Το μουσικό εργαστήρι “Χαρά και Μουσική” προσφέρει την ευκαιρία στα παιδιά παιδικών σταθμών, νηπιαγωγείων και πρώτων τάξεων δημοτικών σχολείων να παρακολουθήσουν μουσικοπαιδαγωγικά προγράμματα ειδικά σχεδιασμένα για την ηλικία και τα ενδιαφέροντά τους.
Παρέχονται παρακάτω πληροφορίες αναλυτικά για κάθε ένα από τα 9 προγράμματα:
- Ο Πέτρος και ο Λύκος
- Το καρναβάλι των ζώων
- Ο ποντικός και η θυγατέρα του
- Οι τέσσερις εποχές
- Μουσικές ομπρέλες
- Ο γύρος του κόσμου με μουσική
- Η ορχήστρα των συναισθημάτων
- Τι είναι η μουσική;
- Μουσικές περιπέτειες
O Πέτρος και ο Λύκος, ένα μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά ηλικίας 4 – 6 και 6 – 8 χρονών
Το παραμύθι ο Πέτρος και ο Λύκος και η μουσική που έγραψε για αυτό ο Ρώσος συνθέτης Σεργκέι Προκόφιεφ το 1936 αποτελούν μια πολύ καλή αφορμή για να γνωρίσουν τα παιδιά τα μουσικά όργανα της ορχήστρας αλλά και να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της ιστορίας χωρίς λόγια αλλά αφήνοντας τα ίδια τα μουσικά όργανα να τη διηγηθούν.
Ο κάθε ήρωας του παραμυθιού είναι και ένα όργανο ή μία ομάδα οργάνων. Στο μουσικό παραμύθι του Σεργκέι Προκόφιεφ το φλάουτο κάνει το πουλί, το όμποε την πάπια, τα έγχορδα εκπροσωπούν το γενναίο Πέτρο, τα κόρνα της ορχήστρας με το βαρύ ήχο τους είναι ο λύκος, το παιχνιδιάρικο κλαρινέτο γίνεται η γάτα του Πέτρου, και το φαγκότο ο αυστηρός παππούς του, ενώ η εμφάνιση των κυνηγών συνοδεύεται από τους θριαμβευτικούς ήχους των τυμπάνων.
Τα παιδιά θα παρακολουθήσουν τη ιστορία συνοδευόμενη με προβολή σλάιντς, θα χρωματίσουν τα μουσικά όργανα και θα κατασκευάσουν μια μάσκα από τους ήρωες της ιστορίας. Χρησιμοποιώντας τις μάσκες και τη μουσική θα παίξουν τη δικιά τους εκδοχή του μουσικού παραμυθιού ο Πέτρος και ο Λύκος.
Διδακτικοί στόχοι:
- γνωριμία με τα μουσικά όργανα της ορχήστρας
- γνωριμία με έργα μεγάλων συνθετών ( Προκόφιεφ)
- γνωριμία με τις μουσικές έννοιες (ταχύτητα, δυναμική, ύψος) και τον χαρακτήρα της μουσικής (έκφραση συναισθημάτων)
- δραματοποίηση ιστορίας με αφορμή μουσικά θέματα
- δημιουργία τραγουδιών με βάση δοσμένα μουσικά θέματα
- εικαστική έκφραση και άσκηση κινητικής δεξιότητας
Διάρκεια του προγράμματος 1,5 ώρα.
Το καρναβάλι των ζώων, μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά 3 – 4 και 4 – 6 χρονών
Ο συνθέτης Καμιγ Σαιν-Σάνς το Φεβρουάριο του 1886 έγραψε μέσα σε λίγες μέρες «Το Καρναβάλι των Ζώων» (Lecarnavaldesanimaux). Μεγάλη φαντασία των ζώων (Grandfantaisiezoologique) είναι ο υπότιτλος του έργου, το οποίο αποτελείται από 14 μικρές εικόνες – προσωπογραφίες, όπου παρωδούνται ιστορίες, κάποιοι μύθοι και χαρακτηριστικά ζώων.
