απόκριες – Πυγολαμπίδες
Skip to content

Απόκριες, καρναβάλια, μασκαρέματα: μια ευκαιρία να νιώσεις ελεύθερος

metamfieseis2

 

Απόκριες, καρναβάλια, μασκαρέματα: μία ευκαιρία να νιώσεις ελεύθερος αλλά και να μπεις σε σε άλλους ρόλους, μαγικούς· που σε ταξιδεύουν, που έχεις ξαναδεί ή απλά φαντάζεσαι. Είναι μια ευκαιρία να ξαναπαίξεις, να ξαναδείς με άλλα μάτια και με πιο ανάλαφρη καρδιά.. γιατί σου “επιτρέπεται”.

 

Είναι μια Κυριακή, τυχαία μέρα και εποχή, πολύ μακριά από τον αποκριάτικο Φλεβάρη. Οι μεγάλες της παρέας δεν έχουν σχολείο και με παρακαλάνε να πάμε στο στούντιο παρέα. Τους λέω πως εγώ έχω δουλειά αλλά αυτές μπορούν αν παίξουν, αρκεί να κάνουν ησυχία και να αρκεστούν σε κάποια επιλεγμένα “αξεσουάρ”,  αφού πριν λίγες μέρες είχα καταφέρει να συμμαζέψω ( λέμε τώρα..) τον χώρο από μια ανάλογη “επίσκεψη”.

 

Λίγα λεπτά αργότερα, τις βλέπω τυλιγμένες την καθεμιά με μια κουβέρτα (ήταν Ιούλιος.. ) και να παλεύουν να εφαρμόσουν στα μικροσκοπικά τους πρόσωπα τις μάσκες που είχαμε πάρει σαν μπομπονιέρες από μια βάπτιση.

 

metamfieseis

 

Ήταν φυσικά Υπερηρωίδες.. δύο φίλες που μαζί θα σώζανε τον κόσμο, όπως λέγανε, αν και μετά από λίγο συγκεντρώθηκαν καθαρά στην εξάσκηση του να πετάνε & να τρέχουνε ενώ οι κάπες τους ανέμιζαν λιγοστά εκατοστά, πριν συρθούν και πάλι στο πάτωμα και παρασύρουν στο πέρασμά τους ό,τι φανταστεί κανείς, από κορδέλες, χρώματα και χαρτόνια μέχρι μαρκαδόρους, χρυσόσκονες, σκασμένα παλιά μπαλόνια και άλλα.

 

Μέσα από τις φωτογραφίες, γιατί φυσικά απαίτησαν οι Υπερωίδες να τις απαθανατίσω, θυμήθηκα πως ένας απλός αυτοσχεδιασμός & λίγα χρώματα αρκούν για να μπεις σε έναν άλλο ρόλο, και να ταξιδέψεις, αλλά κυρίως να νιώσεις ελεύθερος. Και είναι και αυτό που γράφει και η αγαπημένη μου Ιωάννα Μπλέκα εδω, ότι οι απόκριες είναι μια εποχή που μας “επιτρέπεται” να πειραματιστούμε, να δοκιμάσουμε, να νιώσουμε ελεύθεροι.

 

Όμως η ζωή κάθε μέρα δε μας δίνει ευκαιρίες για αυτό ακριβώς; Να την δοκιμάσουμε και να μην νιώθουμε ότι είμαστε “εκτός εποχής”. Κάθε μέρα είναι μία καινούργια αφορμή για να τρέξουμε & να ανεμίσουμε τις κάπες μας.
..το πολύ πολύ να παρασύρουμε και κανέναν μαζί μας, που μπορεί και να παρασύρει κι αυτός κάποιον άλλον..

 

metamfieseis3

Φωτογραφίες: studioeightphotos

Λίγα Λόγια για την Έφη Παναγούλα

Η Έφη Παναγούλα, γεννημένη και μεγαλωμένη στη Θεσσαλονίκη, ανακαλύπτει την φωτογραφία στην Applied Arts Studies στη Θεσσαλονίκη και 2 χρόνια μετά συνεχίζει τις φωτογραφικές σπουδές στο University for the Creative Arts στο Rochester της Αγγλίας. Μετά από τέσσερα χρόνια και 2 παιδιά, δημιουργεί το Studio 8, στο οποίο αποκτά ως κύρια φωτογραφική δραστηριότητα τα πορτρέτα παιδιών. Χρησιμοποιεί τη φωτογραφία ως μέσο επικοινωνίας με τον κόσμο και τα παιδιά! Μας μιλάει για φωτογραφία.

