Διεθνές Συνέδριο «Play on Early Education» για την εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας μέσα από το παιχνίδι – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Διεθνές Συνέδριο «Play on Early Education» για την εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας μέσα από το παιχνίδι

Μετά από 2 χρόνια απουσίας από συνέδρια και εκδηλώσεις που αφορούν την εκπαίδευση και όχι μόνο, το 2ο διεθνές συνέδριο Play On Athens ήταν η καλύτερη επιστροφή σε μία πραγματικότητα που μας έλειψε αρκετά.

4 ημέρες, από τις 27 έως και τις 30 Απριλίου, γεμάτες με εργαστήρια και ομιλίες από Έλληνες αλλά και διεθνείς ομιλητές.

Στις 27 Απριλίου ο κόσμος άρχισε να έρχεται για να κάνει την εγγραφή και να παραλάβει το πρόγραμμα των υπόλοιπων ημερών καθώς και για να συμμετέχει σε βιωματικά workshop, αφού η πρώτη ημέρα ήταν αποκλειστικά για τα πρώτα workshop με τα περισσότερα να πραγματοποιούνται στον εξωτερικό χώρο..

Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας του Συνεδρίου που αφορά το παιχνίδι και το ρόλο του στην εκπαίδευση των παιδιών προσχολικής ηλικίας, περιλάμβανε ομιλίες και παρουσιάσεις αλλά και βιωματικά εργαστήρια, όπως παιχνίδι με σαπουνόφουσκες!

 

Ο Τομ Χόμπσον από το Σιάτλ, γνωστός ως «Teacher Tom», ίσως ο πιο διάσημος δάσκαλος προσχολικής αγωγής παγκοσμίως, ο οποίος δουλεύει εντελώς βιωματικά στο σχολείο του στο Σιάτλ το Woodland Park, τόνισε πως είναι λυπηρό όταν ένα μικρό παιδί ανυπομονεί για το Σαββατοκύριακο, ενώ θα έπρεπε να ανυπομονεί να πάει στο σχολείο να παίξει με τους φίλους του και αυτό είναι κάτι που πρέπει να κάνει ένα πετυχημένο σχολείο.
Σημείωσε ότι αυτό που ενδιαφέρει τα παιδιά πιο πολύ από όλα είναι το να ανακαλύπτουν τον κόσμο μέσα από πραγματικά αντικείμενα ακόμα και από αυτά που ίσως για κάποιον μεγάλο να αποτελούν «σκουπίδια». Όπως είπε, κάτι που σε έναν ενήλικο φαίνεται άχρηστο, για το παιδί μπορεί να είναι πολύτιμο γιατί μπορεί να είναι το υλικό μιας κατασκευής που θα την έχει φτιάξει μόνο του.

 

Ένα παιδί δεν πρέπει να ανυπομονεί για το Σαββατοκύριακο, πρέπει να διασκεδάζει και να παίζει κάθε μέρα, τόνισε και ο Βρετανός playworker Μέινελ Γουόλτερ, ο οποίος έχει σχεδόν πενήντα χρόνια εμπειρία παίζοντας με παιδιά. Ο κ. Γουόλτερ σημείωσε ότι το παιχνίδι αποτελεί την καλύτερη εκπαίδευση για το παιδί, λέγοντας ότι το παιχνίδι δεν πρέπει να συνοδεύεται από τη λέξη «ελεύθερο» γιατί αυτό σημαίνει ότι υπάρχει και δομημένο παιχνίδι. Για αυτό, όπως εξήγησε, οι ενήλικοι δεν πρέπει να παρεμβαίνουν στο παιχνίδι των παιδιών, εκτός εάν κινδυνεύουν να χτυπήσουν. «Ο καλύτερος τρόπος για να υποστηρίξεις το παιχνίδι των παιδιών είναι να μη μιλάς στα παιδιά όταν παίζουν», υπογράμμισε ο Μέινελ Γουόλτερ, σημειώνοντας ότι το πρώτο πράγμα που κάνει ένα παιδί που νιώθει ήρεμο και ασφαλές είναι να παίζει.

Το πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι για την ψυχολογία των παιδιών, τόνισε και η παιδαγωγός από την Ιρλανδία ‘Αντζελα Στάλαρντ, σημειώνοντας ότι το παιχνίδι βοηθάει τα παιδιά να εκφραστούν καλύτερα και να αποβάλουν τα αρνητικά τους συναισθήματα, κάτι που ήταν ιδιαίτερα σημαντικό στην κρίση της πανδημίας.