Ο συνθέτης έγραψε το Καρναβάλι παράλληλα όταν εργαζόταν για τη Συμφωνία Αρ. 3 του Οργάνου. Πρόκειται για ένα λαμπερό, πνευματώδες, παράδοξο παιχνίδι, όλο χιούμορ, φαντασία, εφευρετικότητα και φινέτσα. Το έργο γράφτηκε για δύο πιάνα, δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο, κοντραμπάσο, φλάουτο, κλαρινέτο, ξυλόφωνο και χαρμόνικα. Αν και είναι γραμμένο για μικρό σύνολο οργάνων, το έργο είναι υπόδειγμα ευρηματικής ενορχήστρωσης. Το Καρναβάλι των ζώων μετά το θάνατο του συνθέτη έγινε ίσως το πιο δημοφιλές και πολυπαιγμένο έργο του.
Με αφορμή το έργο του Καμίγ Σαιν Σανς «Το καρναβάλι των ζώων» θα γνωρίσουν τα παιδιά τα μουσικά όργανα της ορχήστρας. Θα φτιάξουν μάσκες των ζώων και θα ταιριάξουν τον ήχο των μουσικών οργάνων με βασικά χαρακτηριστικά των ζώων. Με την ακρόαση της μουσικής του Καμίγ Σαιν Σανς θα μαντέψουν ποιο ζώο έχει μασκαρευτεί και ποιο όργανο παίζει το μουσικό απόσπασμα και θα εκφραστούν σύμφωνα με τη μουσική έννοια που κρύβεται σε κάθε μουσικό κομμάτι.
Στο τέλος παίρνοντας τις μάσκες τα παιδιά θα πάρουν μέρος στη μεγάλη μουσική παρέλαση.
Διδακτικοί στόχοι:
- Ενεργητική ακρόαση μουσικής
- Γνωριμία με έργα μεγάλων συνθετών ( Σαιν Σανς)
- Γνωριμία με τα όργανα της ορχήστρας
- Άσκηση στο παίξιμο κρουστών οργάνων
- Ανάπτυξη της εκφραστικής κίνησης
- Άσκηση μουσικής μνήμης
- Άσκηση της φωνής με το ομαδικό τραγούδι των μελωδιών του έργου
Διάρκεια του προγράμματος 1,5 ώρα.
Ο ποντικός και η θυγατέρα του, ένα μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά 4 – 6 και 6 – 8 χρονών
Το λαϊκό παραμύθι «ο Ποντικός και η Θυγατέρα του» δίνει την αφορμή να μιλήσουν τα παιδιά για την ελληνική παράδοση και να γνωρίσουν τα παραδοσιακά μουσικά όργανα. Θα δραματοποιήσουν την ιστορία με τους ρόλους του ποντικού, της θυγατέρας του, του ήλιου, του φεγγαριού, του σύννεφου, του βοριά, του κάστρου και του ποντικού – γαμπρού. Με τη συνοδεία μουσικής θα παραστήσουν μουσικοκινητικά τις σκηνές του παραμυθιού, θα συνοδέψουν τα τραγούδια με τα μουσικά όργανα και θα τελειώσουν το παραμύθι με έναν ωραίο χορό.
Στο τραγούδι «εμπρός λοιπόν κορούλα μου» στίχους και μουσική έχουν γράψει ο Νίκος Θεοδωρίδης και η ομάδα «ελάτε να παίξουμε», ενώ οι στίχοι και η μουσική των υπόλοιπων τραγουδιών καθώς και η επιμέλεια των μουσικών αποσπασμάτων είναι της Κατερίνας Κουθούρη και της Μαρίας Κουρκουρίκα.
Διδακτικοί στόχοι:
- Γνωριμία με τα παραμύθια της ελληνικής παράδοσης
- Γνωριμία με τα ελληνικά παραδοσιακά όργανα
- Άσκηση μουσικοκινητικής έκφρασης
- Άσκηση της φωνής με το ομαδικό τραγούδι
- Γνωριμία με τα είδη μουσικής σύνθεσης (ροντό, κανόνας, παραλλαγές κλπ)
- Ελεύθερη θεατρική έκφραση μέσα από την δραματοποίηση του παραμυθιού
Διάρκεια του προγράμματος 1,5 ώρα.