Προτάσεις της Αποκριάς και το έθιμο του χαρταετού

kite

Γράφει η Αργυρώ Σκίτσα

Η αρχική μου σκέψη γι αυτό το μήνα ήταν να γράψω για τις προετοιμασίες της Αποκριάς στο σπίτι με πολλές λεπτομέρειες..

Να ετοιμάσουμε μάσκες για όλην την οικογένεια, να μάθουμε έθιμα από άλλες περιοχές, να μαζέψουμε παραδοσιακές συνταγές για το σαρακοστιανό τραπέζι,  να φτιάξουμε έναν πίνακα της Αποκριάς με όσα έχουμε βρει ή έχουμε φτιάξει!

Επειδή όμως οι μέρες κυλούν πιο γρήγορα από ότι τις υπολογίζουμε να που έφτασε 28 του Φλεβάρη, το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς!

Αν προλάβετε δώστε μια γιορτινή όψη στο σπίτι με όλα τα αποκριάτικα αξεσουάρ που έχετε μαζέψει, στολές των παιδιών, μάσκες, κομφετί να στολίζουν τις πόρτες… Με λίγη φαντασία το σπίτι θα πάρει μια πολύχρωμη όψη που σίγουρα θα σας φτιάξει τη διάθεση

Τα παιδιά εξάλλου χαίρονται με αυτές τις “μεταμφιέσεις” του σπιτιού πιο πολύ ίσως κι από εμάς!

Αυτό το μήνα υλοποιήσαμε στην ομάδα μας, την “Σχεδία στην πόλη”, αρκετά εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα “τα έθιμα της Αποκριάς”.

Μην ξαφνιαστείτε αν σας πω ότι πολλά παιδιά δεν ξέρουν ακριβώς για ποιο λόγο γιορτάζουμε την Αποκριά, γιατί δεν είναι κάθε χρόνο την ίδια μέρα, ποια είναι τα ελληνικά έθιμα ή από πότε και γιατί οι άνθρωποι ξεκίνησαν να γιορτάζουν με μεταμφιέσεις!

Μια γρήγορη αναζήτηση στο αγαπημένο διαδίκτυο θα σας κατατοπίσει πλήρως!

Τα παιδιά χαίρονται να ακούν ιστορίες από τους μεγάλους, να λύνουν απορίες και να μαθαίνουν μαζί μας!

Έρχεται λοιπόν το τριήμερο και ξέρω πως πολλοί δεν θα φύγουν για τις εξοχές!

Όμως η περιοχή της Θεσσαλονίκης προσφέρεται για μικρές εξορμήσεις.

Αρκετοί Δήμοι μάλιστα γιορτάζουν την Καθαρά Δευτέρα με γλέντι, προσφορά λαγάνας και φασολάδας, όπως η Καλαμαριά, στο χώρο του πρώην Στρατοπέδου Κόδρα. Αναζητείστε πληροφορίες και για τη δική σας περιοχή! Ξεσηκώστε τους φίλους σας και τους φίλους των παιδιών και οργανώστε την έξοδό σας. Αν πάλι ο καιρός ή οι συνθήκες δεν το επιτρέψουν, τι θα λέγατε για ένα οικονομικό, σαρακοστιανό γιορτινό τραπέζι;

Κάντε χαρούμενα σουπλά με απλό χαρτί του μέτρου σε σχήμα χαρταετού και αφήστε τα παιδιά να το ζωγραφίσουν!

Χαλβάς, ταραμάς, λαγανίτσα, ελιές, σαλάτες εποχές και λίγα θαλασσινά είναι ό,τι πρέπει!

Η παρέα είναι που μετρά, το τσιπουράκι και η μουσική!!!

Και για να μην ψάχνετε στο internet κλείνω με λίγες πληροφορίες για το έθιμο του χαρταετού από τη δική μου διαδικτυακή αναζήτηση (Βικιπαίδεια κ.α.)

Να περάσετε εξαιρετικά!

Αύριο θα έχει τελειώσει ο χειμώνας!

Το έθιμο του χαρταετού

Ο πρώτος χαρταετός πιστεύεται πως κατασκευάστηκε στην Κίνα περίπου το 1000 π.Χ., αν και η πρώτη γραπτή μαρτυρία είναι από τον 4ο αιώνα π.Χ..