Η γνώση δεν έρχεται μόνη της, πρέπει να υπάρχει μία διαδικασία έρευνας, να νιώσει το παιδί ότι είναι… ντετέκτιβ, τόνισε ο ‘Αγγελος Πατσιάς, ο δάσκαλος που κατάφερε να μετατρέψει ένα δημόσιο σχολείο σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης, τον Φουρφουρά, σε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο δημιουργικής αυτοδιαχείρισης. Ο κ. Πατσιάς σημείωσε ότι το σχολείο χρειάζεται δράσεις εξωστρέφειας, το παιδί πρέπει να «λερωθεί», θέλει «τελετουργία», να αφιερώσει χρόνο, δεν θέλει έτοιμες λύσεις γιατί όταν δεν δίνεις έτοιμη τη λύση μαθαίνεις τα παιδιά να ρωτάνε. Ο κ Πατσιάς αναφέρθηκε στο πρόγραμμα του Big Bang School, που έχει δημιουργήσει στη Θεσσαλονίκη και είναι το πρώτο για τα ελληνικά δεδομένα. Το σχολείο βασίζεται στη διερευνητική μάθηση και ακολουθεί το πρόγραμμα των έξι εβδομάδων, δηλαδή κάθε έξι εβδομάδες τα παιδιά ασχολούνται με ένα κεντρικό ερώτημα. Ο κ. Πατσιάς σημείωσε επίσης ότι το σχολείο θα πρέπει να συμβαδίζει με τη σύγχρονη εποχή, την οποία χαρακτηρίζουν παγκόσμιες προκλήσεις που αλλάζουν την εκπαίδευση, όπως η πανδημία του κορονοϊου, η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες και ο πόλεμος. Τόνισε επίσης ότι στην εκπαίδευση προτεραιότητα πρέπει να είναι το παιδί, ωστόσο, αυτό δε συμβαίνει πάντα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αν ρωτήσεις έναν δάσκαλο, έναν συνδικαλιστή δάσκαλο και το υπουργείο, ποια είναι η προτεραιότητά σου, η απάντηση θα είναι διαφορετική. Σύμφωνα με τον κ. Πατσιά η εκπαίδευση πλέον δεν έχει να κάνει με την μεθοδολογία αλλά με την ανάπτυξη της συνειδητότητας σε μαθητές, δασκάλους και γονείς αλλά και σε όλα τα μέλη της κοινωνίας. Πρέπει όλα τα μέλη της κοινωνίας να έχουν συνειδητότητα, να ξέρουν γιατί κάνουν αυτό που κάνουν. Κλείνοντας την ομιλία του σημείωσε πως όσοι επιλέξουν να ακολουθήσουν το δρόμο της εκπαίδευσης, έχουν ευθύνη να αλλάξουν πρώτα τον εαυτό τους και μετά όλα τα υπόλοιπα.

Σημαντική ήταν και η ομιλία του Στέλιου Μιχελάκη, του δασκάλου και διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Φρε Αποκορώνου, στην Κρήτη, που έδωσε παραδείγματα βιωματικής εκπαίδευσης, με εκπαιδευτικές αποστολές που άρχισε να διοργανώνει στο σχολείο του στην Κρήτη. Οι αποστολές αυτές είναι σχεδιασμένες αποκλειστικά από τους μαθητές, όπως το να φτιάξουν μία καλύβα και έναν κήπο σε ένα μικρό νησάκι στην Κρήτη, με τελικό στόχο…. να δημιουργήσουν το νησί των παιδιών.

Η Τρίτη μέρα του συνεδρίου είχε επίσης αρκετές και ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις καθώς και δύο keynote από τις Στέλλα Κάσδαγκλη και Πηνελόπη Θεοδωρακάκου για την ισότητα των φύλων στο παιχνίδι και του John Axelsson για την σημαντικότητα του ύπνου στην ανάπτυξη των παιδιών και όχι μόνο και πως ενισχύει σημαντικά τη μάθηση.

 

Συμμετοχή της EDUK8 στο 2ο Διεθνές Συνέδριο “Play on Early Education”

Ακολούθησαν Workshop στους χώρους του Σεράφειου, όπου η  EDUK8 πραγματοποίησε 3 διαφορετικά. Πρώτο με τα Six Bricks, 6 τουβλάκια που πάντα καταφέρνουν να εντυπωσιάσουν με την απλότητα που έχουν οι δραστηριότητες και τα πολλά οφέλη για την ανάπτυξη των παιδιών. Δεύτερο, το mTiny της Makeblock που προσέλκυσε αμέσως το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων του συνεδρίου με τις δυνατότητές του και τις έξυπνες λειτουργίες. Τρίτο και τελευταίο Workshop με το SPIKE Essential της LEGO Education, όπου οι συμμετέχοντες κατασκεύασαν και προγραμμάτισαν το δικό τους Snowmobile με τα γνωστά LEGO τουβλάκια.

Ήταν μία συνάντηση με φίλους, μία γνωριμία με νέους ανθρώπους! Σίγουρα όλοι απέκτησαν γνώσεις από επιστήμονες και ειδικούς στο χώρο της εκπαίδευσης και ο καθένας από τη μεριά του συνέβαλλε για ένα μέλλον που είναι σίγουρα καλύτερο με το παιχνίδι!

 

Μέχρι το “3ο Play on Early Education” συνεχίστε να παίζετε!

Το “Play on Early Education” απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση με βάση το παιχνίδι, σε γονείς, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και γενικά σε όσους ασκούν δραστηριότητες για παιδιά.

Βρείτε ΕΔΩ όλες τις πληροφορίες για το event καθώς και το πλήρες πρόγραμμα.

Το Συνέδριο μεταδίδεται και ηλεκτρονικά και θα βρίσκεται διαθέσιμο για παρακολούθηση για ένα διάστημα δύο μηνών περίπου.

Πληροφορίες για ηλεκτρονικά εισιτήρια μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ

 

Την ευθύνη και διοργάνωση του συνεδρίου έχει το ελληνικό ιδιωτικό σχολείο “Dorothy Snot Preschool & Kindergarten”. Η Dorothy Snot είναι ένα κορυφαίο ελληνικό σχολείο για πολύ μικρά παιδιά (1-6 ετών) με την δική του εκπαιδευτική φιλοσοφία (life derived learning) που εστιάζει στη βιωματική ανακάλυψη του κόσμου από τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, την εμπιστοσύνη, το σεβασμό και την ελευθερία.

 

Ακολουθήστε στα social media:

https://www.facebook.com/playonearlyeducation

https://twitter.com/playearly

https://www.instagram.com/playonearlyathens/