Οι τέσσερις εποχές, μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά 3 – 4 και 4 – 6 και 6 – 8 χρονών
Ο Αντόνιο Βιβάλντι γεννήθηκε στη Βενετία το 1678. Ήταν συνθέτης και βιολιστής και ήταν γνωστός σαν ο κόκκινος παπάς εξαιτίας του κόκκινου χρώματος των μαλλιών του. Συνέθεσε πολλά ωραία μουσικά κομμάτια αλλά το πιο γνωστό σίγουρα είναι το έργο «οι τέσσερις εποχές»
Είναι κοντσέρτα για σόλο βιολί και ορχήστρα εγχόρδων μαζί με όργανο ή τσέμπαλο. Κάθε κοντσέρτο συνοδευόταν και από πληροφορίες σχετικές με το σκηνικό και τα συμβάντα που περιγράφει η μουσική.
Οι «τέσσερις εποχές» ανήκουν στα έργα προγραμματικής μουσικής όπου ο συνθέτης προσπαθεί μέσω των ηχοχρωμάτων των οργάνων της ορχήστρας να μας πει μια ιστορία, ή να μας ζωγραφίσει μουσικά μια εικόνα. Τα κοντσέρτα είναι τέσσερα: η Άνοιξη, το Καλοκαίρι, το Φθινόπωρο και ο Χειμώνας.
Τα παιδιά θα γνωρίσουν τα έγχορδα της ορχήστρας, θα τραγουδήσουν τα μουσικά θέματα και θα παραστήσουν μουσικοκινητικά τις μουσικές εικόνες των τεσσάρων εποχών.
Διδακτικοί στόχοι:
- Γνωριμία με έργα μεγάλων συνθετών ( Βιβάλντι)
- Γνωριμία με τα έγχορδα όργανα της ορχήστρας
- Άσκηση της φωνής με το ομαδικό τραγούδι
- Διάκριση του ύφους της μουσικής
- Απόδοση μουσικής με χρώματα και εικόνες
- Άσκηση της φαντασίας των παιδιών με την διήγηση ιστοριών εμπνευσμένων από τη μουσική
- Άσκηση στην ενεργητική μουσική ακρόαση
- Γνωριμία με ήθη και έθιμα της παράδοσης στον κύκλο του χρόνου
Διάρκεια του προγράμματος 1,5 ώρα.
Μουσικές ομπρέλες, μουσικο- παιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά 4 – 6 χρονών
Με ήχους περιβάλλοντος, τραγούδια και ιστορίες που έχουν σχέση με τη βροχή τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν, εκφράζονται φωνητικά και κινητικά και αποθηκεύουν την έμπνευσή τους καταγράφοντας τη μουσική τους.
Διδακτικοί στόχοι:
- Γνωριμία με τη διάρκεια του ήχου
- Άσκηση φωνής με το ομαδικό τραγούδι
- Άσκηση της κίνησης με την μίμηση χορευτικών μοτίβων
- Εικαστική αποτύπωση μουσικής
- Εισαγωγή στη μουσική παρτιτούρα και γραφή
Το πρόγραμμα διαρκεί 1,5 ώρα
Ο γύρος του κόσμου με μουσική, πρόγραμμα για παιδιά 4 – 6 και 6 – 10 χρονών
Παιχνίδια, χοροί και μουσική από τις 5 ηπείρους γίνονται αφορμή για μουσικές και χορευτικές δράσεις. Με όχημα τη μουσική και τα παιχνίδια των παιδιών γίνεται ο γύρος του κόσμου.
Διδακτικοί στόχοι:
- Γνωριμία με μουσικές του κόσμου
- Άσκηση φωνής με το ομαδικό τραγούδι
- Άσκηση της κίνησης με την μίμηση χορευτικών μοτίβων
- Γνωριμία με τα μουσικά όργανα των ηπείρων
- Γνωριμία με ομαδικά παιχνίδια άλλων λαών
- Ίδια και διαφορετικά παιχνίδια των παιδιών του κόσμου
Το πρόγραμμα διαρκεί 1,5 ώρα
Ορχήστρα των συναισθημάτων, ένα πρόγραμμα συναισθηματικής Αγωγής για παιδιά Α’ – Γ’ τάξης Δημοτικού
Στο πρόγραμμα Η ορχήστρα των συναισθημάτων της Χαράς και Μουσικής τα παιδιά ταξιδεύουν στη χώρα των συναισθημάτων και έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν τις συναισθηματικές και κοινωνικές ικανότητες που θα τα βοηθήσουν ευρύτερα στην ψυχοκοινωνική τους προσαρμογή και στις σχέσεις τους με τους «σημαντικούς άλλους».