Από την Κίνα, φτιαγμένος από μετάξι και μπαμπού, με τη μορφή του δράκου που ήταν ιερό, θεϊκό σύμβολο, αντικείμενο θαυμασμού και λατρείας για τον λαό, πέταξε μακριά.. Πέταξε στην Κορέα κι από εκεί στην Ινδονησία και τη Μαλαισία, για να φτάσει στην Ιαπωνία, όπου εμπλουτίστηκε με περισσότερο έντονα χρώματα και πήρε τη μορφή των αυστηρών Σαμουράι. Στη Βόρεια Ινδία, εδώ και χιλιάδες χρόνια, οι αιθέριοι χορευτές υποδέχονται την άνοιξη, σε γιορτές που έχουν τις ρίζες τους στην ινδουιστική μυθολογία. Τον 4ο π.Χ. αι., στην αρχαία Ελλάδα, σύμφωνα με τις πηγές, ο αρχιμηχανικός Αρχύτας του Τάραντος χρησιμοποίησε στην αεροδυναμική του τον αϊτό. Παλαιότερη αναφορά θα μπορούσε να θεωρηθεί η απεικόνιση σε ελληνικό αγγείο της κλασικής περιόδου μιας κόρης που κρατά στα χέρια της λευκή σαΐτα δεμένη με νήμα, ένα είδος αϊτού δηλαδή, και την οποία ετοιμάζεται να πετάξει. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση του χαρτιού δεν ήταν ακόμη γνωστή, εικάζουμε ότι τα χρόνια εκείνα, τα όποια πειράματα ή παιχνίδια με αϊτούς θα πρέπει να τα έκαναν με πανί, αντίστοιχο με αυτό που χρησιμοποιούσαν στα πλοία έως και τα μεσαιωνικά χρόνια.

Πολύ αργότερα, ο Μάρκο Πόλο, γυρίζοντας από τα ταξίδια του, φέρνει το χαρταετό στη Μεσαιωνική Ευρώπη. Κι επειδή το πολύ λεπτό χαρτί που φτιαχνόταν στην Κίνα ήταν για τους  Ευρωπαίους είδος πολυτελείας, οι χαρταετοί φτιάχνοντας από πανιά, όπως τα πανιά των πλοίων!

 

Ιστορίες για χαρταετούς…

Στην ιστορική διαδρομή του αγαπημένου χαρταετού, συνέβησαν πολλά και διάφορα:

– Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν, ένας στρατηγός χρησιμοποίησε έναν χαρταετό μ’ έναν ιδιαίτερα έξυπνο και ενδιαφέροντα τρόπο. Προκειμένου να καταλάβει με τον στρατό του ένα παλάτι, έπρεπε να σκάψει ένα υπόγειο τούνελ. Μη γνωρίζοντας, όμως, το μήκος που θα έπρεπε να έχει το τούνελ, πέταξε τον χαρταετό έως πάνω από το παλάτι, κρατώντας την άκρη του νήματος στο σημείο απ όπου Θα ξεκινούσε το τούνελ, και έτσι έκανε τους απαραίτητους σχετικούς υπολογισμούς.
-Παλαιότερα, στην Κίνα, στην Κορέα και στην Ιαπωνία, πίστευαν ότι οι χαρταετοί είχαν τη δυνατότητα να διώχνουν τα κακά πνεύματα, γι’ αυτό και το πέταγμά τους, ακόμη και σήμερα, προϋποθέτει ολόκληρη τελετουργία. Σύμφωνα με κάποια παράδοση μάλιστα, μια νύχτα ένας Ιάπωνας στρατηγός πέταξε πάνω από το στρατόπεδο των εχθρών του έναν χαρταετό γεμάτο κουδούνια, με αποτέλεσμα οι εχθροί να νομίσουν ότι τους επιτέθηκαν τα κακά πνεύματα και να το βάλουν στα πόδια.
– 0 αυτοκράτορας της Κίνας Γουέν Χσουν έκανε πειράματα πτήσεων με αετούς φτιαγμένους από μπαμπού, χρησιμοποιώντας για επιβάτες τους κρατούμενούς του. Οι τυχεροί που επιζούσαν κέρδιζαν την ελευθερία τους.
– 0 Μάρκο Πόλο περιγράφει τους χαρταετούς και τις επικίνδυνες επανδρωμένες πτήσεις τους. Πολύ γρήγορα, στην Ιαπωνία απαγορεύτηκαν οι χαρταετοί πάνω από ένα μέγεθος, ώστε να αποφεύγονται τα επανδρωμένα μοντέλα και οι κίνδυνοι που συνεπάγονταν.

