω»; Πόσο εφικτό είναι να αποφευχθούν εντάσεις στη μεταξύ τους σχέση και να μπουν σαφή όρια και από τις δύο πλευρές;

Καμπουρίδου Φωτεινή, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας & Επαγγελματικού Προσανατολισμού

 

Τετάρτη 17/4

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό – Προτάσεις για την ομαλή προσαρμογή του μαθητή στο νέο σχολικό περιβάλλον»

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον από τους ειδικούς στο θέμα της ομαλής μετάβασης των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Πόσο σημαντική θεωρείται πλέον η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού ως παράγοντας της προσαρμοστικότητάς του στο νέο περιβάλλον; Τι είναι αναγκαίο να γνωρίζουν οι γονείς και ποιος ο ρόλος τους σε αυτή τη σημαντική στιγμή του παιδιού τους;

  • Βάγια Γιουβάνογλου, Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης
  • Νίκος Πανουργιάς, Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης
  • Πόπη Λάμπα, MSc Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία, Σχολική Ψυχολόγος Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

 

 Δήλωση Συμμετοχής 

Μουσικές από τις άκρες της γης: Άπω Ανατολή

Το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου ξημερώνει η Κινέζικη Πρωτοχρονιά και η Κ.Ο.Θ. υποδέχεται τη χρονιά του δράκου κατά τους Κινέζους, με έργα που αποπνέουν άρωμα Άπω Ανατολής και καλεσμένους δύο διακεκριμένους καλλιτέχνες.

Πρόγραμμα:
Τακάσι Γιοσιμάτσου (1953): 3 White Landscapes, έργο 47α (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Τσέλο: Λίλα Μανώλα
Φλάουτο: Ματούλα Χατζή
Άρπα: Ντενίτσα Ντιμιτρόβα

Τόρου Τακεμίτσου (1930-1996): How slow is the wind (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Yuankai Bao (1944): ‘Sunrise of Jade Mountain’ & ‘Dabong Festival’ από το έργο ‘Sketches of Taiwan’ (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Γουάνγκ Ι-Γου (1980): Adagio – to Youth (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
Ζε Τσανχάο (1933) & Τσεν Γκανγκ (1935): ‘Butterfly Lovers’ κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα (1958)

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.

Δείτε το βίντεο εδώ.