Μέσα από παιχνίδια, τραγούδια και μουσικές, θεατρικό παιχνίδι, παραμύθια, κατασκευές και με τη δύναμη της ομαδικότητας η παιδαγωγός σαν μαέστρος καθοδηγεί τα παιδιά στην προσπάθειά τους να γνωρίσουν τον όμορφο αλλά και δύσκολο συναισθηματικό τους κόσμο. Η μουσική καθώς είναι πολύ αγαπητή στα παιδιά, αλλά και επειδή με αυτή εκφράζονται συναισθήματα και διαθέσεις παίζει σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα αυτό.
Διδακτικοί στόχοι:
- Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών
- Ενίσχυση της ενσυναίσθησης
- Αναγνώριση και διαχείριση των συναισθημάτων
Το πρόγραμμα διαρκεί 1,5
Τι είναι η Μουσική; Πρόγραμμα για παιδιά 4 – 6 και 6 – 8 χρονών
Με αφορμή το βιβλίο του Σατόσι Κιταμόρα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο ” Ιγκόρ, το πουλί που δεν μπορούσε να τραγουδήσει”, τα παιδιά θα ταξιδέψουν στο κόσμο της μουσικής και θα γνωρίσουν τα είδη της και τα μουσικά όργανα με τα οποία παίζονται αυτά.
Διδακτικοί στόχοι:
- Γνωριμία με τα στοιχεία της μουσικής ρυθμός, μελωδία και αρμονία
- Γνωριμία με τα είδη της μουσικής ( Τζαζ, Ροκ,Συμφωνική, παραδοσιακή ελληνική και άλλων χωρών)
- Άσκηση φωνής με το ομαδικό τραγούδι
- Κατασκευή μουσικού οργάνου από ανακυκλώσιμα υλικά
- Διασκευή γνωστών τραγουδιών με αλλαγές στους στίχους
Το πρόγραμμα διαρκεί 1,5 ώρα
Μουσικές περιπέτειες, μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά 4 – 6 και 6 – 8 χρονών
Το μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα Μουσικές περιπέτειες έχει σαν στόχο τη δημιουργία μουσικών ερεθισμάτων στα παιδιά που θα το παρακολουθήσουν αλλά και στην παροχή μουσικών γνώσεων με βιωματικό τρόπο και παιγνιώδη μορφή, έτσι ώστε να παρακινηθούν να ασχοληθούν αργότερα με τη μουσική πράξη και εκτέλεση (εκμάθηση μουσικού οργάνου, συμμετοχή σε χορωδίες και ορχήστρες κ.ά.)
Το πρόγραμμα Μουσικές περιπέτειες μπορεί να διαρκέσει από 1 έως 4 διδακτικές ώρες. Οι ενότητες είναι ανεξάρτητες η μία από την άλλη και η θεματική μπορεί να επιλεγεί σε συνεννόηση με τους διδάσκοντες, ανάλογα με τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό.
Διδακτικοί στόχοι:
- ενεργητική ακρόαση μουσικής
- γνωριμία με μορφές σύνθεσης
- γνωριμία με μεγάλους συνθέτες
- φωνητική άσκηση
- αποτύπωση μουσικής
- εκτέλεση μουσικής
- άσκηση στο ρυθμό
- γνωριμία με τις μουσικές έννοιες
- γνωριμία με τα μουσικά όργανα της ορχήστρας
- γνωριμία με τα ελληνικά παραδοσιακά όργανα
Χρήσιμες Πληροφορίες
Τα προγράμματα παρουσιάζονται στον φιλόξενο χώρο της Χαράς και Μουσικής ή στο χώρο των σχολείων.
Το κόστος των προγραμμάτων στο χώρο των σχολείων κυμαίνεται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών (3 – 4 ευρώ + ΦΠΑ).
Στη Χαρά και Μουσική (Μεταμορφώσεως 13, Άνω Περαία) το κόστος είναι 3 ευρώ + ΦΠΑ/παιδί ανά επίσκεψη.
Στοιχεία επικοινωνίας 2392 400752 , 6973 599041 και 6937 216816.
Γράψτε το σχόλιό σας
Αν θέλετε να λαμβάνετε το εβδομαδιαίο newsletter των Πυγολαμπίδων παρακαλώ κάντε εγγραφή εδώ.
Δείτε τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας μας.