– Το 1749 ο Σκωτσέζος μετεωρολόγος Alexander χρησιμοποίησε χαρταετούς με θερμόμετρα, προκειμένου να καταγράψει και να μελετήσει τις θερμοκρασιακές μεταβολές σε μεγάλο υψόμετρο.
– Το 1752 ο Βενιαμίν Φραγκλίνος εκτέλεσε το διάσημο πείραμα με τον χαρταετό, προκειμένου να αποδείξει ότι οι αστραπές δεν είναι τίποτα άλλο παρά στατικός ηλεκτρισμός.
– Τα χρόνια 1799-1809, ο σερ George Cayley άρχισε να πειραματίζεται με τους χαρταετούς, προκειμένου να κατασκευάσει μια μηχανή που να έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ανθρώπους στον αέρα. Και τα κατάφερε! Το 1853 πέτυχε να πετάξει το πρώτο ανεμοπλάνο, που μπόρεσε να σηκώσει το βάρος ενός ατόμου για σαράντα ολόκληρα δευτερόλεπτα.
– Το 1833 ένας Βρετανός, αυτή τη φορά, μετεωρολόγος, χρησιμοποίησε τους χαρταετούς για να ανυψώνει ανεμόμετρα, ώστε να καταγράφει και να μελετά τις ταχύτητες των ανέμων στα διάφορα υψόμετρα.
– Το 1887 ο Ε. Β. Archibald τράβηξε τις πρώτες αεροφωτογραφίες χρησιμοποιώντας χαρταετούς.

Ο χαρταετός στην μακραίωνη ιστορία του αποτελούσε σύμβολο ψυχικής ανάτασης και κάθαρσης.

Με τον καιρό έγινε απολαυστικό παιχνίδι, επιστημονική έμπνευση και πηγή μιας διαρκούς ικανοποίησης του ανθρώπου για την υποταγή της ύλης στα πιο ευφάνταστα και τολμηρά του όνειρα.

Στην Ελλάδα το πέταγμα του χαρταετού είναι μέρος των εθίμων της Καθαράς Δευτέρας και συγκεκριμένα του υπαίθριου εορτασμού της – τα λεγόμενα κούλουμα.

Ο  σκελετός των χαρταετών κατασκευάζεται είτε από ελαφρύ ξύλο είτε από πλαστικό, ενώ το μέρος που φέρνει αντίσταση στον αέρα από πλαστικό φύλλο ή χαρτί.

Σημαντικά σημεία του χαρταετού για επιτυχημένο πέταγμα είναι:

  • τα ζύγια της καλούμπας
  • τα ζύγια της ουράς
  • το μέγεθος της ουράς

Οι χαρταετοί φτιάχνονται σε τεράστια ποικιλία σχημάτων.

Παραδοσιακό σχήμα στην Ελλάδα είναι αυτό με τον εξάγωνο σκελετό.

Λίγα Λόγια για την Αργυρώ Σκίτσα

H Αργυρώ Σκίτσα είναι παιδαγωγός, μουσικός και εμψυχώτρια ομάδας. Η κύρια δουλειά της είναι να βρίσκει καινούργιες ιδέες που αφορούν τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους. Και προσπαθεί να βρίσκει τρόπους για να γίνονται πράξη. Tο 1999 δημιούργησε με άλλους παιδαγωγούς μια ταξιδιάρικη, ανήσυχη ομάδα την «Σχεδία στην πόλη». Της αρέσει να μαθαίνει τον κόσμο μέσα από τους άλλους. Και η καλή ζωή έφερε στο δρόμο της πολλά πολλά παιδιά και γονείς και νέους ανθρώπους. Σαν δώρο! Επειδή της αρέσει πολύ να φτιάχνει χώρους και πιστεύει στην αξία των μικρών καθημερινών λεπτομερειών μας προτείνει πρακτικές ιδέες για το δημιουργικό χρόνο της οικογένειας στο σπίτι.

