Skip to content

Το δικό μου αλφαβητάρι

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Γεια σας! Είμαι η Μαρίνα και αυτό που μου αρέσει πιο πολύ απ΄ όλα στα βιβλία είναι η μυρωδιά τους! Δεν υπάρχει περίπτωση να πέσει στα χέρια μου καινούριο βιβλίο και να μη χώσω τη μύτη μου να πάρω το άρωμά του. Ακόμη περισσότερο μου αρέσει να το κάνω αυτό στα παιδικά βιβλία. Με τον καιρό βέβαια ανακάλυψα κι άλλες χάρες των παιδικών βιβλίων, όπως ας πούμε την υφή των σελίδων τους ή τις εικόνες τους και τόσα άλλα… Σ» αυτό βέβαια συνέβαλε ότι στην πορεία έγινα και μαμά και η αλήθεια είναι ότι η πιο αγαπημένη μας ώρα με το γιο μου ήταν από την αρχή και παραμένει εδώ και 6 χρόνια αυτή που μοιραζόμαστε μπροστά σε ένα από τα βιβλία του… Ε, με τούτο και με κείνο, αρχίσαμε να κάνουμε διάφορα πράγματα με τα βιβλία μας: να διαβάζουμε με διαφορετικούς τρόπους, να κουβεντιάζουμε γι΄αυτά, να παίζουμε μαζί τους και γενικά να το διασκεδάζουμε πολύ το πράγμα!

Μερικές από τις ιδέες που έχουμε βρει και έχουμε κάνει μαζί θέλουμε πολύ να μοιραστούμε μαζί σας…

Εμείς, οι άνθρωποι με παιδιά – γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, είμαστε μια ειδική κατηγορία! – πολύ συχνά έχουμε στην παιδική βιβλιοθήκη μας ένα από αυτά τα βιβλία που περιλαμβάνουν πολλές ιστορίες γύρω από ένα θέμα, όπως για παράδειγμα Ιστορίες με πριγκίπισσες, Ιστορίες με πειρατέςΙστορίες με δεινόσαυρους ή κάτι παρόμοιο. Ένα ωραίο παιχνίδι που μπορούμε να παίξουμε με αφορμή ένα τέτοιο βιβλίο είναι το «TO ΔIKO MOY ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ».

Πριν ξεκινήσουμε, λοιπόν, την ανάγνωση, λέμε στο παιδί να σημειώνει λέξεις που του/της αρέσουν πολύ ή που τις θεωρεί χαρακτηριστικές για έναν πειρατή ή μια πριγκίπισσα αντίστοιχα (για παράδειγμα σεντούκι, πυξίδα, χάρτης, καταβροχθίζω, θυμωμένος καπετάνιος… για τους πειρατές – νεράιδα, παλάτι, ιππότης, καθρεφτίζομαι, μεταμορφώνομαι, χρυσαφένιο φόρεμα… για τις πριγκίπισσες). Τις λέξεις αυτές μπορούμε να τις κυκλώνουμε πάνω στο βιβλίο ή να τις σημειώνουμε σε ένα χαρτί που θα έχουμε δίπλα μας ή, ακόμη πιο ωραίο θα ήταν να έχουμε αναγράψει σε έναν πίνακα ή σε ένα μεγάλο χαρτόνι διάσπαρτα όλα τα γράμματα της αλφαβήτου τα οποία θα συμπληρώνουμε με τις λέξεις που θα μας λέει το παιδί. Καθώς διαβάζουμε, μπορούμε να κάνουμε και ερωτήσεις στο παιδί οι οποίες θα το βοηθούν να επιλέγει λέξεις, π.χ. Τι έκανε ο πειρατής; Τι είπε ο πειρατής; Πού θέλει να πάει ο πειρατής; Ποια λέξη σου φάνηκε αστεία σ» αυτή τη σελίδα; Με ποια λέξη φτιάχνεις στο μυαλό σου μια εικόνα πειρατική;… κ.ά.

Αφού τελειώσουμε μία ή περισσότερες ιστορίες από το βιβλίο, θα έχουμε συγκεντρώσει ένα σωρό λέξεις από τις οποίες το παιδί μπορεί να διαλέξει όποια θέλει και να φτιάξει το δελτίο της για το αλφαβητάρι μας. Αυτό σημαίνει ότι σε μια κόλλα Α4 πάνω πάνω θα γράψει τη λέξη (αν το παιδί δε γράφει ακόμη, μπορούμε να το κάνουμε εμείς αυτό) και στον υπόλοιπο χώρο θα ζωγραφίσει την εικόνα της. Επιπρόσθετα,, αν θέλει και αν η ηλικία του το επιτρέπει, μπορεί να γράψει κάτω από την εικόνα που θα έχει φτιάξει μια φρασούλα χρησιμοποιώντας τη λέξη αυτή ή ακόμη και μια παραγραφούλα ή μια μικρή ιστοριούλα με αφορμή τη συγκεκριμένη λέξη. Έτσι, σιγά σιγά συλλέγοντας τις σελίδες που θα φτιάχνει κάθε φορά θα έχουμε στα χέρια μας ένα πολύτιμο λεξικό, ένα εντελώς χειροποίητο δικό μας αλφαβητάρι φτιαγμένο από τα χεράκια του παιδιού μας!

Θα μπορούσε να ζητήσει και τη συμβολή των φίλων του ένα απόγευμα που θα το περάσουν μαζί στο δωμάτιο…

Νομίζω ότι είναι μία απλή και πολύ διασκεδαστική ιδέα για τα παιδιά. Μην ξαφνιαστείτε αν δείτε τα παιδιά σας να πετάγονται όλο ενθουσιασμό, όταν ανακαλύπτουν μια λέξη που να τους ΄γεμίζει το μάτι΄ και που τη θέλουν στο αλφαβητάρι τους ή αν σας ρωτάνε συνεχώς Να κάνω κι άλλη; ή Μπορώ να γράψω ό,τι θέλω μ» αυτή τη λέξη; Και φυσικά η απάντηση σε όλα αυτά είναι ΝΑΙ!

Μπορεί να μη σας γεμίζει το μάτι για δραστηριότητα άσκησης της γραπτής έκφρασης, αλλά μη μου πείτε ότι δεν είναι σημαντικό ή τουλάχιστον όμορφο να μιλάς για λέξεις με το παιδί σου, να το βλέπεις να τις στολίζει με χρώματα, να γελάει με μερικές από αυτές, να τις διαλέγει, να τις χρησιμοποιεί σε φράσεις και τελικά τελικά να φτιάχνει ένα δικό του βιβλίο-λεξικό!

Ας μην ξεχνάμε όμως ότι πρώτα πρώτα πρέπει να αρέσει σε μας η ιδέα. Αν δε μοιραζόμαστε με το παιδί μας μια… πώς να το πω… έξαψη για εξερεύνηση λέξεων ή αν δε διασκεδάζουμε με την κατασκευή ενός τέτοιου αλφαβηταρίου, καλύτερα να προσπεράσουμε την ιδέα. Το πιο σημαντικό είναι το παιδί να μπορεί να θυμάται πόσο ωραία είχε περάσει εκείνη την ημέρα που παίξαμε μαζί μ΄εκείνο το βιβλίο…

Η Μαρίνα Πολυμερίδου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί σπούδασε ελληνική φιλολογία και στη Βαρκελώνη συνέχισε με μεταπτυχιακά στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία. Aγαπά πολύ τα βιβλία, μα πιο πολύ τα παιδικά. Γι' αυτό και το 2006 άνοιξε την Παραμυθούπολη, ένα παιδικό βιβλιοπωλείο, στο οποίο βρίσκουν καταφύγιο η αγάπη της για τα βιβλία και η ακατάπαυστη ανησυχία για δημιουργικές ιδέες και δράσεις με επίκεντρο πάντα τα παιδιά. Μας μιλάει για παιχνίδια με βιβλία

Γράψτε το σχόλιό σας