Πίσω από τις Μάσκες

piso apo ti maska

Τα παιδιά λατρεύουν την περίοδο του καρναβαλιού, μιας και νιώθουν την ελευθερία να υποδυθούν ρόλους ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντά τους. Ήδη από την περίοδο της προσχολικής ηλικίας, καθημερινά μέσα από το παιχνίδι τους, τα παιδιά υποδύονται ρόλους. Την μια στιγμή γίνονται άγριοι και επιθετικοί πειρατές, την άλλη μεταμορφώνονται σε αδύναμα μωρά, γίνονται γιατροί, super ήρωες, βασίλισσες. Απλά την περίοδο της αποκριάς το κάνουν με την συγκατάθεση και την βοήθεια των γονέων τους, κι αυτή η αποδοχή φαίνεται να απογειώνει την φαντασία τους.

Όταν ένα παιδί υποδύεται ένα ρόλο, στην ουσία αναπαράγει την πραγματικότητά του. Αναπαράγει δηλαδή κάθε εμπειρία που έχει βιώσει, κάθε τι που έχει πέσει στην αντίληψή του, είτε είναι συναίσθημα, είτε σκέψη, άποψη, αξία. Μέσα από τον διαφορετικό ρόλο που αναλαμβάνει κάθε φορά, του δίνεται η δυνατότητα να επεξεργαστεί τα βιώματά του με την ασφάλεια που προέρχεται από την απόσταση που παρέχει ο συμβολισμός.

Επιπλέον, μέσα από την ευελιξία που προσφέρει το παιχνίδι και την ασφάλεια που προσφέρει το μασκάρεμα, το παιδί μπορεί να γίνει κάποιος άλλος. Από εκείνη τη θέση μπορεί να εκφραστεί, να εξερευνήσει, να πειραματιστεί χωρίς να ρισκάρει, να αξιολογήσει και να κατανοήσει τα συναισθήματά του, να ανακαλύψει καινούργιους τρόπους συμπεριφοράς, να κάνει διορθωτικούς χειρισμούς, να επιλύσει προβλήματα, να αλλάξει και να εξελιχθεί. Ο ρόλο που υποδύεται μπορεί να καταφέρει, όσα το ίδιο αδυνατεί να κάνει. Με την επανάληψη και την εξέλιξη του κάθε ρόλου, τα παιδιά αποκτούν καινούργιες δεξιότητες, καλύτερη αίσθηση των δυνατοτήτων τους και την αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να τα καταφέρουν και έξω από αυτόν.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό, πέρα από τις αποκριάτικες στολές τους, να έχουν πρόσβαση σε αξεσουάρ μασκαρέματος καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Μπορείτε να έχετε ένα κουτί ή μια τσάντα αποθήκευσης στο δωμάτιο των παιδιών, όπου θα κρατάτε  ρούχα, μαντήλια, καπέλα, γυαλιά (όλα αυτά μπορούν να είναι παλιά δικά σας), καθώς και μάσκες, σπαθιά, εργαλεία γιατρού, μαγικά ραβδιά, στέμματα κλπ., από τα οποία τα παιδιά θα μπορούν να διαλέγουν ανά πάσα στιγμή αυτό που ταιριάζει καλύτερα στον εκάστοτε ρόλο τους. Μέσα από την ενθάρρυνση, και ακόμη καλύτερα, την συμμετοχή σας στο παιχνίδι ρόλων των παιδιών, τα ίδια θα αναπτύξουν την φαντασία τους, θα μάθουν βασικές δεξιότητες της ζωής των ενηλίκων, θα εξελίξουν τις κοινωνικές τους ικανότητες και θα αρχίσουν να κατανοούν καλύτερα τις διαφορετικές οπτικές των άλλων… και που ξέρετε ίσως κι εσείς να παρασυρθείτε από το παιχνίδι, να ξανανιώσετε παιδί, να ανακαλύψετε καινούργιους ρόλους και να εξελιχθείτε μαζί τους.

 

Λίγα Λόγια για την Ιωάννα Μπλέκα

Η Ιωάννα Μπλέκα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κι έκανε μεταπτυχιακό στην Ψυχική Υγεία Παιδιών, Εφήβων και Οικογένειας στο London Metropolitan University. Στη συνέχεια παρακολούθησε τετραετή μετεκπαίδευσή στη Συστημική – Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία και παράλληλα ξεκίνησε να δουλεύει όπως πάντα ονειρευόταν, με παιδιά, εφήβους και τις οικογένειές τους στην πόλη μας. Μας μιλάει για ελεύθερο χρόνο και ψυχολογία.